Čtvrtek 21.11.2024
„Lidé se často snaží sledovat poslední trendy, které ne vždy podtrhnou jejich jedinečnost,” říká make-up artistka Adéla Bartáková
Fotografie: Se souhlasem Adély Bartákové
INTERVIEW

„Lidé se často snaží sledovat poslední trendy, které ne vždy podtrhnou jejich jedinečnost,” říká make-up artistka Adéla Bartáková

Z dětského koníčku se stala životní vášeň. Adéla Bartáková začala nejprve líčit své kamarádky a rodinu, postupem času se však vypracovala v profesionální vizážistku a stala se součástí PRO Teamu Make-Up Artistů ve společnosti Sephora. Nyní zde zastává klíčovou roli a pyšní se portfoliem spoluprací s předními kosmetickými značkami, jimiž jsou L’Oréal Paris, Maybelline NY nebo M.A.C. Cosmetics. Spojením své profesionality, kreativity a osobního přístupu pomáhá klientům dosahovat dokonalého vzhledu a dodávat jim sebevědomí při důležitých okamžicích. Jak vylepšit své make-upové dovednosti? V čem Adéla pozoruje z hlediska trendů v líčení největší změny? A jaký je její názor na roli digitálního make-upu v průmyslu krásy?

Proč ses rozhodla stát make-up artistkou a co ti nejvíce pomohlo se v líčení zdokonalit?

Od dětství jsem ráda malovala a až po střední školu jsem navštěvovala ateliér kresby a malby. S dospíváním mě samozřejmě jako každou dívku zajímala kosmetika a make-up a tady se moje hobby nějak přirozeně propojilo. Nejprve jsem líčila kamarádky a pomalu si v době, kdy se make-up artistky daly v Česku spočítat na prstech jedné ruky, začala budovat první portfolio.

A co mi pomohlo se nejvíce zdokonalit? Jednoznačně praxe, ale také čerpání inspirace a učení se od lidí kolem sebe. Řekla bych i cílevědomost a touha se neustále posouvat – jsem tak trochu workoholik. Hodně zkušenosti jsem získala prací pro značku M.A.C. Cosmetics a jednoznačně největší rozvoj nejen v rámci make-up skills mi nabídla Sephora.

Tvého talentu si rychle všimly i známé osobnosti. Líčila jsi celebrity na červený koberec KVIFF, modelky pro nejrůznější kampaně a editorialy, ale také třeba Karla Gotta na focení charitativního kalendáře. Na jaký profesní úspěch nebo projekt jsi nejvíce pyšná?

Těžko se mi vybírá pouze jeden projekt, ale ráda vzpomínám na líčení Helen Mirren a Susan Sarandon. To byla pro mě veliká čest a setkání, na které se nezapomíná. Obě dámy jsou navíc úžasným příkladem, že i přesto, že jste profesionál a hvězda, skromnost a pokora z vás k tomu dělají úžasného člověka a inspiraci.

Jak se připravuješ na každý make-upový projekt a jaká je tvá tvůrčí inspirace?

Co mě na mé práci hodně baví je záběr aktivit, které dělám – od osobní klientely, po individuální kurzy, komerční projekty, školení, tvorby obsahu pro sociální sítě i vymýšlení celých kampaní. Každý projekt je jiný a vyžaduje úplně jinou přípravu. Ráda jsem připravená, takže tomu věnuji i daný čas. Zkušenosti mě naučily umět ale i skvěle improvizovat a třeba také někdy nechat věcem volný průběh, aby mohlo vzniknout něco originálního. Inspiraci čerpám všude kolem sebe a co mě léta naučily, je i to, že nejlepší nápady někdy vznikají v rámci týmu.

Fotografie: Se souhlasem Adély Bartákové a fotografa Petra Kurečky

Kromě komerčního make-upu nebo photomake-upu líčíš i nevěsty nebo kohokoliv, kdo chce poprvé vyzkoušet denní make-up. Máš nějaký oblíbený příběh o transformaci klienta pomocí make-upu?

Nevím, jestli slovo transformace úplně vystihuje můj rukopis. Při své práci se většinou snažím podtrhnout přirozenou krásu každé klientky nebo klienta. Ale vždycky mi udělá radost, když s klientkou objevíme třeba nový prvek v líčení nebo nový produkt, z kterého je nadšená. Právě tahle radost, že se někdo díky mé práci cítí lépe nebo mu zlepším třeba náročný den, mě naplňuje a posouvá dále.

Stejně jako módní prostředí, tak i kosmetický průmysl vypouští do světa neustálé novinky a trendy. Snažíš se jimi řídit, nebo jsi vůči nim imunní?

Myslím, že v jakémkoliv oboru je nutné sledovat poslední novinky a trendy, ale neznamená to, že se jimi musí člověk řídit. Snažím se z toho množství vybírat, co je mi blízké, ať se to týká inspirace, nebo produktů. Moc ráda zkouším nové produkty, ale zároveň se snažím přemýšlet i trochu udržitelně, aby se nestávalo, že mám spoustu produktů, které ani vlastně nestíhám spotřebovat. A popravdě mám ráda, když vím, jak jednotlivé produkty fungují a na co se již mohu spolehnout.

Kdyby ses měla ohlédnout zpět v čase do doby, kdy jsi jako make-up artistka začínala, v čem pozoruješ z hlediska trendů v líčení největší změny?

No, vzhledem k tomu, že jsem začínala už před pěknou řádkou let, tak těch změn bych mohla jmenovat mnoho. Ale asi tou největší změnou je focus na přirozeně a zdravě vypadající pleť. Celkově na mnohem naturálnější, ale přitom sofistikované líčení za pomoci nejrůznějších textur produktů. Také portfolio produktů, z kterého mohou klienti dnes vybírat, je mnohem širší a každý si dnes najde co je mu blízké – multifunkční produkty, veganské, přírodní, vice artistry značky… vše, co vás napadne. Jako velkou změnu vidím také to, že konečně mizí v make-upu a sebevyjádření předsudky. Každý může make-upem vyjádřit své vlastní já a společně se můžeme navzájem inspirovat, protože každý z nás je jedinečný.

Fotografie: Se souhlasem Adély Bartákové

Máš nějakou oblíbenou módní éru nebo styl, který tvé práci inspiruje?

Kdybych měla být konkrétní, tak asi nemám úplně vyhraněnou módní éru nebo styl. Pokaždé mě inspiruje něco jiného v daném kontextu. Líbí se mi ale třeba transformace a ikonické looky v podání legendy Pat McGrath. To je moje každodenní inspirace už několik let.

Ve všech sférách se skloňuje pojem umělé inteligence a nevyhnul se ani odvětví kosmetiky. Výhodou je, že nám může pomoci určit správný odstín rtěnky či make-upu nebo zjistit typ pokožky, abychom si mohli sestavit správnou pečující rutinu. Nelze ale opomenout ani negativa související s možnou ztrátou autentičnosti a unikátnosti. Jaký je tvůj názor na roli digitálního make-upu a virtuální reality v průmyslu krásy?

Jakékoliv tools, které nám pomohou se správným výběrem, například pokud nakupujeme online, jsou skvělé. Za mě ale stále fungují do určité míry a lidský faktor je tady stále nenahraditelný. Přiznám se, že ani já sama si nedokážu za pomocí těchto digitálních tools někdy úplně přesně vybrat a dávám přednost fyzickému kontaktu. Je to stejné, jako když mi kolikrát klientka napíše přes Instagram s prosbou o radu s výběrem make-upu. Ano, se znalostí portfolia se mohu pokusit vybrat co nejvhodnější odstín, ale faktorů pro správný výběr je stále několik, takže prostě ani nejlepší make-up artista vám bez vyzkoušení sebelépe neporadí.

Virtuální realita v kosmetickém průmyslu je další velké téma. Akorát dnes jsem na svém Instagramu blokovala profil, který byl vytvořen pomocí AI. V tuto chvíli je to za mě další nástroj, který má své benefity, ale samozřejmě jako vše i svá úskalí. A ve spojení se sociálními sítěmi jich není zrovna málo.

Spolu se stylem líčení se mění také popularita produktů. Máš však některé oblíbence, které kupuješ neustále a označila bys je jako za svaté grály své kosmetické taštičky?

Určitě mám takové produkty. Nedám dopustit třeba na korektory, oční stíny a řasenku od značky Tarte. Pokaždé, když zkouším nové produkty na obočí, se ráda zase vracím ke značce Benefit a Precisely My Brow Pencil a také jejich ikonickému fixačnímu gelu na obočí. když jde o skin care, ví se o mně, že mám ráda například korejskou značku Innisfree. Nikdy mi nesmí dojít sérum Capture Totale od značky Dior a v poslední době jsem si také moc oblíbila značku Weleda a to konkrétně Skin Food krém, který dokonale splyne s make-upem. Také mám doma pár takových „sběratelských“ kousků, které prostě jen musíte mít a je vám až líto je začít používat. Většina jich je právě značky Dior.

Fotografie: Se souhlasem Adély Bartákové a fotografky Lucie Kryštofové

Na sociálních sítích můžeme pozorovat množství amatérských tvůrců make-upových tutoriálů. Jaký je tvůj názor na fenomén „beauty influencerů” a jejich vliv na průmysl krásy?

Myslím, že je to jako se vším. Můžeme u nich čerpat inspiraci, ale občas je velmi tenká hranice mezi realitou a tím, co se prezentuje na sociálních sítích. Bohužel ne každý z nás dovede tyto světy rozlišit a myslím, že byť i ten nejmenší negativní vliv minimálně jednou pocítil každý z nás i na sobě při scrollování např. Instagramem. Přiznám se, že více sleduji profily beauty blogerek a make-up artistů, kteří jednotlivé produkty zkouší, recenzují a mají opravdový přehled v beauty světě. I já sama na svém Instagramu ukazuji produkty, které mám vyzkoušené nebo je právě zkouším, a snažím se svým sledujícím předat nějakou hodnotnou radu a inspiraci. Produkt, s kterým bych se jen vyfotila, protože mi to bylo nabídnuto v rámci spolupráce, u mě nikdy neuvidíte.

Další je pak vnímání „krásy“ jako takové na sociálních sítích, a to je kapitola sama pro sebe. Často se setkávám, že se snažím klientkám vysvětlit, co je realita a co je právě ta fikce na sociálních sítích.

Jakých největších chyb se z pohledu odbornice lidé při líčení dopouští?

Podle mě se často lidé snaží sledovat poslední trendy, které ne vždy podtrhnou jejich jedinečnost. Obecně zastávám pravidlo, že někdy méně je více.

Fotografie: Se souhlasem Adély Bartákové

Pro někoho může znamenat make-up vyjádření vlastního postoje či identity. Co znamená make-up pro tebe?

Make-up je pro mě jednak forma relaxace, a to ať líčím sebe, nebo klientku. A zároveň je to pro mě prostředek, díky kterému mohu pomoci se někomu lépe cítit. Někdy se stane, že mám i více volnou ruku a mohu nechat kreativitě volný průběh a tvořit něco zcela originálního. Na mé práci mě baví právě tato různorodost.

Popsala bys, jak vypadá tvůj běžný každodenní make-up a jaké produkty k němu potřebuješ?

Čím jsem starší, tím více času věnuji skin care. Dříve tomu byla samozřejmě naopak. Teď miluju minimalistický make-up a mám ráda, když líčení nezabere více jak 15 min. Miluju pleť, takže glowy make-up nesmí chybět. Ráda používám multifunkční produkty, které se dají použít jak na pleť, tak oči i rty. Řasenka, obočí a v poslední době spíše balzám nebo tint na rty a je hotovo.

Máš nějaký tip nebo trik, který bys ráda sdílela s těmi, kteří si chtějí vylepšit své make-upové umělecké dovednosti?

Nikdy se nepřestávejte učit a čerpat inspiraci kolem sebe. I já po skoro 20 letech praxe stále čerpám novou inspiraci od kolegů a denně se učím něco nového. Pokud máte svůj sen, jděte si za ním, protože jen tak se vám splní. A také platí pravidlo, že s pokorou nejdál dojdete.


Instagram | Web | Facebook

Napsat komentář