Chopila se příležitosti a nechala se marketingem pohltit tak moc, že pověsila na hřebík celé své vysokoškolské studium. Hana Hanselková na podzim oslaví teprve 25. narozeniny, přesto se ve firmě Delimano pyšní pracovní pozicí, kterou jí může leckdo závidět, a stala se dokonce tváří celé značky. Jaké bylo být u zrodu dnes úspěšného firemního Instagramu a jak se od roku 2017 změnil svět sociálních sítí? Co nám Hanka prozradila o spolupracích s influencery a umělém zvyšování dosahů nebo počtu sledujících? A jak jí bylo, když stála před rozhodnutím začít veřejně vystupovat se známými osobnostmi? Zdaleka nejen o tom v dnešním rozhovoru…
V roce 2016 jsi začala pracovat pro společnost Studio Moderna, pod kterou spadá značka Delimano – jak ses k této příležitosti dostala, o jakou šlo pozici a co obnášela?
Tehdy jsem začínala jako specialista zákaznického servisu v internetovém oddělení, kdy hlavní náplň práce bylo odpovídání na dotazy zákazníků skrz sociální sítě a online chat na webových stránkách. Po nějaké době jsem se dostala na pozici online project manažera, kdy jsem měla na starost, jak vypadají naše webové stránky a jejich obsah. Nakonec jsem se rozhodla z internetu přesunout do oddělení marketingu na pozici brand manažera a troufám si říci, že je to to pravé ořechové.
Tehdy jsi také dálkově studovala vysokou školu – jaký obor to byl a dokončila jsi jej?
Studovala jsem na ČZU přírodní zdroje, ale školu jsem kvůli práci nedokončila. Jelikož se mi naskytly nabídky na vyšší pozice, byla to pro mě v tu chvíli vyšší priorita.
Neměla jsi někdy obavy, že ti titul bude chybět? Myslíš si, že je pro práci, kterou děláš, důležitý? Co ty a “zadní vrátka”?
Obavy jsem měla a občas nad tím i nyní přemýšlím a hraji si s myšlenkou opět na vysokou školu nastoupit – samozřejmě již na jiný obor, který by byl blíže mé současné pozici. Jelikož jsem ve firmě dostala takovou obrovskou příležitost, tak jsem ji pořádně chytla za pačesy. Určitě bych vysokou školu nezatracovala, ale troufám si říci, že aktuálně jsou pro mě mnohem důležitější zkušenosti a praxe v marketingu než jen teorie. Není nad to si vše “osahat”. Abych pravdu řekla, tak zadní vrátka v tomhle případě nemám a pevně doufám, že nebudou potřeba.
Nabídka na vyšší pozici a přesun do marketingu v době, kdy se i v našem rybníčku začínal hodně rozjíždět v oblasti sociálních médií… V roce 2017 jsi stála u založení instagramového profilu Delimana. Jaké byly počátky budování firemního Instagramu?
Byla to pro nás všechny velká neznámá a prakticky jsme nevěděli, co od toho očekávat. Když se zpětně dívám na naše příspěvky, tak to podle toho i vypadalo. (smích) Postupně jsem se seznamovala se všemi možnostmi, jak vlastně firemní profil uchopit a co by fanoušky mohlo zajímat. První roky byly postaveny čistě na brand awarenessu, ale postupem času se začaly objevovat první prodeje a větší spolupráce s různými tvůrci. Stálo to hodně volného času, samostudia, ale i speciální školení na sociální sítě ve Slovinsku. Nakonec máme profil se skvělou základnou fanoušků, kteří s námi pravidelně sdílí jejich každodenní vaření s produkty Delimano, a to je pro nás skvělá odměna.
Jak tehdy vypadal svět sociálních sítí? V čem se lišil oproti dnešním podmínkám, ve kterých je naprosto běžná například reklama na profilech influencerů?
Myslím, že ta změna je neskutečná. Dřív byl Instagram braný čistě jako online galerie. Všichni jsme používali přednastavené filtry od Instagramu, sdíleli každou fotku, která nám přišla pod ruku, přestože nebyla vůbec kvalitní, a většina lidí neuměla správně používat hashtagy. Postupně se z té “ošklivé” galerie stalo místo, kam lidé chodí hledat inspiraci a chtějí se dívat na líbivé fotky, a na to se už jen nabalilo to, že když se tolik lidí chce dívat na hezké fotky, udělat z nich reklamu je to nejmenší. Troufám si říct, že před několika lety by si nikdo z nás netipnul, že firmy budou prodávat své produkty zrovna přes tuto platformu.
Jediná věc, která mě na této transformaci mrzí, je to, že Instagram už není tak autentické místo jako dříve. Reklama je vcelku citlivé téma – hodně lidí řekne, že kvalitní produkt nepotřebuje placenou reklamu. No, jak bychom se o něm dozvěděli, že? “Jedna paní povídala” v dnešní době už tolik nefunguje, ale zároveň všeho moc škodí – reklama ano, ale s mírou. Myslím si, že každá firma by si měla influencery poctivě vybírat a daný profil by měl vždy odpovídat identitě firmy. Dost často se totiž stává, že nás například osloví s žádostí o spolupráci někdo, kdo třeba doma nevaří, a vlastně se tím ještě chlubí – takový influencer nám je přeci k ničemu, když sám produkty pořádně neotestuje, a zároveň reklama nemá šanci vypadat věrohodně.
Vnímáš budování Instagramu firmy jako těžší úkol než budování soukromého profilu? V čem je to jiné?
Za mě jsou to dvě opravdu odlišné věci. Člověk si musí dát velký pozor na to, co sdílí na firemním profilu. Konkrétně na profilu Delimano jsem se vždy snažila vyhýbat citlivým tématům jako jsou různé druhy stravování a podobně – potom vznikají nepříjemné výměny názorů mezi lidmi a atmosféra už není tak fajn. Samozřejmě, mezi našimi fanoušky se zajisté najde mnoho vegetariánů, veganů, lidí, kteří se stravují bez lepku, lowcarb či paleo stravou. Je potřeba v tom najít určitý balanc, abychom vyšli vstříc všem a podle toho vypadalo i plánování příspěvků.
Na soukromém profilu pro mě není priorita zaujmout co nejširší spektrum lidí jako na profilu firemním. Ale zároveň se snažím hledat rovnováhu v příspěvcích, nechci ze svého profilu mít jen pouze online kuchařku nebo profil plný propagace našich výrobků. Chci si zachovat autenticitu a sdílet i věci z každodenního života, což je přeci jen o něco snazší než vymýšlet content, díky kterému zaujmete co nejširší okruh lidí.
Aktuálně máte bezmála 25 tisíc sledujících a spolupracujete s mnoha influencery. Když se zpětně ohlédneš, které vaše kroky, co se budování komunity na Instagramu týče, vnímáš jako ty nejlepší?
Za mě to bylo rozhodně začít vytvářet vlastní content, začít spolupracovat s autentickými lidmi, kteří se věnují vaření, a hlavně komunikace. Pokaždé, když nás někdo označil v příspěvku nebo InstaStory, tak jsme s daným sledujícím začali komunikovat. Panuje pak velmi přátelská atmosféra a je zde velký potenciál, že se sledující vrátí jako zákazník.
Co se týče vlastního obsahu, tak materiál, který byl vytvořen námi nebo influencery, měl vždy mnohem lepší dosahy a ohlasy než klasické produktové fotky, které na Instagramu nepůsobí tolik přirozeně. Zároveň se nám velmi osvědčilo sdílení receptů, to se pak vždy strhne vlna Stories, kde naši sledující vaří nebo pečou podle nás.
A je naopak něco, čemu by ses zpětně vyvarovala? Dokážeš předat nějaké obecné tipy, co při budování firemního Instagramu nedělat?
Když jsme začínali spolupracovat s influencery, tak jsme neměli tak dobře “učesané” podmínky a často tak vznikaly otazníky v tom, jak má vlastně vypadat finální výstup. Jinak si troufám říct, že žádný velký přešlap se u nás asi neudál.
Co se týče obecných tipů, tak opět budu opakovat komunikaci se sledujícími a autenticitu. Je důležité najít rovnováhu mezi tím, že chcete ze sledujících udělat zákazníky, a tím, že pro ně sdílíte užitečný a zajímavý obsah. Zároveň je potřeba si obzvlášť v posledních měsících dát pozor na “influencery”, kteří mají uměle vyhnaný počet sledujících přes speciální uzavřené skupiny, kde si určitá komunita lidí vzájemně dává likes na příspěvky a sledují se mezi sebou. Uměle se tak zvyšují dosahy a firmy na tom jen prodělají.
Co všechno tvoří váš obsah a jak jej skládáte dohromady?
V našem obsahu jsem našla balanc mezi příspěvky, které jsou zaměřeny čistě na produkty – ať už informujeme o novince, nebo speciální akci. Další nedílnou součástí jsou recepty – ať už obecné, nebo přizpůsobené našim produktům. Další součástí jsou obecné příspěvky o potravinách, případně speciálních mezinárodních dnech. Člověk by nevěřil, že prakticky každé jídlo má svůj mezinárodní den. (smích)
Osvědčilo se ti sdílení zákulisí, a nakonec jsi velkou část z něj přesunula na svůj soukromý profil. V čem se liší spravování profilu firmy a profilu, který je čistě tvůj?
Zákulisí jsem z velké části přesunula k sobě právě kvůli tomu, že si mě lidé už z velké části se značkou Delimano spojují a na základě toho mě na mém osobním profilu začali sledovat. Mohu s nimi být v kontaktu v takovém více uvolněném prostředí a řekněme, že si nemusím tolik dávat pozor na to, co vypustím z pusy ven, přeci jen, je to můj osobní profil a nemusím se až tolik hlídat jako na tom firemním.
Co kromě zákulisí své práce na svém profilu sdílíš?
V době před covidem jsme s manželem hodně cestovali, i když třeba jen na víkend, ale ráda jsem sdílela naše tipy na různá místa v Evropě, podniky a další. Zároveň v rámci testování nových i současných produktů u mě v kuchyni vzniká spousta receptů, o které se moc ráda podělím a hřeje mě u srdce, když vidím, že podle nich ostatní vaří.
Proč se nepovažuješ za food blogerku?
Myslím, že rybníček food blogerů je u nás opravdu velký a je zde obrovská konkurence. Zároveň nechci, aby se můj profil zaměřoval čistě na vaření, protože jak víme, každý den není posvícení, a myslím, že bych ani nebyla schopná postovat převážně jen recepty. Aktuálně je to tak půl na půl s ostatním obsahem a v současné situaci mi to vyhovuje. Zároveň se snažím recepty dělat jednoduché, bez zdlouhavých popisů postupu, protože to nikoho nebaví číst. Čím snazší, tím lepší – to se mi osvědčilo už mnohokrát.
Znáš a sleduješ náš projekt BloggersRE. Jak jsi jej objevila a jak jej vnímáš jak z pozice online tvůrce, tak markeťáčky?
Profil znám a už vcelku dlouho sleduji. Tuším, že jsem na váš profil narazila přes nějakého jiného influencera. Profil BloggersRE mi přijde skvělý v tom, že dáváte prostor i tvůrcům, kteří jsou v začátcích nebo nemají závratný počet sledujících. Bohužel mi přijde, že spousta lidí/firem stále kouká jen na počet sledujících, přitom například engagement rate je mnohem relevantnější údaj, než počet fanoušků. Už mnohokrát se mi potvrdilo, že influenceři s nižším počtem fanoušků jsou pro nás mnohem relevantnější než někdo, koho sledují desítky tisíc lidí, ale fanoušci s ním nekomunikují. Takže tohle je skvělá cesta pro všechny, kteří začínají a chtějí se zdokonalovat. Osobně jsem díky vaším rozhovorům narazila na několik skvělých profilů, které jsem předtím neznala. A to je přesně ono!
Díky své práci pro Delimano se často účastníš různých natáčení – ať už přímo pro firmu například s Halinou Pawlowskou nebo Markem Raditschem, nebo pro televizi, kde jsme tě mohli vidět ve Snídani s Novou nebo v Hobby naší doby s Jiřinou Bohdalovou. Bylo pro tebe přirozené stát se tváří vaší značky, nebo jsi to musela nějak zvažovat?
Upřímně, musela jsem zvažovat. Úplně poprvé jsem se před kameru postavila během roku 2019, kdy jsme natáčeli náš interní spot. Chvilku na to jsem dostala první nabídku jít do Snídaně s Novou. Večer před tím jsem doma téměř brečela, že jsem do toho neměla jít. Ale jsem ráda, že jsem tento krok udělala. Pak už se vše jen hromadilo a myslím si, že je to naprosto skvělá zkušenost. Člověk se naučí lépe prezentovat, zlepší si celkový projev a je to jen ku prospěchu. Takže toho určitě nelituji a jsem moc ráda, že oficiálně mohu stát v čele naší značky a není jen “Delimano”, ale řekněme, že buduji i své jméno.
Dokážeš si představit, že by ses někdy od Delimana „odtrhla“ a věnovala se jen své vlastní tvorbě?
Určitě nebudu tvrdit, že s Delimanem budu nadosmrti. Věřím, že ten čas jednou nastane, ale aktuálně nedokáži říci, jak dlouho to bude trvat. Ráda bych se věnovala vlastní tvorbě, ale zároveň mám se značkou Delimano ještě hodně plánů, takže ten čas ještě nenastal a právě teď si to představit nedokážu. Ale zároveň se to může velmi rychle změnit.
$content$