Středa 02.04.2025
Důvod, proč se estetika 90. let a Y2K stále drží na vrcholu, odhalen
Foto: Pexels
BEAUTY

Důvod, proč se estetika 90. let a Y2K stále drží na vrcholu, odhalen

Vzhledy, které definovaly 90. léta a začátek nového tisíciletí, dominují přehlídkovým molům, festivalům, a především TikToku už několik let. A letos obzvlášť. Generace Z je touto érou stejně okouzlena jako ti, kteří ji zažili. Co za touto posedlostí stojí?

Touha po jednoduché nostalgii

Generace Z je vlastně první generací, která nikdy nepoznala život bez digitální přítomnosti a digitálního tlaku. Možná jsou obzvlášť nostalgičtí, protože touží zažít jednoduchost, kterou nikdy nepoznali. Na druhé straně mileniálové doufají, že se jim vrátí jednoduchost doby, kterou pamatují, kdy internet nebyl ještě všudypřítomný a dozvědět se něco o kosmetických trendech znamenalo čekat na další výtisk časopisu jako Bravo, BravoGirl! nebo Top Dívky.

Sociální sítě sice mohou být příčinou digitálního tlaku, ale jsou také klíčem k poznávání minulých kosmetických epoch s mnohem větší bezprostředností. Nabízí se však otázka, proč se beauty trendy točí stále kolem „devadesátek”.

Móda Y2K se dostala do celé popkultury – od sociálních sítí a hudebních videoklipů až po přehlídková mola a obchody, a tak je zcela pochopitelné, že uchvátila celou generaci mladých žen. Tento trend je však mnohem více než jen další ukázka toho, že se všechno staré stává po čase znovu novým.

PŘEČTĚTE SI TAKÉ: BUĎ TO BUDETE MILOVAT, NEBO NENÁVIDĚT: DALŠÍ KONTROVERZNÍ Y2K TREND SE HLÁSÍ O SLOVO

Krása jako fenomén?

Původní estetika Y2K z 90. let se vyznačuje mnoha výraznými prvky. Řada lidí si myslí, že trendy přichází a odchází, ale není to tak úplně pravda. Jen se přesouvají mezi subkulturami a z jednoho místa na druhé. Původní estetika Y2K, která se vyznačovala odvážnými barvami, futuristickými siluetami a účesy jako drdoly, šílené ofiny, afro a podobě vždy odrážela obrat nového tisíciletí. A právě nyní si současná generace prochází tyto staré vizuály a dodává jim něco svého.

V současné době na TikToku probíhá výzva, v níž tvůrci z generace Z obnovují krásu a líčení inspirované 90. lety. Zatímco publikují svá ztvárnění nepřehlédnutelných Y2K beauty looků jako tenké obočí, černá tužka na rty a maximální aplikace lesku, červená tvářenka, matné oční stíny a velká černá tečka na tváři – to vše stylizované s podobnou Y2K módní estetikou, v pozadí hraje píseň Busy Body od kultovního dua P-Square.

Pocity lehkosti a hravosti

Líčení je zábava a tu lidé chtějí. Před pandemií bylo v kurzu „dospělácké“ líčení á la drsné kontury a glam look, líčení v 90. letech a éře Y2K ale bylo o dost zábavnější. Tehdy jej definovaly všemožné balzámy na rty, třpytky, se kterými se rozhodně nešetřilo, a hutné oční linky. Tato dekáda znamenalo všechno, jen ne troškaření. Generace Z se k ní obrací, protože o ní má oproti předchozím desetiletím velmi dobře vizuálně zdokumentované záznamy.

Nostalgie se chytají i světoznámé značky

Není překvapením, že nostalgii pociťují i kosmetické značky. Proto se svým produktům rozhodly dopřát nový upgrade, který se netýká jen složení produktů, ale také samotných marketingových kampaní. Například značka Lottie London vydala kolekci líčení inspirovanou oblíbeným televizním seriálem Upíří deníky, který měl premiéru v roce 2009. A to jen poukazuje na neukojitelnou touhu po všem nostalgickém.

Moderního upgradu se dočkaly i oční stíny

Oční stíny v éře Y2K definovaly duhové odstíny v mrazivé modré, horké růžové a metalické stříbrné. Dnes jsou tyto barvy opět vítány s otevřenou náručí, ale pojaty o něco moderněji. Gradientní efekty a jemnější okraje jsou tím, díky čemuž je tento vzhled nositelnější a univerzálnější. Palety inspirované tímto tisíciletím nabízí matné i třpytivé varianty a vybízí milovníky líčení k experimentování a vytváření vzhledů, které jsou ozvěnou minulosti a zároveň se bez problémů hodí do současnosti.

Třpytky nikam neodešly

Fascinace třpytkami z této éry nevymizela a současné kosmetické značky znovu uvádí na trh tělové třpytky, rozjasňovače a třpytivé oční stíny, které vzdávají hold třpytivé posedlosti z období Y2K. Dnešní produkty jsou však vyvinuty pro snadnější aplikaci a odstraňování a často obsahují ekologické složky, což odráží uvědomělejší přístup ke kráse.

Opálení jako na kráskách z Y2K

Když je řeč o Y2K, mnohým se vybaví mimo jiné oranžový make-up, který měl nejspíš evokovat opálení. I tento trend slaví svůj návrat. Tedy, v umírněné formě. Značka Vacation si je tohoto comebacku vědoma, a tak kromě důrazu na SPF klade velký důraz také na vůni, která ve tváři vykouzlí úsměv. Co jiného vyvolá neskutečnou touhu po návratu do minulosti, než právě vůně?


Zdroj: Fashion, BeautyMatter

Napsat komentář