Šárka Kuráková je specialistkou na online marketing, tvorbu webových stránek a také šťastnou maminkou. Podnikat začala již v 21 letech při studiu na vysoké škole. S manželem a jeho rodinou vlastní restauraci, ve které má na starost marketing. Šárka zdůrazňuje, že pro úspěch je klíčová upřímnost a touha učit se nové věci. Jak se vyrovnávat s neúspěchem, zejména v začátcích podnikání? Jak zvládat skloubit práci s péčí o malého syna? A jaké trendy v oblasti marketingu a sociálních sítích budou v budoucnu sílit?
Jak ses dostala k online marketingu, webdesignu a fotografii?
S těmito obory jsem se setkala v roce 2013, kdy jsem si založila vlastní blog a pravidelně jsem psala články.
V tu dobu moc lidí ještě nevědělo, že nějaké blogy existují, proto jsem si asi po roce psaní uvědomila, že by bylo fajn se chopit příležitosti a posunout svůj blog na vyšší úroveň a více ho zviditelnit. Začala jsem se učit, jak správně nastavovat reklamy a jak efektivně využívat online marketing. Několikrát jsem přepracovala i webdesign a věnovala se fotografování, abych měla k dispozici dostatek kvalitních fotek pro své články.
Dá se říct, že jsem si vše nejdříve zkoušela na vlastním projektu, než jsem začala nabízet služby v tomto oboru. Díky tomu jsem získala spoustu zkušeností, zjistila, co funguje a co ne. Klientům jsem tak poskytovala ověřené a efektivní rady. Zkrátka jsem využila vše, co jsem se naučila u svého projektu.
Co tě motivovalo začít podnikat už ve 21 letech? Jaká byla tvá první podnikatelská zkušenost?
Mojí motivací bylo, abych se věnovala tomu, co mě opravdu baví a zvládla si při studiu na vysoké škole něco přivydělat. Navíc jsem chtěla nasbírat co nejvíce zkušeností, dokud jsem byla v Praze, kde těch příležitostí bylo opravdu mnoho.
Důležitou roli v mém rozhodnutí sehrál také můj tehdejší přítel, nyní manžel. Viděl, jak moc mě tento obor baví a věřil, že bych se jím dokázala uživit. Jeho podpora pro mě byla poměrně dost klíčová. Myslím, že kdyby mě tenkrát takhle hodně nepodpořil, asi bych nesebrala odvahu a s podnikáním nezačala. Měla jsem z podnikání totiž velký strach. U nás v rodině nikdo nepodnikal, takže jsem si musela spoustu informací zjišťovat. Tenkrát jsem si říkala, jaká je škoda, že nás tohle nenaučili ve škole. Hrozila jsem se papírování a toho, že udělám nějakou chybu, která bude na pokutu. Vždy jsem si ověřovala, že dělám vše správně.
Podnikat jsi začala velice mladá. Co pro tebe byla největší výzva? Jak jsi výzvy překonávala?
Největší výzvou pro mě bylo zkombinovat studium na vysoké škole s podnikáním. Podnikat jsem začala ve druhém ročníku a bylo velmi náročné najít nějakou rovnováhu. Studium pro mě bylo prioritou číslo jedna a vyžadovalo poměrně dost času. K tomu se pak přidaly další povinnosti spojené s podnikáním jako shánění klientů, práce na zakázkách a vzdělávání se v oboru. Ze začátku to bylo opravdu náročné.
Hodně mi pomohlo plánování a organizace času. Vytvořila jsem si rozvrh, ve kterém jsem si udělala prostor jak na studium, tak i na práci. I když to může působit, že jsem vše díky plánování zvládala s přehledem, ne vždy tomu tak bylo. Párkrát se celý plán zhroutil a já musela častokrát improvizovat v řešení dané situace. Mnohokrát jsem pochybovala, jestli to všechno zvládnu.
Co podle tebe může pomoci podnikatelům vyrovnat se s prvotními neúspěchy nebo kritikou?
Myslím si, že každý podnikatel se na své podnikatelské cestě alespoň jednou setká s neúspěchem či kritikou. Každý zažije chvíle, kdy se věci nedaří podle plánu. Důležité je se z toho nezhroutit a něco si z toho vzít. Říct si, co konkrétně bylo špatně a jak to můžu v budoucnu změnit. Pokud je kritika konstruktivní, je dobré si ji vyslechnout a něco si z ní vzít. Jen díky zpětné vazbě se podnikatel může zlepšovat.
Samozřejmě, že k tomu, co teď podnikatelům radím, jsem došla až po několika letech. Nebudu lhát, po první kritice či neúspěchu jsem měla chuť s podnikáním skončit. Důležité ale bylo, že jsem se s tím poprala a zamakala na sobě.
Vzpomínáš si na moment, kdy jsi pocítila, že tvůj byznys začíná být konečně úspěšný?
Ano, tento moment si pamatuji velmi dobře. Nastalo to přesně v roce, kdy jsme se s manželem vrátili zpět do rodného Karlovarského kraje. Před stěhováním jsem měla obavy, že mi zájem o zakázky klesne, protože v našem kraji spoustu firem nemělo ponětí o práci, kterou nabízím. Tak nějak jsem počítala s tím, že budu mít méně klientů a nových spoluprací už moc nebude.
K mému velkému překvapení se stal úplný opak. Místo poklesu mi začalo chodit mnohem více zakázek z jiných krajů. Najednou se mi začal plnit diář a musela jsem začít opět dobře plánovat, abych všechno včas zvládla. Bylo skvělé vidět, že moje práce oslovuje lidi i přesto, že jsem odešla z Prahy, kde těch zakázek byla spousta. Zjistila jsem, že klientům nevadí, když spolupracujeme na dálku.
Jaká rada, dovednost nebo nástroj by ti ve tvých začátcích ušetřila čas, peníze a možná i nervy?
Čas a nervy by mi určitě ušetřila účetní. Na začátku jsem si říkala, že to všechno zvládnu sama. Kdybych si ji ale tehdy našla, měla bych mnohem méně starostí, což teď už vím.
Další věcí, která by mi ušetřila čas, peníze a nervy, jsou smlouvy s klienty. První roky jsem pracovala bez smluv a několikrát se mi to vymstilo. Dnes už s klienty smlouvy uzavírám. Díky nim si stanovíme jasné podmínky spolupráce a chrání se obě strany. Navíc klient ví, co všechno může od spolupráce očekávat. Tím se předejde mnoha problémům a nejasnostem.
Jaké jsou tvé oblíbené nástroje nebo aplikace nyní? Co ti pomáhá při práci?
Já si hrozně chválím Google Disk. Asi si řeknete, že je to naprosto obyčejný nástroj, ale mně při práci moc pomáhá. S klienty ho používáme denně. Máme na něm všechny podklady, které ke spolupráci potřebujeme.
Co se týče nástrojů, které lze využít třeba při tvorbě příspěvků, tak aktuálně nejvíce klientům doporučuji Canvu a Captions – skvělé nástroje, skrz které dokážou vytvořit pěkný obsah na své sítě.
Ve 25 letech se ti narodil syn. Jak se ti daří skloubit mateřství s kariérou? A co ti nejvíce pomáhá, aby sis nepřipadala vyčerpaná?
Abych byla upřímná, skloubit mateřství s kariérou je velmi těžké. Když se mi narodil syn, bylo mi jasné, že se nechci vzdát své práce ani během mateřské. Práce je pro mě důležitá a naplňuje mě, takže jsem se rozhodla, že budu pracovat i nadále.
Obrovskou podporou v tomto rozhodnutí mi byl můj manžel a má rodina. Manžel je úžasný táta. Už od chvíle, kdy jsme se vrátili z porodnice, se dokázal o syna postarat, takže jsem měla prostor věnovat se i práci. Teď už to máme vychytané tak dobře, že přijímám i nové zakázky a pracuji i na dalších vlastních projektech.
Když je manžel v práci, pomáhá mi moje maminka. Ta je pro syna úžasnou babičkou a její pomoc je pro mě k nezaplacení. Já vždy říkám, že vše zvládám jen díky nim. Kdyby mi takto nepomáhali, tak bych to určitě tak snadno nezvládala a možná bych s podnikáním ani nepokračovala.
A co mi nejvíce pomáhá, abych nebyla vyčerpaná? Čas pro sebe. Toho první rok od porodu moc nebylo, ale teď už se ho snažím najít. Plánuji si dny, kdy si skočím třeba na masáž nebo ke kosmetičce.
Podnikání se věnuje také tvůj manžel, který vede rodinnou restauraci. Bavíte se o podnikání i doma, nebo se snažíte oddělovat práci a soukromí?
Snažíme se oddělovat práci a soukromí, ale upřímně, moc se nám to nedaří. Podnikání je zkrátka nedílnou součástí našich životů, a zároveň to jsou i naše koníčky, takže to jen tak oddělit nejde. Navíc mám na starost v restauraci marketing, takže práci řešíme během dne tak nějak přirozeně a bavíme se o nových nápadech a plánech.
Oba dva se navzájem chápeme, že musíme být neustále na příjmu, kdyby se cokoliv dělo. I když si vezmeme dovolenou, musíme během ní občas řešit i práci.
Máte s manželem doma rozdělené role? A jak si plánujete čas, abyste oba rozvíjeli své podnikání, ale zároveň měli prostor trávit čas jako rodina?
Rozdělené role doma nemáme. Každý z nás dělá všechno, jen se v tom střídáme podle toho, kdo zrovna má na danou aktivitu prostor. Když jeden z nás potřebuje více času na práci, druhý přebírá starost o domácnost a malého a naopak.
Ráda bych řekla, že v plánování máme nějaký dokonalý systém, ale pravda je, že žádný zázrak to není. Velkým pomocníkem je nám sdílený kalendář, kam si zapisujeme vše potřebné. Do kalendáře píšeme manželovy směny, směny mé maminky, návštěvy u lékařů, moje a jeho pracovní schůzky a další důležité události. Díky tomu máme přehled o tom, co se kdy děje, a můžeme vše dostatečně dopředu plánovat. Jakmile víme, že potřebujeme na pár dnů odjet a užít si klid a čas jako rodina, hned si to do kalendáře zapíšeme, abychom na daný termín už nic jiného neplánovali.
Daří se ti držet balanc mezi časem, který trávíš za monitorem nebo s telefonem v ruce, a časem, kdy si užíváš přítomný okamžik?
Nedaří, je to pro mě velká výzva. Snažím se na tom ale pracovat. Například si vyhrazuji určité hodiny během dne, kdy se věnuji pouze práci a vyřizuji e-maily, a jiné hodiny, kdy se snažím úplně vypnout.
Hodně mi pomáhá také vypnutí notifikací na telefonu. Pak mám jistotu, že mě to nebude nutit k tomu, abych se koukla, co mi to tam cinká a jestli se náhodou něco neděje.
Doufám, že mi v tom pomůže i kancelář, kterou si právě zařizuji doma. Chtěla bych si vytvořit pravidlo, že budu pracovat pouze v kanceláři a v ostatních místnostech vypnu. I když vím, že to nebudu dodržovat na 100 %, budu ráda, když mi to alespoň částečně pomůže.
Můžeš nám popsat svůj běžný pracovní den?
Můj běžný pracovní den začíná tím, že si ráno přečtu všechny e-maily, které mi během večera přišly a odpovím na ty nejdůležitější. Potom si zkontroluji seznam úkolů, který jsem si předchozí den sepsala, a naplánuji si, kdy co musím dokončit.
Dopoledne je většinou čas, kdy se můžu věnovat práci, protože buď syn spí, nebo je na procházce s manželem.
Odpoledne se pak střídavě věnuji rodině a práci, popřípadě probíhají domluvené schůzky nebo focení a natáčení u klientů.
Spoustu práce udělám hlavně večer, kdy syn spí. Večer mám na práci nejvíce klidu a lépe se soustředím. Někdy se stává, že pracuji až do půlnoci, záleží na množství aktuální práce.
Každý den je ale jiný, protože vždy se něco na poslední chvíli změní. Proto jsem ráda, že je moje práce flexibilní a můžu si ji přizpůsobovat tak, jak aktuálně potřebuji.
Co bys poradila mladým ženám, které chtějí podnikat, ale neví, kde začít?
Určitě bych poradila, aby si nejdříve zjistily všechny povinnosti spojené s podnikáním. V tomhle vidím největší riziko pro začínající podnikatele. Spousta lidí si neuvědomuje, kolik povinností v rámci podnikání existuje.
Doporučuji začít podnikat buď při studiu, kdy jako student máte spoustu výhod, nebo při práci. Přijde mi lepší si podnikatelský plán nejdříve otestovat. Jakmile zjistíte, že vás to dokáže uživit, uvažovala bych o výpovědi. V případě studia je výhoda, že po jeho dokončení máte rozjetý byznys.
Dále bych jim doporučila, aby se nebály zeptat. Moc doporučuji podnikatelské komunity, kde mohou sdílet své zkušenosti a získat spoustu rad od lidí, kteří podnikají několik let. Navíc se díky nim dá navázat spoustu kontaktů, které jim přinesou nové příležitosti.
Kdybys měla uvést pět základních pravidel, jak se prosadit v online světě, zazářit nad konkurencí a uspět, jakých pravidel by ses držela?
Odlište se. Důležité je najít něco, co vás bude odlišovat a co osloví vaši cílovku.
Buďte aktivní. Pravidelně sdílejte obsah na sociálních sítích, aktivně se zapojujte do diskusí a odpovídejte na komentáře.
Na nic si nehrajte. Buďte upřímní a otevření. Lidé rychle poznají, když něco není opravdové. Navíc autenticita vám pomůže budovat důvěru s vaším publikem.
Předávejte své know-how. Vždy se snažte, aby váš obsah sledujícím něco předal. Zaměřte se na to, co vaši sledující potřebují a chtějí vědět.
Učte se a přizpůsobujte se. Online svět se rychle mění, takže je velmi důležité držet krok s novými trendy a nástroji. Neustále se vzdělávejte a přizpůsobujte svou strategii aktualitám.
Pracuješ nepochybně ve velmi dynamickém prostředí. Jak si udržuješ přehled o novinkách a kde se nejraději vzděláváš ty?
Nebudu lhát, od porodu je velmi těžké sledovat všechny novinky. Jednou z věcí, která mi velmi pomáhá, je komunita, ve které se pohybuji. Jsem součástí několika odborných skupin, kde si navzájem sdílíme nejen nejnovější informace, ale také naše osobní zkušenosti a osvědčené postupy.
Kromě toho se snažím pravidelně číst odborné články. Když mám čas, chodím na různé kurzy, díky kterým jsem také v obraze.
Jaké trendy podle tebe v oblasti marketingu a sociálních sítí budou do budoucna sílit?
Myslím, že v oblasti marketingu a sociálních sítí budou do budoucna sílit videa, umělá inteligence (AI) a uživatelsky generovaný obsah (UGC). Značky, které se dokáží těmto trendům přizpůsobit a efektivně je využít, budou mít výhodu před konkurencí a lépe osloví svou cílovku.
Popularita krátkých videí stále roste, protože rychle a efektivně předávají informace nebo uživatele pobaví. Klientům doporučuji, aby vytvářeli více videí, která jsou nejen atraktivní, ale také autentická a reagují na aktuální trendy.
S umělou inteligencí jsem se seznamovala poměrně dlouho a myslela jsem si, že ji potřebovat nebudu, ale bylo mi jasné, že bude hrát stále větší roli i v marketingu. Klientům doporučuji AI využívat. Je skvělým pomocníkem třeba při tvorbě obsahového plánu, se kterým klienti často bojují.
UGC začíná být čím dál více důležitým prvkem marketingu. Uživatelé více důvěřují obsahu, který je vytvořený jiným uživatelem než klasickým reklamám. Recenze, fotografie nebo videa od zákazníků mohou pomoci při budování důvěryhodnosti značky.
Zdroj: Autorský rozhovor
$content$