Znáte ten pocit, když si domů přinesete nový kousek, který dokonale doplní váš šatník a vyjádří váš jedinečný styl? V době, kdy se móda mění rychleji než počasí a naše planeta volá o pomoc, je čas přehodnotit své nákupní zvyky. Zapomeňte na impulzivní nákupy a hromadění věcí, které skončí zapomenuté na dně skříně. Objevte inovace a etičtější rozhodnutí při nakupování.
Tím nejudržitelnějším krokem, který lze udělat, je omezení nakupování. Co ale dělat, pokud se ho nechcete vzdát, a přesto byste rádi snížili svou ekologickou stopu? Existují inovativní nástroje a přístupy, které promění návštěvy e-shopů i kamenných obchodů v zodpovědnější a příjemnější zkušenost. Při každém nákupu hraje důležitou roli řada faktorů – od výběru materiálu a značky až po kvalitu a samotný zážitek.
Virtuální zkušební kabinky
Podle dat globální datové a business platformy Statista zveřejněných v červenci 2024 jsou oblečení a obuv nejčastějšími kategoriemi, které lidé v České republice nakupují online. Nechávají se zlákat doručením zdarma, možností snadného vrácení, kupóny a slevami. Oblečení je však také nejčastěji vrácené zboží při nakupování online, protože lidé často kupují více velikostí kvůli nejistotě, která jim sedí, nebo velikost zkrátka neodhadnou. Tento problém by mohly vyřešit virtuální zkušební kabinky, což by výrazně prospělo nejen našim peněženkám, ale i životnímu prostředí.
Virtuální zkušební kabinka vznikla díky rozšířené realitě (AR). Její rozmach nastal poprvé během pandemie koronaviru, kdy byly kamenné obchody zavřené. I dnes ale s touto technologií značky experimentují. Medium už v roce 2023 informovalo, že Tommy Hilfiger do svých obchodů umístil zrcadla s rozšířenou realitou, ve kterých si zákazníci mohou vyzkoušet vybrané kousky z digitální kolekce.
PŘEČTĚTE SI TAKÉ: JAKÁ JE BUDOUCNOST MÓDNÍHO PRŮMYSLU? MOŽNÁ UDRŽITELNÁ DÍKY OBLEČENÍ Z HUB, JABLEK NEBO KOPŘIV

Existují také mobilní aplikace rozšířené reality, se kterými různé módní značky spolupracují. Například Zalando, přední německý online prodejce módy, používá na Snapchatu aplikaci pro virtuální oblékání zvanou „Try On“. Díky využití technologie AR si tak uživatelé mohou virtuálně vyzkoušet vybrané produkty. Jednoduše pořídí fotografii celého těla a použijí ji v aplikaci. Poté si mohou vybrat oblečení a aplikace ho plynule zakomponuje do fotografie.
V březnu letošního roku představil Google svůj nástroj „Google Shopping”. Ten využívá modely různých velikostí generované umělou inteligencí, na kterých si je možné vybraný oděv prohlédnout. Vzhledem k široké nabídce modelů je pravděpodobné, že každý najde takový, který se bude odpovídat jeho postavě. Nástroj navíc umožňuje si kromě oblečení vyzkoušet také beauty produkty.
Osobní nákupní asistent s umělou inteligencí
Při online nakupování se často setkáváme s doporučením velikosti a produktu na základě našich předchozích nákupů nebo recenzí od jiných zákazníků. Umělá inteligence však může jít ještě dál. Nákupní asistenti s umělou inteligencí dokáží doporučit kousky, které vám padnou, na základě vašeho stylu, preferencí, a dokonce i stávajícího šatníku. To může pomoci objevit skryté poklady, o kterých byste jinak nevěděli, a zároveň vás to ochrání před impulzivními nákupy, které by váš šatník pouze zaplnily nepotřebnými věcmi.
Nákupní asistenti s umělou inteligencí mohou nejen pomoci snížit počet vráceného zboží, ale také učinit samotný proces nakupování mnohem zábavnější. Existují různé služby, které tuto technologii využívají. Jednou z nich je True Fit, která analyzuje data a vytváří personalizované nákupní zážitky. Jednoduše si vytvoříte profil a odpovíte na otázky týkající se vašeho stylu, oblíbených značek a velikostí. Na základě toho dostanete při nakupování online personalizovaná doporučení.
Další zajímavou aplikací je Style DNA, která nabízí analýzu barev, průvodce velikostí, a dokonce i možnost zjistit, zda se kousky vybrané online hodí do vašeho stávajícího šatníku. Aplikace pomůže vyhodnotit, zda je pro vás konkrétní zboží dobrou investicí a jak se hodí k vašemu stylu. Přímo v ní můžete naskenovat své stávající oblečení a získat doporučení i inspiraci.
Navzdory tomu, jak jsou tyto nástroje umělé inteligence fascinující a užitečné , pokud dáváte přednost lidské interakci a osobnímu kontaktu, bude pro vás tato možnost spíše doplňkem než úplnou náhradou lidského faktoru.
Transparentnost a zveřejňování informací o oblečení
Důležitým aspektem online nakupování jsou kompletní informace o výrobku a jeho složení. Obvykle lze zjistit, z jakých materiálů je produkt vyroben, a někdy i to, kde byl vyrobeno. Informace o výrobním procesu a dodavatelském řetězci jsou často k nalezení obtížněji nebo vůbec. Stále populárnější jsou ale aplikace a platformy, které sledují dodavatelský řetězec a poskytují informace o etické výrobě, fair trade praktikách a dopadu na životní prostředí. Právě jejich prostřednictvím můžete vědomě podporovat značky, které sdílejí vaše hodnoty a přispívají k lepšímu světu.
Podle dat Fashion Transparency Indexu 2023, který hodnotil více než 250 značek, pouze 52 % z nich zveřejňuje seznam svých přímých výrobců a pouze 12 % z nich uvádí dodavatele použitých surovin. V souvislosti s dodavatelskými řetězci je zajímavou inovací technologie blockchain, která zvyšuje transparentnost a sledovatelnost v módním průmyslu. Díky zaznamenávání každého kroku výrobního procesu v systému, který zabraňuje manipulaci s daty, je možné objektivněji ověřit udržitelnost a etické standardy výroby. Značky využívají blockchain k poskytování informací o původu materiálů a pracovních postupech, které se podílejí na výrobě jejich oblečení. To pomáhá spotřebitelům činit při nákupu informovanější rozhodnutí. Tuto technologii lze použít nejen v oděvním průmyslu, ale v jakémkoli jiném odvětví.
V segmentu luxusní módy se blockchain používá také k ověřování pravosti výrobků a sledování jejich životního cyklu. Technologii blockchain nabízí například nezisková organizace Aura, mezi jejíž členy patří značky jako Jil Sander, Marni, Prada a Miu Miu.
Zdroj: Netguru, Statista, Medium, Google, Issuu, Aura
$content$