Úterý 22.10.2024
„V tvorbě si dovolím pravidla porušovat, experimentovat, stavět věci na hlavu,“ prozrazuje Karolína Šandová
Fotografie: Se souhlasem Karolíny Šandové
INTERVIEW

„V tvorbě si dovolím pravidla porušovat, experimentovat, stavět věci na hlavu,“ prozrazuje Karolína Šandová

Naše příběhy, hodnoty a pocity se často odrážejí v tom, co se rozhodneme nosit. Karolína Šandová, designérka šperků působící pod značkou Studio MUUN, do své tvorby zahrnuje témata neopakovatelnosti a jedinečnosti a se šperky pracuje jako s prostředkem, který pomáhá dotvářet osobnost jedince. Díky tomu se každý kousek z její kolekce stává jedinečným originálem. Jak vznikla její debutová kolekce Daily Reminder? Proč bychom měli investovat do šperků? A jaký šperk patří ke Karolíniným srdcovkám?

Jak se z absolventky Ateliéru oděvního a textilního designu FUD UJEP stane designérka šperků? Co podnítilo tvou vášeň pro šperky?

Odpověď na tuto otázku by vydala na samostatný rozhovor, ale pokusím se to zkrátit. Šperky byly „moje věc“ už odmala. Sbírala jsem náušnice, vyráběla náhrdelníky a náramky z všemožných materiálů. Na vysoké škole jsem sice studovala v AOTD, ale už v průběhu jsem založila Studio MUUN, které bylo původně zaměřené na polymerové náušnice.

Téma šperku jsem se rozhodla zpracovávat i ve své bakalářské práci a díky neuvěřitelně benevolentnímu vedení našeho ateliéru a mé skvělé vedoucí, která je původně také šperkařka, pak vznikl můj první velký šperkařský počin – bakalářská práce na téma Brilliant Memories. Díky tomu jsem si vyzkoušela i práci s drahými kovy a dalšími materiály, a v tomto období jsem se také rozhodla, že už nic jiného, než šperky dělat nechci.

Tvá značka Studio MUUN má charakter, který vyniká v davu. Nejde jen o vytváření šperků pro nositele, ale i o vytváření příběhů pro každého jednotlivce. Jak jsi našla svůj styl a rozhodla ses vybudovat značku, která bude mít právě tuto estetiku a myšlenku?

Často přemýšlím o tom, čím je vlastně má značka charakteristická, a jestli je vlastně má tvorba dostatečně rozpoznatelná. Řekla bych, že společným znakem mých šperků je určitá spontaneita, s jakou vznikají, nadhled a experiment. To, že jsem šperkařinu nestudovala a vše se učím sama, beru jako velkou výhodu – byť je pro mě celý proces výroby zdlouhavější, cítím volnost a nesvazují mě naučené postupy ze školy. Snažím se, aby byly moje šperky upřímné, nesly poselství nebo vyprávěly příběh nositele. Moje estetika se pak často neřídí nějakou konkrétní vizualitou, ale spíše se nechám inspirovat pocitem, který při tvorbě v ten moment vnímám.

Fotografie: Se souhlasem Karolíny Šandové

Hlavním mottem značky je „As unique as you“. Co to znamená a jaké poselství s ním chceš zanechat?

Toto motto bylo spojené hlavně s polymerovými náušnicemi, díky kterým vlastně vznikla má značka. Každý pár jsem vyrobila pouze jednou, takže byl stejně unikátní, jako jeho majitel nebo majitelka. Po tom, co se značka a má tvorba transformovala a nyní vznikají kousky i ve větších sériích, se ale tohoto hesla nevzdávám. Stále cítím, že vytvářím šperky pro jedinečné osobnosti, které jsou různorodé a mé šperky jejich originalitu krásně doplní.

Tvou hlavní inspirací jsou ženy – co tě na tvorbě nejvíce baví?

Tohle bych možná trošku upravila – mé portfolio se pomalu rozšiřuje i o unisex a pánské kousky, takže bych řekla, že mě inspirují hlavně silné osobnosti. Při navrhování a výrobě kolekcí mě nejvíce baví volnost, kterou v tvorbě mám. V osobním životě mám tendence jet hodně podle pravidel, dělat si to do listy, být na všechny milá a všechno vždy udělat tak, jak to nejlépe dovedu. V tvorbě si dovolím pravidla porušovat, experimentovat, stavět věci na hlavu, moc se s tím nepárat. Je to pro mě neuvěřitelně uvolňující a mnohdy až meditační proces, kdy vypínám mozek a nechám ruce a intuici dělat to, co zrovna cítím jako správné.

Při práci na míru mě zase baví dialog s klientem, hledání společné cesty, balancu, vystihnutí jeho osobnosti a na konci předání a moment překvapení.

S jakými materiály pracuješ nejraději?

Nejraději pracuji se zlatem a drahými kameny. Neustále objevuji a kupuji nové a nové druhy, barvy a výbrusy. Ráda si stavím různorodé barevné kompozice, na jejichž základě pak vymýšlím šperk.

Fotografie: Se souhlasem Karolíny Šandové

Prozraď nám více o své debutové kolekci Daily Reminder – jak vznikla a čím ses při jejím vzniku inspirovala?

Daily Reminder vznikala asi půl roku. Je složená z několika kousků, jež každý nese nějaký příběh – mým hlavním záměrem bylo díky šperkům připomenout lidem skutečnosti, na které mají tendenci zapomínat, někdy je třeba namotivovat nebo pobavit, zlepšit den. Nedokážu asi úplně vystihnout, co mě při jejím vzniku inspirovalo. Jak už jsem zmínila, tvořím hodně intuitivně a spontánně, a tím, že šperky vznikaly postupně, je to spíš taková sbírka různorodých inspiračních „záchvěvů“.

Jak postupuješ při vytváření návrhů? Načrtneš si je předem, nebo na nich pracuješ spontánně, když tě „chytne múza“?

Návrhy téměř vůbec nedělám. Většinou si sednu za stůl a začnu tvořit. Často mám nějakou myšlenku a obraz v hlavě, takže nějaká forma „skicy“ je uložená tam. Potřebuji ale spíš cítit materiál, vidět kámen, pracovat se vším ve hmotě, než na papíru. Jedinou výjimkou je tvorba na míru nebo předělávky starožitných šperků, kdy se s klientem musíme dohodnout na výsledku dopředu. Tam potom návrh vzniká, ale jinak velmi zřídka.

Kromě kolekcí vyrábíš také šperky na zakázku. Jak dlouho trvá, než se hotový šperk dostane k zákazníkovi, a co tomu předchází?

Tvorba na zakázku je má oblíbená „disciplína“. Donutí mě zpracovávat různorodá témata a je pro mě často i technologickou výzvou. Zároveň mě vždy neskutečně potěší, že si někdo pro zpracování šperku vybere právě mě. Většinou vše začíná zprávou přes Instagram nebo e-mail, pokračuje schůzkou, mým návrhem, případnou úpravou návrhu a pak následnou výrobou. Mám raději, když je na tvorbu dostatek času, takže je ideální, když se klient ozve alespoň 8 týdnů dopředu. U složitějších kousků nebo již zmiňovaných předělávek starožitných šperků to může být i déle, jelikož hodně záleží, zda nesháníme nějaký specifický kámen atd.

Fotografie: Se souhlasem Karolíny Šandové

Máš nějaké zajímavé příběhy s klienty nebo zajímavé zakázky, o které by ses s námi chtěla podělit?

Zajímavá zakázka byla na moje úplně první snubní prstýnky. Dělala jsem je pro kamaráda, kterého jsem znala v dětství, ozval se mi asi po 15 letech s tím, že by ode mě chtěl vyrobit zásnubní prsten – to jsme ale bohužel z časových důvodů nestihli. Po úspěšných zásnubách přišli i s přítelkyní a společně jsme vymysleli snubní prsteny. A nedávno jsem dodělala zlaté náušnice, které, teď už manželce, daroval za narození syna. To byla opravdu srdcová záležitost.

Jak správně pečovat o zakoupené šperky?

Určitě bych šperk co nejvíce vyvarovala kontaktu s chemií a ostrými předměty, na noc jej ukládala do šperkovnice a čas od času ho nechala profesionálně vyčistit, případně přeleštit.

Koho bys ráda viděla nosit tvé šperky? Máš nějakou vysněnou spolupráci?

Já jsem paradoxně ráda, když potkám někoho „random“ třeba v metru, kdo moje věci zrovna vynesl. Potěšilo by mě, kdyby moje šperky zaujaly třeba i další šperkaře, protože já sama české šperky miluji a mám kousky od několika autorů z naší scény. To mi připadá jako velká pocta – když se dokážeme vzájemně ocenit.

Co se týče spoluprací – dost by mě bavil nějaký collab s jiným šperkařem nebo umělcem.

Fotografie: Se souhlasem Karolíny Šandové

Ceny současných šperků se někomu mohou zdát vysoké. Proč bychom podle tebe měli investovat do šperků? Proč mají tvé šperky takovou cenu?

Za cenou od lokálního výrobce se skrývá hned několik druhů nákladů, které musíme do výsledné ceny zahrnout. Podporujeme někoho konkrétního, který musí šperk navrhnout, ve většině případů sám vyrobit, vymyslet a nakoupit packaging, zaplatit grafického designéra za vizuální identitu a tiskoviny, spravovat e-shop, sociální sítě, dělat zákaznickou podporu, chodit s balíčky na poštu (a čekat tam nesmyslně dlouhé fronty), pronajímat si studio, platit si sociální a zdravotní pojištění, investovat čas do PR, účastnit se prodejních akcí, řešit marketing a reklamu… a mohla bych pokračovat.

Když všechnu tuto práci do výsledné ceny zahrneme, pochopíme, proč je suma taková, jaká je. Kromě hodnoty materiálu platíme také unikátní design a malovýrobu – narozdíl od sériově vyráběných šperků, které se prodávají za stokoruny, jelikož jsou produkované po stovkách kdesi v Asii. Koupí šperku od lokálního designéra podpoříte někoho, koho znáte, za kým můžete přijít do ateliéru a který do své tvorby dává kus sebe. Investujete do sice malého, ale zato originálního kousku umění, které je nejen ozdobou, ale často i vzpomínkou na důležitý okamžik nebo životní období. A na tom by se dle mého názoru nemělo šetřit.

Máš mezi svými produkty i nějakou srdcovku?

Obecně mě nejvíc baví tvorba velkých a výrazných prstenů, takže moje srdcovka jsou pečeťáky. Hodně důležitý je pro mě také prsten Nejsem Ničí, který byl úplně prvotním kouskem v Daily Reminder kolekci.

Na čem aktuálně pracuješ a co dalšího plánuješ se svou značkou v tomto roce ještě udělat?

Momentálně dokončuji svou první kolekci zásnubních a snubních prstenů a připravuji se na podzimní uvedení, pro mě hodně důležité kolekce, PAIRS, která si bude pohrávat s tématem dvojic, protikladů a balancu.


Instagram | Web | Facebook

Napsat komentář