Neděle 08.09.2024
„Některé trendy jsou úžasné a některé jsou spíše výmyslem, aby se na sítích něco dělo,” říká Eliška Pichoňská
Fotografie: Se souhlasem Elišky Pichoňské
INTERVIEW

„Některé trendy jsou úžasné a některé jsou spíše výmyslem, aby se na sítích něco dělo,” říká Eliška Pichoňská

Make-up artistka, hairstylistka, úspěšná blogerka, vizážistka, manželka a matka – Eliška Pichoňská se ve světě krásy pohybuje již více než 20 let a zvládá toho opravdu hodně. V soutěži Bloger roku 2018 vyhrála v kategorii beauty, líčila pro Max Factor, Shiseido i Guerlain. Participovala na projektech pro TV Markíza či STV, byla součástí Elle Beauty Lounge na Mezinárodním filmovém festivalu v Karlových Varech a pod jejíma rukama ožila tvář mnoha známých i neznámých osobností. Výsledkem jejích dosavadních zkušeností je blog o make-upu, kráse a ženách, kterému se neustále věnuje. Jaká je práce s hvězdami showbyznysu? Jak v dnešní době sociální sítě ovlivňují kosmetický průmysl? A musí být kvalitní kosmetika vždy drahá?

V jakém bodě ses rozhodla věnovat se líčení, prorazit a budovat kariéru jako vizážistka?

Od dítěte jsem inklinovala ke kreslení a malování. Vztah ke štětcům a barvám tu byl odjakživa. Jen jsem netušila, že vůbec existuje takové povolání. V době, kdy jsem se já rozhodovala, co budu dělat, neexistovaly vizážistky – byly kosmetičky a maskérky. Pamatuji si, že ve třetím ročníku na obchodní akademii přišel ten moment, kdy jsem si uvědomila, že chci dělat tuto práci. Spolužačka mi dala do ruky paletu stínů a štětec. Bylo třeba nalíčit její sestru a ona věděla, že inklinuji k těmto věcem. Vždyť i my jsme se už trošku líčily. A s prvním tahem štětce jsem věděla, že toto je to, co budu dělat a že určitě nebudu dál studovat ekonomii.

V Bratislavě jsi chodila na soukromou kosmetickou školu. Co následovalo potom? Bylo těžké najít práci v tomto odvětví?

To byla úžasná škola. Je škoda, že působení ukončili. V době, kdy jsem chodila na tuto školu já, objevil se na ní inzerát, že se hledá vizážistka pro Max Factor. V Bratislavě nic takového nebylo. Měla jsem kolegyni v Banské Bystrici. Ve škole bylo každému jasné, že já budu líčit. Potřebovala jsem něco dynamického a kreativního. Myslím, že jsem byla první vizážistka pro kosmetickou značku v Bratislavě. A tedy musím říct, že to byla geniální škola.

Co bylo zlomovým bodem, který odstartoval tvou kariéru?

Jak jsem už zmínila, bylo to vůbec první líčení někoho jiného. Začala jsem se rozhlížet po škole, kde bych se tomu mohla tomu věnovat. Nepocházím z Bratislavy, proto to bylo malinko složitější. Ale nikdy v životě jsem nelitovala. A svoji práci miluji doteď.

Fotografie: Se souhlasem Elišky Pichoňské

Za sebou máš obrovskou praxi, pracovala jsi pro mnoho selektivních kosmetik, líčila jsi na přehlídkách, do různých magazínů a rukama ti prošlo mnoho hvězd české a slovenské scény. Jaké je pro tebe pracovat s hvězdami showbyznysu a zúčastňovat se velkých projektů?

Velké projekty jsou výzvou a dobrou školou. V době, kdy jsem se učila, nebyl internet. A nebyl ani takový výběr make-upu a značek. Učila jsem se pozorováním jiných vizážistů a zkoušením, prohlížela jsem si knihy o make-upu. Právě ty projekty s sebou přinášely něco jiného než jen běžné denní líčení žen. Byly mnohem kreativnější, pracovalo se s návrháři, kteří měli svou představu, a pomalu jsem začínala dělat i vlasy.

A hvězdy? Určitě jsem měla respekt, a velký. Řekla bych to tak, že se našly „celebritky“, spíše u nás, které byly nepříjemné. Jistěže je to člověk o člověka. Ale ty velké hvězdy, například na filmovém festivalu v Karlových Varech, ty byly úžasné všechny. Aňa Geislerová, Martha Issová a další. Jejich make-up jsem si užívala, protože to byli lidé, kteří vám dávali najevo, že si vás váží.

Co považuješ za svůj největší úspěch?

Když dostanu takovou otázku, vždycky přemýšlím, co je ten největší úspěch. A zní jako klišé, že různé známé osobnosti a podobně. Časy, kdy jsem líčila větší množství herců a hereček, jsou už dávno za mnou. Tehdy byly sociální sítě v plenkách. Tím chci říct, že jsem se s nimi ani nefotila. Nebyl na to čas, neřešili jsme to. Největším úspěchem jsou tedy asi roky praxe, spokojené a vracející se zákaznice a také, že jsem vedle dětí rozjela blog a sociální sítě.

Během své dlouholeté kariéry jsi měla možnost nahlédnout do světa krásy, a málokdo má takový přehled jako ty. Jaké revoluční změny v kosmetickém průmyslu jsi zaznamenala a co si myslíš o aktuálních trendech?

Nevím, jestli mám až tak velký přehled. Především v dnešní době je toho hodně, a už nemám čas všechno zkoušet a vidět. Den má velmi málo hodin na to, co všechno bych chtěla stihnout.

Když jsem se já učila líčit, některé techniky už existovaly, ale neříkali jsme jim například „konturování“. Existuje hromada technik, které tu jsou už dlouho, jen neměly pojmenování, jaké mají dnes. Sociální sítě jim daly slávu. Faktem ale je, že tu jsou určité trendy, které předtím nebyly. Například dewy make-up, což je jakoby vlhce vypadající pleť. Vypadá to krásně, zejména v létě. Nebo technika obočí, které se vykresluje pomocí obočkové linky, což vypadá velmi přirozeně, ale není to úplně jednoduché. Jakoby laminované obočí pomocí obočkového mýdla. V létě se tu motal trend, kde se tvářenky aplikovaly i na horní část zadní části nosu v jedné linii s líčky. Některé nové trendy jsou úžasné, a některé jsou spíše jakýmsi výmyslem, jen aby se na sítích něco dělo.

Fotografie: Se souhlasem Elišky Pichoňské

Když už jsme u trendů… I sociální média dnes ovlivňují kosmetický průmysl. Jak důležité jsou platformy sociálních sítí pro tebe?

Já funguji na Instagramu a Facebooku. TikTok mám v začátcích. Tvořit obsah na sociální sítě a pochopit, jak to funguje, je skvělá škola. Často se mění různé věci, ne vždy všechno funguje, jak má. Když si na sociálních sítích zřídíte byznys, jste závislí na jejich fungování. Facebook je pro mě velmi důležitý, mám tam silnou komunitu loajálních úžasných žen nad 40 až 45 let. Je to cílovka, které se málokdo u nás věnuje.

Pro mě samotnou jsou sociální sítě důležité, protože tam nacházím inspiraci pro česání, make-up, ale i vaření. Sleduji různé lidi z různých oblastí. Je to žrout času, proto je dobré v tom najít tu pravou míru. Avšak také musím poznamenat, že často slyším od žen, že si mě pouští před spaním. Že je moje videa uklidňují.

Kromě Instagramu se věnuješ svému blogu, kde nejen píšeš, ale také radíš ženám o věcech, kterým rozumíš nejlépe. Co chtějí ženy vědět nejčastěji?

Nejčastější otázky se týkají kosmetické rutiny a výběru make-upu. Většina žen se potřebuje zorientovat v aktivních látkách. Mnohé nemají základy správné péče o pleť. Mimořádně oblíbená jsou videa „Lacné a efektívne”.

Fotografie: Se souhlasem Elišky Pichoňské

Na blogu zveřejňuješ i recenze na různé kosmetické produkty. Na co bychom měli dbát při výběru kosmetiky?

Měli bychom mít jasno v tom, co potřebujeme. To souvisí s tím znát svoji pleť a její potřeby. Když nebudeme vědět, jak to s námi vlastně je, budeme používat jedno přes druhé.

Často se setkáváme s různými radami, jak se starat o pleť. Existují nějaká všeobecná pravidla, podle kterých bychom se měli řídit, bez ohledu na typ pokožky?

Určitě ano.

  1. Důkladné odlíčení a čištění
  2. Jednoduchost – nemíchat jedno přes druhé, například hodně aktivních látek
  3. SPF každý den

Jak vypadá tvá běžná denní beauty rutina a které kosmetické produkty máš vždy v kabelce?

Ráno začínám umytím obličeje čističem. Někdy je to čistá voda. Není to prohřešek. Po cleanseru následuje nějaké dobré tonikum ve spreji. Pleťové sérum, oční krém a krém. Většinou si aplikuji i SPF. V kabelce mám vždy krém na ruce, vůni a pár rtěnek. Paradoxně mám málokdy něco na rtech, ale miluji je vlastnit. (smích)

Fotografie: Se souhlasem Elišky Pichoňské

Jedním z tvých mnoha projektů je i „Domácí škola líčení“. Co se v ní mohou zájemci naučit a kdo tvoří tvou hlavní klientelu?

Tento název zdomácněl, protože se to většinou dělo doma u mých klientek. Ale mezitím jsem ji začala dělat v salonu, s dobrým denním světlem. Je to tříhodinové setkání, na kterém klientku naučím cítit se dobře v takovém make-upu, který je pro ni nejvhodnější. Najdeme společně to, co bude pro ni příjemné. Pokud hledá vhodné a rychlé líčení na den, jdeme do něho. Pokud potřebujeme přidat něco na večer, zvolíme další alternativy. Velmi často se to samo vyvine během setkání. Zároveň se podívám, co se nachází v její kosmetické taštičce a co je pro ni vhodné, nebo naopak úplně nevhodné. Zda je možné ty produkty nadále používat, nebo je už potřeba je vyhodit. Já si nosím svůj kufr, takže máme možnost zkoušet produkty různých značek. Setkání často předchází rozhovor, co všechno máme, a kde se asi finančně pohybujeme. Já tomu přizpůsobím produkty, které budeme zkoušet a které si může klientka potom koupit. Odchází s nakreslenou kartou a seznamem produktů. A co je nejdůležitější, má úplně jasno v tom, co je pro ni fajn.

Moji hlavní klientelu tvoří ženy nad 35 let, které jsou například po mateřské a vrací se do práce. Nebo právě ženy nad 40, které zjistily, že produkty, které používají už roky, nejsou z nějakého důvodu už pro ně vhodné.

Co vše je třeba zohlednit při líčení?

V mladém věku si můžete dovolit velmi mnoho. Pokud máte dobrou pleť, tak si můžete zpravidla dovolit všechno, co jako osobnost snesete. Když vám přibývají vrásky a pleť ztrácí vlhkost, vaše potřeby se mění. Ty potřeby jsou spojeny i s líčením a výběrem make-upu. Takže první věcí je výběr podkladu a vůbec objemu, který se použije. To je podle mě takový základ. Vždy zohledňujeme tvar očí či stav pleti.

Fotografie: Se souhlasem Elišky Pichoňské

Jakých nejčastějších chyb se při líčení dopouštíme?

Nesprávného odstínu make-upu a nevhodného obočí. Jinak bych právě řekla, že dnes se mnohé ženy umí nalíčit a celkově upravit neskutečně.

Hraje při líčení důležitou roli otázka financí? Je kvalitní kosmetika k dostání i „za málo“?

Peníze hrají, ale i nehrají roli. Mnohým ženám se snažím vyjít vstříc, abychom nakombinovaly kosmetiku, která je někde náročnější a někde umíme ubrat. Některá líčidla se těžko nahradí levnými. I zde ale jsou výjimky.

Dnes jde najít velmi funkční věci za pár eur. A také nekvalitní věci u luxusních značek. Orientovat se v tom je opravdu náročné.

Jakou nejdůležitější radu v oblasti krásy můžeš dát ženám?

Aby zůstaly samy sebou. Pokud nosíte rády červenou rtěnku, tak ji noste. Pokud vás všichni znají s kouřovýma očima, tak je noste. Ale nezůstaňte v tomto jednom trendu roky jen proto, že jiné neznáte. Pokud máte pocit, že to už není ono, najděte si někoho, kdo vám ukáže, jak můžete vypadat lépe.

A ještě jedna rada. Vždy je méně více. Usmívejte se!


Instagram | Blog | Facebook

Napsat komentář