Chodící důkaz toho, že skloubit se dá téměř vše – vizážistka, obchodnice, zpěvačka a moderátorka v jedné osobě Hana Šmídová. Jak se jí daří propojovat zdánlivě nepropojitelné? Co nám prozradila o vizážistice? A jak důležité je pro její profesi být aktivní na sociálních sítích? Zdaleka nejen o tom se ženou mnoha talentů, která zpívala i tam, kde Karel Gott…
Hani, když člověk zavítá na tvůj instagramový profil, okamžitě pochopí, že tvou velkou zálibou, a zároveň i prací, je vizážistika. Jak ses k tomu vlastně dostala?
Líčím se asi od 7. třídy – tehdy jsem používala jen řasenku a postupem času jsem nafukovala a zase vyfukovala obsah mé kosmetické taštičky podle toho, co bylo za období (mateřská, plesová sezóna, práce v kanceláři, homeoffice,..). Také moje maminka se denně upravovala, líčila a každý vlas měl své místo. To se prostě dostane pod kůži.
Ale rozhodující okamžik bylo setkání s jednou kosmetickou značkou, kde bohužel trochu tlačí holky do líčení druhých, i když to vlastně pořádně neumí. A to je něco, co já neuznávám. Takže jsem si udělala rekvalifikační kurz v Make-up Institut Prague a absolvovala několik dalších školení a vzdělání a přijala do svého života svou další profesi.
Jak moc důležitý je podle tebe talent a jak velkou roli pak má absolvování různých kurzů? Může v tomto oboru fungovat jedno bez druhého? A jaké kurzy máš za sebou ty?
Určitě jsou vizážistky, které mají velký talent a dokáží na obličej namalovat i někoho jiného. Obdivuji je, ale to není můj styl. Já se zaměřuji na přirozenou ženu – pozvednout její krásu, upravit nedostatky. A na to se potřebujete naučit techniku práce se štětcem a taky mít pár osvědčených produktů. Nicméně ani to samo o sobě nefunguje, pokud s tou ženou neumíte komunikovat. Mám na mysli organizaci práce, maily, termíny a poskytování té služby na profesionální úrovni. A to vše se učí třeba právě v té beauty škole, kterou jsem již zmínila, nebo mi opravdu hodně dal kurz Svatební studium Adély Bursové, což byl týdenní intenzivní kurz pro vizážistky s orientací zejména na nevěsty – to jsem mimochodem i já. Tam jsem se naučila třeba i vázat květiny do vlasů. Takže kolik triků umíte, tolikrát jste vizážistou.
Dá se obecně říct, jaké vlastnosti by měl mít a co by měl umět dobrý vizážista?
Když vynechám um v líčení a účesech, pak považuji za základ umět si poradit v dané situaci. Ochota se cení. Je to zkrátka služba a dobrý vizážista musí umět i zaimprovizovat, vyřešit nepřipravené kytky do vlasů, uvázat ženichovi motýlka – cokoliv se objeví. Dodat druhým sebevědomí.
Co je z tvého pohledu základ úplně každého líčení? A existuje základ, který by se dal aplikovat úplně pro všechny?
Je to upravená pleť. A té dosáhnete buď pravidelnou péčí, anebo make-upem. Zkrátka sjednotit pleť a pak už stačí jen řasenka, tvářenka, lesk. Mít dokonale vystínované oči a zbytek pleti neřešit moc nefunguje. Pro všechny platí, že méně je více. Méně černé tužky kolem očí, méně vrstvy make-upu, méně dokreslené obočí.
Vybavíš si nejnáročnější líčení, které jsi dělala? Jak náročné bylo, například po časové stránce? Máš ráda výzvy, nebo raději líčíš „klasiky“?
Já jsem spíš na tu klasiku, ano. Po časové stránce problémy nemám, ale jsou chvíle, kdy mi bylo úzko. Třeba na kurzu jsem líčila paní, která měla 80 let. Byla jako modelka v části o zralé pleti. To byla výzva. Nebo když přijde nevěsta s absolutně neopečovávanou pletí a make-up se nedá do pleti vůbec zapracovat. Nejnáročnější je asi líčit moji maminku, protože nepostojí, a protože má zralou pleť, která jí ale okamžitě hoří a potí se. To je vlastně pak i časově náročné. Nicméně úplně nejvíc náročné bylo upravit mou nevlastní dceru na její svatební den. Byla to pro mě velká pocta, ale zároveň ohromná zodpovědnost. Povedlo se! A večer s kapelou byl potom také suprový.
Hned na začátku jsme zmínili tvůj instagramový profil – jakou důležitost přikládáš ve své práci sociálním sítím?
Na sociálních sítích zveřejňuji především svou práci, díky které si mě může klientka vybrat. Kde jinde by měla vidět, co může čekat. Takže ano, sociální sítě jsou dnes velmi důležité.
Považuješ v dnešní době prezentování své práce na sociálních sítích za nezbytnost, nebo si myslíš, že se dá pořád prorazit i bez nich? Snažíš se hledat cesty, jak si na nich budovat velkou komunitu sledujících?
Na to jsem již vlastně odpověděla – podle mě jsou místo alba s fotkami, které třeba nosily modelky do agentur, aby dostaly práci. (smích) Ano, považuji prezentaci za nezbytnost a taky se snažím svým sledujícím občas předat i nějakou novinku, věc nebo vychytávku. Minulý týden jsem například sehnala první samodržící podprsenku v životě. Ale to jsem tam zatím nedala. Asi jsem k tomu neměla adekvátní make-up. (smích)
Jak ses dostala ke sledování našeho projektu BloggersRE a považuješ jej za šanci, jak se dostat k více lidem?
Už přesně nevím, kdy a proč jsem profil začala sledovat, ale vím, že se mi líbí grafika, logo a způsob prezentace. Je to svěží, graficky čisté, veselé, zajímavé, vzdělávací, různorodé. Určitě budu ráda, pokud si můj rozhovor přečte někdo, pro koho budu přínosná nejen na Instagramu, ale třeba i v reálném životě.
Nutno zmínit, že vizážistika není tím jediným, čemu se věnuješ – jsi také obchodnice, zpěvačka a moderátorka. Prozradíš nám víc o tom, co přesně si v tvém případě máme představit pod pojmem obchodnice?
No, ono je to vlastně všechno tak trochu propojené. Zpívám profesionálně celý svůj dospělý život. Zpívala jsem i tam, kde vystupoval například sám Karel Gott – v Lucerně (i tu šatnu znám), na Žofíně… A 10 let mám vlastní kapelu.
Obchodnicí jsem se stala před 18 lety. Byla jsem na mateřské a neměla peníze. Odpověděla jsem tehdy na inzerát a chvíli prodávala reklamu na Seznamu. Ale to bylo v době, kdy počítač v kanceláři byl zázrak. Ale když byl, všichni znali Seznam. A jednoho dne jsem s nabídkou reklamy zavítala do firmy JOHNNY SERVIS, kde po mně skočili a už mě nepustili. (smích) Poslední 3 roky dokonce vedu pobočku v Rokycanech. Mnohokrát svým zákazníkům v JOHNNY nabídnu na jejich akci také kapelu, ozvučení, vizážistku, nebo naopak nevěstě zázemí na zahradní párty od JOHNNY. Možná i díky zpívání mám prý příjemný hlas do telefonu, takže se mi prodává vlastně snadno.
Že jsi také zpěvačka a moderátorka možná mnohé překvapilo. Jak často se vyskytuješ na pódiu?
No, tak bylo teď to divné období…. Ale předtím jsem prakticky každý víkend stála na pódiu. Teď se to pomalu začíná roztáčet zase a moc se na to těším.
Míváš trému? Umíš s ní případně pracovat?
Ano, mám trému! Protože potřebuji za každou cenu uspět, podat nejlepší výkon. I když je to pro mě denní chléb, stále jsou situace, kdy je něco poprvé. Naučila jsem se koukat přes hlavy lidí před podiem kamsi dozadu a nedívat se na jednotlivé tváře. Někdy se třeba pode mou baví úplně o něčem jiném, já se na ně podívám a mám pocit, že já jsem špatně. A ono to tak vůbec není, ale už jsem rozhozená. Takže do dálky, s úsměvem.
Dokážeš si představit, že by sis musela ze všech svých aktivit vybrat pouze jednu? Jak se ti daří balancovat mezi zdánlivě úplně odlišnými obory?
Tak to je hodně těžká otázka. Obchodník jsem kvůli nezávislosti. Bohužel peníze jsou potřeba. Líčení a zpívání je velká láska. Obě práce naopak pro peníze vůbec nedělám! Jsem šťastná, když se žena v mém make-upu či účesu cítí krásná a když se lidé, kterým zpívám, baví. Obchodník míval sezónu přes léto, zpěvačka v zimě. Teď už je to víc časově promíchané a náročné, tedy všední dny obchodnice, víkendy vizážistka a zpěvačka nebo taky všechno dohromady. Když já ale k smrti ráda dělám lidi šťastnými.
$content$