Neděle 14.07.2024
„Spousta lidí řeší, co jí, ale neřeší, co používá na své tělo,” říká Romana Tošenovjan
Fotografie: Se souhlasem Romany Tošenovjan
INTERVIEW

„Spousta lidí řeší, co jí, ale neřeší, co používá na své tělo,” říká Romana Tošenovjan

Romana Tošenovjan se po dlouholeté praxi v českých kosmetických firmách rozhodla dát výpověď a začít podnikat sama. Bylo jí hned jasné, že chce dělat něco, co ji bude bavit a čemu bude moct stoprocentně důvěřovat. O několik měsíců později vzniklo Přírodno. Prodejnu najdete v centru Brna a v jejím sortimentu nečekejte nic jiného než pouze čistě přírodní kosmetiku, převážně z České republiky a Slovenska. Čím se Přírodno liší od jiných obchodů? Jak si vybrat kvalitní kosmetiku vhodnou pro vaši pleť? A jak vypadá Romanina rutina v péči o pleť?

Roky jsi pracovala pro velké české kosmetické firmy. Kdy přišel nápad otevřít si vlastní obchod? A pro právě s přírodní kosmetikou?

Nebyla jsem úplně spokojená s tím, jak to uvnitř firem funguje. Navenek byla prezentace až pohádková, realita ale byla jinde. Už jsem dále pro nikoho vlastně pracovat nechtěla. Chtěla jsem si věci dělat po svém. A přírodní kosmetika mi byla blízká už dlouhou dobu před otevřením Přírodna.

Dala jsi tedy hned výpověď a začala naplno pracovat na svém vysněném projektu? Jaké byly začátky tvého podnikání?

Představu o obchodě jsem měla už předtím, než jsem dala vůbec výpověď. A po jedné příšerné poradě jsem dala výpověď a začala hledat prostory pro obchod v Brně. Zkušenosti jsem malinko měla – předtím jsem už chvíli podnikala, ale jednalo se o sezónní záležitost, takže to nešlo dělat dlouhodobě.

Začátky byly těžké. Když je vám 25 let a chcete sehnat komerční prostory v Brně, nikdo se nehrne vám je pronajmout. A to nemluvím o chování realitních makléřů – pamatuji si, že jsem se musela hádat o úpravu smlouvy, protože to, co chtěli, ať podepíšu, bylo nelegální. Úplně původně mělo být dokonce Přírodno jinde, ale pronajímatel se rozhodl pro někoho jiného. Bylo těžké přesvědčit lidi o tom, že můj koncept může fungovat. 

Ale nakonec všechno dopadlo, jak mělo. A já jsem za to moc ráda.

Fotografie: Se souhlasem Romany Tošenovjan

Jaká byla tvá strategie pro vstup na lokální trh a jak ses dostala do povědomí širšího publika spotřebitelů?

Upřímně jsem žádnou strategii neměla. Bude to teď znít jako velké klišé, ale věřila jsem, že když do toho dám srdce, tak to musí fungovat. 

Určitě mi pomohlo, že v Brně je skvělá komunita tvůrců a umělců, kteří se podporují navzájem. Takže mě sem tam někdo sdílel třeba na sítích. Plus samozřejmě reklamy. Před 4 lety to bylo o dost jednodušší než teď, dát o sobě v onlinu vědět. Myslím, že jsem začala v dobrou dobu, a hlavně měla i štěstí.

Rok po otevření přišla pandemie, a když to začalo vypadat, že se situace stabilizuje, tak přišla válka na Ukrajině, šílené zdražování atd. Bylo to extrémně náročné a stresující. Kdybych věděla, co všechno nás čeká, nevím, jestli bych do podnikání šla.

Co odlišuje Přírodno od jiných obchodů prodávajících kosmetiku?

Věřím, že je to právě můj přístup. Nejde mi o to prodat nejdražší krém, ale krém, který zákazníkovi opravdu sedne a on tak bude spokojený. Je pro mě důležité si budovat vztahy se zákazníky. Chci, aby se k nám vraceli rádi a s pocitem, že jim vždycky dobře poradíme. 

Taky se snažím mít dobře nakombinovaný sortiment produktů a značek. Tak, aby se vše doplňovalo a dávalo smysl.

Oslovovat značky jsi začala ty sama. Jaké bylo navázání kontaktu s nimi? Měly hned zájem o spolupráci?

Ano, většinu značek jsem oslovila sama a většina na spolupráci kývla hned. K jedné jsem se musela trošku probojovat, ale stálo za to si počkat. Některé značky jsou „vybíravější” a podle mě je to správný přístup. Hodně výrobců zapomíná, že i obchody, které prodávají jejich zboží, jim tvoří dobré jméno. Některé produkty jsou třeba specifičtější na používání, a když zákazníkovi člověk neumí dobře poradit nebo vysvětlit, jak daný produkt použít, tak to může být dost na škodu i pro výrobce.

Fotografie: Se souhlasem Romany Tošenovjan

Podle jakých kritérií si značky, které do svého sortimentu zařadíš, vybíráš? Máš všechny produkty vyzkoušené?

Určitě podle složení, filozofie, přístupu k udržitelnosti a hodně i podle sympatií. Což mi někdy možná trošku škodí, protože vím, že by se třeba daná značka u nás dobře prodávala, ale nejsem schopna spolupracovat s někým, kdo je mi nesympatický nebo třeba nepřistupuje ke svým zaměstnancům úplně fér. 

Co se týká zkoušení produktů, tak rozhodně vždycky zkusím ty produkty, které jsou vhodné pro můj typ pleti nebo vlasů. Hodně si předtím čtu třeba i recenze a ohlasy na danou značku.

Produkty, které v Přírodnu najdeme, obsahují výhradně přírodní suroviny, jsou kvalitní a netestované na zvířatech. Proč by se lidé, podle tebe, měli více starat o to, jak byly vyrobené jejich kosmetické produkty?

Osobně mi přijde mnohem logičtější se mazat třeba přírodním než minerálním olejem, který je vyrobený z ropy. Ty benefity pro pleť jsou někde úplně jinde. Přírodní oleje obsahují pro pleť spoustu prospěšných látek jako třeba vitamíny nebo antioxidanty. Spousta lidí řeší, co jí, ale neřeší pak už tolik, co používá na své tělo. Podle mě je všechno propojené a měli bychom pro sebe chtít to nejlepší.

Myslíš si, že je možné dosáhnout stejných výsledků s přírodní kosmetikou jako s běžnými výrobky?

Věřím, že ano. Se správně zvolenými produkty lze dosáhnout skvělých výsledků. Přírodní kosmetika se velmi rychle posouvá dopředu a už to nejsou jen oleje a másla, ale účinné a funkční složky. Odpůrci přírodní kosmetiky tvrdí, že nefunguje, ale podle mě jí ani nedali moc šanci.

Fotografie: Se souhlasem Romany Tošenovjan

Dnešní kosmetický byznys je obrovský a každý den je na trhu nějaká novinka. Jak se zorientovat a vytvořit si funkční a kvalitní kosmetickou výbavu vhodnou pro naši pleť?

Je to těžké. Sociální sítě jsou zaplavené nespočtem reklam na další a další produkty a člověk se určitě někdy dostane do bodu, kdy je přesycen. 

Našla bych si oblíbený obchod, e-shop nebo značku, která je vám sympatická, četla složení, vybírala produkty hlavně podle svého typu pleti, a pokud bych vůbec nevěděla, nechala bych si poradit. Sama poradenství dělám jak online, tak i u nás na obchodě, kde je proškolený personál.

Na co si musíme dávat pozor, když kupujeme přírodní produkty péče o pleť, abychom se ujistili, že dostaneme to pravé?

To pravé bude pro každého z nás něco jiného. My konkrétně třeba nabízíme vzorky – člověk si před koupí plného balení může napřed koupit vzorek a produkt vyzkoušet. Taky bych se zaměřila na to, jestli jsou dané produkty opravdu přírodní, pokud je to pro vás důležité kritérium. Hodně e-shopů a značek tak své produkty označuje, ale můžete pak v nich najít syntetická barviva, konzervanty, umělé vůně atd. Určitě je dobré si sám v sobě nastavit, které složky jsou za vás v pořádku a kterým se už chcete vyhnout, a číst si složení.

Máš ty sama oblíbený produkt nebo značku ze svého sortimentu?

Toho je hodně, ale výborný je oční krém Růže a třešeň od Myla nebo Toning lotion od Primavery.

Fotografie: Se souhlasem Romany Tošenovjan

Na jaký moment jsi od spuštění Přírodna nejvíc hrdá?

Nejvíc jsem hrdá na komunitu lidí, která je kolem Přírodna. Mám skvělé zákazníky, zaměstnance, dodavatele. A taky na novou prodejnu, kterou jsme téměř před 2 lety otevřeli.

Jak vypadá tvá rutina v péči o pleť?

Hlavní je pravidelnost. Pleť si čistím a odličuji každý den. Používám tonikum nebo hydrolát, což je krok, který hodně lidí často vynechává, protože má pocit, že to není tak důležité, ale po čištění je dobré si na pleti znova srovnat pH, což dělá právě tonikum. Poté sérum a krém, případně olej. Používám make-up s SPF a když si ho nedám, tak nanesu SPF. A samozřejmě nevynechávám oční krém.

Dvakrát týdně si dělám masku nebo peeling. Mám sklony k problematické pleti, proto se o ni pravidelně starám. Jakmile si pleť nevyčistím, hned mi naskáčou pupínky.

Podělíš se s námi o svůj oblíbený „skincare” tip?

Dvoufázové čištění. Obzvlášť pokud se člověk líčí nebo používá SPF. Napřed je dobré pleť odlíčit, během čehož se v prvním kroku stáhnou povrchové nečistoty, make-up nebo SPF. Druhý krok je čištění, kdy se pleť pročistí více do hloubky. Na ten první krok skvěle slouží olejové produkty, které krásně vše, včetně řasenky, rozpustí. A k druhému kroku ráda používám produkty s šetrnými tenzidy, které se na pleti hezky rozpění a pleť dočistí.


Instagram | Web | Facebook

Napsat komentář