Neděle 14.07.2024
„Lidé si chtějí kupovat dražší, kvalitnější a zajímavé kusy,” myslí si Katka Thér
Fotografie: Se souhlasem Katky Thér
INTERVIEW

„Lidé si chtějí kupovat dražší, kvalitnější a zajímavé kusy,” myslí si Katka Thér

Moikka je kurátorský obchod s krásným a kvalitním nábytkem a bytovými doplňky, který se Katka Thér rozhodla založit jako odkaz na severský přístup k životu, jehož principem je žít plně v přítomnosti a ve spojení s přírodou. Proč je podle Katky design v severských zemích tak důležitý? Jak se liší přístup k designu v Česku a ve Skandinávii? A na čem se v domácnosti nevyplácí šetřit?

Víc než 10 let se pohybuješ ve světě designu a pracovala jsi pro různé klienty – od velkých korporátů, až po startupy. Kdy se zrodila myšlenka založit vlastní obchod s jedinečnými produkty pro každodenní život?

Ano, přesně tak. Mojí hlavní specializací je produktový design mobilních aplikací, který jsem studovala ve Finsku, ale už od střední školy jsem měla sen mít vlastní obchod a něco prodávat. Roky jsem přemýšlela nad tím, co by to mělo být, aby mě to bavilo a dávalo mi to smysl dlouhodobě. Během covidu, poté, co jsem několik let řešila rekonstrukci a zařizování vlastního bytu, se mi vše začalo spojovat. To, jak miluji cestovat na sever a chodit po obchodech obdivovat design a jak mi dělá každodenní radost obklopovat se kvalitními věcmi, které se mi líbí. V jednu chvíli mi vše docvaklo a nastal pro nás s manželem ten správný moment, kdy jsme oba odešli z práce v IT a vrhli se naplno do Moikky.

Moikku jste založili v roce 2021, a i když na trhu tím pádem není dlouho, vaše produkty se těší velké oblibě. Na jakých hodnotách si zakládáte?

Naším cílem bylo především inspirovat a prodávat produkty, které budou dlouhodobě dělat radost.

Ze začátku jsem měla celkem jasnou představu, jak by Moikka měla vypadat a jaké produkty budeme nabízet. Ale velmi rychle se ukázalo, že prémiové značky si samy pečlivě vybírají, s kým budou spolupracovat. Nám bohužel zatím nepodařilo některé větší značky přemluvit a získat jejich produkty k sobě do obchodu. Museli jsme se tedy trochu přizpůsobit a místo nábytku jsme přesunuli naše těžiště k bytovým doplňkům a plakátům.

Fotografie: Se souhlasem Katky Thér

Moikka znamená finsky „ahoj”. Proč jste zvolili právě tento název?

Toto slovo jsem poprvé slyšela právě na vysoké škole ve Finsku. Líbilo se mi, jak příjemně zní a už tehdy jsem z toho dělala návrhy loga pro hypotetickou firmu. Po letech jsem si na to vzpomněla a byla to pro mě jasná volba, protože jsem chtěla pro název obchodu jedno krátké slovo nebo novotvar, který v češtině bude znít mile a jemně. Zpětně jsem sice zjistila, že se špatně skloňuje, protože když řeknete: „Koupila jsem to v Moice”, tak se z toho stane jiné slovo, ale nevadí – rebrandovat můžeme případně kdykoliv. (smích)

Udržitelný přístup je pro vás velmi důležitý, a dokonce jste získali zelený certifikát Udržitelný e-shop. Jak se udržitelnost projevuje ve vašich procesech?

S manželem jsme oba celkem šetrní i v běžném životě a bylo pro nás automatické tento přístup aplikovat i ve firmě a neplýtvat žádnými zdroji. Využíváme minimum nových obalů, vybíráme zodpovědné značky a ekologicky certifikované produkty.

Jak konkrétně probíhá výběr značek a produktů, které se dostanou do vašeho sortimentu? Co je pro vás důležité?

Produkt nás musí nadchnout a musí být příjemný na pohled i na dotek. Důležitá je také kvalita materiálů, technické zpracování i to, zdali výrobce dodává produkty v jednotné kvalitě. Pak bereme v potaz i to, jak se značka prezentuje, jaký mají příběh a hodnoty.

Fotografie: Se souhlasem Katky Thér

Mnozí z nás, alespoň čas od času, pracují z domova. Myslíš si, že měla pandemie vliv na to, jak zařizujeme své příbytky?

Ano, pandemie byla opravdu specifické období, kdy si lidé více všímali nedostatků, které mají doma nedořešené, a ve větší míře si pořizovali nový nábytek. Ale nyní se situace radikálně změnila a lidé nábytek a bytové doplňky odsunuli na druhou kolej. A na letošních propadech tržby pozorujeme, že lidé v tomto segmentu šetří více než kdy předtím.

V čem se liší vkus Čechů a Slováků v porovnání se Skandinávci?

Zatím tu nemáme asi tolik možností nebo osobností, kde se inspirovat, a zároveň není tolik obchodů, kde tento typ produktů lze jednoduše sehnat. Na designové produkty se často čeká i několik týdnů, spousta z nich je dostupných jen online a nemůžete si je osahat.  

Vnímáme, že lidé si chtějí kupovat dražší, kvalitnější a zajímavé kusy, ale ve finále vyhraje osobní kontakt nebo okamžitá dostupnost. To bychom si přáli změnit a v budoucnu v Praze vytvořit vlastní obchod, který bude zhmotněním severských domovů.

Proč je podle tebe design v severských zemích tak důležitý?

Myslím, že je to tím, že tráví v domovech mnohem více času než my. A zároveň mají delší a významější nábytkářskou tradici, na kterou jsou velmi pyšní a rádi tyto své značky podporují. Ve Finsku prakticky v každé domácnosti najdete nadčasové kousky nábytek Artek, vázy Iittala nebo nádobí Marimekko, které se mnohdy dědí z generace na generaci.

Fotografie: Se souhlasem Katky Thér

Jaký je tvůj názor na současný trend nakupovat méně, ale kvalitněji? Považuješ to za důležité?

Ano, stoprocentně! Kupovat méně a také průběžně prodávat, darovat nebo recyklovat vše, co už se vám nelíbí nebo neslouží. Méně hromadit věci a obklopovat se jen tím, co nám dělá radost.

Jaký styl bydlení preferuješ ty sama?

Spíše jednoduchý, protože dlouho a pečlivě vybírám, než si nový kus nábytku pořídím. Ale najdete u nás nábytek značek Hay, Ferm Living, Audo, českých Master&Master nebo venkovní nábytek EGOE. S moderním ráda kombinuji i starší kusy, ke kterým mám sentimentální vztah. U jídelního stolu sedíme na repasovaných židlích Tatra Thonet od Antonína Šumana (1960), které mám po dědovi. A i přesto, že se na nich nesedí nejpohodlněji, tak je asi jen tak nevyměním. (smích)

Do jakých kousků bys při zařizování bytu určitě investovala a kde by se naopak dalo ušetřit, pokud má člověk omezený rozpočet?

Připlatila bych si vždy za úložný nábytek na míru a za kvalitní podlahu. Celkově ale doporučuji ušetřit na doplňcích, dekoracích nebo sezónní výzdobě.

Fotografie: Se souhlasem Katky Thér

Které konkrétní značky a designéry máš v oblibě?

Už roky miluji a denně používám nádobí Marimekko, nově jsem si oblíbila značku Hetkinen, která má asi ty nejkrásnější vůně, co jsem kdy cítila. 

Aktuálně mám také slabost pro poličky od značky Kiosk48th a pro surový materiál obecně – ať už neopracovaný hliník, nebo broušený nerez. A mezi mé dlouhodobé oblíbence pak patří samozřejmě The Poster Club, Vitra, Hay, Montana, Ferm Living, Muuto, &tradition, HEM, Artek a ještě spoustu dalších! (smích)

Co odlišuje Moikku od konkurence a proč by měli ve vašem obchodě nakoupit i ti, kteří tak ještě neučinili?

Věřím, že u nás vždy zákazníci najdou inspiraci a zajímavé kousky, do kterých se dokážou zamilovat a budou jim dělat radost dlouhodobě.


Instagram | Web | Facebook | Pinterest

Napsat komentář