Neděle 14.07.2024
„Kvalita dokáže přinést tu hodnotu, kterou se většina lidí snaží najít v kvantitě,” říká zakladatelka značky BIELA
Fotografie: Se souhlasem Mirky z BIELA
INTERVIEW

„Kvalita dokáže přinést tu hodnotu, kterou se většina lidí snaží najít v kvantitě,” říká zakladatelka značky BIELA

Mirka založila oděvní značku BIELA s cílem zachovat minimalismus, čistotu a jednoduchost v každodenním životě. Při své tvorbě používá sofistikované materiály a vysoce kvalitní sběrné tkaniny vytvořené výrobci z Itálie a Japonska. BIELA přináší kromě čistoty také kvalitu lokální výroby a klade důraz na přírodní složení materiálů. Jelikož se rovněž snaží vyhnout nadprodukci, je skladový seznam omezen na minimum. Na jaké barvy sází BIELA? Co dělá její oblečení speciálním? A co byste měli vědět o udržitelné módě?

Naši čtenáři jsou určitě zvědaví na to, jak jsi začala svou kariéru. Kdy přišla myšlenka založení značky BIELA?

K módě jsem měla vždy blízko, i když spíše v podobě záliby. Design jsem nestudovala a také jsem neměla moc odborných zkušeností v této oblasti. Pracovala jsem v oblasti financí a projektového managementu. Každopádně jsem ale toužila se profesně zapojit do světa módy, a protože příležitostí pro zaměstnání v tomto byznysu bylo málo, rozhodla jsem se si tuto příležitost pro sebe vytvořit sama. Velmi mi pomohla moje maminka, která má krejčovské zkušenosti a dokázala mi pomoct s technologií střihů. Všechno ostatní jsem se v podstatě snažila naučit až v procesu.

BIELA vznikla v roce 2017 – neměla jsi obavy, že slovenští spotřebitelé nebudou mít takový zájem o slow fashion?

Popravdě jsem v té době vůbec neměla obavy, měla jsem vysoká očekávání. Věřila jsem tomu, že když je produkt kvalitní a pěkný, navíc vytvořený zodpovědně, musí si přece najít své zákazníky.

Co se týče tématu slow fashion, myslím si, že moji zákazníci byli a jsou v tomto směru velmi obeznámení a umí ocenit kvalitní produkt. Moje obavy však přišly až s odstupem času. Viděla jsem, že téma slow fashion se časem stalo příliš používané a jistým způsobem ztrácelo na hodnotě. Začala jsem vnímat fakt, že pro podporu značky je potřebná velmi kvalitní komunikace a prezentace, která přesvědčí zákazníky o tom, že slow fashion pro nás není jen fráze, ale že to myslíme vážně. Důležité bylo trvat na našich hodnotách, nepodléhat „mainstreamu”, stát si za cenou výrobků a nepolevit v kvalitě.

Jaké byly tvé začátky a jak jsi řešila úkoly jako je například získávání materiálů, oslovování výrobců, vývoj webové stránky nebo marketing a podobně?

Měla jsem zkušenosti s finančním a projektovým managementem, a ty byly při zakládání značky velmi hodnotné. BIELA je v podstatě projekt, který jsem si poskládala, a mohla jsem tak uplatnit principy i z jiných oblastí. Oslovila jsem šikovné lidi, kteří mi pomohli s vizuální identitou, webem, grafikou, marketingovou komunikací. Výrobce jsem si hledala převážně sama – buď na internetu, nebo prostřednictvím kontaktů. K dodavatelům jsem se dostala díky doporučením od jiných designérů, kterých si velmi cením. Myslím si, že je důležité spolupracovat s kvalitními lidmi, protože i oni umí vytvořit značnou přidanou hodnotu k výsledné tvorbě. Na tom mi vždy záleželo.

Fotografie: Se souhlasem Mirky z BIELA

Jaká je filozofie a poselství tvé značky?

Moje poselství je v podstatě velmi jednoduché, a to, že v jednoduchosti je krása a kvalita by měla mít vždy převahu nad kvantitou. Pro mě to platí ve všech oblastech života, nejen v módě.

Kdo všechno aktuálně stojí za značkou BIELA?

Jsme malý tým – já, moje máma, můj přítel, který nám pomáhá s vizuální komunikací, s grafickými pracemi. Velmi důležitou součástí je naše šikovná paní krejčí.

Pověz nám více o tvých aktuálních kolekcích – jaký je proces jejich výroby? Od návrhu až po finální produkt…

Aktuálně máme v prodeji zimní edici kolekce Palette. V kolekci jsem chtěla zdůraznit pastelovou barevnou paletu, jemnost, souzvuk barev a jejich odstínů. Časem se téma funkčnosti a každodenního komfortu stávalo pro mě stále důležitější, proto v této kolekci najdete velmi základní prvky každodenního šatníku. Podstatné jsou samozřejmě materiály, které v jemných odstínech dokážou vyniknout, a to například panenská vlna, tencel a kašmír.

Na začátku procesu je celková idea, myšlenka kolekce, struktura modelů. Idea se tvoří současně s výběrem materiálů. Jako první vznikají kresby daných modelů, ty se postupně pomocí technologa přetváří na technické střihy, podle kterých se šijí první prototypy. Většinou šijeme dva kusy prototypů, pokud se daný model vyladí. Následně se připravuje produkce, plánují se množství, fotí se finální prototypy, aby se mohla připravit marketingová komunikace kolekce.

Fotografie: Se souhlasem Mirky z BIELA

Pro oblečení vybíráš látky od italského distributora, který nabízí zbytkové látky, tzv. deadstock. O jaké materiály konkrétně jde?

Látky vybírám já, výběr jde ruku v ruce s vytvářením prvních designů. Vycházím z celkové ideje kolekce a také si na začátku určím barevnou škálu, ve které bych se chtěla pohybovat. Často se mi stane, že samotný materiál mě inspiruje k vytvoření daného modelu.

Mám ráda přírodní materiály jako bavlnu, viskózu, vlnu, tencel. Také se mi líbí, když má materiál specifickou strukturu, která ho dělá zajímavým. Naše první kolekce byla čistě jen z košil. Pro tuto kolekci byla příznačná velmi hustě tkaná bavlna – košile tak byly hrubší, hezky tvarovaly postavu a odolaly dlouhodobému používání.

Myslíš si, že materiály a látky na další prodej jsou řešením problému s odpadem módního průmyslu?

Částečně určitě – vždy je lepší, když se spotřebují na výrobu, než aby se staly odpadem. Je to však pouze začátek celého procesu a bohužel to celkové problémy s odpadem v módním průmyslu neřeší. Používáním daných materiálů a produkováním nových kusů oblečení neseme odpovědnost za jejich následný dopad na naše okolí. Z mého pohledu by nejvíc pomohlo, kdyby se změnilo spotřebitelské chování, touha mít neustále více. Podstatná je kvalita, ne kvantita. Myslím si, že právě kvalita produktů, které používáme, nás dokáže naplno uspokojit. Vážit si věcí, které vlastníme, do kterých investujeme, starat se o ně, aby nám sloužily co nejdéle, to je podle mě cesta.

Fotografie: Se souhlasem Mirky z BIELA

Kdo je tvým hlavním publikem a co si podle tebe nejvíce cení na tvých oděvech?

Jsou to ženy, většinou ve věku nad 30 let, velmi uvědomělé, s rozhledem, často pracující v kreativních odvětvích. Ví přesně, co hledají, chtějí se cítit sebejistě a pohodlně, mají rády kvalitu.

Kromě vysoké kvality je zaručena také stejná barva. Proč právě bílá? Neomezuje tě při tvorbě jen jeden odstín?

Bílou barvou to vše začalo, avšak postupně jsem do kolekcí začala přidávat i jiné odstíny.

Bílá barva má v podstatě symbolizovat minimalismus, čistotu, upřímnost, jednoduchost. Bílá, resp. světlé odstíny, nic neskryje, naopak zdůrazní jakékoli nedostatky – ať už materiálu, nebo šití. Proto ji vnímám jako důležitý nástroj, který mi pomáhá zdůraznit kvalitu našich materiálů a naší výroby.

Název značky má spíše metaforicky poukazovat na přísný minimalismus, vždy jsem však věděla, že v kolekcích se časem objeví i jiné odstíny.

Jaký je tvůj názor na dnešní módu? Myslíš si, že se módní svět ubírá více směrem k ekologickému uvědomění?

Časem jsem se vzdálila od fast fashion a v rámci mé současné bubliny, ve které se pohybuji, vnímám to, že móda se stává ekologičtější. Téměř všechny lokální značky v mém okolí vyrábí své výrobky na Slovensku, férově oceňují své zaměstnance, nepřispívají k nadprodukci a mají své věrné zákazníky, kteří se k nim vracejí. To se podle mě stává jakýmsi standardem, pokud mluvíme o menších značkách. Samozřejmě stále vnímám, že jsou zde i velké řetězce, které generují neuvěřitelné množství výrobků. Z mého pohledu se musíme pokoušet měnit spotřebitelské chování, přesvědčit zákazníky o tom, že kvalita je důležitá a dokáže přinést tu hodnotu, kterou se většina lidí snaží najít v kvantitě.

Fotografie: Se souhlasem Mirky z BIELA

Co by sis přála, aby lidé věděli o udržitelné módě?

Mám pocit, že téma udržitelné módy je stále více přítomné, někdy se však může zdát odstrašující, například kvůli ceně. Byla bych ráda, kdyby lidé toto téma nevnímali absolutně. I malé postupné kroky mohou mít význam. Nemusíme si okamžitě sestavit kompletní udržitelnou šatník, můžeme to dělat postupně, zařadit si do šatníku pár základních kusů z kvalitních materiálů a určitě rychle zpozorujeme rozdíl. Každopádně neodsuzuji lidi, kteří nakupují ve fast fashion, pokud je daný nákup opodstatněný a pokud si lidé danou věc oblíbí, starají se o ni a rádi ji dlouhodobě nosí.

Jaká je budoucí vize pro tvou značku a co můžeme očekávat v nejbližší době?

Musím přiznat, že BIELA je momentálně ve velmi pomalém režimu. Naši zákazníci a followers si určitě všimli, že jsme loni neuvedli novou kolekci. Pracovně jsem se totiž začala věnovat jiné slovenské módní značce, což mě značně zaměstnává. Na další tvorbu v rámci značky BIELA mi bohužel nezbývá mnoho času. Momentálně tedy doprodáváme kolekci Palette, kterou jsme uvedli v roce 2022. Věřím však, že tým BIELA se brzy rozšíří a v létě 2024 by mohla uvést své novinky.

Jakým životním mottem nebo filozofií se řídíš?

Absolutně věřím tomu, že méně je více. Řídím se tím, že každý si je tvůrcem svého světa a štěstí, hodně věcí máme ve svých rukou.


Instagram | Web | Facebook

Napsat komentář