Středa 22.05.2024
„Mít v rukou zdraví jiných lidí je velká zodpovědnost,” říká Kryštof Fíla
Fotografie: Se souhlasem Kryštofa Fíly
INTERVIEW

„Mít v rukou zdraví jiných lidí je velká zodpovědnost,” říká Kryštof Fíla

Kryštof Fíla se prostřednictvím vlastní trenérské kariéry i profilu na Instagramu snaží pomáhat lidem, motivovat je k dosažení stanovených cílů a také k tomu, aby se ve svém životě cítili spokojenější. On sám je pro své klienty i sledující dobrým příkladem a inspirací, jelikož, jak o sobě prozrazuje, je vždy sám sebou, gentlemanem, jde si za svým snem a dodržuje hodnoty, které jsou pro něho důležité. Čím dalším své příznivce a svěřence povzbuzuje? Jak probíhají jeho lekce? A co jeho samotného nutí se neustále posouvat dál?

Vzpomněl by sis, co bylo prvním impulsem k tomu, abys začal cvičit a následně trénovat ostatní?

Impuls přišel sám od lidí, co mě sledují, od kamarádů z fitka, ale hlavně i z mé strany. Chtěl jsem pomáhat a předávat lidem své myšlenky a pohled na život i mimo svůj online prostor.

Jaké jsou tvé hlavní fitness cíle? Povedly se ti již některé z nich splnit?

Nejdůležitější fitness cíl byl cítit se ve svém těle dobře, mít větší sebevědomí, nabrat svalovou hmotu a být hlavně zdravý. Všechno se mi už podařilo splnit, ale mám samozřejmě další cíle. Mým aktuálním cílem je naučit se více kalisteniku a začít se jí věnovat.

Kde jsi načerpal veškeré poznatky o cvičení?

Absolvoval jsem trenérské kurzy, četl knihy, články a nakoukával videa, abych opravdu věděl, co dělám. Člověk má v rukou zdraví jiných lidí, a to je velká zodpovědnost.

Fotografie: Se souhlasem Kryštofa Fíly

Co tě na práci trenéra nejvíce naplňuje?

Nejvíce asi náš kamarádský vztah s klienty, jejich pozitivní reakce a spokojenost po trénincích. Trénováním jim pomáhám měnit život a dodávat radost do života.

Jak tvé lekce probíhají?

S klienty vždy začínáme rozehřátím, protažením a krátkým povídáním o tom, jaký měli den. Vždy jim nastíním, co dnes budeme cvičit, co nás čeká, a vždy mě zajímá, jak se na to cítí. Na jednu stranu je vždy musím trochu motivovat a pushovat do těžších věcí, na druhou stranu musím upravovat tréninky podle toho, jaké měli poslední dny, jak se cítí a podobně. Občas se i stane, že si většinu tréninku povídáme, protahujeme se a řešíme nějaké těžké osobní věci, pokud chtějí a potřebují to. Vždy odjedeme celý trénink, povídáme si v průběhu, kontrolujeme techniku, provedení cviků a tak dále. Celou lekci zakončujeme krátkým protažením a domlouváním si dalšího tréninku.

S jakými požadavky za tebou klienti nejčastěji chodí?

Chtějí se hlavně cítit dobře, naučit se cvičit, chtějí podporu a pomoc do začátku a chtějí někoho, kdo jim s tím pomůže. Mají ve mně nějakou inspiraci a prostě chtějí něco změnit. Ať už svůj život či postavu, tedy zhubnout, přibrat, zpevnit, anebo dosáhnout nějakých konkrétních cílů.

Co je nejdůležitější před zahájením lekcí od klientů zjistit?

Určitě celý jejich background. Zjistit, jakou mají práci, jak žijí, co jedí, jak spí, jestli mají nějaká zdravotní omezení, a projít kompletní diagnostiku jejich těla, abychom věděli, jak k tréninkům přistupovat, na co se zaměřit, a jestli vůbec bude naše spolupráce fungovat. Hlavně si musíme sednout jako lidi, aby nám společné tréninky dobře šly, bavily nás a také abychom si z nich odnášeli dobré výsledky.

Fotografie: Se souhlasem Kryštofa Fíly

Co bys doporučil trenérům, aby dokázali namotivovat své klienty?

Nebát se klientům naslouchat o osobních věcech a víc se s nimi skamarádit, jelikož potom má člověk více informací a může zvolit správný přístup k celým tréninkům. Určitě je chválit za malé krůčky, které dělají, a ujišťovat je, že jdou správnou cestou. Nebát se být upřímný, ale zároveň férový.

Posilování jakých svalů je podle tebe nejvíce opomíjeno a mělo by se mu věnovat více pozornosti?

Pokud se budeme bavit o mírně pokročilých anebo začátečnících, tak určitě se hodně opomíjí cvičit nohy. Tréninky na nohy jsou těžké, ale o to víc zábavné. Dále určitě cvičení konkrétních částí zádových svalů, které nám pomáhají k lepšímu držení těla, protože jsme všichni přes den ohnutí u počítačů nebo telefonů.

Co tě neustále nutí se posouvat dál, a to jak v kariéře, tak v běžném životě?

Asi můj obrovský chtíč být lepší, neustále se učit nové věci, a hlavně nezamrznout na místě. Můj největší strach v životě je, že se za ním nakonec otočím a řeknu si, že jsem nestihl vše, co jsem kdy chtěl. Chci se v životě posouvat, být spontánní, více cestovat, pomáhat, a třeba tu i něco změnit. Chci být hlavně šťastný a dělat věci, které mě baví.

Fotografie: Se souhlasem Kryštofa Fíly

Jaké jsou tvé nejoblíbenější a nejosvědčenější cviky?

Budou to asi nejvíce komplexní, ale zároveň těžké cviky – dřepy a deadlifty. Dřepy jsou cvik, který by měl dělat každý. Vždy samozřejmě v provedení, které je adekvátní jeho zkušenostem a možnostem, ale za mě je to jeden z nejdůležitějších cviků.

Kde hledáš nejčastěji inspiraci ke cvičení?

Různé ověřené zdroje na internetu – ať už nějaké studie, nebo lidé, kteří jsou odborníci v tom, co dělají. Zároveň jsou inspirací moje cíle v kalistenice, kde chci zkoušet nové cviky s vlastní vahou a vlastním tělem.

Užíváš doplňky stravy? Doporučil bys nějaké?

Užívám základní doplňky stravy. Primárně vitamíny, Omega-3, D3, Magnesium, creatin a protein na doplnění bílkovin přes den a po tréninku. Více do hloubky pak zkouším jiné věci jako je třeba Ashwagandha a jiné. Nejvíce bych asi doporučil doplňovat vitamíny třeba v nějakých multivitamínech (Vitality Complex), Omega 3 lidem, kteří nekonzumují pravidelně ryby, a rozhodně D3. Protein je takový základ, pokud člověk nezvládá konzumovat dostatek bílkovin přes den.

Jakou radu bys dal každému, kdo se chce cítit ve svém těle dobře?

Hlavně na sobě makat a změnit ty věci, které změnit jdou. Naopak se naučit mít rád věci, které změnit nejdou. Nebát se vystupovat ze své komfortní zóny, být k sobě upřímný a být sám sebou. Cvičení nebo nějaký jiný sport vám můžou dát úplně nový pohled do života a na různé hodnoty. Když k tomu přidáte vyváženou a lepší stravu, dostatek vody a dobrý spánek, vše se hned zlepší.


Instagram | YouTube

Napsat komentář