Neděle 14.07.2024
„Bez opravdových zákazníků by značka nemohla fungovat,” říká Pavlína Miklasová
Fotografie: Se souhlasem Pavlíny Miklasové
INTERVIEW

„Bez opravdových zákazníků by značka nemohla fungovat,” říká Pavlína Miklasová

Pavlína Miklasová je zakladatelkou značky a studia PLOVE, kde se jako jedna z mála českých designérek zaměřuje na ryze české plavky s důrazem na inovativní přístup a funkčnost. V roce 2017 úspěšně ukončila studium na Vysoké škole uměleckoprůmyslové v Praze v Ateliéru módy a designu obuvi Liběny Rochové a mezi její úspěchy patří například spolupráce na kampani Nezastaviteľná, účast na výstavě Haute Couture 2020 v Nizozemsku nebo nominace na Czech Grand Design 2018 v kategorii Módní design. Kde čerpá inspiraci pro své kolekce? Co je důležité zohlednit při péči o plavky? A jaký vzkaz má pro ženy, které nosí PLOVE?

Kdy a jak začala vzplála tvá vášeň pro plavky? Tušila jsi už při studiu, že se budeš věnovat právě tomuto produktu?

Ano, první plavky jsem vytvořila už při studiu na UMPRUM v rámci jednoho klauzurního projektu. Je pravda, že plavky jsou oděvem pro velmi konkrétní příležitost. Je to mnohem osobnější a intimnější produkt než třeba kabát – a to se mi vždycky líbilo!

Navíc v sobě propojují relaxaci i aktivitu – někdo na pláži v plavkách spí, jiný sportuje a chodí pravidelně plavat. Tento balanc mezi leností a radostí z pohybu mi přijde skvělý. Obecně miluju slunce a plavání – je to balzám pro tělo i duši. A tehdy mi přišlo, že tady chybí plavky, které by byly krásné a nadčasové… a nebyly z módních řetězců.

Podnikat s plážovou módou u nás, bez moře, může být celkem náročné. Jaké byly tvé začátky a jakým výzvám jsi musela čelit?

Byl to náročný a dlouhý proces, ale myslím, že je to podobné u každého podnikání. Je důležité si stát za svým a nenechat se odradit pochybnostmi ostatních, i když je to, zvlášť na začátku, těžké. Náročné je, podle mě, vytvořit celkovou identitu značky, najít kvalitní švadleny (zvlášť u plavek), mít představu o finanční stránce věci. Postupem času přichází spoustu dalších věcí, které je třeba se naučit a řešit. A myslím, že tohle v podnikání nikdy neskončí. Vše se mění hrozně rychle a je občas je těžké přemýšlet nějak dlouhodobě, ale zároveň to bez toho nejde.

Jak vznikl název tvé značky?

Celkem náhodou, když jsem o celém, tehdy ještě školním, projektu mluvila se svou dobrou kamarádkou. Najednou říká: „A co PLOVE?” A už to tak zůstalo. Pojmenování věcí, třeba i kolekcí nebo produktů, je pro mě vždycky celkem drama – musí přijít ten správný moment a nějaký nápad.

Fotografie: Se souhlasem Pavlíny Miklasové

Co považuješ při tvorbě plavek za nejdůležitější? Střih, formu, materiál, nebo funkčnost?

Myslím, že všechno dohromady. Když se všechny tyto věci podaří, je to radost. Myslím, že zákaznice to pak ocení a ucítí na vlastní kůži. Mám ráda klasické střihy, kvalitní materiály, barvy a jejich kombinace. Mám ráda detaily, které zaujmou, ale ne nutně na první pohled. Je pro mě důležité to, aby produkty z mojí kolekce byly nadčasové a bylo možné je nosit víc než jednu sezonu.

Velké oblibě se těší zejména kolekce New Face s potiskem. Čím je tento motiv inspirovaný a čím se vyznačuje?

Vznikl ve spolupráci s malířem Františkem Petrákem, kterého znám ze Střední uměleckoprůmyslové školy v Uherském Hradišti. Učí tam malbu a já sama jsem tam taky kdysi studovala. Jeho tvorbu obdivuji už dlouho, ty obrazy mají v sobě určitou nadsázku, lehkost a vtip. Byla jsem ráda, že se spoluprací souhlasil a vznikla tak kolekce New Face.

V dnešní době se hodně mluví o pomalé módě a udržitelnosti. Jak je to u tvých plavek? Kde se vyrábí a z jakých materiálů?

Plavky jsou šité v malých objemech v České republice. Jsou ušity z regenerovaných vláken ECONYL®, které pochází z nylonového odpadu jako jsou rybářské sítě, zbytky látek, kobercové podlahy, průmyslové plasty a další.

Tento materiál pochází z Itálie, protože v Česku, a myslím, že ani na Slovensku, výrobce plavkoviny neexistuje. Ne všechny naše plavky jsou z tohoto materiálu, ale snažíme se kolekci do budoucna rozšířit, co nejvíc to půjde.

Důležitý je pro nás také osobní přístup k zákazníkovi, a i to je faktor, který nás odlišuje od velkých značek a fast fashion. Snažíme se, aby byly zákaznice s výběrem spokojené a plavky jim opravdu dobře seděly – to zaručuje, že je budou nosit rády a dlouho a cítit se dobře. Impulzivní nakupování nepodporujeme.

Když to shrnu, důležité jsou tyto hodnoty: kvalita, nadčasovost, funkčnost, originalita. A již zmíněná česká výroba.

Fotografie: Se souhlasem Pavlíny Miklasové

Myslíš, že faktor „vyrobeno v České republice” je pro tvé zákazníky důležitý?

Ano, rozhodně.

Kdo je tvé cílové publikum? A čím sis ho, podle svého názoru, získala?

Dívky a ženy, které ocení kvalitní produkty a rády podpoří lokální značky.  

Naše zákaznice mají rády barvy a aktivní životní styl. Letos v květnu jsem měla možnost potkat naše zákazníky na několika offline prodejních akcích a byla to moc milá a hodnotná zkušenost. Jsem ráda za celkový feedback na značku, zákazníci sami jsou velká inspirace pro další fungování.

Kde čerpáš inspiraci pro své nové kolekce? Je dnes těžké zůstat v módním odvětví inovativní?

Třeba v přírodě, při návštěvě muzea nebo galerie. Taky na cestách – ráda objevuji nová místa, architekturu, jinou energii lidí.  Je zajímavé, jak v různých zemích je možné najít specifické odstíny barev – toho si hodně všímám, fotím si je, taky ráda maluju a experimentuju s barvami.

Inspirující jsou taky materiály samy o sobě. Snažím se vždy podpořit jejich přirozené vlastnosti a kvality. Je pravda, že vývoj materiálů jde hodně rychle dopředu a máme mnohem víc možností než dřív. Je důležité udržovat si přehled a zajet třeba čas od času na zahraničním veletrh.

Fotografie: Se souhlasem Pavlíny Miklasové

Jednou z tvých posledních kolekcí je limitovaná edice NUT, která nese název po egyptské bohyni. Jde o 14 kusů plavek s unikátní křišťálovou aplikací Preciosa. O jakou aplikaci jde a co bylo tvým cílem při jejím navrhování?

Jedná se o limitovanou kolekci plavek, která je hodně specifická stylem, a právě i díky použité krystalové aplikaci. Zářivé krystaly se na plavkovinu aplikují na profesionálním zažehlovacím stroji pomocí tlaku a tepla. Za objevení této technologie vděčím Preciose, která mě pro první spolupráci oslovila už před cca 3 lety.

Letošní limitovaná kolekce je inspirovaná egyptskou bohyní NUT, která má tělo poseté hvězdami. Fotku NUT jsem objevila jednou náhodou na internetu a zaujala mě. Chtěla jsem, aby se v těchto plavkách cítila každá žena jako bohyně, protože právě jako vznešená Egypťanka je každá z nás Ta, která ochraňuje nebo Ta, která nese tisíc duší. Propojení její osobnosti, ženství a znovuzrození s třpytivými prvky mi tak přišlo výstižné.

Jaké trendy v plavkové módě aktuálně mezi ženami převládají?

O trendy obecně se moc nezajímám, protože mě zajímá spíš ta nadčasová móda. Spíš než trendy mě inspirují osobité styly některých lidí. Jediný trend, který jsem letos zaregistrovala, je „zavazování šňůrek” kalhotek nebo topu kolem těla.

Jak tvé plavky lichotí ženskému tělu a stylu? Máš nějaké tipy pro výběr správné velikosti? Co je při výběru dokonalých plavek klíčové?

Správná velikost a střih jsou klíčové. I barva je důležitým aspektem – každému sluší jiné odstíny. Při výběru plavek je ideální vyzkoušet jich víc a vybrat ty, ve kterých se opravdu cítíme nejlépe. Když se cítíme dobře uvnitř, jde to vidět i navenek. Plavky by měly podpořit osobnost ženy a typologii dané postavy. Už delší dobu se snažíme do kampaní i na e-shop začleňovat fotky s ženami různých velikostí, aby zákaznice mohly vidět, jak plavky reálně vypadají na různém typu postavy.

Fotografie: Se souhlasem Pavlíny Miklasové

Na co je důležité dbát při péči o plavky, aby nám vydržely co nejdéle?

Neprat nikdy plavky v pračce. Stačí je po každém plavání vymáchat v ruce ve vlažné čisté vodě, lehce vyždímat a nechat uschnout. Není dobré plavky nechávat dlouho mokré zavřené třeba v sáčku nebo v neprodyšné tašce.

Co chceš vzkázat ženám, které nosí PLOVE?

Moc děkuju za podporu a důvěru, velmi si jí vážím. Bez opravdových zákazníků by značka nemohla nikdy fungovat. Pokud vás naše plavky motivují k plavání a trávíte v nich krásné (nejen letní) radovánky, tak je to tou největší odměnou!

Kromě plavek máš v sortimentu také sandálky a nedávno jsi přidala i sekci HOME, ve které jsou k nalezení župany, osušky a scrunchies. Plánuješ svůj sortiment rozšiřovat ještě více?

V tuto chvíli zatím ne. Důležité pro mě je zachovat si kvalitu a originalitu produktů, které právě nabízíme. Víc by mě lákala spolupráce s jiným designovým studiem nebo třeba s nějakým wellness hotelem.

Jak si představuješ PLOVE v budoucnu?

Ráda bych postupně expandovala i na další trhy, abych mohla plavky i další věci z naší kolekce představit více zákazníkům a šířit povědomí o českém designu dál. Důležité je si udržet radost z práce a růst. Pomalu, ale jistě.


Instagram | Web

Napsat komentář