Zelený prášek, roztomile ošklivá figurka a internet mluvící italsky – to jsou tři virální trendy, které kralují letošnímu roku. Všechny přitom spojuje jedno: proměnily obyčejné věci v globální symboly. Jak se ale staly slavnými a nevypovídají náhodou něco o našich životech?
Matcha
Ohromný boom v posledních letech panuje okolo japonského čaje matcha. Jedná se o zelený čaj, který má podobu prášku, jenž se rozmíchá v tekutině, a je plný antioxidantů a kofeinu. Často jsou vyzdvihovány pozitivní dopady matchy na lidské zdraví, a proto není překvapivé, že se v současné době, kdy je kladen důraz na zdravý životní styl, přírodní produkty, funkční potraviny a takzvaný „clean living trend”, dostala do hledáčku a stala hitem.
Chvilka zpomalení ve zrychleném světě
Matcha je atraktivní nejen svými přínosy, ale také svým vzhledem – nedá se totiž popřít její fotogeničnost. Na Instagramu a TikToku má hashtag #matcha přes miliardu zhlédnutí a tento zelený čaj je stále trendy. Když k tomu přidáme i kulturní přínos, jenž vychází z tradičních čajových ceremoniálů, které jsou klidné, harmonické a v souladu s žitím v přítomném okamžiku, získáme nadčasový trend nabízející možnost příjemného zpomalení v moderním zrychleném světě.
PŘEČTĚTE SI TAKÉ: SOUBOJ MEZI KÁVOU A MATCHOU MÁ SVÉHO VÍTĚZE

„Matcha, která se objevila ve více než 6 milionech videí na TikToku, už dávno není jen estetickým nápojem influencerů. Stala se symbolem zdravého životního stylu – globální trh s matchou má podle Grand View Research růst o 9,5 % ročně a do roku 2030 dosáhnout hodnoty přes 5 miliard dolarů,” říká Jan Skovajsa, zakladatel společnosti myTimi.
Drastický nárůst cen matchy
Dlouho předtím, než se matcha stala senzací Instagramu, byla posvátnou součástí japonské kultury. Právě její ohromná popularita v posledních letech je nicméně důvodem, proč stoupají její ceny. Masivní poptávce totiž nestačí nabídka a jak v červenci letošního roku varovala Reuters, matchy je nedostatek. Japonští producenti se snaží zvýšit produkci a uspokojit tak světovou poptávku, zatím to ale vypadá, že můžeme očekávat další dramatický nárůst cen.
Děsivá i roztomilá Labubu
Někomu přijde roztomilá, pro jiného je děsivá. Řeč je o postavičce Labubu, kterou si nejprve zamilovala zpěvačka Lisa a poté se malá příšerka s ostrými zuby začala objevovat nejen na kabelkách dalších slavných žen. Svou vlastní Labubu má Dua Lipa, Paris Hilton, Kim Kardashian, sir David Beckham, Cher, Lizzo, Michelle Yeoh, Marc Jacobs, Lady Gaga a mnoho dalších.
Jen málokdo ovšem ví, kde se vlastně Labubu vzala a kdo je jejím autorem. Na počátku všeho byl hongkongský ilustrátor Kasing Lung, který vytvořil postavu Labubu v roce 2015. Labubu je dobrosrdečná postava, jež za každé situace ráda pomůže, ale často omylem docílí pravého opaku. Je součástí příběhů The Monsters, což jsou postavičky inspirované severskou mytologií, a kromě Labubu patří do party také Zimomo, Tycoco, Spooky a Pato.
PŘEČTĚTE SI TAKÉ: NOVINKY ZE SVĚTA CELEBRIT: LÍZÁTKA PRO ŽENY, LORDE POPRVÉ V ČESKU, SIR BECKHAM I NOVÁ PÍSEŇ OD HILARY DUFF

Pop Mart vystřelil Labubu do výšin
Milníkem pro postavičku Labubu se stal rok 2019, protože tehdy Kasing Lung podepsal smlouvu s čínskou společností vyrábějící hračky. Od té doby začal Pop Mart prodávat sběratelské figurky Labubu v blind boxech, které jsou založeny na tom, že zákazník do poslední chvíle neví, jakou podobu figurky si pořídil.
O globální popularitu roztomilé a zároveň děsivé postavičky Labubu se ovšem zasadila především Lisa, členka K-popové kapely Blackpink. Právě ona se totiž se svými sledujícími na sociálních sítích podělila o svou rozsáhlou sbírku těchto figurek a ty nedlouho poté se začaly objevovat snad úplně všude.
PŘEČTĚTE SI TAKÉ: „SOCIÁLNÍ SÍTĚ MAJÍ TOLIK DOPADŮ NA PSYCHIKU, ŽE JE POTŘEBA SE JIMI ZABÝVAT,” ŘÍKAJÍ PSYCHOLOŽKY V ŽUPANU
Jedna figurka zvýšila tržby a ceny akcií Pop Martu
Na globální popularitě figurek Labubu samozřejmě nejvíce vydělává Pop Mart, jenž vykázal neuvěřitelný nárůst tržeb. Podle Reuters raketově vystřelily také akcie této čínské společnosti, a to o více než 200 %. Tím se z Pop Martu stala dokonce hodnotnější společnost než je Mattel, výrobce tradičních panenek Barbie.
Ruku v ruce s výrobou Labubu jde ale také výroba padělků, na které se v médiích často upozorňuje. Z popularity roztomile ošklivé postavičky Labubu chce zkrátka těžit každý a na tyto malé příšerky můžeme stále narazit na každém rohu.
„Tyto fenomény – od matchy po figurky Labubu – nejsou náhodné virální výstřely, ale projev hlubšího kulturního trendu: lidé hledají emoční únik a možnost se s něčím ztotožnit skrze estetiku. Matcha představuje klid uprostřed chaosu, Stitch a Monchichi nostalgii a návrat do dětství, dubajská čokoláda aspiraci na luxus. Společné mají to, že neprodávají produkt, ale pocit. Samotné objekty možná rychle zmizí, ale trend estetizace každodennosti a sdílení malých radostí přetrvá,“ vysvětluje ředitel kreativní agentury Fairy Tailors Ondřej Tyleček.
Italský brainrot
Pokud nepatříte do Generace Z ani Alfa, pravděpodobně nemáte ponětí, co je brainrot. Jde o další virální trend. Pojem brainrot se stal v roce 2024 podle univerzity v Oxfordu slovem roku. Skrývá se pod ním konzumace triviálního online obsahu, který má za následek hnilobu mozku neboli zhoršení duševního stavu.
Jak brainrot ohrožuje naše životy a proč ho teenageři cíleně vyhledávají
Lidé, kteří tráví příliš času prohlížením absurdních obrázků, videí, memů a opakujících se trendy frází na sociálních sítích, si oslabují své kognitivní schopnosti. Následky konzumace brainrotu je možné snadno postřehnout, protože tito lidé se hůře soustředí, nedokáží dlouho udržet pozornost, a zároveň dochází k postupnému zhoršení i jejich paměti. Hltání nesmyslného, extrémně rychlého, hlučného a chaotického obsahu znesnadňuje soustředění na běžnou stimulaci.
Děti a teenageři brainrot na sociálních sítích ovšem vyhledávají cíleně, protože se jedná o rychlý a snadný únik z reality. Jak navíc trefně uvádí web než zazvoní, v době informačního přehlcení a neustálého tlaku na výkon hledají mladí lidé mentální úlevu v obsahu, který nevyžaduje hluboké kognitivní zpracování a zároveň poskytuje okamžitou dopaminovou odměnu.
Co vše je považováno za brainrot, kdo toto slovo poprvé použil a na jakých platformách se vyskytuje nejčastěji, rozebírá ve svém videu youtuber Tadeáš. Shrnuje vše, co se tohoto tématu týká.
Virální online absurdno
Speciálním typem brainrotu je ten italský. Na sociálních sítích se objevil na začátku letošního roku a záhy se stal virálním. Italský brainrot je tvořen zcela absurdními obrázky vygenerovanými umělou inteligencí. Jména jednotlivých postav jsou zakončena typickými italskými koncovkami a italský či pseudo-italský přízvuk nechybí ani v doprovodných zvucích a hudbě.
Ballerina Cappucinna, Tung Tung Tung Sahur či Tralalero Tralala
Do kategorie italského brainrotu spadají Ballerina Cappuccina, která tančila, aby si jí všiml tanečník Lololo. Jenže ten o ni nejevil zájem a Ballerina Cappuccina byla unesena ninjou Cappuccinem Assassinem. Dále sem patří také Tung Tung Tung Sahur, žralok s teniskama Tralalero Tralala či hybrid slona a kaktusu Lirili Larila.
Nemáte ponětí, o čem je řeč? Podobně jsou na tom také učitelé na základních školách, a proto stojí za zmínku snaha webu než zazvoní o sestavení seznamu italského brainrotu, sepsání příběhů jednotlivých postav a nabádání učitelů, aby si pozornost svých žáků získali právě použitím těchto virálních obrázků.
Využití brainrotu ve školách
Právě ve třídách je rozdíl v komunikaci mezi generacemi nejvíce patrný. Generace Z a Alfa žijí ve svých vlastních bublinách a denně konzumují neuvěřitelné množství obsahu na sociálních sítích. Tím vznikají také nová slova, kterým rozumí pouze jejich zástupci a rodiče nebo prarodiče nemají ponětí, o čem je řeč. Zároveň se tyto generace hůře soustředí a někdy je i 45 minut pro jejich pozornost příliš.
PŘEČTĚTE SI TAKÉ: NĚKTERÉ TRENDY GENERACE Z MOHOU ČLOVĚKA NECHTĚNĚ UDĚLAT STARŠÍM
Úspěch brainrotu v reálném světě
Italský brainrot je založen na nesmyslných obrázcích, které jsou absurdní a pro starší generace často zcela nepochopitelné. Stále častěji se nicméně objevují produkty s motivy italského brainrotu, což jen potvrzuje, že se jedná o trend, jenž je populární nejen na internetu, ale také v reálném světě. A přestože je pro lidský mozek brainrot škodlivý, zatím to nevypadá, že by v nejbližší době zmizel z online prostoru.
Zdroje: Tiskové materiály, Reuters, než zazvoní, Instagram, YouTube
$content$