Sobota 18.05.2024
„Nejdůležitější je vědět, co nám dělá dobře – na pleti i v životě,“ zastává Lucie van Koten
Fotografie: Se souhlasem Lucie van Koten
INTERVIEW

„Nejdůležitější je vědět, co nám dělá dobře – na pleti i v životě,“ zastává Lucie van Koten

Blogování se aktivně věnuje už víc než 10 let, pracuje jako PR manažerka, miluje vintage kousky, je příznivkyní udržitelnosti, minimalismu a nadčasové módy a v roce 2018 jí vyšla první kniha Život podle Lucie. Mimoto se ale Lucie van Koten věnuje zejména propagaci přírodní kosmetiky, která je podstatnou součástí jejího života. Nedávno se jí dokonce podařilo realizovat svůj vysněný projekt. Co nám nejen o něm prozradila?

Jsi jednou z mála blogerek, které stále pravidelně přispívají na svůj blog – věnuješ se tomu už více než 10 let. Co tě na této práci baví nejvíce a jak se motivuješ ke psaní?

Ano, začínala jsem v květnu 2010, tedy před 13 lety a tento rok jsem kromě blogu založila ještě platformu Bio mapa, kam zaznamenávám nejrůznější podniky (restaurace, farmy, prodejny, zdravé výživy, salony…), které jsou nějakým způsobem udržitelné.

Pomohla mi k tomu disciplína. Návyk psát a udělat si z toho železné pravidlo. Nic jiného mi vlastně nefunguje. Pokud chci něco na svém životě změnit, musím si vytvořit nový návyk a toho se držet.

Tvůj blog Život podle Lucie získal v roce 2013 ocenění Blogerka roku, dnes Czech Blog Awards, v kategorii LIFE, pravidelně se objevuje v českých lifestylových magazínech… Jak se ti podařilo získat tak velkou čtenářskou základnu?

Já jsem velice trpělivý člověk, příliš na nic nepospíchám, snažím se pokračovat v tom, co mě baví a dává mi smysl. Vše si mě našlo postupně, někdy i po mnoha letech – nepatřím mezi lidi, kteří mají ze dne na den úspěch nebo dokáží během jednoho roku zcela změnit celý svůj život. Nevím, jestli je to dobře, nebo ne. Ale věřím, že o to trvalejší a udržitelnější pak ty pokroky jsou.

V blogerské komunitě jsme zaznamenali obrovský posun. Jak vnímáš blogování dnes a v časech, kdy jsi začínala? Co všechno se změnilo a kam se podle tebe bude tato komunita posouvat v nejbližších letech?

V roce 2010 byl aspoň v naší domovině blog spíše online deník, a to jen s minimální možností nějaké komerční spolupráce. Psali jsme pro radost, byl to koníček. Dnes už to může být velice slušně placený koníček, což nám na druhou stranu bere možnost většího vyjádření a kreativity.

Rada blogů už je ale opravdu profi a s daleko zajímavějším obsahem. A to doufám vydrží!

Součástí tvého života se stala bio kosmetika a už několik let na ni nedáš dopustit. Jak a kdy začala tvá cesta s bio produkty?

Prakticky hned na začátku puberty. Konvenční kosmetika mě nikdy příliš nelákala. Postupně se však z přírodní a bio kosmetiky začal stávat i zcela nový a více udržitelný životní styl.

Fotografie: Se souhlasem Lucie van Koten

Trh s přírodní kosmetikou se v posledních letech rozrostl. Jak jsou a tom české a slovenské značky? Jsou kvalitní?

Ano, na naší česko-slovenské scéně najdeme celou řadu pokladů. Jsem ráda, že už jsme se pustili i do luxusní bio kosmetiky se zajímavými aktivními látkami, které jsou dostatečně silné i pro zralou pleť a náročnou klientelu.

Dneska spousta sér a pleťové péče z přírodní kosmetiky už překonala i konvenci – mají stejné aktivní látky, liší se však tím, že nepoužívají chemickou konzervaci, umělá barviva či syntetickou parfemaci.

Když už jsme u kvality… Jak můžeme zjistit, jestli produkt opravdu stojí za to?

Vždycky doporučuju se koukat na INCI, tedy kompletní složení produktu. Určitě je pozitivní, pokud má značka nějaký certifikát či uvádí procento bio složek. Ráda pak tyto značky sleduju i na sociálních sítích – jak komunikují, čím se řídí a jak moc jsou transparentní.

Za dobu svého testování a objevování nových produktů ses toho hodně naučila. Co se ti podařilo odstranit? Jaké chyby lidé dělají při starostlivosti o pleť a tělo?

Asi jako u všeho – necháváme se občas strhnout lákavou reklamou a nereflektujeme, že daný produkt buď vůbec nepotřebujeme (a tudíž ho nedopotřebujeme), anebo vůbec není vhodný pro naši pleť. To je vlastně největší neřest – mít doma tucty lahviček, které nám nedělají dobře. A tím se dostáváme k tomu nejdůležitějšímu, což je vědět, co nám dělá dobře. Na pleti i v životě.

Existuje značka nebo produkt, na který nedáš dopustit?

Omlazující sérum s kyselinou hyaluronovou a CBD od české značky CANNOR. To je vážně síla, jeho vypínací efekt vidím okamžitě.

Fotografie: Se souhlasem Lucie van Koten

Kdybys měla někomu sestavit kosmetickou poličku, které výrobky pro základní péči o pleť bys na ni postavila a proč?

Čisticí balzám či hydrofilní olej, jelikož čištění a odličování je základ a ovlivňuje pleť daleko více, než si myslíme. Možná i více než samotné krémy a pleťová péče. To, jak dobře pleť čistíme, se okamžitě odrazí nejen na její kvalitě, ale i na našem výrazu. Potom považuji za základ kvalitní sérum a pleťový olej.

V dnešním uspěchaném světě si často neumíme najít čas na sebe. Co bys poradila těm, kteří si ve svém každodenním programu nedokáží vyhradit chvilku na starostlivost o pleť?

Péče o pleť jde ruku v ruce s péčí o tělo – jak pleť, tak tělo tu s námi budou navždy, mohou nám dělat radost, nebo starost. Nemůžeme je vyměnit, a tak je dobré si je doslova hýčkat.

Jak vypadá tvá každodenní skincare rutina?

Ráno i večer si čistím pleť buď olejovým čisticím balzámem, či hydrofilním olejem a než pleť náležitě ošetřím, zacvičím si u toho u zrcadla jógu obličeje. Ta zpevňuje obličejové svaly, dokáže si poradit s vráskami i kruhy pod očima.

Jako dlouholeté propagátorce tzv. čisté kosmetiky se ti po několika letech podařilo zrealizovat svůj vysněný projekt Bio mapa. O co konkrétně jde, jak to celé funguje a pro koho je tato mapa určená? Prozraď nám víc…

Bio mapu jsem chtěla vytvořit už před 7 lety, ale nebyla ta správná doba. Vždycky jsem se raději věnovala jiným koníčkům či klientům, abych se plně zabavila a zaměstnala, než abych se pokusila vytvořit něco svého. Až loni mi došlo, že když si na to neudělám čas, neodmítnu pár zakázek a nevyhrnu se do toho po hlavě, bude mě to možná mrzet.

A tak vznikla Bio mapa – mapa, kam zaznamenávám všechny drobné podnikatele, ale i zemědělce a designery, kteří jsou nějakým způsobem udržitelní. Je to interaktivní mapa, takže pokud víte, že se ve vašem městě otevřela nová skvělá prodejna například zdravé výživy, můžete mi napsat a já ji na Bio mapu ráda zařadím. Díky těmto tipům tam přibývá spousta podniků z celého světa a věřím, že je to taková navigace světem udržitelnosti.

Fotografie: Se souhlasem Lucie van Koten

Kdo rozhoduje o tom, jestli bude dané místo opravdu zařazeno? Existují určité podmínky nebo směrnice, podle kterých se při výběru a zařazování řídíš?

Ano, byť jiné směrnice má restaurace, která vaří z lokálních a sezónních ingrediencí a jiné kadeřnictví. I proto k Bio mapě náleží magazín, kde píšu tematické články, aby čtenář věděl, podle čeho se orientovat. Chci rovněž vytvořit abecedu udržitelnosti, která jednotlivé pojmy vysvětlí.

Kolik míst v jakých zemích můžeme k dnešnímu dni na Bio mapě najít?

Zatím je na Bio mapě něco přes 700 míst z Evropy i Ameriky a doufám, že se to neustále bude rozrůstat. Česká republika je tam samozřejmě nejvíce!

Kromě míst sjednocuje Bio mapa také další informace, které mohou lidem pomoci získat poznatky a zorientovat se ve světě udržitelnosti. Co vše tam tedy můžeme najít?

Nejrůznější lifestylové články o tom, jak žít o trochu lépe – vědoměji, udržitelněji a tak, abychom po sobě zanechávali co nejmenší enviromentální stopu.

Plánuješ pro Bio mapu nějaké další inovace?

Zatím zkouším, o co mají čtenáři největší zájem – jsou to alternativy kůže, zajímají je CO2 neutrální podniky, testování na zvířatech nebo rubrika „šťastně a udržitelně”, která nám pomáhá žít šťastnější život právě proto, že žijeme vědoměji. Podle toho vymýšlím a plánuji dál.

Na svém kontě máš dvě úspěšné knihy, byla jsi tváří značky českých hedvábných šátků Silky Gang nebo součástí charitativního kalendáře Jsem žena, jsem Evropa. Jaké další plány máš do budoucna? Neměla bys zájem založit vlastní kosmetickou značku?

Pracuju pro kosmetickou firmu, a tak vím, jak náročný proces je uvést jakýkoliv produkt na trh – od příprav, po vývoj, administrativu, grafiku a následný marketing a obchod. Teď za své dítě považuju Bio mapu a chci se jí pilně věnovat. Jestli jednou uzraje čas na vlastní kosmetickou značku, to nevím. Pokud ano, tak ještě pár let chci sbírat zkušenosti.


Instagram | Blog

Napsat komentář