Neděle 14.07.2024
„To, co nosíme každý den, o nás mnohé vypovídá,” říká stylistka Irena Vokrojová
Fotografie: Se souhlasem Ireny Vokrojové
INTERVIEW

„To, co nosíme každý den, o nás mnohé vypovídá,” říká stylistka Irena Vokrojová

Zastává názor, že styl nesouvisí s penězi nebo kopírováním módních trendů, ale především s přirozeným instinktem a vyjádřením osobního výrazu. Irena Vokrojová je koučkou osobního stylu a zakladatelkou projektu Outfitmania odrážejícího její neutuchající vášeň k módě. Bohatými zkušenostmi pomáhá svým klientkám probouzet jejich sebevědomější „já“ a radí jim, jak se zorientovat v kombinování outfitů. Kromě podnikání dělají Ireně radost také její dvě děti. Jak změnilo mateřství její přístup k módě? S čím se musí při stylingu maminky potýkat? A jak vystoupit ze své komfortní zóny a nebát se vynést odvážnější kousky?

Léta jste pracovala v korporátním prostředí. Jak jste propojila zkušenosti z této oblasti se svou vášní a zájmem o styl a módu?

Již v korporátu jsem vystřídala několik oddělení. Prošla jsem od prodeje po nákup textilu, HR a projektové řízení. To vše mě na podnikání v módě skvěle připravilo. 

Co vám práce v korporátu dala a co naopak vzala? Hodnotíte tuto etapu zpětně jako něco, čím bylo nutné projít, abyste se posunula dál?

Na období v korporátu vzpomínám ráda. Dostala jsem mnoho příležitostí pro osobní rozvoj a potkala skvělé lidi, jedním z nich je můj muž. Myslím, že korporát je skvělá škola pro všechny mladé lidi – naučí struktuře, pravidlům a disciplíně. Když v mém případě splnil svůj přínos, nastal čas odejít a začít novou etapu sama na sebe.

Jaká je vaše filozofie ohledně stylu a módy? A jak ji aplikujete během práce se svými klientkami?

Pro mě styl není otázku peněz a následováním posledních módních trendů. Aby bylo možné pomoci klientce nebo klientovi najít, udržet a prohlubovat její či jeho styl, je třeba začít u existujícího šatníku. Ten prozradí mnohé o osobnosti, vztahu k sobě samému, ale i o životním tempu a hodnotách. Když šatník probereme, vyčistíme, nachystám nový směr, který pak společnými nákupy začneme naplňovat. Někdy to může být radikální změna, jindy jen kosmetické úpravy.

Fotografie: Se souhlasem Ireny Vokrojové

Jakým způsobem podporujete své klienty, aby našli a rozvíjeli svůj vlastní osobní styl?

S drtivou většinou klientů zůstávám v permanentním kontaktu, kterým jsou sezónní nákupy každého čtvrt roku. Jakmile si jednou vyzkouší zažít servis při nakupování, vzniká závislost. Mě neskutečně baví vidět jejich každoroční posuny stylu a osobnosti samotné. 

Řekla byste, že lze nabýt chybějící sebevědomí vhodně zvoleným outfitem?

Rozhodně ano. To mohu potvrdit jak u žen, tak u mužů. Správně zvolené oblečení má neskutečnou moc. A nemusí to být jen outfit na společenskou událost. To, co nosíme každý den, třeba i na home office, o nás mnohé vypovídá. Vždy radím, aby se i doma mé klientky oblékaly krásně, přestože pohodlně. Vždyť partneři je často vidí jen v domácím. 

Jaký je podle vás vztah mezi sebevědomím a tím, jak se člověk obléká? Pracujete s touto myšlenkou při své práci?

Na začátku spolupráce se snažím své klienty co nejvíce pochopit. Porozumět jejich životní a pracovní situaci. Když mě klient osloví, chce udělat změnu. Proto kromě aktuálního stavu musíme najít i ten vysněný a rozložit správně tempo. Ne každý, kdo chce změnu, je připraven na rychlé kroky. Tempo změny určuje klient, a právě v tomto procesu postupně nabývá sebevědomí, které určuje další směr.

Fotografie: Se souhlasem Ireny Vokrojové

Jaká pravidla se snažíte při stylingu dodržovat? Inspirujete se trendy, nebo spoléháte na vlastní intuici?

Ve své práci se neustále vzdělávám. Nelze nesledovat trendy, ale jejich impulzivní následování je cesta do pekla. U osobního stylingu je hlavním kormidlem klient. Ten rozhoduje, kam se jeho styl posune. Já mohu doporučit, motivovat, ale tím, kdo má hlavní slovo, je klient. Naopak při focení do časopisů a natáčení pro televizi se mohu v mezích zadání redakce vyřádit. Tyto dvě kombinace dělají můj profesní život pestrý. 

Jaké hlavní prvky definují, co komu sluší? Jakým způsobem bychom je měli při kombinování outfitů zohledňovat?

Hlavními ukazateli stylu jsou vlastní hlava a postava. Typologie a konfekční velikost postavy hodně předurčí střihy, které budou slušet. Nejdůležitější ale je osobnost. To, v čem se sami cítíme nejlépe. Zda máme nějaké bloky, nebo jsme naopak otevření pro experimentování s barvami a materiály. Následné zohlednění těchto dvou kritérií musí být vždy velmi individuální. Je třeba ctít svou postavu a poté se nebát posouvat své hranice. Za rok zjistíte, že to, co vám dnes připadá moc, je super cool. 

Jakým způsobem pomáháte klientům vyjít z „komfortní zóny“ a překonávat strach z reakcí okolí na odvážnější outfity?

Vždy se snažím klienty a klientky posunout o krok dál. Tomu předchází pochopení, kde dnes jsou a jak velký krok můžeme udělat, abychom změnu hned nepřipálili. Ale i přesto se vždy snažím ukázat zkoušením v kabince nebo vizuální inspirací, kam bychom až mohli jít. Je mi milejší, když danou věc hned nepořídíme a do šatníku připluje o půl roku později s obrovskou touhou a jasnou představou využití. V ostatních případech jsem pro své klienty vždy online k zastižení pro konzultace a utvrzení jejich outfitu. Pomáhá jim to dodat sebevědomí ve chvílích, kdy je to pro ně důležité nebo si nevěří.

Fotografie: Se souhlasem Ireny Vokrojové

Jste maminka dvou dětí. Jakým největším výzvám v oblasti stylu a módy čelí maminky, které se chtějí cítit dobře ve svém vzhledu?

Já osobně již mám děti velké, ale znám pocit matky malých dětí. Je to zatěžkávací a v mnohém zlomové období. Kromě postavy se mění zásadně i nastavení, jak se chcete v oblečení cítit. Mnohem důležitější než dříve je pohodlí. Nejzásadnější je nepodlehnout pocitu, že legíny a tepláky jsou jediné řešení. Malé okamžiky péče o sebe spojené se stylovým outfitem, přestože bude jen na procházku s kočárkem do přírody, jsou důležité. Jak děti vyrostou, tyto návyky zůstanou a postupně se rozšíří i možnosti. Nejpozději v době, kdy děti nastoupí do školky, je ideální moment provětrat šatník a posunout styl vašemu novému já. 

Jak změnilo mateřství váš přístup k práci a ke stylingu klientů?

Vlastní zkušenost je nepřenosná. A to platí o mateřství dvojnásob. Péče o děti a v mém případě nyní i o stárnoucí rodiče vás naučí maximálnímu time managementu. Čas, který klienti věnují mé službě, se snažím do maxima využít. I způsob služby přizpůsobím co nejvíce potřebám klienta. Je možné mnoho rad poskytnout online, donést nákupy rovnou domů nebo práce či připravit kompletní look na společenskou akci. Není čas ztrácet čas.

Jaká je vaše nejoblíbenější část práce stylistky?

Má práce je velmi různorodá. Od natáčení v televizi, přednášek a workshopů, přes focení pro časopisy až po osobní klientelu. Těžko si vybrat jen jednu polohu, protože právě ta pestrost je velmi obohacující. Ale kdybych se někdy musela rozhodnout jen pro jednu z nich, určitě to budou klienti. Vnímám to jako dar být součástí jejich životních změn, které často začínají ve skříních.

Fotografie: Se souhlasem Ireny Vokrojové

Existuje naopak něco, kvůli čemu byste uvažovala o změně práce?

Nemyslím si, že by mě cokoliv od mé práce odradilo. Jsem si jistá, že to, co dělám, je mé poslání a já se ho snažím jen naplňovat, jak nejlépe umím.

Jaká doporučení máte pro ženy, které chtějí lépe porozumět svému osobnímu stylu a cítit se sebevědomě ve svém oblečení?

Všem ženám bych doporučila především, aby se měly rády a nehledaly na sobě hned chyby. Vidím to každý den. Správné oblečení může k sebevědomí velmi pomoct. Ale na druhou stranu hlavní kouzlo je v hlavě, a ne v konfekční velikosti či střihu. Proto pokud cítí, že jim všudypřítomná inspirace online nebo v časopisech nestačí a neví, jak na to, nechť osloví odborníka – stylistu nebo stylistku. Není ostudou si nechat poradit. Vždyť s vlasy si zajdou také ke kadeřníkovi a s autem do servisu. Se stylem je to podobné. Nikdy není pozdě na změnu.


Instagram | Web | Facebook | LinkedIn

Napsat komentář

  • Franta 11.04.2024 v 02:04

    "Styl" souvisí hlavně s blbostí. Dost lidí nedokáže přemýšlet o ničem víc, než jak se oblečou. Stejně jako většina blbců se pozná hlavně podle dokonalého účesu z "barber shopu".