Pátek 1 březen, 2024
Nejen květák nebo petržel: 8 zimních superpotravin, které by neměly chybět ve vašem jídelníčku
Fotografie: Envato Elements (elements.envato.com)
GASTRO

Nejen květák nebo petržel: 8 zimních superpotravin, které by neměly chybět ve vašem jídelníčku

Chladné období s sebou přináší i spoustu chutné zeleniny. Je zdravá a pokrmy z ní vás zahřejí. Pokud hledáte inspiraci pro svou zimní kuchyni, jste na správném místě. Kterých osm potravin by vám ve vaší zimní kuchyni rozhodně nemělo chybět?

Sezónní stravování má mnoho výhod. Je šetrnější k životnímu prostředí a podporuje místní ekonomiku. Sezónní zelenina je navíc čerstvější a zdravější než ta, která je dovážená z jiných zemí, a obsahuje mnoho vitamínů a minerálů, které jsou v zimě obzvláště důležité. Mezi ně určitě patří vitamín C, beta-karoten a kyselina listová. Když přijímáme dostatek těchto živin, posilujeme svůj imunitní systém, zrak a pleť. Tímto způsobem můžete chytře předcházet nachlazení a nemocem. A jaká je typická zimní zelenina?

Dýně

Dýně je všestranná zelenina, kterou lze použít do mnoha různých pokrmů. Je bohatá na vitamíny A, C a E a také na vlákninu. Můžete ji jíst pečenou, vařenou jako pyré nebo v polévce. Dýně rozhodně nezklame.

Růžičková kapusta

Toto mini zelí nemusí být každému po chuti, ale má řadu zdravotních výhod. Růžičková kapusta je dobrým zdrojem vlákniny, vitaminu C a antioxidantů, které mohou pomoci v boji proti zimním nemocem. Má sladkou oříškovou chuť a lze ji vařit, péct nebo blanšírovat.

Petržel

Petržel, často přirovnávaná k mrkvi, je sladká a zemitá kořenová zelenina plná vlákniny, draslíku a vitamínu C. Pomáhá regulovat krevní tlak, napomáhá trávení a podporuje zdraví srdce. Nejlépe se podává v polévkách.

Mrkev

Mrkev je vynikajícím zdrojem karotenu, o kterém je známo, že posiluje zrak, podporuje imunitní systém a růst buněk. Je také bohatá na vitamín C a vitamíny skupiny B, stejně jako na řadu minerálů a stopových prvků. Mrkev si můžete vychutnat syrovou jako křupavou pochoutku nebo ji použít do zahřívacích polévek a dušených pokrmů.

Řepa

Kromě mrkve je výživnou zeleninou také řepa, která je známá vysokým obsahem kyseliny listové a manganu. Proto je zdravým doplňkem stravy.

Sladké brambory

Sladké brambory bohaté na betakaroten jsou ideální zimní superpotravinou. Poskytují vydatnou dávku vitaminů A, B6 a C a vlákniny. Pečením sladkých brambor se zvýrazní jejich přirozená sladkost a stanou se tak sytou a výživnou přílohou v chladnějších měsících.

Květák

Květák je další všestrannou zeleninou a skvělým doplňkem zimního jídelníčku. Obsahuje důležité vitamíny jako je C a K a také minerály jako draslík a mangan. Použijte ho jako nízkosacharidovou alternativu rýže nebo ovesné kaše nebo ho upečte v troubě jako chutnou přílohu.

Zelí

Tato skromná zelenina má obrovský potenciál. Je plná vitamínů C a K, vlákniny a silných antioxidantů, podporuje zdravé trávení, kardiovaskulární zdraví a má přirozené detoxikační vlastnosti. Zařaďte zelí do svých jídel nebo ji použijte jako základ pro chutné polévky. Lze si ji vychutnat na celou řadu chutných způsobů.

Zima s sebou přináší studený vítr, mrazivá rána a chuť na teplá a vydatná jídla. I když může být lákavé sáhnout po těch těžkých a kalorických, existuje celá řada zimních superpotravin, které nás mohou udržet zdravé a plné energie. Kromě zmíněných neváhejte do jídelníčku zařadit ani špenát nebo brambory. Posilte své zdraví, potěšte své chuťové buňky a vychutnejte si to, co zelenina nabízí!


Zdroje:

https://flaura.de/b/wintergemuese-top-sorten/

https://www.srf.ch/audio/a-point/abwechslungsreich-kochen-mit-wintergemuese?id=11493340

Napsat komentář