Středa 22 března, 2023
Kontakt
Redakce
Inzerce
E-shop
GrapesMag GrapesMag

Přečtěte si

„NETREBA TAK VEĽA, ABY SITUÁCIA VYZERALA INAK,“ HOVORÍ SIMONA TURKOVÁ

MÝTY A FAKTA O SEBELÁSCE ANEB JAK SKUTEČNĚ A EFEKTIVNĚ

GrapesMag GrapesMag
  • INTERVIEW
  • LIFESTYLE
  • FASHION
  • BEAUTY
  • ONLINE & TECH
  • TRAVEL
  • FUN
  • GASTRO
 „V REALITĚ SE ČLOVĚK ZA ANONYMNÍ PROFIL NESCHOVÁ,“ ŘÍKÁ TEREZA KRÁČMAROVÁ
INTERVIEW

„V REALITĚ SE ČLOVĚK ZA ANONYMNÍ PROFIL NESCHOVÁ,“ ŘÍKÁ TEREZA KRÁČMAROVÁ

Autor: Redakce 11 srpna, 2021

Schopnost orientovat se v online světě, zpracovávat informace a rozpoznávat dezinformace je čím dál větším tématem dnešní společnosti. Tereza Kráčmarová si toho je vědoma. Pro zabývání se problematikou mediální výchovy si zvolila v rámci svého studia ideální obory, pracovala pro iROZHLAS a aktuálně je součástí spolku Fakescape. Mohli jsme si s Terez popovídat o něčem jiném, než je mediální výchova a sociální sítě? Nemohli. Co všechno nám prozradila a co všechno byste měli vědět?

Mediální výchova, to je oč tu běží a čemu se ty věnuješ asi nejvíc. Pojďme začít právě jí – proč je podle tebe mediální výchova důležitá?

Každý z nás nějakým způsobem přijímá informace. Někdo spíše z televize, mladší generace zejména ze sociálních sítí. Podle mě je důležité, aby lidé uměli s informacemi pracovat, dokázali poznat nepravdivé zprávy a pochopili, jak vůbec vypadá práce novinářů. Sociální sítě jsou plné nesmyslů a už jenom to, že je dokážeme rozeznat a nešíříme je dál, dělá jejich tvůrcům čáru přes rozpočet.

Vystudovala jsi žurnalistiku a politologii, takže máš pro mediální výchovu skvělý základ. Co ti tvé studium dalo? Dokážeš to nějak shrnout?

Úplně nejvíc asi kontakty, zejména co se týče žurnalistiky. A pak i různé příležitosti v podobě stáží a zahraničních výjezdů. Na brněnské žurnalistice je super, že si vyzkoušíte tříměsíční stáž v médiích, která vám vlastně i ukáže, zdali je to vůbec práce pro vás. 

Studium politologie mi pak rozšířilo obzory, pomohlo mi lépe pochopit politiku, a hlavně jsem se díky němu začala více zajímat o Polsko, polskou politiku a stav demokracie tam a jela jsem i následně na Erasmus do Varšavy. Vzhledem k tomu, že mě do budoucna stále láká novinařina, je podle mě kombinace s politologií super.

Dělala jsi externistku v iROZHLASU – co bylo náplní tvé práce?

Občas jsem měla na starost denní servis, takže takové ty zásadní zprávy dne nahodit do systému. Taky jsem si vyzkoušela různé typy článků, psala jsem třeba i trochu netradiční formu zápisníku jako dobrovolnice na jižní Moravě po tornádu. Pomáhala jsem i s online reportážemi, třeba ke koronaviru nebo k volbám v USA.

Aktuálně předsedáš spolku/startupu, který učí pracovat s informacemi pomocí her na školách, čímž se krásně dostáváme zpět k tématu mediální výchovy. Co a jak konkrétně děláte?

Vytvořili jsme workshopy inspirované únikovými hrami, které se dají odehrát ve školních třídách. V nich pomocí příběhů studenti získávají kompetence jako je ověřování výroků, práce s textem nebo s fotografiemi. Také nám zrovna teď běží Hithit na novou karetní hru Nekrm Kachnu!, kterou jsme vytvořili pro širokou veřejnost.

Učit mediální výchově odmala je v dnešní době nepochybně nesmírně důležité. Co ale ty starší generace, pracujete nějak také s nimi?

Právě karetní hra je první krok. Líbí se nám myšlenka mezigeneračního dialogu a toho, že si hru třeba zahrají vnoučata a prarodiče. Zároveň nyní chystáme novou spolupráci, ale zatím je vše ještě v plenkách.

Dnešní děti v podstatě vyrůstají s online světem – mají díky tomu nějaké výhody oproti generacím, které vyrostly v úplně jiné době? Orientují se díky tomu snadněji, nebo je tomu právě naopak?

Výhoda může být třeba v tom, že mnohem dříve dokáží s technologiemi pracovat. Je podle mě ale důležité, aby o používání těchto technologií otevřeně mluvily třeba s rodiči. Jinak na ně čeká spoustu nástrah, a to nejenom “predátoři”, ale obecně i třeba taková ztráta soukromí. 

Oproti starším generacím určitě méně sdílejí třeba řetězové maily. Všimla jsem si ale, že pro změnu u této generace na TikToku letí třeba různá videa s konspiračními teoriemi. Takže má vlastně každá generace něco “svého”.

Existují nějaké obecné rady a tipy, jak se alespoň základně orientovat v záplavě informací, které se na nás každý den hrnou, rozlišovat, čemu věřit a čemu ne, a tvořit si vlastní názor?

Kritické myšlení. Když vidíme nějakou zprávu, která se nám nezdá, je dobré si ji ověřit, a ne jí automaticky věřit. Nelze to samozřejmě dělat u každé zprávy, ale jakmile nám něco nehraje, je dobré pátrat třeba po zdroji informace nebo po datech, na která se článek odvolává.

Univerzální návod bohužel neexistuje. To říkáme i na školách. Nemůžeme studentům říct, že je něco zaručeně pravda a něco ne, u každé podezřelé informace je potřeba si to zhodnotit a ověřit.

Co ale člověka na první pohled může varovat, je odkazování na neexistující zdroje, emotivní zabarvení, přehnaná interpunkce (!!!!!), výzvy ke sdílení a využití nerelevantních, nebo dokonce neexistujících expertů.

Nutno zmínit, že se stále vzděláváš – studuješ hned dva magisterské programy, a to volební studia a politický marketing a také informační studia a knihovnictví se zaměřením na technologie a vzdělávání. Co plánuješ po dokončení studia?

Chtěla bych se dále pohybovat v oblasti vzdělávání a médií, ve spolku Fakescape vidím budoucnost a chci dál dělat něco, co mi takto dává smysl. Akademicky bych se pak na doktorátu chtěla věnovat tématu, které jde trochu mimo. Zajímám se o Polsko, česko–polské vztahy a migraci z pohraničí do velkých měst. Takže někde v této oblasti bych chtěla dál bádat a využít třeba i zkušenosti s používáním moderních technologií.

Na svém instagramovém profilu tě baví otevírat různá témata a diskutovat se svými sledujícími. Co takhle řešíš nejradši?

Baví mě řešit témata, na která není často jedna správná odpověď – takže třeba kvóty v politice. Se sledujícími jsme ale řešili třeba i catcalling anebo letadla. Líbí se mi, že pomocí různých anket na tato témata vlastně můžu vidět, jaký je v mé sociální bublině na něco názor. A pak mě baví dál diskutovat s lidmi, se kterými třeba nemám stejný názor.

Máš pocit, že je pro lidi snadnější sdělovat své postoje a názory online než z očí do očí?

Určitě. V realitě se člověk za anonymní profil neschová.

Má podle tebe naše moderní společnost tendence k mnohdy až přílišné korektnosti? Co ty a kontroverzní nebo nepopulární názory a postoje?

Nevím, jestli přílišné. Spíš to vnímám tak, že se ve společnosti začínají otevírat témata, o kterých možná někoho ani nenapadlo, že by pro jiné mohla být citlivá. Asi to teď bude dlouho o hledání nějakého balancu. Co ale ještě může být vtipné a co už je přes čáru, stejně nakonec posoudí každý sám za sebe.

A k nepopulárním a kontroverzním názorům – snažím se zejména poslední dobou tvořit si své postoje tak, že třeba k jednomu tématu čtu jak články levicových, tak pravicových autorů. A dost často se pak svým názorem na věc umístím někde mezi.

Jaký bude, čistě dle tvého názoru, vývoj mediální gramotnosti naší společnosti?

Já doufám, že se posuneme. V mezinárodních žebříčcích končíme někde napůl cesty, ideály jako je Finsko nebo Estonsko jsou zatím v nedohlednu. Věřím ale, že i díky stále rostoucímu důrazu na mediální výchovu na školách se postupně posuneme kupředu.


Instagram | Blog


Autor: Deni Hartmannová (Grapes Magazine), Fotky: Sociální sítě Terezy Kráčmarové, Editace: Deni Hartmannová(Grapes Magazine)

Předchozí
Další

Redakce (Website)

administrator

Napsat komentář Cancel reply

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

GrapesMag GrapesMag

Online magazín, který ví o všem, co vás zajímá

Kontakt: info@grapesmag.cz

RUBRIKY

Interview
Lifestyle
Fashion
Beauty
Online & Tech
Travel
Fun
Gastro

Rychlé odkazy

Inzerce
Redakce
E-shop
Přidejte se do našeho týmu
Podmínky užívání
Zásady ochrany soukromí

SLEDUJTE NÁS

© 2022 | GrapesMag.cz

Spravovat Souhlas s cookies
Můžeme pracovat s cookies, ať víme, jak to na webu žije?
Funkční Vždy aktivní
Technické uložení nebo přístup je nezbytně nutný pro legitimní účel umožnění použití konkrétní služby, kterou si odběratel nebo uživatel výslovně vyžádal, nebo pouze za účelem provedení přenosu sdělení prostřednictvím sítě elektronických komunikací.
Předvolby
Technické uložení nebo přístup je nezbytný pro legitimní účel ukládání preferencí, které nejsou požadovány odběratelem nebo uživatelem.
Statistiky
Technické uložení nebo přístup, který se používá výhradně pro statistické účely. Technické uložení nebo přístup, který se používá výhradně pro anonymní statistické účely. Bez předvolání, dobrovolného plnění ze strany vašeho Poskytovatele internetových služeb nebo dalších záznamů od třetí strany nelze informace, uložené nebo získané pouze pro tento účel, obvykle použít k vaší identifikaci.
Marketing
Technické uložení nebo přístup je nutný k vytvoření uživatelských profilů za účelem zasílání reklamy nebo sledování uživatele na webových stránkách nebo několika webových stránkách pro podobné marketingové účely.
Spravovat možnosti Spravovat služby Spravovat dodavatele Přečtěte si více o těchto účelech
Zobrazit předvolby
{title} {title} {title}