Svou blogerskou cestu započala již před lety, dlouho ale neuměla najít ten správný směr. Nakonec se k němu Viktória Martončiková dopracovala. Jak? A proč si myslí, že o určitých věcech by někteří lidé mluvit neměli? Nejen to nám prozradila třiadvacetiletá zakladatelka kouzelného projektu s názvem BarsAtelier. V čem spočívá jedinečnost její tvorby? Kde čerpá inspiraci a jak podle ní vypadá kreativně pojatá spolupráce?
Blog sis založila už před 7 lety, v roce 2014, nějaký čas ses ale ve své tvorbě hledala. Jakými fázemi jsi prošla, než ses úplně ztotožnila s tím, co vytváříš?
Měla jsem mnoho blogů a žádný z nich mi po nějaké době nepřipadal „jako doma”. Najednou jsem cítila, že s rostoucím počtem návštěv už nemůžu psát o tom, o čem bych chtěla, ale o tom, o čem bych psát měla. Z blogu jsem necítila sama sebe, ale jen někoho, kým jsem chtěla být, jakousi neupřímnou masku. Po těch letech se však konečně cítím vnitřně vyrovnaná a ztotožněná se svou tvorbou, a i když píšu podstatně méně, píšu mnohem upřímněji než kdykoli předtím.
Jak bys popsala svou tvorbu nyní?
Volná, opatrná, tvořivá, barevná, plná květin a krásných životních maličkostí. Vycházející z mých skutečných upřímných pocitů a přesvědčení.
Proč právě název BarsAtelier?
U nás na východním Slovensku máme v dialektu slovíčko „bars”, které znamená příliš. A protože moje tvorba byla vždy taková všestranná, je příliš, nebo tedy „bars” spousta zájmů, kterým se věnuji. Vyráběla jsem pohlednice, samolepky, ale také loga, gify, kalendáře a plánovače. Jednoduše je příliš mnoho polí mojí působnosti, a protože můj malý ateliér není jen jednotvárný, „bars” mi přišlo jako nejvýstižnější, a zároveň asi nejoriginálnější slovíčko.
Jsi studentkou psychologie – právě dokončuješ magisterské studium a nám se moc líbí, jak tento obor propojuješ se svou tvorbou. Podělíš se s námi o to, jak se ti to podařilo?
Poznatky získané během studia využívám hlavně při předkládání informací čtenářům a při komunikaci s nimi, například v souvislosti s kritikou. A i když se snažím psychologii ve své práci určitým způsobem ukázat, nechci, aby se můj blog k této vědě obrátil úplně, a už vůbec nechci psychologii silně popularizovat, protože k ní chovám velký respekt a úctu.
Stejně tak si nemyslím, že by o ní měli mluvit lidé, kteří ji nestudovali a píší o ní jen tak, jak to cítí. To, že má člověk například zkušenost s duševní nemocí, z něj ještě nedělá odborníka na tuto problematiku, i když je velmi ušlechtilé a odvážné s daným problémem vystoupit. Člověk, který prodělá angínu nebo jakoukoli jinou nemoc, o ní také nemůže mluvit jen tak z medicínského hlediska.
Psychologická témata přenechávám odborníkům s dlouholetou praxí a většími tituly, než mám já, ale časem bych se chtěla víc věnovat některým tématům, ve kterých se cítím jako doma. To si však musím ještě sama ujasnit.
Ze všeho, co tvoříš, přímo čiší kreativita a osobitý styl. Prozraď nám, jak vzniká všechna ta krásná grafika a fotky, co zveřejňuješ? Víme o tvé zálibě v technice a různých technologických vymoženostech…
Všechno vzniká víceméně náhodně a nikdy nesedám k tvorbě jen proto, abych něco mohla zveřejnit. Něco mě napadne při jiných činnostech, něco si je tak načmárám na papír a potom z toho udělám grafiku. Největším pomocníkem je zápisník, kde mám stovky doposud nevyužitých nápadů. Na grafiky používám hlavně Canvu Pro, kde také vytvářím některé Reels. Pro úpravu fotografií využívám hlavně Lightroom a Tezza App, ale mezi favorityy mám i jiné aplikacee, o kterých jsem dělala samostatný příspěvek.
Co se samotné techniky týká, mezi mými favority jsou značky Olympus, Lenovo a Apple, které se mi zároveň osvědčily jako jedny z nejkvalitnějších. Při výběru technologií se ráda dívám nejen na ceny nebo trendy, ale hlavně na parametry. Asi mou první větší technickou zkušeností byl starý dobrý Apple iPhone 4s, který jsem však nechtěla jsem kvůli tehdejším aktuálním trendům, ale právě kvůli nadčasovosti a kvalitě, kterou v té době nabízel. Chci tyto znalosti a vášeň pro techniku zveřejňovat právě proto, aby si moji sledující mohli v budoucnu vybírat produkty s rozumem a takové, které jim budou dělat radost dlouhodobě.
Kromě toho ale také kreslíš a vytváříš personalizované ilustrace. Jak ty vznikají, za jakým účelem a můžeme si je u tebe i objednat?
Všechny ilustrace vznikají na iPadu v programu Procreate, avšak nejde jen o nějaké překreslování fotek. Primární je pro mě můj rukopis ilustrace – zavřené oči, minimalismus tvarů a jemné barvy. Zpočátku jsem kreslila hlavně pro své známé, ale když jsem začala svou tvorbu zveřejňovat, začali se mi ozývat i jiní.
Často se jedná o módní ilustrace, ale také o rodinné a párové kresby. Několik kreseb se dokonce stalo nálepkami na mém notebooku nebo „logem” některých blogerek, nebo dokonce jedné doučovatelky. Vzhledem k aktuálním pracovním a studijním povinnostem jsou objednávky v „režimu dovolené”, avšak stačí mi napsat zprávu na Instagram nebo e-mail a vždy se lze dohodnout. V procesu tvorby samozřejmě nechybí ani osobní konzultace všech představ a specifikací, aby byly obě strany spokojené, což je klíčový aspekt mé tvorby.
Kde pro to všechno čerpáš nápady? Máš nějakou „studnici“ inspirace, ať už v online světě, nebo offline?
Snažím se vyhýbat inspiraci z internetu, protože existuje velmi tenká hranice, kdy můžete přejít od inspirace ke kopírování, což velmi razantně odmítám. Jistě, někdy si uložím nápad z Pinterestu, ale často se k původnímu vizuálu nevracím a nosím ho už jen v hlavě. Takže se snažím jen tak čmárat a tvořit, dokud z toho něco nevyjde. Pustím si hudbu, připravím si čaj, pohodlné prostředí plné polštářů a začnu kreslit, co mě jen napadne. Stejné je to i s články. Prostě otevřu editor, a když se na to cítím, tak píšu. Netlačím na sebe a tvořím jen tehdy, když chci. Právě v takové spontánní tvorbě jsem objevila svou největší kreativitu.
Odbočili jsme od tvého blogu, pojďme se k němu ještě vrátit. Zaujalo nás, že značkám nabízíš kreativnější pojetí spolupráce, než je obvyklé – co si pod tím máme představit
Samotné příspěvky v podobě fotografií, stories a recenzí jsou pro mě relativně nekreativní způsobem spolupráce, proto radši nabízím například ilustraci, jako je ta, kterou jsem měla možnost vytvořit pro Benefit Cosmetics. Jednalo se o výtvor ke Dni matek, kde jsem nadhodila myšlenku kytice s produkty a rukama, které drží tašku v různých odstínech pleti, ale také s pihami nebo vitiligem, abych pokryla co největší lidskou rozmanitost.
Stejně tak v rámci spolupráce se značkou Renovality jsem se rozhodla připravit pro ně gify na míru ve slovenštině a češtině. Právě gify jsou podle mě velkým současným trendem, který má v souvislosti v úžasnými dosahy i skvělé reakce
Zároveň nás zaujalo i to, že na svých stránkách rovnou předesíláš, že nepřijímáš nabídky firem, které se zabývají multilevel marketingem. V čem tato forma marketingu odporuje tvému přesvědčení a hodnotám?
Měla jsem možnost vyzkoušet multilevel marketing na vlastní kůži, ale zároveň znám i mnoho lidí ze svého okolí, které tento typ marketingu finančně „srazil na kolena”. Multilevel marketing je výhodný, ale pouze pro lidi ve vedoucích pozicích, kteří si říkají různí ředitelé nebo manažeři a vydělávají na všech „pod sebou”. Podle mne je tento druh podnikání často zneužíváním lidí v nepříznivé situaci nebo v jiných potížích, kdy potřebují „rychlé peníze” v rámci tzv. práce snů, kdy pracují jen pro sebe a nikoho nadřízeného, což není pravda. Tito lidé však často končí ve finančních potížích nebo nakonec v existenčních krizích.
Multilevel marketéři jsou úžasní manipulátoři a zaměřují se právě na zranitelné lidi nebo na lidi se slabšími schopnostmi kritického myšlení, které „oblbují” různými diplomy, vzorky, dárky, vidinou dovolené, vzdělání a školení, kde jim dávají pocit výjimečnosti. To vše však za účelem vlastního obohacení. A pokud se dotyčný rozhodne multilevel opustit, přijdou výhrůžky, problémy nebo manipulace. S tím se neztotožňuji a nehodlám v tom nikoho podporovat, ani kdyby šlo o mé blízké.
S jakými značkami tedy aktuálně spolupracuješ a můžeš nám na těchto spolupracích ukázat právě své vize kreativního pojetí spolupráce?
Jak už jsem zmínila, asi největším projektem byly gify pro Renovality, které se dají dohledat pod klíčovými slovy „renovalitysk” a „renovalitycz”. Vznikly také již zmíněné ilustrace pro Benefit, které jsou dostupné na jejich profilu a které jsem také zveřejnila na svém Instagramu. V neposlední řadě jsem také vytvořila gify pro slovenskou značku LA PETITE SILK, za kterou stojí úžasná Petra Čutríková a gify jsou k vyhledání pod klíčovým slovem „lapetitesilk”. Jedna z nejdéle trvajících spoluprací je pro Katku z @dreamandlive.sk a její projekt Minimalist, pro který vznikly gify, samolepka a personalizovaná ilustrace. Personalizované ilustrace jsem vytvořila také pro její Instagram Challenge, jejíž výstupy najdete na Katčině profilu v IGTV.
Vzhledem k tomu, že víme, že znáš náš projekt BloggersRE, a dokonce jsi kdysi krátce byla součástí našeho týmu, dovol nám na závěr otázku týkající se právě tohoto – jak vnímáš to, co děláme?
Jsem velmi ráda za tento projekt, který krásně propojuje českou a slovenskou tvůrčí scénu. Je to jediný projekt svého druhu, který na sociálních sítích vnímám, a vidím v něm obrovskou příležitost pro blogery, kteří se k vám mohou přidat a tvořit obsah. Bohužel jsem kvůli osobním a pracovním problémům v té době nemohla strávit delší čas v týmu, avšak i za tu chvilku jsem se jen utvrdila v tom, jací skvělí lidé za tímto projektem stojí. Držím vám palce a přeji další úspěchy!
$content$