Pátek 1 březen, 2024
„Někdy odmítnu navrhnout výmysly z Pinterestu, protože nechci, aby na mě někdo nadával,” říká Tatiana Gajdošová
Fotografie: Se souhlasem Tatiany Gajdošové
INTERVIEW

„Někdy odmítnu navrhnout výmysly z Pinterestu, protože nechci, aby na mě někdo nadával,” říká Tatiana Gajdošová

Talentovaná interiérová designérka Tatiana Gajdošová má na svém kontě již několik úspěšných projektů. Po studiu na Slovensku i v Praze absolvovala speciální kurz interiérového designu pro pokročilé designéry v Miláně, kde momentálně žije i tvoří. Láska k designu ji inspirovala natolik, že se rozhodla založit si vlastní studio HOME UP DESIGN, v rámci kterého navrhuje interiéry, komerční či kancelářské prostory, ale také fasády a exteriéry budov. Jeden z jejích interiérů byl dokonce součástí milánského Design Weeku 2023. Jaký styl Tatiana preferuje ve svých návrzích? O co je v oblasti designu mimořádně velký zájem? A jakých chyb se lidé často dopouští?

Co tě zaujalo na kariéře v oblasti interiérového designu a jak vzniklo tvé studio HOME UP DESIGN?

Od dětství jsem ráda tvořila a ve škole jsem měla potřebu dělat věci trochu jinak, než mi bylo kázáno. Velmi mě bavilo snažit se přemýšlet a přicházet s jinými nápady, a tak jsem chtíc nechtíc vždy nějakým způsobem vynikala z davu. Postupně jsem si uvědomila, že když uvažuju jinak, než je dovoleno, vznikají jedinečné věci, dnes projekty, u kterých pociťuji obrovskou dávku endorfinů, když je dokončím. (smích) Začala jsem si uvědomovat, že tvorba a design jsou mou součástí, a proto jsem se snažila hledat svoji životní cestu tímto směrem.

Po bakalářském studiu na vysoké škole v Praze, kde jsem studovala interiérový design a umění, jsem byla připravená pustit se do podnikání. Za to jsem této mé „alma mater” velmi vděčná – byly to 3 roky dřiny, které byly tak nabyté informacemi, že jsem se nemusela bát spustit projekt HOME UP DESIGN, a tedy začít pracovat sama na sobě, a přitom zvládat magisterské studium na Slovensku.

Jaké prvky definují tvůj styl a na co kladeš při tvorbě interiérů důraz?

Snažím se své klienty učit nebát se barev, které miluji. Základ interiéru obvykle směřuji do neutrálních tónů, a některé prvky, jako například tapety, koberce, židle neb obrazy, se snažím spolu barevně ladit tak, aby „rozbily” všechno to neutrální. Ať něco v interiéru vyčnívá, ať je něco jiné než zbytek. Samozřejmě ale nemůžeme vše kombinovat, jak chceme – na to musí mít člověk velký cit pro estetiku, musí vidět a vědět, které barvy kombinovat může a které ne.

Důraz kladu na praktičnost a funkčnost v interiéru. Proto někdy odmítnu navrhnout některé výmysly z Pinterestu – nechci, aby na mě po půl roce někdo doma nadával. (smích) Avšak někdy si lidé nedají říct a mají, co chtějí. Práce na interiéru přece není jen na mně, ale i na klientovi, protože s ním projíždím každý detail, aby se svým novým domovem byl na 120 % spokojený.

Také kladu velký důraz na osvětlení, protože často vidím, jak se k němu lidé staví lehkomyslně. Správně nasvítit interiér není jen o jednom světle ve středu stropu, je to celá věda.

Fotografie: Se souhlasem Tatiany Gajdošové

Tvé portfolio je široké. Najdeme v něm interiéry, komerční prostory, kanceláře i fasády budov. Na jakém typu projektů pracuješ nejraději? Můžeš nám zmínit některé z tvých oblíbených, které v tobě nejvíce zarezonovaly?

Jako klasiku už beru rodinné domy, protože těch je asi nejvíce a dělají se mi nejlépe. Ne však ty, kde klient vystupuje ze standardu, a přesně takové projekty mám nejraději. Když musím přemýšlet jinak, hledat řešení jinde – to je na designu nejkrásnější, protože když znáte různé typy materiálů a technologií a umíte si s tím hrát a spojovat to dohromady, vzniká skutečné umění, něco jiného. Naopak při komerčních prostorech nebo kancelářích musím přemýšlet jinak vždy – tam ten prostor skoro nikdy není ani jen podobný, má vždy jiný koncept. Takže když to shrnu, nejraději pracuji na projektech, kde mohu být maximálně kreativní.

Jeden z velmi specifických projektů, který jsem dokončovala teprve nedávno, byl interiér oční ambulance s jednodenní chirurgií, kde jsem se musela hodně přizpůsobovat pravidlům hygieny. Musela jsem také pochopit, jak funguje paní doktorka a sestřička v prostoru, jak se pohybují, kde se kdo pohybuje. Řekla bych, že to byla pro mě asi největší výzva uplynulého roku, která byla navíc dokonce okořeněná tím, že jsem tento prostor navrhovala hned dvakrát, neboť se kvůli neočekávaným okolnostem musel z původní budovy přesunout úplně jinam. Momentálně je to už ve stadiu realizace a velmi se těším na výsledek.

Samozřejmě nás zaujala tvá účast na milánském Design Weeku 2023. Jaké bylo prezentovat svou tvorbu ve městě módy a umění?

Byla pro mě obrovská výzva, když mě oslovila firma, která organizovala virtuální prezentace, že by měla zájem, abych odprezentovala svou tvorbu. Neřekla jsem hned ano, ale dala jsem si čas na rozmyšlenou. Začala jsem přemýšlet, který projekt bych ukázala v hlavním městě designu, nebo zda takový vůbec mám. (smích) A potom mě napadlo, že mám vlastně na další měsíc plánovaný projekt, kde mi investor dal úplně volnou ruku. Tento interiér reprezentoval mě i můj styl. Zároveň zázrakem zapadl i do nejnovějších trendů pro rok 2023, které se na Salone del Mobile ukázaly. Takže mě to velmi potěšilo. Byla celkem zábava vidět různé lidi zkoušet virtuální prohlídku interiéru. Někteří si to dokonce dávali do příběhů na Instagram, což jsem nečekala. (smích)

Fotografie: Se souhlasem Tatiany Gajdošové

Co se týká zařizování našich obytných prostorů, jaké prvky podle tebe dělají domov obzvlášť jedinečným?

Jednoznačně umění. Ráda radím klientům nakupovat umělecká díla – ať už jako investici, nebo jako podporu mladých umělců, jejichž dílo může neočekávaně stoupnout na hodnotě. Byla bych velmi ráda, kdyby se začalo více mluvit o investování do mladých a začínajících umělců, protože to mají skutečně náročné, a možná i taková podpora je dokáže motivovat více pracovat na jejich tvorbě a být úspěšní. Samozřejmě, že pokud máte talent a cit pro detail, tak i vy dokážete vymyslet něco originálního, co prostor obohatí. Ale to napětí, zda jste nepodpořili budoucího Picassa, nepocítíte… (smích)

Kromě umění je to podle mě genius loci (duch místa). Umět si správně vybrat, kde náš domov bude a jak ho přizpůsobíme prostoru, abychom dosáhli ještě větší harmonie. Myslím, že každý z nás zná místo, které je například někde mimo civilizaci a nemusí mít právě nejkrásnější vybavení interiéru, ale cítíme se v něm jedinečně příjemně, jak se dokážeme cítit jen tam.

A co chyby? Kterých se při zařizování domácnosti dopouštíme nejčastěji?

Lidé investují většinu času a energie do přípravy stavby. Často si neuvědomují, že už tehdy je čas řešit i interiér. Někdy je pak pozdě a musíme bourat hotové nebo to nechat tak a přemýšlet, jaké to mohlo být, „kdyby”…

Nejčastější chyby vidím při výběru osvětlení, při designu nábytku, při výběru materiálů… Co mi v poslední době bije do očí, je pokládka obkladů v koupelně. Také když se někdo rozhodne pro krb a neuvědomuje si další aspekty, které to v interiéru ovlivní… Je toho hodně, co vidím často a čemu se i díky mým radám klienti vyhnou.

Existují nějaká základní pravidla designu, která při tvorbě ty sama ráda porušíš? 

Samozřejmě, je jich více, ale nechci je prozrazovat, protože to je přesně ta část mého know-how, kterou vás nikdo nenaučí a na kterou musíte přijít sami. Prozradím alespoň tolik, že ráda používám prvky určené na něco jiného, úplně jinde.

Fotografie: Se souhlasem Tatiany Gajdošové

Pokud se někdo rozhodne pro interiérového designéra, aby mu navrhl kompletní zařízení obytného prostoru, s jakým rozpočtem by měl počítat? Které faktory jsou rozhodující?

Rozpočet nikdy není stejný, záleží na metrech čtverečních a na náročnosti zadání klienta. Pokud chce klient pouze vizualizaci bez komentáře, je to samozřejmě levnější a může najít na internetu mnoho lidí, kteří si rádi hrají s vizualizacemi. Já však takové služby nemám ráda, protože ten obrázek vám nedá nic. Je potřeba si nehledat jen zdroj vyrobení vizualizace, ale i partnera a pomocníka při tvorbě vašeho domova. Když se někdo rozhodne pro designéra, neuvědomuje si, co všechno musí designér vědět. Ta vizualizace je to poslední, to dnes zvládne každý. Avšak to, jak má být vytvořený technický plán na nábytek, elektroinstalace, instalace, postupy při realizaci, výběr materiálů, objednávky materiálů, komunikace s dodavateli, výběr a výpočet osvětlení a nespočet dalších věcí, to už klient často nevidí, ale zjišťuje postupně. Někdy moji cenu klienti porovnávají s cenou projektu. Proto se vždy snažím vysvětlit, co je za prací designéra – že to není jen jeden telefonát a obrázek, ale proces od návrhu až po lehnutí si do nové postele.

Abych byla konkrétnější, určitě bych vždy počítala od 25 do 40 €/m2 – to je podle mě průměrná částka za kvalifikovaného designéra. Záleží, co klient vyžaduje. Například kompletní proces při 80 m2 paneláku v moderním jednoduchém stylu může stát od 2 000 do 2 800 €.

Jak přistupuješ ke svým projektům a jaké jsou hlavní body, které potřebuješ vědět při práci s novým klientem?

Ke každému projektu přistupuji individuálně – potřebuji poznat člověka nebo i celou rodinu, která bude v novém interiéru bydlet. Také poznávám chod domácnosti – kdo víc vaří, zda je pravák, nebo levák, kdo je jak vysoký, věk dětí, zájmy, speciální předměty, čeho mají hodně, zda má někdo „úchylku” na kabáty nebo boty… Je toho dost. (smích) Ale k těmto informacím se dostáváme vždy postupně, není to jen jedna konzultace. Na základě správné komunikace se mi vždy i návrh dělá lépe. Klient ví, co může očekávat, a já vím, že jsme si vše prošli, a proto se mi nestane, že by mi na konci řekl, že toto vůbec není to, co si představoval.

Fotografie: Se souhlasem Tatiany Gajdošové

Začleňuješ do svých návrhů více estetičnost nebo funkčnost?

Snažím se tvořit balanc obou, avšak někdy mám klienty, kteří obětují celý design kvůli nesmyslné praktické věci, a naopak také klienty, kteří designem zabijí správnou funkčnost.

Který interiérový designér nebo architekt tě nejvíce inspiruje a proč?

Z designérek je to pro mě Kelly Wearstler, která je už tak daleko, že dělá projekty bez jakýchkoliv rozpočtů a může si hrát s přírodními materiály, jak jen chce. Dále jsou to designérská studia jako například Cassina nebo B&B Italia a další italská studia, kterých se v Miláně neumím nabažím. (smích)

Sleduješ aktuální trendy v bydlení a uplatňuješ je následně i při své tvorbě?

Sleduji je, ale vždy se řídím podle sebe – nejsem typ člověka, který hned sáhne po nejnovějším trendu, ale trochu ho sleduji a přemýšlím nad ním. Jak dlouho bude trendy? Je to revoluční vynález, nebo je to něco, co mi bude za 10 let vizuálně vadit? Proto jsem při trendech opatrná. A samozřejmě je také potřeba je umět používat. To, že je něco trendy, neznamená, že to můj domov automaticky zkrášlí. Efekt může být velmi snadno opačný.

Co tě v poslední době zaujalo? Je něco, o co je mimořádně velký zájem v oblasti designu?

Velmi mě zaujala práce s korkem jako materiálem – myslím si, že má před sebou ještě velkou budoucnost z hlediska udržitelnosti. Vytváří se z kůry stromů, a tím pádem se nemusí kvůli nábytku kácet lesy, ale stačí část, která se dokáže na stromě obnovit. Také se dá perfektně recyklovat, a tím pádem měnit využití. Velmi ráda sleduji vývoj, s jakými materiály se bude v budoucnosti pracovat.

Fotografie: Se souhlasem Tatiany Gajdošové

Není žádným tajemstvím, že nejen trendy v módě, ale i v bydlení se často mění. Existuje něco takového jako nadčasový design a nadčasové bydlení?

Už dávno se mě během jednoho rozhovoru ptali na něco podobného, a dovolím si odpovědět stejně. Určitě existuje, příkladem je Villa Tugenthad. Za mě když základ interiéru vytvoříme nadčasově a jednou za čas (ideálně podle ročního období) vyměníme doplňky, interiér bude působit vždy nadčasově. Je však velmi důležité vědět, jak správně navrhnout nábytek a zkombinovat materiály.

Kdybys měla neomezený rozpočet a mohla úplně svobodně dělat, co chceš, jak by vypadal tvůj vysněný design?

Na to se těžko odpovídá… (smích) Většinou je nějaké zadání, tedy pokud se bavíme o rodinném domě. Šla bych do inteligentní elektřiny, přírodních materiálů, pohrála bych si s dopadem světla na různé typy materiálů a vybírala bych skutečně prémiové značky, které zaručují kvalitu a mají určité místo v historii designu.

Jaké jsou tvé plány do budoucna? Máš nějaký vysněný projekt, který bys ráda zrealizovala?

Velmi ráda bych od návrhu po realizaci pracovala s prostorem v exotice a využila propojení exteriéru s otevřeným interiérem. Také mě velmi zajímá navrhování interiérů jacht. Pokud jde o exteriéry, ráda bych se podílela na nějakém větším projektu a vyzkoušela si například návrh mrakodrapu.


Instagram | Web | Facebook

Napsat komentář