Martinu Scheiner sociální sítě velmi baví a věnuje se jim již několik let. Kromě toho, že je influencerkou a blogerkou, působí také jako marketingová specialistka, která se zaměřuje na influencer marketing, a právě zmíněné sociální sítě. Založila platformu SOCIALBOA, která pomáhá zprostředkovat propojení mezi firmami a influencery, a rovněž marketingovou agenturu Marion Marketing. Jsou všechny marketingové agentury kvalitní? Co si Martina myslí o influencerech? A jaká bude budoucnost influencer marketingu?
Když jsme s tebou před 4 lety dělali rozhovor naposled, právě jsi dokončovala magisterské studium. Už tehdy ses netajila tím, že tě sociální sítě velmi baví. Co se u tebe od té doby změnilo?
Změnilo se toho hodně, hlavně po té pracovní stránce. Kromě dalšího projektu jsem dost změnila i své podnikatelské vize a směr. Hodně jsme šlápli do rozvoje naší marketingové agentury, což mi přineslo spoustu zkušeností a krásných spoluprací s klienty.
Už během posledních let studia na vysoké škole jsi začala úspěšně podnikat. Založila jsi marketingovou agenturu Marion Marketing a platformu SOCIALBOA. Jak ti předchozí zkušenosti pomohly při budování vlastního podnikání?
Určitě mi při navazování zajímavých kontaktů a různých pracovních příležitostí hodně pomohly sociální sítě, které jsem pak mohla v podnikání využít. Byla jsem součástí mnoha kampaní s influencery a mohla se tak inspirovat, jakou cestou v tomto směru (ne)chceme jít.
V dnešní době se mnoho lidí považuje za self-made marketingové specialisty a odborníky, a proto je často obtížné najít transparentní a férovou agenturu. Jak to vnímáš ty?
Souhlasím s tím, že je na českém i slovenském trhu mnoho marketingových specialistů a agentur, které bohužel nejsou kvalitní a nedodávají dobré služby. Setkáváme se s tím v MARION každou chvíli – hlavně když k nám přicházejí noví klienti a my pak vidíme, v jakém stavu jsou jejich reklamní účty nebo jaké výsledky jim tito bývalý „experti” reportovali. Bohužel klienti často online marketingu vůbec nerozumí, a tak toho snadno zneužije každý samozvaný expert.
Na druhou stranu celý online marketing je v rámci profesní specializace hodně self-made. A odborníci, kteří chtějí být opravdu dobří, se musí neustále sami vzdělávat a učit tzv. za pochodu. Moje největší doporučení je vyhledat si agenturu či experta přes osobní doporučení, ne přes reklamu nebo na základě „velké” značky či historie, protože ani to vám bohužel kvalitu nezaručí.
Jaké je hlavním mottem Marion Marketing a jaké služby můžete klientům nabídnout?
Chceme být transparentní, a hlavně férovou partnerskou agenturou, která zajistí kompletní či jednotlivé online marketingové služby – vyhledávací a bannerové reklamy, správu profilů na sociálních sítích, SEO, influencer marketing, audit měřících nástrojů, atd.
Tvým cílem je mimo jiné zlepšovat i influencer marketing v České republice a na Slovensku. Co tě přivedlo k influencer marketingu?
Mám Instagram už dlouhých 10 let, možná více, takže jsem přirozeně byla součástí zrodu tohoto marketingového nástroje v českém prostředí. A protože jsem se pak sama stala po několika letech mikroinfluencerem, zažila jsem, jak často se spolupráce mezi influencery a firmou neuměly uchopit ani z jedné strany.
Jaká je tvá definice „influencera”?
Dle mého je to každý, u koho se inspirují jiní lidé. Člověk, který má opravdový vliv na své okolí.
Co je jedním z nejdůležitějších úkolů marketingových agentur v souvislosti s influencer marketingem?
Umět rozpoznat, kdo má na sítích opravdový vliv na své sledující. Také by taková agentura měla mít již větší zkušenosti s influencery, měla by aktivně sledovat dění na sociálních sítích a umět na něj rychle reagovat.
Existuje nějaký způsob využití influencer marketingu, který mnozí marketéři možná přehlížejí a který má potenciál výrazně pozitivně ovlivnit kampaně?
Jednoznačně kompletní online strategie a zapojení dalších marketingových nástrojů. Bez toho totiž výsledky kampaně s influencery nejsou tak efektivní anebo úplně přijdou vniveč. Influencer marketing by měl být vždy až poslední skládačkou v celém puzzle a předcházet by mu měl kvalitní a funkční web i profil na sociálních sítích, správně nastavené měřící nástroje a spuštěné remarketingové kampaně.
Jaká byla tvá oblíbená influencer marketingová kampaň, na které jsi pracovala?
Na jednu konkrétní si nevzpomenu, ale celkově miluju kampaně, kde je jídlo, nebo nějaké výlety či spolupráce s módní značkou – tam se mohu opravdu kreativně vyřádit.
Co si myslíš o mikroinfluencerech ve srovnání s influencery nebo celebritami?
Při výběru velikosti influencerů vždy záleží, co se od kampaně očekává a co je jejím cílem. Ale když mám být upřímná, tak se mi občas zdá, že se mikroinfluenceři skoro až přeceňují.
I ty jsi jako influencerka měla možnost spolupracovat se světovými i tuzemskými značkami. Jak podle tebe vypadá budoucnost influencer marketingu?
Podle mě bude postupovat aktuální trend – vyselektují se nekvalitní influenceři a zůstanou jen ti s opravdovým vlivem. Firmy se začnou více zajímat o to, kdo jejich produkt propaguje a jak.
Co bys poradila mladým podnikatelkám? Máš nějaké tipy pro ženy, které mají zájem vstoupit do tohoto odvětví?
Nebát se a jít do toho. Vždycky totiž najdete důvod, proč zrovna teď není vhodná chvíle, máte strach, málo peněz, cítíte nejistotu nebo, často jen ve své hlavě, najdete jiný důvod, proč s tím ještě otálet… Pamatujte, že čím dřív začnete, tím lépe a snadněji to jde.
$content$