Nakupování, výprodeje a slevy nás obvykle lákají ze všech stran. Fast fashion se tímto způsobem snaží zatnout drápy do našich myslí, nalákat nás na nízké ceny a vyvolat v nás pocit výhodného nákupu. Co se však za fast fashion skutečně skrývá?
Všichni vnímáme, že některé oděvní řetězce se odvolávají na ekologii, nápisy slibují ekologický materiál a tváří se, že to stačí. Obrovské množství známých řetězců má však krutou temnou stránku, kterou ani plakát slibující ekologický materiál nevynahradí. Fast fashion móda je v podstatě vše, co vidíme v běžných nákupních centrech – hromada oblečení někdy rozházená všude možně. Fast fashion však můžeme vnímat dvěma způsoby.
Fast fashion jako druh módy
Tento druh oblečení je v podstatě snadno rozpoznatelný. Na internetových stránkách Eco Hero se uvádí, že vždy obsahuje tisíce kusů nejnovějších trendů a nové zboží se objevuje na skladě každý týden, protože módní cyklus má až 52 sezón. Kvalita oděvů není ve většině případů uspokojivá, protože rychlá móda používá především levný a nekvalitní materiál.
Kromě toho se za výrobou takového oblečení skrývá utrpení. Společnosti totiž nezveřejňují temnou stránku, která hovoří o špatných a někdy i životu nebezpečných podmínkách, které mají švadleny. Továrny jsou nezabezpečené a mzda jim sotva zajistí jídlo. Nemluvě o tom, že na výrobu jednoho trička se spotřebuje až 2 500 litrů vody.
Fast fashion jako způsob myšlení
Na druhou stranu nakupování ve známých řetězcích není hřích a nemusíme si ho vyčítat. Důležité je uvědomit si, že čím větší je poptávka, tím více oblečení se vyrobí, a nechceme si ani představovat, jaká hora oblečení se spálí poté, co se v obchodech neprodá. Společnosti se nestarají o životní prostředí, a tak jim neláme srdce, když se oblečení likviduje. Zisk je pro ně důležitější než čistý vzduch nebo fakt, že svou činností přispívají ke změně klimatu.
Nechceme v nikom vyvolávat výčitky, jen chceme říct, že se všechno dá dělat jinak.
„Slow“ móda
Pointa slow módy není jen v tom, abychom nakupovali udržitelné značky, které se vyrábějí v tuzemsku. I když je svým způsobem krásné podporovat firmy, které se starají o své zaměstnance a vyrábějí kvalitní oblečení, a my to určitě schvalujeme, zároveň víme, že to není cenově dostupné pro každého. Vždy je důležité nakupovat s rozumem. Neřídit se nízkými cenami nebo trendy. Kupujme jen to, co opravdu potřebujeme a o čem víme, že to budeme nosit.
Stejně tak second hand je možnost, která ve společnosti získává na oblibě, a často tam najdeme kousky, za které bychom zaplatili mnohem více. Ale všechno s rozumem. Položte si otázku: „Potřebujeme to? Budeme to nosit? Máme to kam nosit?“ Nejde o to mít plnou skříň, abychom mohli ukázat, že na to máme.
Představte si, že si v zimě koupíte svetr, který je dražší, ale velmi příjemný. Je to zatím váš nejoblíbenější zimní kousek, nosíte ho pořád, hodí se ke všemu a je to ten typ, který si vždycky obléknete, když se nechcete rozmýšlet nad něčím jiným. Nemusíme mít milion kousků, protože se bojíme, co na to řeknou ostatní. Bojíme se, že si pomyslí, proč nosíme pořád to samé, jestli nemáme na jiné věci. Pokud se s něčím takovým setkáme, nezačneme se přizpůsobovat. Máme přece doma pračku, a je to také naše věc, co a jak dlouho nosíme.
Nebojme se nakupovat méně. Většina věcí nám stejně zůstane viset ve skříni, protože to, co nám přijde krásné v obchodě, nemusí být doma nositelné. Příkladem může být jedno tričko – krátký rukáv a materiál silný jako svetr. V létě se nehodí, protože je silné, a v zimě také, protože má krátké rukávy. Leží to ve skříni, jednou oblečené. Tak to asi máme všichni, když nakupujeme z rozmaru, protože se nám to prostě líbí. Firmy dobře vědí, že nízké ceny ve většině z nás vyvolávají pocit, že to za takovou cenu musíme mít. Ve skutečnosti nemusíme. Pokud chceme nakupovat pomalou módu, musíme se řídit tou praktickou stránkou.
Co jste si naposledy koupili a je to váš nejoblíbenější kousek?
$content$