„Oživuj, Raduj se, Recykluj!“ Tak zní motto udržitelné značky Radost Manufacture. Klíčovou roli pro ni hraje upcyklovaná móda a snaží se znovu využívat použité materiály na výrobu stylových kousků, snižovat množství odpadu a přispívat k ekologičtější budoucnosti. Jaký je rozdíl mezi upcyklací a recyklací? Proč je výroba fast fashion jednodušší? A může se stát i upcyklace příliš komerční?
Jaký je rozdíl mezi upcyklací a recyklací?
Recyklace znamená zpracování materiálu na surovinu, ze které se pak vyrábí něco nového – například plastová láhev se rozdrtí a přetvoří na látku pro sportovní fleecovou mikinu. Upcyklace je jiný přístup – využívá již existující materiály a přetváří je na něco nového bez jejich rozkladu. V mém případě to znamená, že použité oblečení a textilie dostávají druhý život v podobě ledvinek, tašek nebo oblečení.
Svou značku upcyklované módy jste se rozhodla pojmenovat Radost. Je radost právě tím nejsilnějším pocitem, který vám upcyklace přináší? Jaký má pro vás upcyklace význam?
Volba názvu Radost má dva důvody. Prvním je, že radost je pro mě hlavním pocitem spojeným s tvorbou. Je to radost z tvoření, z hledání nových kombinací barev a textur, ale také z vědomí, což je pro mě velmi důležité, že dávám materiálům nový život a nepřispívám k dalšímu odpadu. Druhým důvodem je, že doufám, že přinesu radost do života svých zákazníků tím, že do jejich každodenních outfitů přidám trochu barev.
Upcyklace je často vnímána jako proces výroby jedinečných oděvů a upcyklovaná móda se stává stále komerčnější. Čím se vaše značka liší od jiných? Dá se komercializaci upcyklace vůbec vyhnout?
Šití oděvů a doplňků z upcyklovaných materiálů je velmi odlišné od klasického procesu, během kterého se používají nové materiály. Velké značky objednávají kilometry látek, řežou stovky kusů za vteřinu, a protože vyrábějí desítky tisíc identických produktů, dokážou hodně automatizovat, a tím proces urychlit, zefektivnit a zlevnit. To je u upcyklovaných produktů nemožné.

Materiály, se kterými pracuji, jsou často malé a nepravidelné – i když použijete nějaké větší textilní zbytky, získáte maximálně pár kusů stejného produktu. Pokud někdo jako já používá staré oblečení, tedy malé kousky textilu v podivných tvarech, je to ještě těžší a pomalejší. Z toho důvodu se o komercializaci tohoto sektoru moc nebojím. Samozřejmě, že k ní může dojít – a již dochází, ale přiblížit se úrovni komercializace ve fast fashion, nebo dokonce klasických módních podnicích je prostě nemožné.
Co se týče odlišnosti mé značky od jiných, opět jsou tu dvě věci. Zaprvé se snažím maximálně využít každý kus látky – zbytky používám na menší doplňky nebo výplně, takže nevzniká téměř žádný odpad. Zadruhé tvořím většinou hodně barevné kousky.
Jak probíhá proces navrhování vašich upcyklovaných modelů a jejich následná výroba?
Všechno začíná materiálem – často mám k dispozici jen omezené množství látky, takže se musím přizpůsobit jejímu tvaru, barvě a struktuře. Nejdříve si s textilem „hraju“ – skládám ho dohromady, zkouším kombinace. Jakmile mám jasnou představu, střihnu a začínám šít. Každý kousek je ručně vyráběný v mém domácím studiu v Praze.

Kolik kusů každého modelu obvykle vyrábíte?
Většinou jde o úplné unikáty – jeden jediný kus z konkrétní látky. Někdy se mi podaří najít větší množství stejného materiálu, ale pak se to snažím použít různými způsoby, protože se mi líbí myšlenka, že každý můj produkt bude jiný.
Momentálně je většina produktů na vašem e-shopu vyprodána. Je vzhledem k tomu, jak se vyrábí, vůbec možné, že budou doskladněny?
Protože každý můj produkt je jiný, zabere spoustu času je nafotit a přidat do e-shopu. Také jsem se v posledních letech soustředila hlavně na prodej na různých trzích v Praze. To se však nyní mění. Jen pár dní zpět jsem do e-shopu přidala mnoho nových produktů a brzy jich bude ještě více! Zvu vás, podívejte se a najděte si něco krásného pro sebe pro nadcházející jarní sezónu!
Je navrhování a výroba s použitými materiály náročnější než ta, kdy se začíná úplně od začátku?
Kromě toho, co jsem již zmínila, je velmi omezený i výběr textilií. Nedokážu si jednoduše představit svůj vysněný produkt, rozhodnout se, jaký textil potřebuji a objednat si potisk na zakázku, potřebuji tento proces obrátit a navrhnout produkty na základě textilu, který najdu. Výzvou je také kontrola kvality materiálů a vybírání jen těch, které vydrží nejdéle, také jejich složité čištění, příprava a plánování, jak je co nejchytřeji využít. Ale zároveň je to pro mě nejzajímavější část celého procesu.

Název Radost koresponduje také s tím, že volíte živé barvy, vzory i textury. Co vše se za tím skrývá? Jaké je vaše poslání?
Radost je nejen název značky, ale i pocit, který chci přenést na své zákazníky. Všimla jsem si, že v naší části Evropy, zejména v chladnějším období, lidé často nosí velmi tmavé oblečení. To mi přijde trochu kontraintuitivní, v těch bezslunečných dnech bychom si mohli snadno zlepšit náladu tím, že budeme nosit a vídat na ulici lidi ve světlejším a barevnějším oblečení. Také si myslím, že bychom se měli méně bát vyjádřit sebe a své přesvědčení, takže nosme více originálních kousků a šiřme kolem sebe radost!
Kdo je váš typický zákazník?
Jsem opravdu ráda, že mohu říci, že věkový rozsah mých zákazníků je velmi široký. Mé barevné výrobky přitahují děti, dospívající, dospělé, ale i starší lidi. Často jsou to kreativní duše, které mají rády věci, jež je odlišují. Většinou se ale jedná o velmi uvědomělé lidi, kterým záleží na tom, kde a jak co vzniklo, a oceňují udržitelný a osobní přístup k módě a doplňkům. Těší mě, že takových lidí je čím dál tím víc. Tak dělejme chytrá rozhodnutí a podpořme malé a místní firmy!
Myslíte si, že svou činností můžete ovlivnit módní průmysl?
Možná ne celý průmysl, ale věřím, že každý malý krok se počítá. Pokud moje práce inspiruje i jen pár lidí k tomu, aby přemýšleli o tom, co nosí, odkud pochází jejich oblečení a jestli existuje udržitelnější alternativa, pak to má smysl. A kdo ví, třeba se časem upcyklace stane běžnější součástí módního světa.
Zdroj: Autorský rozhovor
$content$