Ve společnosti se čím dál více debatuje o tom, jak důležitá je pro budoucnost naší planety móda, která je šetrná k životnímu prostředí a úsporná vůči zdrojům. Vzhledem k tomu, že škody způsobené fast fashion jsou zřetelnější než dříve, roste potřeba různých opatření a změnu prosazuje stále více designérů. Udržitelnost se tak stává klíčovou otázkou pro módní průmysl, kterou reflektují i některé značky. Jak? Prostřednictvím upcyklace.
Upcyklace jako cesta k udržitelnosti
Upcyklace je proces přeměny použitého oblečení, zbytků látek nebo odpadních materiálů na nové designy. Tato metoda se využívá ke snížení množství odpadu produkovaného módním průmyslem a k prodloužení životnosti oděvů. Může jít o vytvoření zcela nového kousku, přešití starých džínů nebo přepracování starých šatů do nového stylu – upcyklované oblečení může mít mnoho podob. Všechny však vycházejí z myšlenky vytvořit ze starého něco nového.
Upcyklace má mnoho výhod. Podporuje inovativní designérské přístupy a kreativní řešení, protože designéři pracují s omezenými zdroji a musí hledat nové způsoby využití látek. Tak lze čelit problému nadprodukce v módním průmyslu. Cílem upcyklace je vdechnout nový život starým kouskům a vytvořit něco nového a nositelného, aniž by došlo k poškození planety. Jednou z největších výhod upcycklace je možnost získat jedinečný nový oděv přizpůsobený osobnímu vkusu namísto hromadné výroby.
Upcyklované módě se věnují i někteří návrháři a značky
Některé módní značky investují do udržitelných vláken, trendů a oběhového hospodářství, jako je právě upcyklace. Řada designérů využívá upcycling nejen k recyklaci oblečení, ale také k jeho modernizaci. Vizionářské značky a designéři, kteří svou prací určují nový směr udržitelné módy, si zaslouží pozornost a podporu.
Conner Ives
Conner Ives, rodák z Bedfordu v New Yorku, se přestěhoval do Londýna, aby studoval na Central Saint Martins, kde v létě 2020 úspěšně dokončil bakalářské studium dámské módy. V stále žije Londýně a vede tam své designérské studio. Jeho tvůrčí proces je poháněn vzpomínkami na dětství a inspirací ženami, s nimiž vyrůstal. Jeho práce má za cíl vyprávět jejich příběhy. Značka Conner Ives od svého vzniku řeší otázku chytřejší a zodpovědnější výroby oděvů. Nostalgie se v ní projevuje prostřednictvím použití vintage oděvů. Většina kousků v kolekcích je vyrobena z deadstockových nebo vintage materiálů.

Reformation
Reformation se dlouho pyšní sloganem: „Nahota je nejudržitelnější volba. My jsme číslo dvě.“ Značka využívá recyklované, regenerativní a obnovitelné materiály a neustále hledá nové způsoby, jak snížit svůj dopad na životní prostředí. V současné době se reformation zaměřuje na dva ambiciózní cíle. Prvním je stát se do konce roku 2025 klimaticky pozitivními, což znamená, že z atmosféry odstraní více uhlíku, než vyprodukují. Druhým je dosáhnout do roku 2030 plné cirkularity, tedy přestat vyrábět nové oblečení z nových materiálů.
Maison Atia
Maison Atia přináší luxusní a udržitelnou alternativu v podobě umělé kožešiny z materiálu Koba, který je vyroben z vedlejších produktů kukuřice a recyklovaných plastů. Jemné umělé kožešiny jsou jejich poznávacím znamením. Značka používá výhradně udržitelné materiály nebo upcyklované textilie. Maison Atia dokazuje, že luxus a etika mohou jít ruku v ruce. Kromě toho značka spolupracuje s útulkem pro zvířata PAWS CHICAGO a díky kampani #BuyACoatSaveAPuppy každý její prodaný kabát zajišťuje přepravu opuštěných psů do útulku.
PŘEČTĚTE SI TAKÉ: NOVÁ ÉRA NAKUPOVÁNÍ: REALITOU SE STÁVAJÍ NEJEN VIRTUÁLNÍ ZKUŠEBNÍ KABINKY A OSOBNÍ ASISTENTI S UMĚLOU INTELIGENCÍ
Re/Done
Už samotný název Re/Done vypovídá o podstatě značky, která byla založena na konceptu opětovného použití a recyklace. Začala s upcyklací vintage džínů od Levi’s a postupně rozšířila svou nabídku o další produkty. Dnes pochází z upcyklace a recyklace více než polovina jejich zboží. Kromě toho obnovují kožené bundy a další oděvy, a dokonce našli způsob, jak přeměnit staré pneumatiky na stylové sandály. Re/Done dodává starým věcem nový moderní šarm.
Helen Kirkum
Helen Kirkum Studio založila Helen Kirkum, londýnská umělkyně a designérka, v roce 2019. Její filozofií je oslavovat proces nošení a výroby. Využívá recyklované a deadstockové materiály k vytváření jedinečných tenisek, které jsou umělecky zpracovány pro osobní zážitek, a spolupracuje se značkami po celém světě, aby přinesla hravou perspektivu a zároveň udržitelné poselství. Kromě toho šíří svou designérskou etiku prostřednictvím přednášek a workshopů, což si získalo mezinárodní uznání. Schopnost vyprávět příběhy prostřednictvím svých návrhů odlišuje práci Helen Kirkum od ostatních. Každý pár tenisek, který vytvoří, je jedinečný a umožňuje majiteli vlastnit něco osobního a výjimečného.

Girlfriend Collective
Značka sportovního oblečení Girlfriend Collective je průkopníkem v používání recyklovaných materiálů. Její oblečení je vyrobeno z recyklovaných plastových lahví, rybářských sítí a zbytků látek. Každý produkt má svou vlastní „zprávu o udržitelnosti“, kde si můžete prohlédnout, z čeho byl vyroben a jaký má dopad na životní prostředí. Girlfriend Collective navíc podporuje své zákazníky v recyklaci nebo prodeji jejich starších produktů prostřednictvím interních programů. Jejich transparentnost a přístup k udržitelnosti jsou vskutku inspirativní.
Ganni
I Ganni nabízí stylové a výrazné kousky, které jsou ohleduplné k životnímu prostředí. Tato značka přináší do udržitelné módy svěžest a originalitu. Pracuje totiž s organicky pěstovanými a recyklovanými textiliemi, například jejich umělá kožešina je vyrobena z recyklovaného polyesteru. Nebojí se zkoušet nové a neotestované věci. Ganni dokazuje, že udržitelnost a styl mohou jít ruku v ruce. Jejich oděvy jsou ideální pro ženy, které rády experimentují s barvami a vzory.
PŘEČTĚTE SI TAKÉ: ZNÁTE CENU ZA JEDNO NOŠENÍ SVÉHO OBLEČENÍ? JEDNODUCHÝ VÝPOČET MŮŽE ZMĚNIT PŘÍSTUP K CELÉMU ŠATNÍKU

Ahluwalia
Priya Ahluwalia, britsko-indicko-nigerijská módní návrhářka, uvedla v roce 2018 po ukončení magisterského studia pánské módy na University of Westminster svou stejnojmennou, mnoha cenami ověnčenou, značku. Pozornost si získala svým přístupem k udržitelné módě. Její práce se zaměřuje na upcycling, etické praktiky a zkoumání identity prostřednictvím multikulturalismu. S ohledem na každý aspekt designérského procesu Ahluwalia pracuje s odpovědnými metodami získávání materiálů a výroby.
Značka spojuje prvky jejího indicko-nigerijského dědictví a londýnských kořenů, zkoumá potenciál vintage a přebytečného oblečení tím, že existujícím materiálům vdechuje nový život. Její tvorba je ovlivněna uměním, hudbou, literaturou a africko-asijskou kulturou, což se projevuje i v modelech. Její oblečení je barevné, hravé a plné energie.

Zdroj: Wikipedia, tiskové materiály, BFC
$content$
https://shorturl.fm/N6nl1
https://shorturl.fm/A5ni8
https://shorturl.fm/oYjg5