Pondělí 21.04.2025
Nejen Diderotův efekt ovlivňuje naše nákupní chování, nemusíte mu však podlehnout
Foto: Pexels
FASHION LIFESTYLE

Nejen Diderotův efekt ovlivňuje naše nákupní chování, nemusíte mu však podlehnout

Kdo by nemiloval ten vzrušující pocit z nového kousku v šatníku? Nový kabát, nový šperk, nový pár bot… Všimli jste si ale, že s jedním novým kouskem často hned přichází touha po dalším? Říká se tomu Diderotův efekt a nejde o jediný psychologický jev, který může ovlivňovat nákupní chování, pokud se mu nesnažíte nepodlehnout.

Co je to Diderotův efekt?

Francouzský filozof Denis Diderot byl už ve své době vlivnou osobností, přesto prožil téměř celý svůj život v chudobě. Změnilo se to až když mu Kateřina II. Veliká pomohla prodat rozsáhlou knihovnu a zajistit doživotní rentu. Diderot tak zajistil svatbu své dceři, a kromě toho si také dopřál nový luxusní župan. Brzy však zjistil, že jeho nový župan jaksi „nekoresponduje“ s jeho ostatním majetkem a pocítil silnou potřebu nahradit všechny své staré věci novými, aby dosáhl ztracené harmonie a jednoty.

Podobný řetězový efekt, kdy si koupíme jednu novou věc, a najednou cítíme potřebu koupit si k ní další, často zažívá mnoho z nás. Koupíme si například nový náhrdelník, a hned k němu hledáme vhodné náušnice, k novým běžeckým botám si potřebujeme koupit kompletní běžeckou výbavu, nový konferenční stolek zase vyvolá touhu proměnit celý obývací pokoj… Zní vám to povědomě?

Diderotův efekt je překvapivě aktuální i dnes. Nastává, když nabytí něčeho nového vyvolá spirálu spotřeby, která vede k nabytí ještě většího majetku. Nákup něčeho nového tak může vyvolat řetězovou reakci vedoucí k nákupu dalších a dalších věcí. To však může způsobovat nadměrné utrácení a hromadění většího množství majetku, často oblečení, než člověk skutečně potřebuje nebo využívá.

PŘEČTĚTE SI TAKÉ: NOVÁ ÉRA NAKUPOVÁNÍ: REALITOU SE STÁVAJÍ NEJEN VIRTUÁLNÍ ZKUŠEBNÍ KABINKY A OSOBNÍ ASISTENTI S UMĚLOU INTELIGENCÍ

Ženy nakupují v obchodě oblečení
Foto: Pexels

Jak Diderotův efekt přelstít?

Existují způsoby, jak se dá nákupnímu cyklu vyhnout. Pokud jde o módu, můžete si vytvořit šatník, který je chytrý a udržitelný zároveň.

Nakupujte uvědoměle

Před každým nákupem, ať už se jedná o oblečení nebo bytové doplňky, se zastavte a zamyslete. Opravdu danou věc potřebujete, nebo jen reagujete na něco, co již vlastníte? Zamyslete se nad tím, jak nový kousek zapadne do vašeho stávajícího šatníku a životního stylu. Zároveň zvažte, zda tento nákup nevyvolá potřebu dalších nákupů.

Před nákupem si stanovte jasný záměr

Než si něco koupíte, určete, k jakému účelu má daná věc sloužit. Pokud si kupujete novou bundu, je to proto, že potřebujete nepromokavou bundu do deště, nebo proto, že se mění roční období a vy nemáte dostatečně teplý kabát? Soustřeďte se na primární účel a snažte se ignorovat impulsy k nákupu odpovídajících doplňků, které k němu ve skutečnosti nepotřebujete.

Vyzkoušejte strategii „one in, one out“

I když bychom se neměli zbavovat věcí jen proto, abychom si mohli koupit nové, strategie „one in, one out” nás nutí přemýšlet o tom, co do našeho šatníku přidáváme a co bychom případně mohli odstranit. Pokud máte oblečení, které jste už léta nenosili a nesedí vám, zbavit se ho udržitelným způsobem může být krokem k nákupu nového. Cílem je, abyste ve svém šatníku měli pouze kousky, které máte rádi, které nosíte a které mají smysl pro váš současný život.

Investujte do kvality, ne do kvantity

Nákup menšího počtu kvalitnějších kusů vám udělá větší radost a z dlouhodobého hlediska vám ušetří peníze. Kvalitní oblečení vydrží déle, vypadá lépe a budete cítit potřebu ho méně často vyměňovat. Pokud váháte mezi dvěma levnými svetry a jedním kvalitnějším za stejnou cenu, vždy si vyberte ten kvalitnější. Když si navíc koupíte něco opravdu pěkného a kvalitního, často jste na to víc hrdí a motivuje vás to k nošení a péči o danou věc. Studie The International Journal of Life Cycle Assessment například zjistila, že při správné péči můžete životnost svetru zdvojnásobit z průměrných sedmi let na téměř 15 let.

Dejte si pozor na marketingové triky

Lidé, kteří pracují v marketingu, vědí, jaké strategie použít. Reklamy, příspěvky na sociálních sítích a spolupráce s influencery vytvářejí potřeby, o kterých jsme předtím možná ani nevěděli. Buďte si těchto spouštěčů vědomi. Pokud vás někdo nebo něco neustále inspiruje k nákupu nových věcí, možná je na čase zvážit, zda vám tato „inspirace“ dělá dobře a zda by nebylo dobré ji odstranit ze svého života.

PŘEČTĚTE SI TAKÉ: ZNÁTE CENU ZA JEDNO NOŠENÍ SVÉHO OBLEČENÍ? JEDNODUCHÝ VÝPOČET MŮŽE ZMĚNIT PŘÍSTUP K CELÉMU ŠATNÍKU

Žena si obchodě vybírá oblečení
Foto: Pexels

Diderotův efekt není jediná nákupní past

Diderotův efekt není jediným psychologickým jevem, který ovlivňuje naše nákupní chování. Jejich pochopení je prvním krokem k uvědomělejšímu spotřebitelskému chování a zároveň k ohleduplnějšímu a odpovědnějšímu přístupu k módě, a nejen k ní.

Efekt vlastnictví

Efekt vlastnictví hovoří o tom, že máme tendenci přeceňovat věci, které vlastníme, jen proto, že jsou naše. Lidé si obecně více cení věcí, které vlastní. Pokud například někomu dáte obyčejné tričko s vaším logem, už to není jen tričko, ale symbol vaší značky. Tento předmět se stává suvenýrem, který vytváří emocionální pouto. Proto je někdy tak těžké zbavit se starých sentimentálních kousků.

Paradox volby

Přestože si myslíme, že mít více možností je lepší, často to vede k rozhodovací paralýze nebo nespokojenosti. Kolikrát se vám stalo, že jste se ocitli v obchodě s nekonečným množstvím podobných výrobků a nakonec jste si nic nekoupili, protože jste byli zahlceni nabídkou?

Paradox popisuje Barry Schwartz ve své stejnojmenné knize The Paradox of Choice (2004) a promluvil o něm i na konferenci TED v roce 2005. Vysvětluje, v jakém okamžiku se volba individuální svobody a sebeurčení, které si tolik ceníme, stává škodlivou pro naši psychickou a emocionální pohodu. Syntézou výzkumů v oblasti společenských věd Schwartz také ukazuje, že eliminace možností volby může výrazně snížit stres, úzkost a zaneprázdněnost v našem životě, a k tomu nabízí praktické kroky, jak omezit možnosti volby na zvládnutelný počet, mít disciplínu soustředit se na ty, které jsou důležité, a ignorovat ostatní, a nakonec získat větší uspokojení z voleb, které musíte učinit.

Princip nedostatku (FOMO)

Vzpomínáte si ještě na šílenství kolem vytváření zásob v prvních dnech pandemie? Každý chce to, co nemůže mít, zvlášť když to rychle mizí a není toho moc. Označuje se to jako princip nedostatku a marketingové strategie tento princip využívají v podobě limitovaných edic. Výrobky, které jsou k dostání v omezeném počtu kusů, vytvářejí pocit exkluzivity a lidé mají pocit, že si takové nabídky jednoduše nemohou nechat ujít.


Zdroj: Wikipedia, The International Journal of Life Cycle Assessment, TED, autorský text

Napsat komentář