Sobota 23.11.2024
„Když jsem začínala hrát, cítila jsem jisté předsudky, jelikož jsem žena,” říká Nikol Zajíčková
Fotografie: Se souhlasem Nikol Zajíčkové
INTERVIEW

„Když jsem začínala hrát, cítila jsem jisté předsudky, jelikož jsem žena,” říká Nikol Zajíčková

Miluje hudbu a dokáže roztančit davy. Začínající a talentované Nikol Zajíčková učaroval DJing a na české hudební scéně ji můžete zaregistrovat pod uměleckým pseudonymem DJ !Neomi. Co ji přivedlo právě k elektronické hudbě? Setkává se jako dýdžejka často s předsudky? A jak vypadá její den, když právě nehraje v klubu?

Kdy se poprvé setkala s DJingem? Jaké byly tvé začátky?

Začala jsem s DJingem 5 let zpátky a začalo to tak, že jsem hledala nějaký koníček, při kterém se budu rozvíjet a posouvat.

Když jsem byla mladší, tak jsem asi 6 let roztleskávala za HC Vítkovice Steel (nyní HC Vítkovice Ridera), následně jsem zkoušela dělat krupiérku, jelikož jsem vždy byla milovníkem pokeru, ale nějak jsem se v tom nenašla. Nevyhovovalo mi herní prostředí, ve kterém jsem se musela pohybovat.

Během svých teenagerovských let jsem samozřejmě chodila na party a přes EDM, tech house jsem nějak pomalu došla k technu. S mým tehdejším přítelem jsme si řekli, že bychom zkusili hudbu namíchat podle sebe doma. Koupili jsme si kontroler a zkoušeli jsme hrát. Já tehdy začínala s tech housem. Sledovali jsme různé tutorialy od James Hype, jak dělat přechody apod. Jakmile jsme do toho více zabředli, pořídili jsme si klubovou techniku – CDJs playery 2000nxs a mix 750mk2, kterou mám doteď. Po nějaké době jsem začala točit videosety na YouTube a na základě těchto setů se mi ozval Orbith, zda mu nechci dělat předskokana v Exitu. V tu dobu jsem vůbec nepřemýšlela o tom, že bych mohla někde hrát, a tak mi trochu trvalo, než jsem na tuto nabídku kývla.

Jak dlouho už hraješ a na jaký žánr se soustředíš?

Hraju něco přes 5 let a jako DJ jsem se postupem času hodně vyvíjela. Začala jsem s tech housem, pak jsem hrála takové klasické techno z dílny Drumcode, po 2 letech jsem se soustředila driving a acid techno a nyní jsem se našla v raw techno stylu. Ráda kombinuji tyto styly dle vibu. Baví mě ta alchymie.

Taky záleží na druhu akce – měla jsem nabídky na hraní při vernisážích nebo na rodinných festivalech, které jsou přes den, takže tam jsem hrála progresivní a melodické techno. Ráda přizpůsobím žánr aktuálnímu rozpoložení akce, ale pokaždé se snažím zachovat svůj styl. Těší mě, že mi mnoho mých kolegů dýdžejů říká, že mě už poznají podle výběru hudby.

Fotografie: Se souhlasem Nikol Zajíčkové

Pamatuješ si na svůj první set-up a své první hraní v klubu?

Ano, můj první set-up byl kontroler Pioneer ddj-400 a svou premiéru jsem si střihla v klubu Perpetuum v Brně, kde byly klasické CDjs 1000, tuším. Doteď si pamatuji, jak jsem byla nervózní. Jednalo se o akci, kde právě hrály nové objevy, a já jsem dostala hned main time, takže když jsem viděla, kolik je tam lidí, trochu jsem se zalekla. Nicméně po 3 přechodech už jsem byla v pohodě.

Jakým dalším výzvám jsi musela čelit, když jsi začínala? Je těžké se v této branži prosadit?

V době, kdy jsem začala, si mě hned každý všiml a hned se o mě vědělo, což se může zdát jako pozitivní aspekt. Nicméně díky tomu bylo na mě více fokusu, a pokud jsem udělala nějakou chybu, tak o to více se to řešilo a cítila jsem předsudky, jelikož jsem žena. V dnešní době už je to normální, takže si myslím, že tyto předsudky vymizely. Cesta k hraní byla pro mě ze začátku asi snazší, ale udržet se na této scéně a zachovat si vlastní tvář a styl už tak snadné nebylo.

U většiny začínajících umělců originalitě nejdříve předchází fáze učení se. Jak bys popsala svůj vývoj jako umělkyně a přechod k vlastnímu stylu?

Můj styl se hodně vyvíjel a myslím, že se postupem času bude ještě více dotvářet. Když jsem se učila hrát, tak jsem samozřejmě ještě neměla o techno scéně a stylu takové povědomí a líbilo se mi kde co – nebyla jsem nějak vyhraněná.

Postupem času jsem si skrz interprety a jejich labely našla to své. Nicméně nic nejde urychlit, je to proces. To, co hraju nyní, by se mi na začátku mé cesty rozhodně nelíbilo a hrát bych to v té době ani nechtěla.

Fotografie: Se souhlasem Nikol Zajíčkové

Řekněme, že bys dnes večer měla hrát v klubu. Mohla bys nás provést svým dnem? Jak vypadá tvá příprava? Máš pevně daný harmonogram nebo nějaké rituály?

Téměř na každé hraní si vybírám nějaké nové tracky, takže jdu na Beatport a tam si najdu své oblíbené interprety a labely, pod kterými vydávají. Omrknu, zda vydali nějaké nové věci, hodně se koukám i na další producenty, se kterými mí oblíbení tvůrci tvoří tracky a koukám i na jejich tvorbu. Nakoupím si pár tracků, hodím si je skrz Rekordbox na dvě flashky a jdu ke své technice, kde si tracky zkouším mixovat a tvořím si playlist tracků, které bych chtěla na akci zahrát. Většinou si vybírám nějaký úvodní track (bengr), který rozproudí celou akci. Jestliže nové tracky ještě nemám tolik naposlouchané, tak si občas vytvářím cue pointy důležitých pasáží pro přechod. Na akci nosím vždy dvě flashky a na každé akci se snažím mít „své” signature tracky, ale samozřejmě i nové věci. 

Co pro tebe znamená a jak vypadá úspěšné vystoupení?

Úspěšná akce pro mě vypadá tak, že vnímám pozitivní zpětnou vazbu od lidí během svého hraní. Pro mě je důležitý oční kontakt DJ s publikem. Takže pokud vidím, že se lidi opravdu baví a že je má selekce hudby i samotné mixování baví, tak je to pro mě největší odměnou.

Co je tvou tajnou klubovou zbraní a čím si, ze svého pohledu, dokážeš získat publikum?

Myslím, že rozhodně výběrem energických tracků, jelikož se snažím mít ve svých setech něco z ACID techna, hard techna, driving techna a nyní i raw techna. Myslím, že tato kombinace vytváří jistou linku a příběh, který lidi baví. Hodně lidí mi dává feedback taky na můj vibe u hraní, jelikož si každé neskutečně užívám, a to je taky důležitý aspekt. Když já osobně vidím, že si DJ své hraní nijak neužívá, tak mi nepředá ten vibe a nebaví mě tolik celé vystoupení. Selekce tracků a dobrý vibe ze strany DJ jde ruku v ruce.

Fotografie: Se souhlasem Nikol Zajíčkové

Co je na tvé práci to nejtěžší a co naopak to nejkrásnější?

Nejtěžší je za mě to časové vytížení. Mnoho lidí si neuvědomuje, co za tím vším stojí. Od výběru a koupi tracků, přes přípravu, sdílení všech akcí na sociálních sítích, komunikace s fanoušky, cestování, až po samotné vystoupení.

Pokud mám během víkendu dvě akce, tak samozřejmě cítím spánkový deficit, a jelikož je DJing pro mě pouze koníček a musím fungovat přes týden, tak je to opravdu někdy velmi náročné.

Nicméně pokud se akce vydaří, tak to předčí všechny tyto náročnosti s tímto spojené a ten moment samotné vydařené akce a pozitivního feedbacku je pro mě na tom to nejhezčí. Velmi mě těší, že na každé akci za mnou chodí fanoušci, a ještě mi osobně chválí set. To je ta největší odměna.

Jak bys popsala současnou DJ scénu? Myslíš si, že na české a slovenské klubové scéně něco chybí?

Za mě určitě chybí více undergroundových akcí na zajímavých místech a nové tváře. Téměř na každé větší akci v České republice vídám stejná jména a slýchávám „stejnou hudbu”. Techno už je svým způsobem mainstream a myslím, že by lidi ocenili návrat k klasickému a oldschool technu.

Právě kvůli tomu se snažíme v Ostravě s crew Alliance of Music, do které patřím, dělat akce pro menší kapacitu (100-200 lidí), ale pro srdcaře, ne pro masu. Takové akce mě i mým kolegům DJs v Ostravě chybí, a proto jsme se rozhodli tyto akce začít pořádat.

Jakou radu bys dala začínajícím dýdžejům, kteří ještě neměli šanci se prosadit? Jaké schopnosti, podle tebe, potřebují, aby byli úspěšní?

Pokud se bavíme pouze o hraní, tak DJ by měl perfektně zvládat beatmatching a vytvořit skvělou selekci tracků tak, aby měl set „příběh”. Nicméně DJ by měl samozřejmě utvářet jakýsi celek, takže kromě skvělého hraní by měl mít svůj osobitý styl, udržovat samozřejmě komunikaci své image skrz sociální sítě (v dnešní době to jinak ani nelze) a utvořit si nějakou přidanou hodnotu, kterou promotéři ocení.

Já jsem například natočila několik videosetů na zajímavých ostravských místech – Stadion Bazaly, Slezskoostravský hrad, Trojhalí Karolina, Rooftop Dock. Aby se DJ prosadil, tak musí vynaložit nemalé úsilí.

Fotografie: Se souhlasem Nikol Zajíčkové

Co považuješ za přelomový moment své kariéry?

Po natočení setu na ostravském stadionu Bazaly jsem měla mnohem větší nával bookingů, takže zřejmě tento moment. Dalším zlomovým momentem bylo taky připojení do Alliance of Music, díky čemuž tvoříme vlastní originální akce. Do té doby jsem pouze vystupovala jako artist, nyní již sbírám zkušenosti i co se týče pořádání akcí.

Co je pro tebe hlavní inspirací při tvoření? Máš nějaký DJ vzory?

Největší inspirací je pro mě sledování a poslouchání různých setů jak od mých kolegů, kteří jsou pro mě vzorem, nebo od mých oblíbených interpretů. Mým dlouholetým vzorem byla Charlotte De Witte, nicméně jak se vyvíjel můj styl hraní, tak mi její tvorba „přestala stačit”, jelikož mi styl její hudby přišel už příliš předvídatelný. Nicméně ona byla pro mě vzorem po všech stránkách a nedávno jsem si také splnila svůj sen ji vidět naživo v Praze v SaSaZu. Aktuálně nemám nikoho vyhraněného, že by byl můj vzor.

Na jaře se chystám spolu s pár kamarády DJs do Berlína, abych poznala berlínské techno. Takže spíše než nějaký konkrétní DJ nebo producent je pro mě inspirací samotný styl techna, který se hraje v Berlíně, a těším se, až to zažiju naživo.

Jaký vnímáš postavení žen za DJ pultem? Setkáváš se u techno publika jako žena pořád s předsudky? Vnímáš nějaké rozdíly, které bývají často se ženami dýdžejkami spojované?

Jak jsem již uváděla, tak když jsme začínala, předsudky jsem vnímala. Byly vytvářeny na základě toho, že mě nikdo neznal. Nyní už mě lidi i DJs na techno scéně znají, takže předsudky vymizely.

Žena dýdžejka musí publikum i lidi z branže přesvědčit o své kvalitě a umu a nespoléhat pouze na dobrou image nebo “tanečky” za pultem. Právě kvůli tomuto vznikají předsudky vůči pěkným ženám v DJingu.

Fotografie: Se souhlasem Nikol Zajíčkové

Čeho bys chtěla dosáhnout, máš nějaký velký sen? Například produkovat i vlastní hudbu?

Tím, že DJing je jen velký střípek mých aktivit, tak na produkci momentálně nemám kapacity a prozatím mě to tímto směrem nijak netáhne. Když jsem začínala, tak jsem plánovala mít dvě akce za měsíc a teď mám hraní každý týden, a to někdy i dvakrát za víkend, takže čas na produkci si zatím neplánuji vyhranit, nevím, jak to bude v budoucnu. Mým směrem je s mými kolegy v rámci Alliance of Music dělat nevšední akce, které budou mít přidanou hodnotu a přinést na techno scénu něco unikátního – propojit různá umění, nejen hudbu, s undergroundem. 

Čemu se kromě DJingu ještě věnuješ? Máš jinou práci?

Pracuji sama na sebe jako SEO specialistka, což znamená, že optimalizuji weby a e-shopy pro vyhledávače. Tato práce mi naštěstí umožňuje vyhranit mnoho času právě hudbě a dalším aktivitám, jelikož si ji organizuji podle sebe. 

Na čem aktuálně pracuješ nebo kde tě v nejbližší době bude možné vidět za pultem?

Právě jsme s naší crew Alliance of Music uspořádali akci ve Fabricu v Ostravě, kam jsme si pozvali skvělého italského producenta jménem M.I.T.A. Nyní si střihnu svou premiéru hraní v Německu – konkrétně ve městě Ulm.

Všechny své nadcházející události pečlivě postuju na svém Instagramu, takže pokud někoho zajímají i další akce, tak je najde právě tam.


Instagram | YouTube

Napsat komentář