Středa 22.05.2024
„Že existují značky, které se zapojují do greenwashingu, je dnešní realitou,” říká Silvia Ďurovcová
Fotografie: Se souhlasem Silvie Ďurovcové
INTERVIEW

„Že existují značky, které se zapojují do greenwashingu, je dnešní realitou,” říká Silvia Ďurovcová

Silvia Ďurovcová je slovenská malířka, jejíž díla byla představena na různých výstavách na Slovensku a v České republice. Její abstraktní malby však již nenajdete pouze ve formě obrazů, ale také jako vzory na oblečení a doplňcích. V roce 2023 se totiž rozhodla založit nezávislou značku s názvem PROSA – odvážnou a barevnou módu pro každodenní užití. Ať už hledáte jedinečný kousek, nebo chcete prostřednictvím módy vyjádřit svou individualitu, PROSA může být přesně to, co hledáte. Čím se inspiruje při navrhování vzorů? Jak Silvia vnímá svou značku? A na jakých dalších projektech ještě pracuje?

Studovala jsi malbu na Akademii výtvarných umění v Banské Bystrici a své studium ukončila bakalářem prostorového designu na Univerzitě Tomáše Bati ve Zlíně. Kdy ses začala zajímat o módu a co předcházelo založení nezávislé značky PROSA?

Studium mi pomohlo zorientovat se v technických záležitostech, ale především potkat úžasné lidi, kteří mi otevřeli oči v rámci tvorby. Pár známých a přátel už znalo mou tvorbu, která byla složena z barevných kombinací a balancu, který byl oku lahodící.

Měla jsem myšlenku vytvořit umění nebo design, který by nebyl jen statický (jako obraz zavěšený na zdi), ale produkt, který by měl každodenní využití a lidé by se prostřednictvím něj mohli prezentovat. Nejdřív mě napadla potištěná látka vzorem, který nakreslím. Později se přidala myšlenka kreslit přímo na produkty. Při tvorbě e-shopu se přidal k PROSE můj velmi dobrý kamarád Mateo, se kterým se značka začala naplno rozvíjet, nejen v mých nápadech, ale dostala skutečný rozměr.

Co je cílem a posláním značky PROSA?

Cílem a posláním naší značky je poskytovat nejen unikátní módní zážitek, ale také zdůraznit individualitu každého člověka. Móda je velmi silným nástrojem, a proto vyvíjíme produkty, které umožní našim zákazníkům se autenticky vyjádřit. Chceme, aby se naši zákazníci při nošení našich produktů cítili sebejistě. Velmi důležitým aspektem je pro nás i duševní zdraví. Téma, které je častokrát tabu na veřejnosti. Snažíme se o tomto tématu hovořit a připomínat, jak důležité je starat se o sebe.

Klíčový je pro mě také osobní kontakt se zákazníkem – ten je k nezaplacení. Snažíme se proto poskytnout zážitek nejen prostřednictvím e-shopu a sociálních sítí, ale objevujeme se také na pop-up marketech v Praze nebo v Brně, kde si může zákazník naše produkty vyzkoušet a prohlédnout i zblízka. Je to pro nás taková zkouška před otevřením vlastní prodejny v blízké budoucnosti.

Fotografie: Se souhlasem Silvie Ďurovcové

Pro ty, kteří tvoji značku ještě neznají – jak bys ji charakterizovala a co je pro ni specifické?

PROSA se vyznačuje živými a odvážnými designy a snaží se zachytit podstatu individuálního stylu a sebevyjádření. Naše kolekce jsou formou umění – obsahují autorské malby a vzory a většina kolekcí je skutečně unikátní. To znamená, že je každý kousek jiný a nikdo nebude mít stejný díky patternu. To je také přemostění individuality, o které stále hovořím. Každý člověk je jiný, každý má jiné preference. Jdeme také nad rámec estetiky tím, že zajišťujeme, aby naše věci byly vyrobeny z materiálů nejvyšší kvality, což zaručuje odolnost a dlouhou životnost.

Aktivně hledáme i ekologičtější postupy ve svých výrobních procesech a snažíme se minimalizovat dopad na životní prostředí tak, abychom zanechali co nejmenší stopu. PROSA pro mě osobně není jen módní značkou – je životním stylem, který oslavuje kreativitu, inovace a vědomou spotřebu, a tímto směrem se chceme ubírat.

Módní a oděvní design je možno brát jako synonymum konzumu nebo jako každodenní věc. Móda zároveň může působit jako symbol postavení, idejí, příslušnosti ke skupině – je tedy mnohostranným fenoménem. Co pro tebe znamená móda?

Tím, že jsem se vždy více soustředila na barevnost a tvary, ne vždy jsem byla zaujata módou jako takovou. Oblékám se velmi pohodlně, prakticky a osobitě. Pokud se mi stalo, že někdo měl na sobě stejný outfit jako já, přišlo mi to neosobní a ten chtíč nezapadat do davu stejným oblečením byla čím dál větší. Víc jsem nakupovala v second-handech a snažila se vyjádřit samu sebe prostřednictvím opravdu velmi originálních kousků. To byly ty první impulsy – cítit se originálně. A to se snažím vytvořit také v PROSE. Tam je každý kousek jiný. Neexistuje kopie.

Během bakalářského studia jsi odjela na Erasmus do Estonska. Ovlivnil pobyt v pobaltském regionu tvou tvorbu a vnímání umění jako takového?

Ano, vysokou školu jsem vždy brala jako sbírku příležitostí. Během studia malby v Banské Bystrici jsem odjela přes Erasmus na 2 semestry do Krakova. Na Krakovské Akademii mě velmi motivovali, celkově byl přístup profesorů úžasný. Nabízeli nám hotové pracovní příležitosti již během studia, a tak „chození do školy” nabralo úplně jiný smysl. Pracovali profesionálně, a tedy i náš studentský přístup se změnil.

Když jsem šla na Erasmus podruhé, snažila jsem se vybrat severské země, protože ať už scénografii, kterou jsem v té době studovala, tak i kvalita školství byla vysoká. Také velmi přísná a profesionální. Seznámila jsem se s mnoha lidmi, se kterými jsem v kontaktu dodnes. Tam jsem začala rozvíjet abstraktní tvorbu. Diskuse s profesory a následné výstavy, které mi dodaly sebevědomí a odhodlání v tom pokračovat. Na Slovensku necítím velkou podporu v umění, a proto jsem vděčná za tyto zkušenosti, které mě přesvědčily nezahodit své nápady a tvorbu.

Fotografie: Se souhlasem Silvie Ďurovcové

Zářivé potisky, poutavé vzory – tvé kolekce skutečně dokáží vyniknout v davu. Čím se inspiruješ při samotném navrhování vzorů na produkty?

Je to právě abstraktní malba. Začalo to snovou tematikou a přerostlo do abstrahovaných tvarů, od kterých jsem už neupustila. Následně se tvorba krystalizovala přes barevné a kompoziční kombinace. Inspirace čerpám z těch starších umělců jako Henriho Matisse a současných – například Dannyho Gretschera. Skici si zaznamenávám kdykoli je prostor – na túře, grilovačce, na návštěvě… Poté si je zdigitalizuju a překreslím do grafické podoby, kterou už abstrahuji do tvarů a vzorů, ze kterých vzniká hotový potisk. Baví mě kombinovat struktury a tvary, které kombinuju někdy celou věčnost a někdy pár minut. Zvětšené detaily přírodnin, které mají různé tvary a můžete v nich nechat plavat svoji fantazii. Je to neskutečný relax.

Na léto jste připravili 3 sety – plánujete něco podobného na podzim a zimu?

Letní sety jsme vymysleli úplně spontánně, tak jako velkou část našich kampaní. Chtěli jsme do letní sezóny přinést poutavý a zábavný element a také dát možnost výhodnějšího výběru.

Pokud jde o podzim, tak to se budou dít velké věci. Připravujeme zážitek, který přesahuje PROSU, jak ji znám i já. Chtěla bych prozradit více, ale nechám to v rovině překvapení, které mohu popsat jako inovativní, kreativní a vyspělé. Můžu s jistotou říci, že kolekce podzim/zima bude důkazem našeho odhodlání posouvat hranice a přinášet nové nápady. Pokud jde o sety jako takové, tak se budou týkat zimy. Myslím, že to je taková ideální doba na představení speciálních balíčků a různých kombinací.

Kromě toho máme na Vánoce připravených několik mimořádných spoluprací se zvučnými jmény a značkami – takže je na co se těšit a těším se i já.

Zdá se, že v rámci značky přirozeně spojuješ své osobní zájmy. Myslíš si, že zůstat věrný sám sobě je to, co přináší úspěch, a pokud ne úspěch, tak alespoň naplnění?

Ano, je velmi důležité, aby to člověka bavilo. A poté aby našel propojení svých zálib s profesí. Pokud najde tyto dvě věci, ostatní se již nabalí samo. Ať už doplňkové studium, nebo kurz, bude mít motivaci posouvat hranice. Já jsem měla štěstí, že má sestra a máma umí šít. Velmi mi pomáhají, a hlavně v začátcích, kdy byly krizové situace v tvorbě střihů, mi uměly poradit, což bylo k nezaplacení.

Fotografie: Se souhlasem Silvie Ďurovcové

Vnímáš svou značku jako rozšíření své osobnosti?

Je to spíše výsledek, dopad zručnosti a zkušeností, které jsem nabrala buď během studia, nebo prostřednictvím seznámení se s těmi správnými lidmi. Někdy se směju tomu, že bych si ani ve snu nepomyslela, že od scénografie a maleb se ocitnu v módě. Ale všechno má určitý smysl. Tak jako jsem já dospěla ke značce, tak značka dozrává a posouvá se. Kdo ví, kam až se rozroste a do jakého odvětví se s ní dopracujeme. Máme určité vize, jak jsem už zmínila, ale člověk nikdy přesně nepředpokládá, kam ho spolupráce zavedou. Nechme se překvapit.

V poslední době jsme svědky rostoucího odvětví udržitelné módy. Kde v tomto směru stojí PROSA? Myslíš si, že značky skutečně dbají na planetu, nebo je to jen greenwashing?

To, že existují značky, které se zapojují do greenwashingu, je dnešní realitou. Využívají velmi efektní kampaně, aby vypadaly co nejvíce „zeleně” a udržitelně. Je to trend vytváření iluze starostlivosti. Bohužel, tím pádem je v této době již zásadní, aby si každý zákazník udělal důkladný průzkum, pokud se skutečně zajímá o produkt na základě eko kampaně. A to je asi i způsob, jak vrátit tyto značky zpět do kategorií, do kterých patří. Takže sledovat jejich webové stránky, číst malá písmenka a dát si práci s researchem o materiálech. Jak říkám, je to trend – je však velmi smutné, že tyto značky si za cílem marketingového zisku berou jako rukojmí životní prostředí.

U nás v PROSE je pro nás velkou prioritou vyhýbat se rychlé módě. Každý produkt pečlivě kontrolujeme několikrát před odesláním zákazníkovi, abychom se ujistili, že jsou produkty vyrobeny bez chyb, že jsou pevné a kvalitně ušité. Podporujeme dlouhou životnost, aby zákazník nebyl nucený kupovat stejnou věc dvakrát v krátkém časovém úseku. I když negarantujeme 100% ekologické materiály u všech produktů, toto téma zůstává jedním z pilířů naší značky

Aktivně hledáme udržitelné metody, jak uvádět naše produkty na trh – nabízíme například upcyklované produkty – tašky, obaly na notebooky, které jsou ručně malované a Tote Bags vyrobené z bio bavlny. Jako malá značka se neustále učíme a snažíme se dosáhnout pozitivního pokroku správným směrem. Neslibuji, co není, ale dívám se vpřed a věřím, že mnoho věcí vylepšíme a budeme stále inovovat. Důležité je, a to je také rada pro mě samotnou, vždy být maximálně upřímný k zákazníkovi. To je jádro všeho a na tom už značka může dále stavět.

Fotografie: Se souhlasem Silvie Ďurovcové

Co bys jako designérka a majitelka značky doporučila našim čtenářům zvážit před koupí módních kousků? Jak můžeme být zodpovědnějšími zákazníky?

Jejich využití. Zda plánujete dát produkt jako dárek, nebo obdarovat sebe samého. Já osobně vždy přemýšlím, jestli kousek využiji víc než na jednu příležitost. Důležitá je také praktičnost daného produktu. A z toho vyplývá i různé kombinování kousků – hlavně se toho nebojte. Velmi často na marketech oslovujeme lidi a vysvětlujeme jim praktické využití jednotlivých produktů a možnost různých kombinací, kterých mohou docílit. Tím se produkt stává praktickým a investice je o to rozumnější.

Je móda a grafický design to jediné, čemu se aktuálně věnuješ, nebo pracuješ i na jiných projektech?

Předtím, než jsem začala rozvíjet PROSU, jsem pracovala pro Městské divadlo Trenčín jako scénografka a dodnes tam vypomáhám. Je to trošku z techničtějšího fachu, kde se stále učím najít rovnováhu mezi výtvarným tvořením a praktickým řešením. Také maluji – je to pro mě relax, a zároveň z kreseb a maleb vycházím při hledání nových vzorů pro potisky.

Stále mám v hlavě mnoho nových projektů, které možná časem dostanou prostor a využití v PROSE. Po večerech mám kurzy programování a mým malým snem je aplikace. Tak uvidíme.

Jak vidíš budoucnost své značky?

Naše budoucí kolekce v PROSA budou pro nás průlomové, v dalších měsících se přiblížíme i pánské módě a chystáme sekci článků na vlastní blog. Chceme posouvat hranice, redefinovat, co znamená být módní značkou na Slovensku, a představit se dále i na zahraniční trh. Otevření vlastní prodejny je také dalším krokem na naší cestě. Chceme vytvořit komunitu, která se bude ráda vracet nejen kvůli módnímu zážitku, ale i kvůli celkovému zážitku, který nabízíme každému, pro koho je móda prostředkem sebeprezentace, ale i pro ty, kteří se těžko adaptují v dnešním rychlém světě. Próza je řeč všedního dne. Žádné rýmy, žádné verše a žádná velká pravidla. Ani u nás neexistují pravidla v módním světě. Je to oáza sebevyjádření a já se budu těšit na každého, kdo k nám na web, Instagram či později do budoucí prodejny zavítá.


Instagram | Web

Napsat komentář