Pátek 29 září, 2023
Redakce
Inzerce
Kontakt
GrapesMag GrapesMag

PŘEČTĚTE SI

Vrstvený outfit: Jak nosit sukni přes kalhoty?

„Víc mě těší představa, že by moje snové kousky nosili

Jaké podcasty si oblíbila naše redakce?

Zářijový prodloužený víkend: Kde ho strávit?

„V tvorbě si dovolím pravidla porušovat, experimentovat, stavět věci na

GrapesMag GrapesMag
  • INTERVIEW
  • LIFESTYLE
  • FASHION
  • BEAUTY
  • ONLINE & TECH
  • TRAVEL
  • FUN
  • GASTRO
 „Pokud přestaneme vozit po světě plastové lahvičky plné chemie a vody, bude nám lépe,” říká Anita Skotnicová
Fotografie: Se souhlasem Anity Skotnicové
INTERVIEW

„Pokud přestaneme vozit po světě plastové lahvičky plné chemie a vody, bude nám lépe,” říká Anita Skotnicová

Autor: Dominika Blchová 13 září, 2023

Spoluzakladatelka udržitelné společnosti Flow Base a e-shopu Kosmetika bez vody Anita Skotnicová se rozhodla přinést na náš trh něco, co ještě nikdo – právě kosmetiku bez vody. Jejím posláním je chránit zdroje naší planety, a zároveň nabízet férovou, k pleti šetrnou bio kosmetiku. Jaký je smysl kosmetiky bez vody? Je skutečně udržitelná? A proč se vyplatí do ní investovat?

Kde se vzal nápad na založení Flow Base?

Flow Base vznikla v podstatě díky shodě okolností. Ačkoliv jsem vyrostla v Praze, tak jsem měla od mala vztah k přírodě – naučila jsem se hodně sportů a mnohým jsem se věnovala závodně – jízdě na koni, basketbalu, běhu, cyklistice. Když jsem byla starší, stalo se pro mě dominantní běhání, které je specifické tím, že člověk často běhá podobné trasy a všímá si v průběhu roku, jak se okolní příroda mění. Obzvlášť když začnete běhat ultra, najednou je čas zastavit se, posbírat do ruky pár borůvek, malin, lesních jahod. A když vám dojde voda, kterou jste si vzali s sebou, je lesní studánka skutečným spasením. 

Jenže vedle krásných scenérií si bohužel nelze nevšimnout i důsledků nešetrného lidského zacházení. Počínaje pohozeným odpadem, znečištěnými vodnými toky, vyprahlou krajinou v důsledku globálního oteplování a nešetrných stavebních zásahů.

Navíc jsem díky mému dědovi, technickému projektantovi vodohospodářských staveb, vždycky věděla, že čistá voda je vlastně z globálního pohledu vzácným zdrojem, kterým bohužel máme tady ve střední Evropě tendenci dost plýtvat. 

Pak přišel moment, kdy moje máma dala výpověď v práci s tím, že chce založit smysluplný projekt, který by měl skutečný společenský přínos. A tehdy nám přišla do rukou poprvé tuhá bio kosmetika. Tu jsme navzdory počáteční skepsi vyzkoušely a došlo nám, že toto může být skutečně cesta budoucnosti. A tak byl projekt Flow Base na světě.

Proč právě kosmetika bez vody?

Protože v klasické kosmetice představuje podíl vody něco okolo 80 až 90 %, je nutné ji konzervovat (konzervanty mohou dráždit pleť) a často je balena v plastových obalech. 

Přitom pokud vodu vyjmeme, odpadá potřeba chemické konzervace, výrobek je mnohem koncentrovanější a může tak pečovat šetrněji a mnohem účinněji. A díky tomu, že není ředěný, vám déle vydrží. Tímto způsobem se vyhýbáme negativnímu dopadu na životní prostředí, a zároveň nabízíme kvalitní produkty, které respektují potřeby naší pokožky i planety.

Fotografie: Se souhlasem Anity Skotnicové

Proč voda, a ne jakýkoliv jiný zdroj?

Protože voda je základním předpokladem života a světové ekosystémy jsou propojené. Tím, že použijeme výrobek bez vody, který je lehčí, déle vydrží a může být balen v eko materiálu (např. kompostovatelné krabičce), mimo jiné snižujeme stopu CO2 (menší spotřeba paliva při přepravě, odpadají náklady spojené s plastovými obaly). Méně skleníkových plynů znamená zpomalení globálního oteplování a vysychání vodních zdrojů.   Zkrátka si myslíme, že pokud přestaneme vozit po světě plastové lahvičky plné chemie a vody a místo toho tu vodu ponecháme přírodě, bude nám lépe.

Co stojí za konceptem a filosofií vaší značky?

Nemáme ambice pokoušet se zachránit celý svět, ale vidíme, jak skvělé inovativní výrobky na poli kosmetiky bez vody vznikají a mnoho lidí o nich stále neví. Chceme tak tvořit platformu, která lidem poskytne informace, a pokud se pro bio kosmetiku bez vody rozhodnou, tak jim nabízíme prověřené a kvalitní výrobky.

Zakládáme si na blízkém kontaktu s výrobci, s jejichž filosofií souzníme. Je pro nás důležité, aby značky měly bio a vegan certifikace a snažily se ve výrobcích používat skutečně účinné a koncentrované přírodní suroviny.

Jakým největší výzvám, pokud jde o budování skutečně udržitelné firmy s kosmetikou, musíte čelit?

Největší výzvou pro nás bylo zprvu najít způsob, jak náš záměr komunikovat lidem a vysvětlit, v čem se koncept Flow Base odlišuje – že nejsme další obchod s přírodní kosmetikou, kterých je na trhu spousta, ale že máme hlubší misi.

Ze začátku bylo také poměrně obtížné komunikovat naší tuhou kosmetiku – velká část veřejnosti žije v domnění, že tuhé produkty jsou vysušující, což v případě dobře zvoleného bio složení nehrozí. A k tomu jsme ještě představovaly nový koncept tuhých pleťových krémů, které bylo třeba hodně ukazovat a učit lidi, jak se používají.

Vedle toho hlavně ze začátku padalo mnoho dotazů na cenu – tuhý produkt se zdá být malý a drahý v porovnání s tekutým. Ale jde o to, že je mnohem koncentrovanější. Pokud bychom si porovnaly hmotnost účinných přírodních látek v tekutém a tuhém produktu, bude ten tuhý, ve většině případů, vycházet mnohem levněji.

A konečně, jednou z aktuálních výzev je hledání skutečně udržitelných dopravců, abychom minimalizovali dopad na životní prostředí.

Fotografie: Se souhlasem Anity Skotnicové

Udržitelnost je obrovskou součástí identity vaší firmy. Jak se to projevuje ve výrobních procesech?

Vlastní výroba produktů je součástí teprve budoucích plánů. Nicméně spolupracujeme s rodinnými firmami, které mají proces výroby pod svým dohledem a celému věnují tu správnou péči. Suroviny vybírají z co nejbližších lokalit a od pěstitelů, kteří v maximální možné míře využívají obnovitelné zdroje. Při samotné výrobě je kladen důraz na minimalizaci plýtvání a samotné balení produktů je koncipované tak, aby představovalo co nejmenší zátěž pro životní prostředí. Proto jsou například výrobky od Balade en Provence baleny do kompostovatelných krabiček.

Flow base sa pyšní výrobou produktů bez chemického složení a využíváním přírodních látek. Jaké jsou hlavní ingredience vašich výrobků?

Výrobky, které nabízíme, jsou založeny převážně na botanických extraktech a olejích, které jsou v případě potřeby doplněné o přírodní vosky. Jako konzervant se většinou používá přírodní vitamin E. Hlavní surovinu je asi těžké jmenovat, protože každý produkt má složení uzpůsobené danému účelu. Důležité pro nás je, že produkty jsou opatřeny certifikáty dokládajícími přírodní původ výrobků.

Potřebuje kosmetika bez vody nějakou speciální péči? Kde ji nejlépe skladovat a jak dlouho vydrží?

Speciální péči je třeba věnovat vlastně pouze tuhé kosmetice. Mýdla a šampony, které přicházejí do kontaktu s vodou, je třeba nechat po použití uschnout, neměly by „stát ve vodě.“ Tuhé krémy a séra je třeba trochu hlídat před sluncem, neboť vlivem přímého vystavení slunečním paprskům mohou povolit. Naštěstí i na to máme řešení v podobě praktických hliníkových dóz, v nichž se dají krémy uchovávat a v případě povolení produkt zůstane v dóze.

Fotografie: Se souhlasem Anity Skotnicové

Je skvělé vidět značku péče o pleť s vášní pro ochranu a zachování planety. Dělá kosmetický průmysl obecně dost, pokud jde o udržitelnost?

Kdyby kosmetický průmysl ve všeobecné rovině dělal pro udržitelnost dost, tak tu možná Flow Base vůbec není…

Není žádným tajemstvím, že jako spotřebitelé platíme za vysoce kvalitní a udržitelně vyráběné produkty mnohem víc než za ty běžné. V jaké cenové hladině se pohybují produkty Flow Base?

Naším cílem je nabízet co nejlepší poměr kvality a ceny – respektive poskytovat výrobky, které mají nekompromisně čisté složení, a přitom si zákazník nepřiplácí za „marketing“ . Najdete u nás balzámy na rty, které se pohybují okolo 120 korun, většina výrobků se cenově pohybuje v řádu pár stovek korun. Při nákupu kosmetiky bez vody je ale třeba myslet na to, že vám výrobek vydrží déle než tekutý, kupujete si tedy větší hodnotu. Z této perspektivy naše přírodní kosmetika bez vody o moc dražší než běžná není.

Proč bychom měli investovat do kosmetiky bez vody? Jaké benefity nabízí naší pokožce?

Investování do kosmetiky bez vody přináší řadu benefitů pro naši pokožku. Díky svému čistému botanickému složení a absenci agresivních konzervantů se stará o naši pokožku šetrným způsobem. Koncentrovanější formulace zajišťuje účinnost a dlouhotrvající hydrataci. Jednoduše řečeno, nekupujete si lahvičky plné vody. Navíc, díky absenci vody jsou tyto produkty lehčí, skladnější a příjemné na použití. Také se skvěle hodí na cestování. Investováním do kosmetiky bez vody tedy získáváme přírodní péči, která pokožku respektuje a poskytuje jí zdravý a vyvážený vzhled.

Kromě založení firmy provozuješ i e-shop Kosmetika bez vody. Podle čeho vybíráte značky, které zařadíte do sortimentu?

Při výběru značek pro náš e-shop Kosmetika bez vody se řídíme několika kritérii. Prvním je důkladná kontrola složení produktů, abychom zajistili, že neobsahují jakékoliv nežádoucí suroviny a že složení je přírodní a šetrné. Dále se zaměřujeme na ekologický přístup značek, aby byly v souladu s naším posláním chránit životní prostředí. Také si klademe za cíl podporovat fair trade a sociálně odpovědné projekty. Důležité je také ověření kvality a účinnosti produktů, aby naši zákazníci dostávali to nejlepší. Vedle toho pro nás hraje roli i celkový vztah s výrobcem – musíme si „sednout“.

Fotografie: Se souhlasem Anity Skotnicové

Jak vypadá tvá kosmetická rutina? Jaké ekologické návyky praktikuješ a co vše se změnilo od doby, co jsi začala podnikat?

Moje rutina se převážně opírá o námi distribuované produkty. Mé ráno většinou začíná s pleťovým mýdlem od Balade en Provence, po kterém používám tuhé hydratační sérum a pleťový olej Booming Bob. Večer spoléhám opět na Balade en Provence – odličuji pleťovým mýdlem nebo tuhým odličovacím olejem a používám noční krém.

Co se týče ekologických návyků, snažím se minimalizovat používání jednorázových výrobků a preferuji recyklovatelné obaly. Také se snažím využívat více přírodních alternativ pro péči o tělo a odstranění make-upu pomocí pratelných látkových výrobků. Od založení firmy jsem se více zaměřila na výběr ekologicky šetrných produktů a snažím se celkově více přemýšlet nad každodenními činnostmi a hledat způsoby, jak co nejméně plýtvat.

Jaký beauty trend je momentálně tvým oblíbeným?

Přiznám se, že trendům moc nepodléhám. Patřím spíš k „tichým pozorovatelům“ a svoje rutiny a návyky měním pouze, když naznám, že spíše než aktuální trend je daná věc výsledkem dlouhodobého vývoje a má smysl do budoucna. Ale pár trendů teď pozoruji, tak uvidíme…

Co plánuješ dále? Je na obzoru něco zajímavého, co bys chtěla zmínit?

Plánujeme rozšířit sortiment o další kvalitní značky a nabídnout zákazníkům ještě širší výběr udržitelné kosmetiky. Taktéž pracujeme na vytvoření nových produktů vlastní značky, které budou respektovat principy naší filosofie. To je takový náš největší a hlavní projekt. Rády bychom také dále rozvíjely povědomí o výhodách kosmetiky bez vody a podporovaly udržitelné životní styly prostřednictvím spolupráce s ekologicky orientovanými organizacemi a událostmi. Máme mnoho zajímavých plánů a těšíme se na to, co budoucnost přinese!

Kdybys a svět mohla změnit jednu věc, co by to bylo a proč?

Pokud bych mohla změnit jednu věc na světě, bylo by to vědomí lidí ohledně udržitelnosti a ochrany životního prostředí. Chtěla bych, aby každý jednotlivec vnímal svou odpovědnost za planetu a přijímal rozhodnutí, která by jí prospěla. Tím bychom mohli snížit negativní dopady lidské činnosti na přírodu, zachovat biodiverzitu a zabezpečit lepší budoucnost pro další generace. Společným úsilím můžeme vytvořit udržitelnější a harmoničtější svět pro všechny.


Instagram | Web | Facebook

Předchozí
Další

Dominika Blchová

author

Napsat komentář Cancel reply

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

MOHLO BY SE TAKÉ LÍBIT Stories for you
FASHION

Vrstvený outfit: Jak nosit sukni přes kalhoty?

Autor: Dominika Blchová 29 září, 2023

Některé trendy se na první pohled zdají být trochu zvláštní. A to nejen kvůli módě Y2K, ale především kvůli ochotě experimentovat. Vhodné pro každého, kdo

INTERVIEW

„Víc mě těší představa, že by moje snové kousky nosili obyčejní lidé, a ne ikony,“ říká Alexandra Kopúnek

Autor: Dominika Blchová 28 září, 2023

Za značkou KHAKU stojí Alexandra Kopúnek z Bratislavy, která nyní žije a tvoří v Brně. Pod jejíma rukama vznikají unikátní kimona s charakterem, a jak sama

FUN ONLINE & TECH

Jaké podcasty si oblíbila naše redakce?

Autor: Redakce 27 září, 2023

Na podcastech je skvělé, že je můžete poslouchat kdykoli a kdekoli. Ať už jdete do práce, na procházku, nebo uklízíte – vzrušující rozhovory, technologické novinky

GrapesMag GrapesMag

Víme o všem, co vás zajímá

Kontakt: info@grapesmag.cz

RUBRIKY

Interview
Lifestyle
Fashion
Beauty
Online & Tech
Travel
Fun
Gastro

Rychlé odkazy

Inzerce
Redakce
Kontakt
Přidejte se do našeho týmu
Podmínky užívání
Zásady ochrany soukromí

SLEDUJTE NÁS

© 2023 | GrapesMag.cz

Spravovat Souhlas s cookies
Můžeme pracovat s cookies, ať víme, jak to na webu žije?
Funkční Vždy aktivní
Technické uložení nebo přístup je nezbytně nutný pro legitimní účel umožnění použití konkrétní služby, kterou si odběratel nebo uživatel výslovně vyžádal, nebo pouze za účelem provedení přenosu sdělení prostřednictvím sítě elektronických komunikací.
Předvolby
Technické uložení nebo přístup je nezbytný pro legitimní účel ukládání preferencí, které nejsou požadovány odběratelem nebo uživatelem.
Statistiky
Technické uložení nebo přístup, který se používá výhradně pro statistické účely. Technické uložení nebo přístup, který se používá výhradně pro anonymní statistické účely. Bez předvolání, dobrovolného plnění ze strany vašeho Poskytovatele internetových služeb nebo dalších záznamů od třetí strany nelze informace, uložené nebo získané pouze pro tento účel, obvykle použít k vaší identifikaci.
Marketing
Technické uložení nebo přístup je nutný k vytvoření uživatelských profilů za účelem zasílání reklamy nebo sledování uživatele na webových stránkách nebo několika webových stránkách pro podobné marketingové účely.
Spravovat možnosti Spravovat služby Spravovat dodavatele Přečtěte si více o těchto účelech
Zobrazit předvolby
{title} {title} {title}