Artisème se snaží nabízet to nejlepší z českého designu. Zakládá si spíše na kvalitě a příbězích než na masové výrobě a není jen značkou, ale také životním stylem. Za vším stojí Shirin a Marek. Jak konkrétně se liší od klasických obchodů? Kdo jsou jejich typičtí zákazníci? A proč nevěří na koncept rovnováhy mezi pracovním a soukromým životem?
S Markem jste bývalí student Anglo-American University v Praze. Jak jste si k sobě našli cestu a kdy vznikl nápad založit společný projekt?
Marka jsem poznala ještě ve studentských letech. Byla jsem na stáži ve firmě, kde pracoval i on, a ukázalo se, že jsme oba chodili na stejnou univerzitu, jen on promoval o několik let dříve, takže jsme neměli možnost se tam potkat. Rychle jsme se spřátelili a Marek mi řekl, že by chtěl otevřít prostor, kde by zákazníci mohli najít řemeslné výrobky, aniž by se mu říkalo „obchod” nebo „galerie“. Já jsem hned od počátku byla zamilovaná do jeho vize, a tak jsem vůbec neváhala na tento nápad kývnout.
Proč jste se rozhodli zaměřit právě umění? Chybělo vám na našem trhu něco specifického?
Chtěli jsme vytvořit prostor, který propojuje umělce přímo se zákazníkem. Když jsme procházeli ostatními designovými obchody, měli jsme pocit, že způsob, jakým je řemeslné umění prezentováno, mu často spíš přihoršuje, než aby ho vyzdvihovalo. Čím horší byla prezentace, tím těžší pro nás bylo umění pochopit nebo ocenit, natož si vybrat, které kousky chceme. To pro nás byl jasný impuls založit prostor jako Artisème.
Byl pro vás design důležitý už od útlého věku, nebo se váš zájem o něj vyvinul až později?
Nevím, jestli jsem úplně přesně věděla, co je to „design“. Vždycky mě ale fascinovaly krásné předměty u babičky, které měly nějaký příběh. Pokaždé jsem ty kousky zkoumala a používala je raději než ty obyčejné. Řekla bych, že to bylo hlavně proto, že někdo z rodiny měl k tomu kousku vždycky nějaký zajímavý příběh.

Než jste přijela z Turkmenistánu do Prahy, věnovala jste se v Londýně marketingu. Pomohlo vám to v podnikání a propagaci vašeho designového obchodu?
Před příchodem do Prahy jsem pracovala v luxusním maloobchodě v Londýně. Myslím, že svým způsobem to byla docela velká kariérní změna, když jsem se od masově vyráběných kusů nábytku dostala k ručně vyráběným a unikátním designovým předmětům, ale všechny předešlé pracovní zkušenosti jsem se vždy snažila naplno využít a dále na nich stavět.
Jak se celý koncept obchodu vyvíjel? Měli jste od začátku jasný cíl?
Upřímně řečeno, původní plán byl trochu jiný – chtěli jsme kavárnu. A byla to právě lehká frustrace z malého výběru, která přišla, když jsme se snažili hledat designové kousky do prostoru budoucí kavárny, co nás motivovalo založit Artisème. Od začátku bylo naší vizí tradičnímu umění a jedinečnému řemeslnému zpracování poskytnout úctu a uznání, které si zaslouží. Vážíme si práce, která stojí za vznikem našich výrobků a chceme toto nadšení předat přímo zákazníkovi.
Váš obchod může konkurovat mnoha zahraničním concept storům. Zařizovali jste vše sami, nebo jste požádali o pomoc profesionály?
Děkujeme! Mám pocit, že vše, co děláme, je vždy směsicí naší práce a spolupráce s talentovanými profesionály. Většinu času jsme chod obchodu zařizovali sami, ale jak se rozrůstáme a máme už tři pobočky, museli jsme si sehnat externí pomoc.

Co nabízejí concept story a butiky, ale větší obchodní domy s více značkami to nabídnout nemohou?
Zajisté osobitost a lidskost, kterou už jsem zmiňovala. Propojení přímo umělce se zákazníkem. Jsme mladý a motivovaný tým, který se snaží zákazníkovi dodat ten nejlepší zákaznický servis. Navíc produkty vybíráme pečlivě s kurátory tak, aby odpovídaly naší vizi a konceptu.
Co je pro vás důležitými kritérii při výběru značky, která se v Artisemé objeví?
Naše produkty opravdu pečlivě vybíráme, hledáme jedinečné kousky, které mluví samy za sebe, jsou unikátní a mají jakýsi specifický bohemian feel. Chceme, aby naše produkty vyprávěly příběhy a nebyly jen objekty odloženými na poličkách. Je pro nás důležité, aby lidé věděli, co inspirovalo umělce k vytvoření určitého výrobku a jaká cesta vede k jeho dokončení.
Co byste poradili lidem, kteří chtějí zviditelnit svou značku a stát se součástí Artisème?
Pro nás je důležitá jakási „pravdivost”, chceme slyšet osobní příběhy a co stojí za inspirací a jedinečností každého umělce. Každý umělec má svůj vlastní přístup k tvorbě a vlastní cestu, a to je to, co ho dělá rozpoznatelným. Rozhodně bych jim doporučila, aby zůstali věrní sami sobě a své vizi.

K řemeslné výrobě se aktuálně přiklání i globální trendy. Je něco, co dokáží obchody, jako je ten váš, prodat dokonce lépe než velcí prodejci?
Ano, určitě máme pocit, že můžeme kousky lépe prodat. Hlavně díky osobním vztahům, které navazujeme s každým designérem. Snažíme se umělce lépe poznat tak, abychom poté i lépe pochopili jeho výrobky. To se poté samozřejmě zobrazí i v našem vztahu se zákazníkem.
Jak si myslíte nebo doufáte, že se lidé cítí, když poprvé vstoupí do vašeho obchodu?
Doufáme, že se cítí stejně inspirováni nádherným prostorem tak, jako jsme byli kdysi my. Prostor paláce na Malé Straně, kde sídlíme, byl původním impulsem a inspirací k založení obchodu. To místo má opravdu jedinečnou atmosféru a produkty, které zde návštěvník uvidí, jsou jen jakousi třešničkou na dortu.
Jako místo pro Artisème jste si vybrali přízemí barokního domu, který patří Radě maltézských rytířů a má bohémského ducha. Co pro vás znamená bohémský život a bydlení?
Bohémské pro nás vždy znamenalo něco velmi individualistického a neobvyklého. Je to odpoutání se od toho, co nám diktují trendy. Je to touha najít vlastní definici toho, co se nám líbí. Dovolit si vystoupit z očekávaného a experimentovat s vlastním vkusem.

Kdo jsou vaši typičtí zákazníci?
Máme dva typy zákazníků – místní a turisty.
Řekla bych, že pokud jde o turisty, jsou to většinou zvědaví cestovatelé nebo sběratelé. Jsou to lidé, kteří na náš obchod za Lennonovou zdí většinou narazí náhodou, rozhodně nečekají, že se seznámí s místními řemesly a designem, ale jsou natolik zvědaví, že se chtějí podívat či poučit. Nakupují většinou proto, že je to hezká vzpomínka, kterou si z cest odvezou pro sebe nebo své blízké.
Našimi místními zákazníky jsou Češi, ale i expati, kteří mají vytříbený vkus a rádi se obklopují krásnými a smysluplnými předměty. Oceňují řemeslné zpracování a rádi podporují místní designovou scénu a vyhledávají jedinečné dárky, jako jsou značky Gunia a Incartato, které teď exkluzivně prodáváme.
Říká se, že naše prostory by měly být osobní, měly by být odrazem nás a naší jedinečnosti. V jakém stylu jsou zařízeny vaše domovy?
Většinou v tvůrčím chaosu – nebo možná jen v chaosu. Můj domov je směsicí předmětů z mé vlasti, z mých cest, dárků od přátel a designérů a několika, možná až příliš mnoha, kousků z Artisème.
Na jaké kousky nedáte dopustit a které značky máte v oblibě vy?
To je těžká otázka! Většinu kousků, které máme, miluji, protože naše kurátorství vychází z našeho vkusu. Kdybych měla vybrat jen pár, tak jsou to vázy Crystalline od Milana Pekaře. Každý kus je jedinečný a naprosto nádherný! A miluji naši exkluzivní kolekci nádobí vytvořenou s Michalem Bačákem, Metamorphosis. Každá značka, se kterou spolupracujeme, je naší oblíbenou značkou.

Jak se jako podnikatelé snažíte najít rovnováhu mezi prací a osobním životem?
Nevěříme na koncept rovnováhy mezi pracovním a soukromým životem. Celý koncept naznačuje, že práce je v protikladu k životu. Předpokládá, že práce je břemeno, místo, kde není dostatek radosti a naplnění.
Věřím, že naše práce je základní součástí života. Je to to, kým jsme a co nás tvoří. Samozřejmě si člověk potřebuje od všeho odpočinout, dokonce i od věcí, které miluje, takže cestování do nových nebo milovaných destinací je vždy dobrý způsob, jak si oddechnout a relaxovat, ale na každodenní bázi jde naše práce a osobní život ruku v ruce.
Co byste chtěli v nadcházejících letech změnit nebo udělat, abyste dále rostli?
Rádi bychom rozšířili značku Artisème i do zahraničí a přenesli české a slovenské řemeslo do destinací, kde jsou řemeslo a design ceněny a oceňovány. Chceme dále propagovat talentovanou mysl a ruce, se kterými spolupracujeme. I nadále se ale především zaměříme na spoluvytváření jedinečných a exkluzivních výrobků s designéry pro naši značku.
Zdroj: Autorský rozhovor
$content$