Pondělí 09.09.2024
Rozšířená realita v módě aneb Budoucnost nakupování
Fotografie: Pexels (pexels.com)
FASHION

Rozšířená realita v módě aneb Budoucnost nakupování

Technologie jsou nedílnou součástí všeho, co děláme, módního průmyslu nevyjímaje. Rozšířená realita, zkráceně AR, je technologie, která může mít mnoho výhod nejen pro módní průmysl, ale i pro nás jako spotřebitele. Zde je přehled toho, co byste o této technologii měli vědět a jakou roli hraje v oblasti udržitelnosti…

Co přesně je rozšířená realita?

Rozšířená realita je spojení digitálních prvků s realitou. Tato technologie tak spojuje reálné s technickým. V praxi to znamená, že jde o přenos počítačem vytvořeného obrazu do prostředí, v němž je skutečně přítomna osoba v obrazové, textové nebo jiné podobě. Virtuální realita vás naproti tomu zcela vtáhne do zcela digitálního světa. Rozšířená realita má samozřejmě mnohostranné využití a teoreticky ji lze do určité míry aplikovat na jakýkoli výrobní proces.

AR lze v módním průmyslu využít k řadě praktických věcí, které mohou usnadnit i každodenní život. Zejména v oblasti nakupování existuje mnoho příležitostí, jak tuto technologii integrovat.

O používání rozšířené reality při nakupování mají zájem zejména uživatelé ve věku 18 až 24 let. Platformy, které využívají AR, mění zážitek z online nakupování pomocí avatarů – ti umožňují zákazníkům vyzkoušet si oblečení předtím, než si ho koupí.

Jak přesně ale toto virtuální nakupování funguje?

Vše, co potřebujete, jsou produkty z existujícího internetového obchodu. Značky jako Lululemon, Puma nebo Gucci využívají funkce fotoaparátu, aby uživatelé mohli pořizovat selfie celého těla a vidět, jak jim oblečení padne. To vytváří následující příležitosti pro nakupování a módní průmysl:

Virtuální zkoušení oblečení

Módní značky používají „virtuální zkoušení”, aby svým zákazníkům umožnily vyzkoušet si boty digitálně a ve skutečných velikostech. AR nenahrazuje osobní poradenství a hmatatelnou zkušenost s oblečením, jde spíše o vylepšení zážitku na místě a využití kamery k tomu, aby bylo nakupování pohodlnější, užitečnější nebo zábavnější.

Nižší náklady

Mnoho značek se v současné době snaží ztížit vrácení výrobků zvýšením cen za vrácení. To má často za následek, že mnoho lidí už u nich nenakupuje, protože vrácení zboží je jedním z nejdůležitějších rozhodovacích faktorů při nakupování online. Tato oblast je proto zajímavou výzvou pro módní průmysl, který chce svým zákazníkům nabídnout co nejlepší zkušenosti. Tento problém by mohla vyřešit rozšířená realita – pomocí virtuálního zkoušení oblečení.

Individuální podmínky

Namísto dokonale přizpůsobené image chtějí mít spotřebitelé pocit, že se mohou s produktem a značkou ztotožnit. AR se proto zaměřuje na spotřebitele se všemi individuálními potřebami jako je barva pleti, tělesná velikost, pohlaví a mnoho dalších – mění perspektivu a nabízí „nákupní zážitek na míru”.

Dostupnost luxusního zboží

V segmentu luxusního zboží nabízí rozšířená realita potenciálním novým zákazníkům skvělou příležitost vyzkoušet si zboží, aniž by museli jít do obchodu.

Tvorba obsahu a uživatelská zkušenost

Kromě všech praktických aspektů může být AR v módním průmyslu také jednoduchým, ale účinným prostředkem komunikace. Kromě zážitku z nakupování totiž můžete zachytit i skvělé momentky pro vlastní profil na sociálních sítích. Tato jednoduchá forma zábavy umožňuje značkám navázat kontakt se zákazníky a nabídnout jim jedinečný zážitek.

Proč má AR v módním průmyslu smysl?

Věděli jste, že vrácením zboží vzniká také ročně odpad v hodně několik milionů eur, který pak končí na skládkách? Je to především proto, že mnoho spotřebitelů, kteří nakupují online, si není zcela jisto, zda si výrobek ponechají. Ať už kvůli střihu, nebo proto, že oblečení prostě vypadalo na modelce jinak než na vás. Rozšířená realita vám umožní dělat uvědomělejší nákupní rozhodnutí a může snížit počet vrácených kusů až o 25 až 40 % nebo i více.

Jedno je jisté, rozšířená realita nabízí nekonečné možnosti, jak změnit již existující módní systém. Tato technologie je totiž navržena tak, aby řešila skutečné problémy – digitálně. Zejména s ohledem na udržitelnost je možné optimalizovat procesy již v procesu navrhování a ušetřit náklady a materiál.

Tyto módní značky již využívají rozšířenou realitu

Značek, které již AR aktivně využívají, není málo. Z těch nejznámějších můžete technologii najít například u Nike, Levis, Gucci či Adidas.

Co si myslíte o využívání rozšířené reality?


Zdroje:

https://fashionunited.de/nachrichten/mode/augmented-fashion-experience-wie-augmented-reality-kunden-fasziniert-und-zum-mode-accessoire-werden-koennte/2020051935697

https://fashionunited.de/nachrichten/einzelhandel/augmented-reality-wer-nutzt-sie-seit-wann/2019062432256

Napsat komentář