Pondělí 28.04.2025
„Oproti grafické scéně mi na té módní někdy není příjemná atmosféra,” netají se designérka Cindy Kutíková
Foto: Se souhlasem Cindy Kutíkové
INTERVIEW

„Oproti grafické scéně mi na té módní někdy není příjemná atmosféra,” netají se designérka Cindy Kutíková

Cindy Kutíková je mladá talentovaná designérka, která se věnuje zejména praktickým využitím grafického designu v módním a textilním průmyslu. Díky unikátní tvorbě se jí podařilo rozšířit hranice mezi grafickým designem a dalšími řemesly, jako je například sklářství. Miluje hravé textilie, barvy a různé materiály. Jak vznikl nápad začít se bez oděvního vzdělání věnovat módě a spojit ji s tkaním broušených korálků? Co je na práci designérky nejtěžší? A jaká je aktuálně česko-slovenská módní scéna?

Vystudovala jsi grafický design a vizuální komunikaci na Umprum. Jak ses dostala k módě?

V průběhu studia na Umprum jsem občas dělala grafiku pro ateliér Módní tvorby, kde mi zároveň nabídli malou placenou brigádu – chodila jsem tam jako „modelka” na fittingy. Během nich jsem měla možnost vidět, jak tento ateliér funguje, a jelikož mě vždy bavilo experimentovat, říkala jsem si, že bych si tam ráda vyzkoušela semestrální stáž. Měla jsem štěstí, že jsem se trefila zrovna do semestrálního zadání, které mi sedlo a ve kterém jsem mohla propojovat grafický design a oděv. Můj finální výstup byl primárně o práci s autorským vzorem, ve kterém se mísily grafické vzory, barvy, gradienty a typografie.

Oděvní vzdělání nemáš. Kdy a jak se zrodil nápad začít pracovat v oblasti módy a spojit ji s tkaním z broušených korálků?

Myšlenka začít se věnovat módě vznikala postupně. Nejdříve jsem dělala grafiku pro módní návrháře jako Adam Kost, Vanda Janda, Mija Jadrná a Tereza Rosálie Kladošová. Následně jsem šla na zmíněnou meziateliérovou stáž. Pak jsem dělala bakalářku na téma vizuální identita pro módního návrháře Adama Kosta, ke které jsem vytvořila sérii plakátů, které byly vypleteny na pletacím stroji – to byl můj první kontakt s pleteninou. Poté jsem se od pletených plakátů vydala směrem užšího a delšího formátu, a tak vznikly mé první šály. Od šál to pokračovalo ke svetrům a tvorbě e-shopu.

Ke korálkům jsem se pak dostala na své druhé meziateliérové stáži na Umprum v ateliéru Skla. Po této stáži jsem dělala diplomku, kde jsem chtěla propojit všechny tři studijní obory – grafický design, módu i sklo.

Čím vším se tedy vlastně ve své aktuální tvorbě zabýváš?

V grafice vizuálními identitami kulturních a vzdělávacích institucí, ale také komerčních subjektů. Často také spolupracuji s lokálními designéry nebo umělci, kteří u mě poptávají vizuální identitu, webdesign atd. Společně s Jiřím Mockem a Danielem Šmírou vedeme multidisciplinární grafické studio Permanent Office, takže něco dělám po vlastní ose a některé projekty za studio.

V módě se zaobírám tvorbou autorských vzorů a v experimentálnější rovině pak stíráním a rozšiřováním hranic mezi grafickým designem a dalšími řemeslnými nebo výtvarnými technikami jako móda a sklo. Vytkávám oděvy ze skleněných korálků, během čehož si hraji s propojením grafického designu (pixelové zobrazení převedené do fyzického vzoru – 1 pixel = 1 korálek), módy (forma výstupu) a skla (české skleněné broušené korálky).

Foto: Lukáš Kimlička, se souhlasem Cindy Kutíkové

Tvá tvorba je jedinečná a vyznačuje se především futuristickými motivy a bláznivými barvami. Kde hledáš inspiraci?

Inspiraci čerpám všude kolem sebe. U poslední kolekce jí byly například reliéfy různých uměleckých dveří, na které jsem náhodně narazila.

Co je pro tebe na práci designérky nejjednodušší? A co naopak nejtěžší?

Nejjednodušší je svoboda. Nejtěžší je boj s nedostatkem času..

Velký zájem jsi vzbudila svými pestrobarevnými šálami, když jsi přenesla pixelové zobrazení do pleteniny. Za to sis vysloužila nominaci na cenu Czech Grand Design v kategorii Objev roku a svou originální tvorbu jsi poprvé představila na Designbloku ’23. Je těžké se v tomto oboru prosadit?

Člověka to musí bavit. To je základ. Nejde jenom o módní branži. Když chcete mít dobré výsledky, musíte na tom konzistentně a vytrvale pracovat. Dále je nutné být schopný nejen kreativně, ale také byznysově a organizačně.

Foto: Klaudia Polocová, se souhlasem Cindy Kutíkové

Tvé kreace si oblíbily i známé osobnosti české a slovenské scény. Například Natálie Kotková se objevila na Mercedes-Benz Prague Fashion Weeku v jedněch z tvých korálkových šatů. Co to pro tebe znamená?

Ze zájmu o mou tvorbu mám radost, a zároveň mi dává energii a motivaci tvořit dál.

Tomu, že jsi vystudovala grafický design, se ani při tvorbě módy nevyhneš. Jak vypadá proces navrhování jednoho kusu oblečení?

Výchozí bod u módy je u mě vždy grafický design. Nad oděvem tedy vždy nejdřív uvažuji v ploše. Podoba vzoru závisí na finální výrobní technologií, takže například u pleteniny uvažuji o vzoru jinak než u sublimačního tisku.

Jak na tebe působí současná česko-slovenská módní scéna? Máš nějakého oblíbeného návrháře či návrhářku?

Oproti grafické scéně mi na té módní někdy není příjemná atmosféra, která působí trochu uzavřeně. Na druhou stranu musím říct, že tu máme spoustu talentovaných tvůrců, kteří se nenechávají svázat těmito stereotypy. Z českých návrhářů mě moc baví Martin Kohout a ze slovenských Mata Durikovic.

Foto: Se souhlasem Cindy Kutíkové

Tvá první letní kolekce SERIOUS JOY je v prodeji. Oděvy jsou univerzální, navozují radost, dobrou náladu a jsou vhodné pro běžné nošení. Prozradíš nám víc? Kde jsi čerpala inspiraci pro vzory a provedení? A jak jsi postupovala při výrobě?

Inspirací pro grafický návrh jsem čerpala z reliéfů různých uměleckých dveří, na které jsem náhodně narazila. Bavila mě na nich hlavně jejich symetrie, kterou jsem chtěla přenést do oděvů. Všechny vzory jsem tedy navrhla přímo do střihu. Oxymóron v názvu odkazuje na možnost využití oděvu jak na casual wear do města, na párty či pláž, tak na formální večerní eventy.

Máš v této kolekci svůj oblíbený look?

Jeden z looků byl vytvořen v kolaboraci s holandskou DJ Nadiou Struiwigh. Nadia mě oslovila s tím, že vidí v mé práci synergii se svou hudební tvorbou. Vytvořila jsem jí outfit na míru inspirovaný její hudbou. Byla to skvělá spolupráce.

Módní průmysl nikdy nespí. Jaké jsou tvé plány do budoucna?

Ráda experimentuji a nechci zůstat ukotvená pouze v jednom nebo ve dvou oborech. Momentálně zvažuji kolaboraci v podobě produktového designu s mou sestrou, která dělá PelMel Design.


Zdroj: Autorský rozhovor


Instagram | Facebook

Napsat komentář