Svou značku Anna Anna postavila na vlastních originálních malbách a její nejnovější kolekce NOX byla k vidění i na letošním ročníku brněnského Czech Fashion Weeku. Anna Tejklová je česká návrhářka, jejíž jméno již ve světě módy není neznámé. Co obnáší prezentace vlastních modelů na prestižní módní události? Čemu Anna přisuzuje úspěch své poslední kolekce? A jaký pohled má na trendy ze sociálních sítí?
Letos jste se účastnila dalšího ročníku Czech Fashion Week. Byla jste oproti svému debutu klidnější?
Určitě ano. Zároveň mám ale i po letech před každou přehlídkou trému a obavy, abych naplnila očekávání lidí i své vlastní. Chci vždycky přijít s něčím novým a pro diváky udělat skvělou show.
Nezastupitelnou roli na celkovém úspěchu má ale celý náš tým – modelky, vizážisté a kadeřníci, technici, fotografové… Jsem vděčná producentovi Czech Fashion Weeku Jiřímu Morstadtovi, že právě takový skvělý tým lidí dal dohromady. V zákulisí mezi námi vždycky panuje přátelská, až nadšená atmosféra a myslím si, že je to ve vysoce konkurenčním módním světě dost výjimečné.
Jak se vypořádáváte se stresem a napětím před uvedením nové módní kolekce? Jaké pocity kromě stresu se s tím pojí?
Většinou se snažím ty nervy vycvičit, ale hlavně vše perfektně připravit, s čímž mi od začátku zcela zásadně pomáhá má skvělá sestra Michaela. Když jsou potom nadšené reakce, vše se dobře prodává a já vidím, že přehlídka i kolekce lidem přinesly radost a emoce, dostaví se krásný pocit úlevy a naplnění, že vynaložené úsilí mělo smysl.
Jak dlouho jste připravovala svou poslední velice osobitou kolekci NOX? Vyskytly se během plánování nějaké problémy, nebo šlo vše „jako po másle”?
Děkuji. Ještě nikdy jsem nezažila, že by šlo něco úplně hladce – mám pocit, že nic kvalitního nemůže vzniknout bez bolesti a měsíců práce. Zároveň oproti prvním přehlídkám, na které jsem malovala skoro všechny modely ručně, byla tato poslední určitě méně náročná
Tato kolekce byla také první, kde byla naprostá většina oděvů z tištěných látek. Konkrétně byly vytvořeny z obrazu NOX, po kterém dostala kolekce i jméno. S technickým zpracováním vzorů na látky mi velmi pomohl můj manžel.
Který oděv navrhujete nejraději?
Nejvíc mě baví neobvyklé kousky, jako třeba národní kostýmy na světové soutěže, které už jsem měla tu radost dělat tři. Také svatební šaty či nějaké odvážnější společenské. Ale baví mě vlastně všechno. Sama miluju cítit se úžasně v tom, co mám na sobě, a chci takový pocit dopřát i ostatním.
Dokážete už nyní říci nebo naznačit, co bude motivem vaší další kolekce?
Určitě chci pokračovat s technikou přetištění obrazu či malovaných vzorů do látek různých druhů. Poslední kolekce byla mnohem minimalističtější než ty předešlé. K mému překvapení měla ale asi největší úspěch ze všech, což je zřejmě dáno tím, že jednotlivé modely jsou běžně nositelné pro různé kategorie postav i věku. Takže na tento směr chci navázat a ještě ho vylepšit.
Ve světě módy jste se rozhodla kráčet cestou extravagance. Co vás na ní přitahuje? Bylo tomu tak vždy?
Je zajímavé, že oblečení mé značky je tak často vnímáno, mně zas tak extravagatní nepřijde. Je ovšem pravda, že proti unifikovanému masovému stylu cokoliv žensky střiženého s neobvyklým vzorem, barvou nebo průstřihy může působit extravagantně.
Vždy jsem tvořila intuitivně a nadšeně a s přáním, aby oblečení dodalo či vyzdvihlo ženskost, přitažlivost, sebevědomí a osobitost nositelky.
Ve vašich kouscích se objevují i vaše malby. Musíte brát při jejich tvoření v potaz i materiál, ze kterého bude oděv ušitý?
Na malbě jsem celou značku Anna Anna postavila. Dá se malovat téměř na všechno, ideální a mé oblíbené je bambusové vlákno. Látky z něj jsou hebké, hladké a prodyšné, takže velmi příjemné na nošení.
Některé motivy malujete na šaty vy sama. Jaké barvy nejraději používáte? Mají malované oděvy kratší životnost?
Používám profesionální a velmi kvalitní barvy na látky, které vydrží i víc než některý digitální potisk. Když se o ručně malované oblečení člověk dobře stará, tedy nepere ho na 60°C v pračce a nemoří ho v sušičce, vydrží opravdu dlouho. Barvy jsou taky nádherně lesklé a třpytivé, což dodává jedinečnost, obzvláště společenským šatům.
Vaše obrazy jsou plné velice živých barev a energie. Jste spirituálně založená?
Děkuju za takovou hezkou a originální otázku. Věřím v Boha a určité životní hodnoty, což mě celoživotně zachraňuje od mé temné stránky. Nejlepší pro duši je z mého pohledu mít rodinu a dobře se starat o své děti, které jsou důležitější než kariéra. Dává to člověku sílu a skutečný smysl, na rozdíl od slávy, obdivu lidí a bohatství, které můžou zmizet. Láska na silných základech je věčná.
Co pro vás znamená pojem „spiritualita“ jako takový?
Pojem „spiritualita” pro mě znamená neumořit svou duši v egu, ale vložit energii do věčnosti, což jsou děti a jejich výchova s láskou a vděčností. A také dávat úsilí do tvorby, která i mnoho let po smrti autora může přinést lidem nějaký prožitek.
Na sociálních sítích jako TikTok se často objevují různé fashion trendy a nové estetiky. Sledujete toto dění? Ovlivňuje vaši práci nějakým způsobem?
Na TikToku účet nemám, ale na Instagramu sleduju leccos. Určitě mě to nějakým způsobem ovlivňuje, asi jako všechny, ale rozhodně nejsem typ, který by podléhal masovým trendům. Konkrétně v módě se například silně projevují různé progresivní vlivy, které se snaží propagovat bezpohlavnost, ošklivost a z mého pohledu až takovou robotickou nelidskost a suchost. Příkladem za vše budiž nová „woke” reklamní kampaň značky Jaguar. Mnoho návrhářů a značek ve snaze působit světově tyto trendy antikrásy přebírá, ale já tedy určitě ne.
Kde vás a vaši práci budou moci fanoušci módy vidět příští rok?
To jsem taky sama zvědavá a určitě dám vědět na svých sociálních sítích. Rozhodně se ale něco dít bude.
Zdroj: Autorský rozhovor
$content$