Zadržujete dech při procházení doručené pošty? Pociťujete úzkost pokaždé, když vám přijde e-mail od šéfa? Dost možná se potýkáte s fenoménem známým jako e-mailová apnoe. Ale nebojte, můžete se s ní snadno vypořádat.
Co je e-mailová apnoe?
E-mailovou apnoi si můžete představit tak, že vaše tělo přejde do režimu bojuju, nebo uteč, jakmile se dostanete do schránky, což může vést ke zvýšenému stresu, aniž byste si to uvědomovali. E-mailová apnoe může každého přepadnout naprosto nečekaně. Často to začíná fyzickými návyky jako hrbením se u stolu, přílišným přikloněním se k obrazovce nebo blouděním v hromadě e-mailů. Když se k tomu přidá neustálé rozptylování a vyrušování, mohou se vyskytnout i problémy s dechem a ztráta pozornosti. Právě tato kombinace fyzického a psychického vypětí je spouštěčem e-mailové apnoe.
Zástava dechu kvůli e-mailové apnoi je běžnou záležitostí
Když se na něco extrémně soustředíme, mozek instinktivně „vypíná“ určité podvědomé činnosti jako dýchání nebo schopnost pociťovat hlad či vnímat teplotu. Je to proto, aby nasměroval energii na daný úkol. Zadržování dechu při napjatém soustředění je instinktivní a pomáhá lidem lépe se koncentrovat na to, co právě dělají. Dočasné potlačení podvědomé mozkové činnosti jako dýchání umožňuje mozku přesměrovat své zdroje na plnění náročného úkolu, kterým může být například i čtení mailů.
PŘEČTĚTE SI TAKÉ: PŘIZNÁNÍ ZAMĚSTNANCŮ, KTEŘÍ ODEŠLI Z PRÁCE, SE ŠÍŘÍ SOCIÁLNÍMI SÍTĚMI. ODBORNÍCI PŘED TÍMTO TRENDEM VARUJÍ
Jak e-mailová apnoe ovlivňuje zdraví?
Na e-mailové apnoi není nic bezprostředně škodlivého, pokud se vyskytne jen občas. Jestliže se však její příznaky objevují pokaždé, když kontrolujete e-mailovou schránku, měli byste zpozornět. Když se tento instinkt projevuje pravidelně při každodenních činnostech jako čtení nebo odpovídání na e-maily, něco je špatně. A pravidelné zadržování dechu není dobré, protože vede k nerovnováze hladiny kyslíku a oxidu uhličitého. E-mailová apnoe v podstatě může tělo uvést do stavu boje, nebo útěku, zapnout vypínač stresové reakce a podvolit se pocitu stresu a úzkosti.
Jak se vypořádat s e-mailovou apnoí způsobenou stresem v práci?
Dělejte si mikropřestávky
I mikroskopické přestávky jsou v životě každého důležité. Odstupte proto od monitoru, protáhněte se a zhluboka dýchejte. Můžete vyzkoušet například techniku dýchání 4-7-8 (čtyři vteřiny nádech, sedm vteřin zadržování dechu, osm vteřin výdech), která aktivuje tělesný parasympatický nervový systém a vyvolává relaxační reakci. Uvidíte, že se hned budete cítit o něco lépe.
Stanovte si hranice
Stres často stoupá, když se cítíme pod neustálým tlakem. Zejména pak, když musíme být v nepřetržité pohotovosti. Ve svém diáři nebo kalendáři si vyčleňte čas, kdy budete plnit daný úkol, a sdělte to svým kolegům. Poproste je také, aby vás s prací nezatěžovali ve volném čase. Jedině tak budete mít čas sami na sebe a potřebný odpočinek.
Promluvte si se svým nadřízeným
Pokud je stresu příliš, je důležité promluvit si se svým nadřízeným a dát mu to najevo. Obraťte se na něj s návrhem řešení, ať už jde o úpravu pracovní náplně, nebo zavedení menších přestávek. Pokud po vás chce výsledky, měl by vám v tomto směru vyjít vstříc. Aby byl člověk produktivní, musí velkou pozornost věnovat i psychohygieně.
Zdroj: Psychology Today, Stylist, Real Simple
$content$