Neděle 08.09.2024
„Skutečně ekologické značky transparentně informují o svém výrobním procesu a zdrojích materiálů,” říká zakladatelka GIVILI
Fotografie: Se souhlasem Petry Čuřínové
INTERVIEW

„Skutečně ekologické značky transparentně informují o svém výrobním procesu a zdrojích materiálů,” říká zakladatelka GIVILI

Značku GIVILI založila Petra Čuřínová, jejíž motto odráží závazek lidského soužití s přírodou. Zakladatelka, která žila nějakou dobu v Dánsku, tamní filozofii v podobě jednoduchosti, funkčnosti a úcty k přírodě promítá i do svých produktů. Jak se liší dánský životní styl od toho našeho? Co vše musí materiály splňovat, aby mohly nést označení „bio”? A na co si dát pozor, pokud jde o greenwashing?

Jak vznikla značka GIVILI? A co vlastně název vašeho brandu znamená?

Značka GIVILI vzešla ze spojení osobních hodnot, udržitelnosti a myšlenky vytvářet prémiové eticky vyrobené organické produkty. Název GIVILI je odvozený od slova give (dávat) a live (žít), což odráží náš závazek žití v souladu s přírodou a dávání nazpět i komunitě podílející se na výrobě.

Nějakou dobu jste žila v Dánsku. Mohla byste se podělit o nějaké své zajímavé zážitky? 

Život v Dánsku byl pro mě neuvěřitelnou zkušeností. Měla jsem možnost studovat na místní univerzitě a navnímat dánský vztah k designu ve všech aspektech – v obchodech, architektuře, produktech i v chování. Také jsem si zamilovala dánský přístup k životu – jednoduchost, funkčnost a úctu k přírodě. A to mě hodně ovlivnilo v mé práci a v tom, jakým způsobem GIVILI budujeme.

Liší se nějak významně životní styl Dánů od toho našeho? A chtěla byste se do Dánska někdy vrátit?

Dánský životní styl se hodně zaměřuje na udržitelnost a rovnováhu mezi pracovním a osobním životem. Lidé tam často volí kola místo aut a mají blízko k přírodě. Do Dánska se ráda pravidelně vracím alespoň na krátkou návštěvu. Tam totiž vždy najdu inspiraci a mám možnost potkat se i s přáteli.

Fotografie: Se souhlasem Petry Čuřínové

Řídíte se filozofií minimalismu. Promítá se nějak výrazně váš způsob života i do vaší značky?

Ano, minimalismus je klíčovým prvkem jak v mém osobním životě, tak v designu našich produktů. Snažíme se vytvářet jednoduché, ale zároveň elegantní kousky, které nejsou jen estetické, ale vynikají také svou funkčností a kvalitou.

I vaše ložní prádlo je velmi jednoduché. Jak se stavíte ke vzorům?

Věříme, že v jednoduchosti je krása, ale také chápeme, že lidé mají různé preference. Proto plánujeme v budoucnu nabídnout i několik jemných a decentních vzorů, které budou ladit s naším minimalistickým designem.

Na jaké materiály u vás mohou zákazníci narazit? A jsou vhodné pro alergiky?

Naše produkty jsou vyrobeny z prémiové bio bavlny. Bio bavlna je hypoalergenní a šetrná k pokožce, takže je ideální i pro alergiky. Vždy pečlivě vybíráme materiály, aby byly bezpečné a komfortní.

Fotografie: Se souhlasem Petry Čuřínové

Jaký je rozdíl mezi bio bavlnou a klasickou bavlnou?

Bio bavlna se pěstuje bez použití syntetických pesticidů a hnojiv, což je lepší pro životní prostředí i pro lidi, kteří s ní přicházejí do kontaktu. A to od semínka až po finální výrobek. Klasická bavlna často obsahuje chemikálie, které mohou způsobovat alergie a jiné zdravotní problémy.

Jaké parametry musí být splněny, aby byly materiály označeny jako bio?

Rostliny musí být pěstovány a materiály zpracovávány bez použití chemikálií. Výroba musí také splňovat přísné ekologické a sociální standardy. Certifikace, jako je GOTS, kterou se jako jedna z mála značek ložního textilu v České republice můžeme pyšnit, zaručuje, že celý výrobní proces je udržitelný a etický.

Jsou u vás k dispozici i produkty z bambusových vláken?

Bambusová vlákna jsou jednou z přírodních alternativ bavlny. Ovšem co se do udržitelnosti výroby týče, tak je na tom nejlépe organická GOTS bavlna, poté len, lyocell a až nakonec bychom volili bambusová vlákna.

Fotografie: Se souhlasem Petry Čuřínové

Jak již bylo zmíněno, vaše produkty se pyšní certifikací GOTS. Co to znamená?

Certifikaci GOTS (Global Organic Textile Standard) získají produkty, které splňují nejpřísnější ekologická a sociální kritéria v celém výrobním procesu – od pěstování surovin až po finální produkt.

Během výrobního procesu tkanin musí být splněny nejvyšší etické požadavky. Co si pod tím představit?

To znamená, že dbáme na férové pracovní podmínky, spravedlivé mzdy a žádnou dětskou práci. Naše produkty jsou vyráběny v podmínkách, které respektují lidská práva a důstojnost pracovníků.

Jak by se měl člověk správně starat o bavlněné ložní prádlo? A jak často by jej měl měnit za čisté?

Bavlněné ložní prádlo doporučuji prát na nižší teploty, aby se zachovala jeho kvalita a barvy. Prádlo by se mělo měnit jednou za týden nebo podle potřeby, hlavně pokud má člověk alergie či citlivou pokožku.

Fotografie: Se souhlasem Petry Čuřínové

Na kterém místě je nejlepší skladovat ložní prádlo? Existují vůbec nějaká pravidla, jak povlečení uschovat?

Ložní prádlo je nejlepší skladovat na suchém a čistém místě, ideálně ve skříni nebo v zásuvce, aby bylo chráněno před prachem a vlhkostí.

Greenwashing je dnes čím dál více skloňovaný pojem. Dokázala byste popsat, na co by si měl člověk dát pozor, pokud se chystá pořídit kvalitní ložní prádlo u značky, která se jako ekologická tváří? Lze vůbec rozeznat falešné certifikace od pravých?

Skutečně ekologické značky transparentně informují o svém výrobním procesu a zdrojích materiálů. Klíčové je hledat ověřené certifikace. GOTS je jednou z nejpřísnějších a nejuznávanějších. Na druhé straně je OEKO-TEX certifikace, která sice ověřuje bezpečnost textilií, ale její standardy jsou méně přísné a nemusí nutně znamenat, že je produkt organický nebo udržitelný.

Fotografie: Se souhlasem Petry Čuřínové

Jak moc je pro vás důležitá upcyklace a recyklace?

Snažíme se minimalizovat odpad a využívat materiály co nejefektivněji – proto najdete naše produkty zabalené v bavlněných obalech ze zbytkových látek. V budoucnu plánujeme zavést programy pro zpětný odběr a recyklaci našich produktů.

Neuvažovala jste nad tím, že by se GIVILI rozšířilo i o další sortiment, jako jsou župany nebo pyžama?

Ano, chceme našim zákazníkům nabídnout kompletní kolekci pohodlných a udržitelných produktů pro domov. Nejbližší novinkou budou ručníky a plédy opět ze 100% bio bavlny a také péřové výplně.

Jak vidíte budoucnost své značky? Plánujete třeba expandovat do dalších zemí?

Plánujeme expandovat do dalších zemí v EU a dále rozvíjet své produkty. Je to ale obtížnější, v každé zemi jsou totiž platné jiné normy pro lůžkoviny. Naším cílem je stát se mezinárodně uznávanou značkou, která přináší udržitelné a kvalitní produkty.


Web | Instagram | Facebook | LinkedIn

Napsat komentář