Máte svou oblíbenou restauraci, jejíž menu znáte zpaměti a kde si návštěvu pokaždé užijete na maximum? Za vaší láskou k tomuto podniku může být víc než pouze geniální pokrmy. Odhalte marketingové triky, které v gastronomii fungují a je snadné jim naletět.
Jako běžný host restaurace pravděpodobně přemýšlíte o tom, co si objednáte a nevěnujete přílišnou pozornost hudbě, osvětlení či typu písma v jídelním lístku. Pokud samozřejmě nejste architekt, interiérový designér nebo grafik. Aby se stala restaurace úspěšnou, nepotřebuje pouze šikovného kuchaře, spolehlivý tým lidí a správnou adresu, velkou roli hrají i další faktory, nad kterými jste nejspíš nikdy nepřemýšleli.
Hudba v restauraci je mocný nástroj
Již při vstupu vás v mnoha podnicích vítá hudba. Pokud vcházíte společně s přáteli, partnerem, ve větší skupině anebo do přeplněného prostoru restaurace, hudbu snadno přeslechnete. Věděli jste ale o tom, že právě hudba bývá často podceňovaným aspektem, ačkoliv má na zážitek návštěvníků ohromný vliv? Když je playlist vybraný správně, dokáže hosty v podniku pozdržet, a k tomu aktivně utvářet jejich zážitek. Klíčová je zejména práce s tempem a žánrem. Chcete-li vytvořit příjemnou, energizující atmosféru, rytmus kolo 117 úderů za minutu je sázkou na jistotu.
Zajímá vás, jaké slavné skladby mají 117 BPM? Tak například:
- Billie Jean (Michael Jackson)
- I WIll Survive (Gloria Gaynor)
- Good Luck, Babe! (Chappell Roan)
- Every Breath You Take (The Police)
- Dancing On My Own (Robyn)
PŘEČTĚTE SI TAKÉ: ANI GASTRONOMII SE NEVYHÝBAJÍ TRENDY: PRONIKNĚTE DO TAJŮ AKTUÁLNÍHO KULINÁŘSKÉHO SVĚTA

Osvětlení, uspořádání prostoru a celková atmosféra
Každý, kdo si již někdy zařizoval libovolnou místnost podle svého, dobře ví, že velký vliv na celkový dojem má osvětlení. V restauracích tomu samozřejmě není jinak. Je-li cílem majitele vytvoření prostředí, v němž se budou zákazníci cítit uvolněně a zároveň budou mít dostatek soukromí, měl by zvolit tlumené osvětlení a nabídnout jim pohodlné sezení v boxech. Hosté tak snadno ztratí pojem o čase, protože se budou cítit komfortně, budou se moct naplno věnovat tomu, s kým přišli, a je pravděpodobné, že si objednají více položek. Když se k tomu navíc přidají vhodné čichové stimuly, které chuť k jídlu ještě více podpoří, objednávky se do kuchyně jen pohrnou.
Menu engineering
Uvažovali jste někdy o tom, že byste si chtěli otevřít bistro, kavárnu nebo snad rovnou restauraci? Aby vaše menu mělo na zákazníky ten správný vliv, bez „menu engineeringu” se neobejdete. Profesionálové z oboru na něj nedají dopustit. Za tím, jak správně sestavit jídelní lístek, se totiž skrývá hotová věda. „Design menu – umístění položek, použití výrazných popisů nebo absence měnových symbolů snižují cenovou citlivost. Jedna ‚prémiová‘ položka navrchu může posunout celkové vnímání cenové hladiny,“ potvrzuje Tomáš Vacek, zkušený podnikatel a partner reklamní agentury Contexto.
Při sestavování menu je důležité dobře zvolit nejen typ písma, ale také jeho barvu. Oranžová stimuluje chuť k jídlu, zelenou si spojujeme s čerstvostí surovin a žlutá v nás probouzí dobrou náladu. V souvislosti s „menu engineeringem” se můžeme setkat také s tzv. zlatým trojúhelníkem. Při prohlížení jídelního lístku máme tendenci se nejprve podívat doprostřed, poté doprava nahoru a nakonec doleva. Není divu, že do těchto míst umisťují restauratéři pokrmy s nejvyšší marží.
„Váš jídelní lístek je vaším nejcennější marketingovým nástrojem a jeho aktualizace je naštěstí často tím nejméně nákladným vylepšením, které může restaurace provést. Zároveň obvykle přinese největší a nejrychlejší návratnost investice,” řekl v rozhovoru pro OpenCity specialista na „menu engineering” Gregg Rapp.
PŘEČTĚTE SI TAKÉ: „GASTRONOMIE JE U NÁS NA VYSOKÉ ÚROVNI HLAVNĚ DÍKY OTEVŘENÝM HRANICÍM,“ MYSLÍ SI LUKÁŠ NECKÁŘ

Může atmosféra v restauraci přebít nabídku a chuť jídel?
Dokáže atmosféra v restauraci ovlivnit výši útraty více než samotná kvalita a nabídka jídel? To je poměrně zásadní otázka. Odborníci se shodují, že do značné míry ano. Do restaurace totiž nechodíme pouze za jídlem, ale také za zážitkem. „Mnoho zákazníků si konkrétní pokrmy druhý den nepamatuje, ale vzpomenou si, jak se v restauraci cítili. Pokud prostředí působí příjemně, bezpečně a prémiově, lidé zůstávají déle, dávají si více chodů, víno nebo dezert navíc,“ říká Tomáš Vacek.
Také řetězce s rychlým občerstvením mají své triky
Výjimkou jsou podniky s rychlým občerstvením, do nichž míříte kvůli tomu, že jídlo dostanete rychle a okamžitě se můžete vydat zpět do kanceláře, nebo třeba pokračovat v cestě. Protože jejich cílem je odbavit maximum zákazníků, nepotřebují, aby v jejich podniku někdo strávil mnoho času.
I řetězce s rychlým občerstvením nicméně mají své triky. Když dostanete chuť na hamburger a hranolky, první řetězec, který vás napadne, je McDonald’s. Jeho výrazné logo a kombinace červené a žluté barvy jsou totiž ikonické a snadno zapamatovatelné. Samozřejmě se nejedná o jediný podnik s nabídkou hamburgerů a s konkurenčním Burger Kingem se pravidelně předhánějí v chytlavých reklamách. A v reklamách nezaostává ani Starbucks, který s blížícím se každoročně zaplní sociální sítě se svou limitovanou edicí kávy a přiláká davy.
PŘEČTĚTE SI TAKÉ: 3+1 FILMŮ, KTERÉ ZMĚNÍ VÁŠ POHLED NA GASTRONOMII

Ten nejdůležitější faktor
Jakmile se provozovatel restaurace zaměří na všechny marketingové triky a podívá se na svůj podnik očima zákazníků, měl by mít na paměti ten nejdůležitější faktor, který je pro sektor služeb klíčový – personál.
„Zdaleka nejdůležitější je chování personálu. Příjemné jednání a doporučení od číšníka mají na útratu větší vliv než vizuální triky,“ upozorňuje Ondřej Tyleček, ředitel kreativní agentury Fairy Tailors. Na interakci s obsluhou a chování personálu si vzpomenete vždy. Výběr správných lidí do týmu, kteří budou zákazníky obsluhovat s úsměvem na rtech a budou se k nim chovat zdvořile, dokáže zkrátka hotové zázraky.
Aby měla restaurace úspěch, je nutné myslet na víc než na to, kdo bude šéfkuchařem a jaké pokrmy se budou v nabídce nacházet. Až se příště vydáte do svého oblíbeného podniku, věnujte pozornost detailům, na které jste se dříve nesoustředili.
Zdroje: Tiskové materiály, YouTube
$content$
https://shorturl.fm/8hJIb