Beata Rajská, návrhářka a zakladatelka stejnojmenné luxusní značky, se v módním světě pohybuje již více než 20 let a svou silnou pozici potvrzuje i úspěchem mimo československou scénu. Její cesta však nebyla úplně přímočará. Pamatuje si ještě vůbec na svou první módní přehlídku? Jak přistupuje ke své tvorbě? A co si myslí o současných mladých návrhářích?
Vaše kariérní cesta by se dala nazvat jedinečnou – od studia módy k filozofii a poté zpět k módě. Co bylo katalyzátorem toho, že jste v roce 1997 začala podnikat a o čtyři roky později založila vlastní módní značku?
Vystudovala jsem Střední oděvní školu v Trenčíně, která byla jedinečnou škola tohoto typu na Slovensku. Ale po praxích a brigádách v šicích fabrikách za socialismu jsem věděla, že tohle dělat nechci. Že budu studovat „cokoliv”, abych se posunula.
Ukročila jsem tedy ke své druhé největší lásce, což byl můj nejlepší úkrok v životě, a vystudovala Filozofickou fakultu Univerzity Komenského v Bratislavě. Studovala jsem vědecký směr historie – pomocné vědy historické. Už při výzkumech a přípravě magisterské diplomové práce v archivu jsem ale pochopila, že v jakémkoliv vědeckém ústavu budu hodně rušivý element (smích), ale bavilo mě to. Pak přišel rok 1989 a potvrdilo se, co jsem už tušila – že ta historie byla trochu poplatná době. Takže jsem se vrátila zpátky k tomu, čím jsem začínala – k oděvu.
Co bylo prvotní vizí vaší značky a jak se tato vize v průběhu let vyvíjela?
Tvořit tak, aby to nebyly jen vize na molu. Chtěla jsem navrhovat takové modely, aby je ženy, dívky, nosily, aby je „bavily”.
Pamatujete si na svou úplně první módní přehlídku?
První přehlídka? To bylo ještě s mými prvními studentkami na zámku Kinských ve Žďáru nad Sázavou.

V začátcích byla vaše značka silně spojena s Miss České republiky a vaše modely byly předváděny na soutěžích Miss International v Tokiu nebo na Miss World Tourism, kde jste získala titul „Nejkrásnější večerní šaty“. Myslíte si, že tato spolupráce hrála významnou roli při zviditelnění vaší značky?
Určitě! V době, kdy neexistovaly sociální sítě, byla prezentace před milionem či dvěma diváků skvělá. Nevýhodou bylo, že mě tyto soutěže zaškatulkovaly jako návrhářku šatů. Přitom moje první úspěšné přehlídky ve světě byly s kabáty.
Jak tato zkušenost ovlivnila vaši kariéru?
Díky těmto soutěžím jsem se naučila pracovat v týmu.
Jaké základní prvky určují estetiku Beaty Rajské? S jakými materiály pracujete nejraději? Jaké siluety nebo barvy vás nejvíce přitahují?
Ženskost, elegance se špetkou avantgardy. Co se týče materiálů, nedám dopustit na hedvábí, vlnu a bavlnu ve všech podobách. Silueta ženská, to jsem už říkala, a barev se fakt nebojím. Na sobě mám ráda bílou.
PŘEČTĚTE SI TAKÉ: SEZNAM OBLEČENÍ, KTERÉ SI NEKOUPÍTE: VYTVOŘTE NOVÉ OUTFITY JEN POMOCÍ STYLINGU ZAMĚŘENÉHO NA DETAILY

Jak přistupujete k procesu navrhování od prvotní inspirace až po finální oděv? Jaký je váš tvůrčí proces?
Vždy věřím na první vjem, nápad. Ten může přijít na cestách, u hudby, u filmu, v knize… Velkou inspirací jsou pro mě samozřejmě ženy. Pak přichází transformace vjemu na myšlenku. Moje druhé „povolání” je filozofka, takže moje kolekce musí mít nějakou výpověď. Na začátku tvorby kolekce si píšu poznámky. Kvanta poznámek. Až pak přichází kresba.
Vaše móda spadá do kategorie „haute couture”. Čím se taková móda vyznačuje a jaká pravidla musí kolekce s označením „haute couture“ splňovat?
Pokud bych chtěla mít certifikát „haute couture”, musela bych splňovat požadavky této „organizace”. V současné době je splňuje jen 18 až 19 brandů ve světě, a ani jeden není český. Takže sice tvořím stejným způsobem, ale nedovoluji si toto označení používat a žasnu, jak to někteří návrháři používají hlava nehlava.
Co musíte do své práce zakomponovat a ve svých návrzích zohledňovat, aby byly luxusní a zároveň nositelné?
U modelů řeším vše do detailů, neustále jsem „za zády” krejčovým a sama testuji naše modely tím, že je oblékám. Tím pádem minimalizuji mínusové faktory. Častokrát se mi stávalo, hlavně u bot, že jsem je obula a pronesla větu: „To navrhoval chlap!” Jasně, dnes už si to kvůli genderu nedovolím, ale boty či šaty, do kterých se soukáte či je vysvlékáte jako had z kůže, vám pocit luxusu nedají. Spousta detailů je naším know-how.

Jaké největší výzvy se pojí s vedením luxusní značky v České republice?
Být skvělý a najít si klientelu, která se ke značce vrací.
Jaký je váš názor na rychlou módu, neustále se měnící trendy a rozmach online nakupování? Ovlivnilo to nějak vaši práci?
Od začátku vím, jak nebezpečná je fast fashion. Co dělá s námi, co s planetou… Na jedné straně každý majitel brandu „chrlí” módní produkty kvůli výdělku, na druhou stranu, kdybychom si jako spotřebitelé bezhlavě nepřecpávali šatníky či botníky, tak nemají komu prodávat. Víme, kolikátý je ve Forbes žebříčku Bernard Arnault nebo Amancio Ortega?
Prostě začarovaný kruh, který začíná u každého z nás.
Jak si po tolika letech v oboru udržujete kreativitu a vášeň pro módu?
Umím relaxovat, „vypínat” a říct ne. Jak sobě, tak lidem kolem.
PŘEČTĚTE SI TAKÉ: MÓDNÍ POLICIE Z ČERVENÉHO KOBERCE MBPFW: KAROLÍNA MALIŠOVÁ NEVSADILA NA ŠATY, ANDREA BEZDĚKOVÁ A SEBASTIAN PŘIŠLI JAKO HARMONICKÝ PÁR

Vaše značka má silné mezinárodní zastoupení – od Milána přes Tokio až po New York a vaše modely zdobí přehlídková mola po celém světě. Jak zajišťujete, aby našly odezvu u kulturně různorodého publika?
Zastoupení úplně ne, ale „zdobíme” mola či klientky v různých koutech světa.
Každou přehlídku připravuji „na klíč”. Chci znát publikum, prostor, nálady v dané zemi, politickou situaci i sociální dění.
Jak vaše zkušenosti s prací se zahraničními klienty ovlivnily váš pohled na mezinárodní módní trh?
Přemýšlím… (smích) Netvořím bez ekonomického přemýšlení.
Vaše kolekce ROBA 2025 byla inspirována folklorem a představena v Národním českém a slovenském muzeu v Cedar Rapids ve státě Iowa. Jaká byla atmosféra v muzeu a jak reagovalo české a slovenské publikum na prezentaci této sbírky?
Skvělá. Emotivní. I slzy v publiku byly. A samozřejmě dlouhotrvající standing ovation.
Přivezla jsem do Iowy odkaz českých a slovenských předků. Ještě dlouho po přehlídce jsem diskutovala s hosty, kteří i přesto, že jsou tři nebo čtyři generace v Americe, malinko používali češtinu nebo slovenštinu a jsou na své kořeny hrdí.

Jste držitelkou několika patentů a ochranných známek a získala jste řadu ocenění za svůj společenský a kulturní přínos. Jak vnímáte svou roli módní návrhářky ve společnosti? Čemu vděčíte za svůj úspěch?
Snažím se nezklamat ty, pro které jsem inspirací. Nebojím se říct věci, o kterých se třeba jen šeptá.
Co byste poradila začínajícím návrhářům, kteří chtějí vybudovat luxusní značku se silným mezinárodním zastoupením?
Pracovat, věřit si, vytvořit si tým, na který se mohou spolehnout, a při tom všem hlídat balanc.
Jaké okamžiky své dosavadní kariéry považujete za nejcennější?
To, že i po tolika letech jsem vidět a jsem respektovaná. Toho si vážím nejvíc.
PŘEČTĚTE SI TAKÉ: „POJĎME V PRVNÍ ŘADĚ POCHOPIT TO, CO JE TREND A PROČ VZNIKÁ,” VYZÝVÁ MÓDNÍ NÁVRHÁŘKA RADKA SIRKOVÁ

Co je to nejdůležitější, co chcete, aby lidé věděli o značce Beata Rajská?
Já mám pocit, že kdo chce vědět, ten ví!
Kromě módního návrhářství se věnujete i dalším kreativním projektům. Vytváříte každoroční tematické kalendáře s filozofickým podtextem a vydala jste knihu. Co vás inspirovalo k napsání titulu Ústřižky Beaty Rajské a jaká témata v něm zpracováváte?
Jsou to moje krátké zamyšlení o věcech běžných, ženských, módních, partnerských. Teď pokračuju s psaním. Snad příští rok…
Vaše nedávné vystoupení na Forbes Trendsetters potvrdilo a zdůraznilo vaši roli inspirativní osobnosti. Vaše vystoupení mělo motto Fashion (for) Future. O jakých tématech jste hovořila?
Reagovala jsem na názory mladších a skvělých kolegů Jana Černého a Radky Sirkové. Moje generace a návrhářina měla trochu jiné podmínky i přístup.
Přesto, že starší generace mají výhrady k mladší, si myslím, že v oblasti fashion máme skvělé mladé lidi. Jsou to lidi, kteří se nebojí konfrontací ve světě, práce s AI, mají jasné představy o udržitelné módě, fast fashion a greenwashingu. A neustále na sobě pracují.

Forbes Trendsetters spojuje osobnosti, které formují budoucnost svých oborů. Jaké jsou vaše zkušenosti s účastí v tak rozmanité a vlivné skupině?
Nadšení a inspirace. Je skvělé propojovat tyto skupiny.
Co pro vás znamená označení „trendsetter”?
Ten, ta, která nestojí na místě, hledá cesty v souladu s životem, lifestylem i přírodou a je inspirací pro jiné.
Považujete se za „trendsetterku”?
Myslím, že ano.
Jaké jsou vaše ambice pro budoucnost značku a na jakých projektech nebo spolupracích v současné době pracujete?
Jít stále svojí cestou, tvořit, dělat přehlídky, podporovat mladé talenty, spolupracovat se značkami, ve kterých vidím budoucnost… A letos musím někdy i psát, ať můžu v lednu odevzdat rukopis.
Zdroj: Autorský rozhovor
$content$