Berlin Fashion Week, který se konal od 31. ledna do 3. února 2025, přinesl řadu působivých kolekcí z pera talentovaných módních návrhářů. Nebyla nouze jen o extravagantní modely, ale ani nositelné kousky. Necháte se dekadentní berlínskou atmosférou i vy?
Andrej Gronau
Andrej Gronau vytváří konfekci, která se pojí s nostalgickým snem o dětství. Tento německý multidisciplinární umělec a návrhář uvedl v roce 2022 na trh kolekci nesoucí jeho jméno jako pokračování své absolventské kolekce z magisterského studia módy na Central Saint Martins. Gronau si je vědom role módy jako znaku identity a pomocí hravých tvarů a genderově proměnlivých siluet hledá alternativu ke stereotypům.
Kolekce Andreje Gronaua pro podzim a zimu je plná pestrobarevných hravých prvků. Návrhář tak dokázal, že se chladné měsíce nemusí nést jen na vlně nudné šedi a černých oversized kabátů. Příznivci maximalismu dozajista jásají radostí.

Clara Colette Miramon
Clara Colette Miramon založila svou stejnojmennou značku v roce 2021 v Berlíně s cílem posílit postavení žen tím, že zvýší jejich povědomí o vlastním těle a sebevědomí. Inspiruje se vzpomínkami na dětství, příběhy o dospívání a subkulturami a prolíná tradiční techniky, historické střihy a materiály se současnou popkulturou. Specializuje se na korzety, často vyrobené z netradičních materiálů jako džínovina, a mezi její modely obepínající postavu patří legíny, minišaty a šaty se strategickými výřezy.
A přesně takové jsou i její modely, které předvedly modelky během Berlin Fashion Weeku. První část přehlídky se nesla v duchu tmavých odstínů a extravagance, zatímco ta druhá přinesla světlé a pastelové barvy. Minisukně ve spojení s korzety tak evokovaly éru Y2K, kdy si živůtky zamilovala i řada celebrit. Celkově kolekce působila tak trochu jako dekadentní yin a yang.

Danny Reinke
Danny Reinke navrhuje elegantní módu na míru, která dodává jednotlivcům jedinečný smysl pro osobní styl a uvědomění si svého těla. Jeho vysoce kvalitní výrobky jsou zároveň udržitelně nositelné. Udržitelnost je hlavní součástí jeho přístupu, přičemž ekologické materiály a postupy jsou začleněny do každé fáze navrhování a výroby, aby se móda stala odpovědnější. Reinkeho návrhy spojují tradiční řemeslné techniky se současným designem a nabízejí jasnou moderní estetiku. S kolekcemi předváděnými na mezinárodních přehlídkových molech v Berlíně, Vancouveru nebo Paříži vytváří Reinke módu, která je stylová a výrazná.
Modely, které Reinke odprezentoval během Berlin Fashion Weeku, jsou otiskem jeho jedinečného rukopisu. S přehledem se dá říci, že jeho oděvy může vynést opravdu každý. Ať už příznivce nadčasového minimalismu, nebo vyznavač maximalismu.

GmbH
Značku GmbH založili Serhat Isik a Benjamin A. Huseby v roce 2016 v Berlíně jako projekt, který využívá oděvní řemeslo k vyprávění příběhů a reaguje na aktuální dění ve světě. GmbH si rychle získala kultovní status pro své výrazné siluety, v nichž se mísí prvky německých pracovních oděvů s odkazy na vysokou módu, a vytváří oděvy, které zdůrazňují i chrání tělo, ale vždy se prolínají s jejich dědictvím dětí přistěhovalců.
Už dávno neplatí, že po molech chodí jen nejkrásnější ženy. Svět módy pochopitelně zahrnuje i mužské osazenstvo, a právě na to se zaměřila značka GmbH. A že šlo o vskutku zajímavou podívanou. Zatímco některé modely by si dozajista zamilovala i fiktivní postava Patricka Batemana, k vidění byly i takové kousky, které by určitě zaujaly herce Billyho Portera.

Horror Vacui
Horror Vacui, což v překladu znamená strach z prázdných prostor, vystihuje étos stejnojmenné značky Anny Heinrichs. Každý její kus je plátnem pro složité detaily a bohaté příběhy. Charakteristické jsou pro ni vroubkované okraje, lemy a pečlivé prošívání s kouzlem bavorské tradice, díky čemuž modely rezonují hloubkou řemeslného zpracování. Svědčí to o Annině odhodlání vyplňovat životní prázdnoty krásou.
Během přehlídky Anny Heinrichs nebyl prostor pro nudu. Co model, to vskutku originální umělecký kousek. Ať už se jednalo o barvy, či mistrovskou pečlivost a detaily. Dá se říci, že kolekce byla jednou z těch nejzdařilejších.

Marke
Za značkou Marke stojí Mario Keine, který se snaží pochopit lidského ducha a osobnost jako dynamický konstrukt. Jeho kolekce dávají postavě prostor, aby zkoumala různé podoby estetiky zároveň, a oslavují hybridnost, proměnlivost a eklektičnost jako prvořadé role. V bohatém kánonu inspirací, čerpaných ze sfér umění a kultury, vlivů historických desetiletí a folklóru i budoucích epoch, kolekce zkoumají kontexty minulosti i současnosti.
Modely aktuální kolekce tohoto návrháře jsou odvážné a pyšní se tlumenými odstíny. Mario Keine se zaměřil na detaily a siluety. Podobné modely nosilo hnutí mods na sklonku 60. let, tedy před několika dekádami. Vzpomeňte si například na hnědý model herce Jonathana Rhys Meyerse ve snímku Sametová extáze.

Marlon Ferry
Marlon Ferry je vizionářský začínající módní návrhář, jehož tvůrčí duch se projevuje plynulým spojením technologických inovací a řemeslných zkušeností. Čerpá z nejrůznějších technik a využívá přední módní technologie jako virtuální móda, 3D tisk a umělá inteligence, a vytváří avantgardní kreace, v nichž se mísí vlivy streetwearu s jemností couture řemesla. Jeho cesta začala bakalářským studiem módního designu, po kterém následovala stáž v uznávaném ateliéru Iris van Herpen.
Ani aktuální kolekce Marlona Ferryho není nuda. Jeho modely v sobě nesou dystopické prvky a lehký nádech futuristické Y3K. Nejeden model si lze snadno představit na libovolném padouchovi ze sci-fi.

Palmwine Icecream
Palmwine Icecream je udržitelná značka, která se věnuje opětovnému využití materiálů, mrtvých zásob a řemeslného zpracování. Její prioritou je minimalizace dopadu na životní prostředí a zároveň inkluzivní přístup k vyjádření pohlaví. Značka se řídí pravidlem tří „R”: Reconstruct, Re-use, and Reduce.
Přesně v takovém duchu se nesla i přehlídka. Sázka na přirozené tóny byla jasným důkazem toho, že recyklované materiály nemusí být jen nudně béžové. Nouze nebyla o střídmější modely, ale ani o daleko extravagantnější kousky.

Richert Beil
Richert Beil je berlínská módní značka, kterou založili Jale Richert a Michele Beil. Od svého založení v roce 2014 si získala uznání pro své inkluzivní a avantgardní návrhy, které zpochybňují tradiční genderové normy a přehodnocují podstatu elegance a luxusu.
Charakteristickou estetiku značky definují precizní čisté linie, ostré krejčovské prvky a monochromatické barevné schéma, čehož bylo možné být svědky i během Berlin Fashion Weeku. Kolekci dominují tóny černé a bílé a oděvy jako by odrážely ducha samotného Berlína.

SVEASØN
SVEASØN je dítkem návrhářky Svey Beckedorf, která spojuje živé umělecké umění s udržitelnou módou. Značka ztělesňuje etické postupy, inkluzivitu a sebevyjádření a jejím cílem je inspirovat propojenou komunitu. SVEASØN vytváří umělecká díla překračující hranice pohlaví, jazyka a společenské třídy a podporují pozitivní přístup k tělu a jedinečnost.
Kolekce pro podzim a zimu je nejen hravá a plná zábavných prvků, ale zdá se, že je inspirována i pouliční módou. O tom vypovídají především kalhoty, ale i celková rozmanitost přehlídky. Pro někoho na první pohled možná barevný chaos, pro jiné perfektní umělecká jízda.

Zdroj: Berlin Fashion Week, tiskové materiály, autorský text
$content$
Děkuji za krásnou módní ispiraci, i za to, že je tentoktáz z Berlína. Takhle si představuji módu! Jen tak dál, prosím.