Pátek 05.07.2024
„Snažíme se bořit stigma špinavých second handů,” říká zakladatel second handu 1981
Fotografie: Se souhlasem Davida Homoly
INTERVIEW

„Snažíme se bořit stigma špinavých second handů,” říká zakladatel second handu 1981

Za vznikem obchodu s udržitelnou módou, second handu 1981, který vznikl jako reakce na nadměrnou spotřebu a zbytečnou výrobu oblečení ve světě, stojí David a Barbora. Jejich cílem je mimo jiné prodloužit životnost věcí a vrátit je zpět do oběhu, aby tak rychle nekončily v koši. Kde berou své úlovky? Co se děje s věcmi, které už nelze nosit? A u koho je móda z druhé ruky obzvlášť žádaná?

1981 oslavil již 6. narozeniny. Odkdy se věnujete módě a co stálo za vznikem takového projektu?

S prvním sekáčovým projektem jsme začali už před 10 lety. Tenkrát jsme nepřemýšleli nad konkurencí, začali jsme to dělat z lásky k oblečení. Po pár letech s prvním projektem jsme s nově nabitými zkušenostmi přehodnotili dosavadní podnikání a rozhodli se pro nový koncept – 1981.

Jak vznikl název? Je pro vás číslo 1981 něčím speciální?

Vůbec! Rychle jsme potřebovali vymyslet, jak sekáč pojmenovat, a napadlo nás do názvu využít ročník narození jednoho z nás. Ani jeden ale neměl volnou doménu, a tak jsme zkoušeli níž a níž, až jsme se dostali k první volné – 1981. Název jsme si zamilovali a byla to ta nejlepší náhoda!

Na jaké překážky jste narazili při rozbíhání udržitelného módního „sekáče”?

Na spoustu a stále narážíme, ale kdyby šlo všechno jako po másle, tak by to byla časem nuda. Teď mě napadá třeba fyzická náročnost přípravy všech věcí, kterou si spousta lidí ani neuvědomuje.

Fotografie: Se souhlasem Davida Homoly

Můžete nám prozradit více o svém konceptu a o tom, jak fungujete?

1981 vznikl jako reakce na to, kolik oblečení se denně vyprodukuje, aby skončilo na skládce. Snažíme se proto ukazovat, kolik jedinečných a velmi často i kvalitnějších kousků se dá takto sehnat a bořit stigma „špinavých” second handů, které u nás někdy stále přetrvává. Všechno oblečení je vyprané a vyžehlené a dostává spoustu péče, než se dostane k zákazníkovi. Všechny tyto přípravy probíhají v našem studiu v Karlíně. Odtud potom připravené kusy putují do našeho obchodu v Nuslích, na pop-upy nebo na náš e-shop.

Jste tedy převážně online obchod, nebo spíše kamenná prodejna a zboží v pop-up storech?

Jsme všechno dohromady. Máme e-shop, obchod v Praze v Nuslích a pravidelně pořádáme pop-upy v různých městech.

Jedním z vašich cílů je vracet oblečení zpět do oběhu. Co si pod tím máme představit?

Dávání druhé šance tomu oblečení, které se někdo rozhodl vyhodit nebo které se neprodalo. Zajistit tedy, aby ho co nejméně končilo v koších, když někomu může udělat radost.

Fotografie: Se souhlasem Davida Homoly

Co se stane s věcmi, které se už nosit nedají?

Hodně zničené kousky se k nám často, díky našim dodavatelům, ani nedostanou. Když už se k nám ale přece jen taková věc dostane, snažíme se ji využít i tak. Ze zničených hedvábných halenek jsme začali dělat scrunchies. Zničená saka nebo košile se snažíme zkrátit na crop variantu nebo využít spodky na topy a mini sukně. Pokud je nějaký kousek zničený natolik, že je bohužel nevyužitelný, odnášíme ho alespoň k recyklaci.

Kde všude oblečení získáváte? Sledujete trendy a nakupujete podle toho, co je právě „in”?

Oblečení nakupujeme od našich evropských dodavatelů, kteří ho pro nás třídí podle námi zadaných kategorií. Snažíme se nabízet nadčasové, ale i trendy kousky.

Jsou opravdu všechny kousky z druhé ruky? Proč je to pro vás důležité?

Ano, ale na některých byste to ani nepoznali a možná, že ani nebyly nošené! Mít jenom sekáčové věci je pro nás tou základní a hlavní myšlenkou. Můžeme díky tomu snižovat poptávku po nových věcech, a tím ulehčovat planetě.

Fotografie: Se souhlasem Davida Homoly

Jak určujete ceny?

Při určování ceny se zamýšlíme nad několika různými kritérii. Z jakého materiálu daný kus oblečení je, jak kvalitní je jeho zpracování? Má nějaké vady, jedná se o ikonickou značku? Zároveň do ceny musíme zohlednit, kolik naší práce a času za věcmi stojí.

U jakých lidí je móda z druhé ruky obzvlášť žádaná?

Velký zájem je u mladých lidí. Právě u nich se nejvíce mísí touha po jedinečných kouscích s vědomím, jak negativní dopad módní průmysl má. V obchodě ale můžete potkat studenty, rodiče s dětmi nebo i seniory. Ta pestrost je velká, a za to jsme hrozně rádi!

Nakupujete v second handech i vy sami? Pokud ano, jaký nejunikátnější kousek se vám doposud podařilo ulovit?

Rádi a často. Většina našeho šatníku je od nás, ale rádi nakupujeme i v jiných sekáčích. Máme štěstí, že jsme přímo u zdroje, takže máme nasbírané super kousky. Můj oblíbený je třeba kašmírový Jil Sander kabát.

Fotografie: Se souhlasem Davida Homoly

Bez jakého oblečení se neobejdete a co by podle vás měl mít ve svém šatníku každý?

Příjemný vlněný nebo kašmírový svetr je za mě must.

Jakou roli bude mít z vašeho pohledu móda z druhé ruky v budoucnu?

Věříme, že se o ni lidé budou zajímat víc a víc. Už teď je pro spoustu lidí nakupování v sekáčích nejen o trendy kouscích, ale i prostředkem, jak snížit svůj environmentální dopad. Zároveň ale kvalitní kousky nejsou nevyčerpatelný zdroj. S rostoucí produkcí nekvalitního levného oblečení se do sekáčového oběhu dostává víc a víc nekvalitních kousků, které second handy bohužel posunou do úplně jiné roviny.

Jak mohou být zákazníci více uvědomělí, když nakupují své oblečení? A co mohou pro více udržitelnosti udělat prodejci?

Stačí se nad každým nákupem opravdu zamyslet – ať už je to v sekáči, nebo ve fast fashion. Je kousek z takového materiálu, aby se po pár vypráních nezničil? Unosím ho? Jak velká pravděpodobnost je, že mě za rok omrzí? A když už člověk šlápne vedle, nevyhodit ho do koše, ale poslat dál – kamarádce, na Vinted nebo do dobročinných organizací. U prodejců nám přijde skvělý koncept pre-order, kdy se vyrobí jenom tolik kusů, kolik je potřeba.


Instagram | Web | Facebook | YouTube

Napsat komentář