Čtvrtek 28.08.2025
„Jakmile člověk má a zná svůj styl, není tolik ovlivňovaný trendy,” říká Melody Weefur, zakladatelka módní značky Nimel
Foto: Se souhlasem Melody Weefur
INTERVIEW

„Jakmile člověk má a zná svůj styl, není tolik ovlivňovaný trendy,” říká Melody Weefur, zakladatelka módní značky Nimel

Melody Weefur je zakladatelkou fungující módní značky Nimel, její cesta k úspěchu ale nebyla nikdy procházka růžovým sadem. Řada neúspěchů, překážek a drtivých životních lekcí by mnohé donutila vzdát se, Melody však vždy našla sílu se znovu postavit na nohy a jít za svými sny. Jakou radu by dala někomu, kdo stojí na začátku své cesty? Jak se do Nimel promítají Melodyiny africké kořeny? A jak ve světě plném trendů a vlivu sociálních sítí najít svůj osobní styl?

Móda byla vždy součástí vašeho života. Kdy jste poprvé pocítila potřebu vyjádřit se prostřednictvím navrhování oblečení?

Tyto vzpomínky mám rozmazané. Poprvé mě k tvorbě oblečení, ani ne chtěně, vedla má prababička, které šila hadrové panenky. Nechala mě se rozhodovat, jak budou vypadat a co budou mít oblečené. Vytvářela jsem pro ni kombinace látek a různé náčrty. Panenky se následně každou neděli rozdávaly v kostele malým dětem z chudších rodin a ty, co zbyly, se následně prodávaly na místním trhu. Už v tomhle věku, přibližně čtyři roky, mě dojímalo, jakou radost z panenek děti měly.

Strašně mě baví se v hlavě vracet do této doby. Nimel je má krásná vzpomínka na dětství, a i po těch všech letech mě tyto myšlenky dokáží dojmout k slzám. Po prababiččině smrti šlo vše do pozadí a žádnou další podporu jsem od nikoho nedostávala. Moje matka a otčím mě v mém dětství a dospívání místo podpory shazovali, ponižovali, psychicky a fyzicky týrali. Bylo pro mě opravdu těžké v sobě zase najít vášeň pro cokoliv, co by mi v životě dávalo smysl.

Vaše cesta k založení společnosti Nimel byla plná překážek. První návrhy jste vytvořila v roce 2017, ale mnoho krejčích vás tehdy odmítlo. Mnoho začínajících návrhářů čelí podobnému odmítnutí. Co vás přimělo nevzdat se úplně, i když jste musela na chvíli přestat?

Jsem velmi tvrdohlavá. Jako matka věřím, že mojí povinností je jít příkladem svým dětem. A to znamená nevzdávat se svých snů.

Svůj sen jste musela odložit na druhou kolej i kvůli rodině a dětem. Mnoho žen se potýká se společenským tlakem a dilematem mezi kariérními ambicemi a rodinným životem. Co vás tato fáze naučila?

Tato fáze mě naučila, že rezistence je velmi důležitá. Často je zapotřebí v životě blokovat okolní vjemy ze strany partnerů, kteří často lpějí na tom, aby žena pečovala o rodinu, a ze strany okolí, které má taky své určité předsudky. Je důležité jednat v souladu se svým osobním přesvědčením.

PŘEČTĚTE SI TAKÉ: „TO, ŽE DNEŠNÍ MÁMY MAJÍ VÍC MOŽNOSTÍ, NEZNAMENÁ, ŽE TO MAJÍ JEDNODUŠŠÍ,” ŘÍKÁ ANDREA BOHAČÍKOVÁ, ZAKLADATELKA M.ARTER

Nimel
Foto: Se souhlasem Melody Weefur

Život vás později přivedl do Prahy, což vedlo k oživení Nimel. Co znovu roznítilo vaši touhu realizovat své módní ambice?

(smích) Začala jsem ztrácet sama sebe!

K oživení mých módních ambicí vedlo více aspektů. Byla jsem v manželství nešťastná a postupně jsem začala ztrácet sama sebe. Ocitla jsem se v situaci, kdy byly mé osobní traumata z dětství, které jsem partnerovi svěřila v důvěře, později použity proti mně. Vyhledala jsem odbornou pomoc – začala jsem chodit na terapii. V té době jsem měla pocit, že se ztrácím. A když jste na dně, jediná cesta vede vzhůru. Po nepříliš dobrovolném potratu mi nezbylo, než se sama sebe zeptat: „Co dál?” A začít znovu hledat samu sebe.

Jednoho dne jsem narazila na svůj starý skicář s návrhy oblečení. Řekla jsem si, že tohle je ta cesta, kterou se chci vydat. Pro mě je to jeden z mála způsobů, jak vyjádřit sama sebe. Vzpomínky na mou prababičku a chtíč dokázat sama sobě, že na to mám, znovu zažehly mou jiskru.

Založení módní značky v nové zemi, kde může být odlišný kulturní přístup, představuje nové výzvy. S jakými překážkami jste se při zakládání Nimel v České republice setkala?

Upřímně řečeno, jediné překážky existovaly v mé hlavě. V podobě obav z neúspěchu nebo z výčitek, že čas vložený do vývoje značky budu muset odepřít svým dětem. Po překonání těchto obav zbývala jediná otázka, a to zda jsem ochotná do Nimelu vložit potřebné prostředky z vlastní kapsy, či nikoli.

A co obchodní rozdíly? Čemu jste se musela přizpůsobit nebo co jste se musela naučit? Bylo těžké najít si své místo?

Nikdy jsem nepodnikala mimo hranice České republiky, takže prozatím nemohu říct, jaké jsou rozdíly v porovnání se zahraničím. Obchodování se stále učím a jsem spíše emotivní člověk. Na tohle téma dostávám cenné rady od svého bývalého manžela a jeho obchodního týmu.

Značka Nimel kulturně snoubí jak středoevropskou eleganci, nadčasovost a funkčnost, tak i rozmanitost a chaotičnost západní Afriky. Nimel nedávno oficiálně oslavila jeden rok od založení a své místo na trhu si stále hledá. Móda nás všechny ovlivňuje a měla by být odrazem naší osobnosti. Proto si myslím, že je velmi důležité, aby měl každý svůj styl a nezaměřoval se čistě jen na módní trendy. Na toto téma moc ráda vedu konverzace se svými klientkami. Je důležité mít svůj vlastní styl a sladit jej s aktuálními trendy.

Mnoho žen sní o tom, že svou vášeň promění v podnikání. Jakou důležitou radu, o které se často nemluví, byste jim dala? Kde a jak hledat a budovat kontakty?

Já když jsem začínala, tak jsem žádné kontakty neměla. Je lepší se učit za pochodu a pomalu si kolem sebe budovat komunitu. Důležité je hlavně začít a učit se ze svých vlastních chyb. Prostě se nevzdávat. Není to vůbec jednoduché, ale pokud děláte svoji práci s láskou a jak nejlépe umíte, časem si vás lidé začnou všímat, zajímat se o vás a kontakty začnou přicházet sami v podobě různých spoluprací a soukromých zakázek.

PŘEČTĚTE SI TAKÉ: „ASISTENTKA NENÍ PANÍ NA RECEPCI, KTERÁ VAŘÍ KÁVU A VÍTÁ NÁVŠTĚVY, CHTĚLA JSEM MÍT MOŽNOST BÝT S DĚTMI I PRACOVAT,” ŘÍKÁ VIRTUÁLNÍ ASISTENTKA PAVLÍNA HRBKOVÁ

Nimel
Foto: Se souhlasem Melody Weefur

Nimel popisujete jako „odraz odolnosti, kreativity a elegance bez kompromisů“. Který z těchto aspektů podle vás nejlépe vystihuje vaši osobní cestu?

Úplně všechny.

Abych mohla založit značku Nimel, musela jsem být velmi odolná a rezistentní, a to i v osobních životě. Odolnost a rezistence jsou velmi důležité a beru je jako základ.

Elegance bez kompromisů – přesně takhle to chci a budu nadále dělat. Při vytváření nových střihů a někdy opakovaných zkoušek prvních kusů oblečení z nové kolekce se řídím jasným pravidlem: buď to bude tak, jak jsem si vše na začátku vymyslela, nebo to prostě nepustíme ven.

Kreativita a moje fantazie jsou důvod, proč tahle značka vůbec vznikla. Už jako malá jsem si v posteli sama sebe představovala jako úspěšnou návrhářku a taky jsem si zkoušela šít oblečky pro panenky.

Název Nimel je kombinací vašeho jména a jména vašeho zesnulého otce. Jak toto osobní pouto proniká do každého vašeho kousku?

No velmi. Můj příslib otci na smrtelné posteli byl, že se budu snažit udržet kontakt se svou rodinou v Americe. Zakomponování jeho jména mi má tento slib připomínat, i když velkou část mého života tu pro mě nebyl a později, když se se mnou snažil sblížit, jsem k němu byla dost chladná a obezřetná. Cestu k sobě jsme si našli až později při jeho onemocnění rakovinou.

Velmi jsem se stmelila se svou sestrou – designérkou, se kterou hodně spolupracujeme, a to hlavně na vytváření rodinných printů na látku.

Součástí vaší značky je africké dědictví a řemeslné zpracování. Jak se vám daří autenticky integrovat své kořeny do návrhů a zároveň vytvářet kousky, které rezonují s vašimi zákazníky?

V první řadě se snažím být věrná filozofii značky Nimel. Určitě není pro každého. Naši zákazníci souzní s naší filozofií. Oblečení Nimel vytvářím hlavně na základě své vlastní integrity a je pro mě velmi důležité zachovat eleganci, jednoduchost, efektivnost a funkčnost i rozmanitost. V tom nedělám kompromisy.

Samozřejmě je na mě tlak ze strany veřejnosti – například dělat věci konfekčně, ale stojím si radši za tím dělat věci autenticky, kusově, osobně a na míru. Chci zachovat výrobu o pár kusech, aby oblečení bylo originální a ojedinělé.

Nejdřív přijde má idea, realizace a až potom představení veřejnosti.

PŘEČTĚTE SI TAKÉ: „NENAJDETE U NÁS ŽÁDNÉ MÓDNÍ VÝSTŘELKY, RAZÍME CESTU UDRŽITELNOSTI, NAŠE KABELKY SI VYBÍRAJÍ LIDÉ, KTEŘÍ NAKUPUJÍ UVĚDOMĚLE,” ŘÍKÁ ZAKLADATELKA ZNAČKY AMMYLA

Nimel
Foto: Se souhlasem Melody Weefur

Jaké jsou ohlasy na vaše africké vzory na českém trhu?

Ohlasy jsou zatím pozitivní. Dost lidí je příjemně překvapeno, že na českém trhu vzniká něco tak ojedinělého. Náklady na výrobu oblečení na míru jsou ale poměrně vysoké, a tak se občas někdo pozastaví nad finální cenou za výrobku.

V Nimel se zaměřujete na limitované kolekce a kladete důraz i na individualitu. Jak vaše nadčasové modely ve světě ovládaném trendy umožňují nositelům cítit se skvěle, a nejen stylově?

Každý člověk potřebuje mít v první řadě svůj vlastní styl, a až potom ho kombinovat s danými trendy. Jsem do budoucna otevřená například šatníkům na míru a coachingu, jak v oblékání najít sám sebe. Jakmile člověk má a zná svůj styl, tak není tolik ovlivňovaný trendy. Méně je občas daleko více. Preferuji kvalitu nad kvantitou.

Jak přistupujete k navrhování plavek v zemi, kde léto trvá jen tři měsíce? Není to pro vás velká výzva?

(Smích) Dobrá otázka! Přistupuji k tomu velmi opatrně. Výhradně šiju věci, které já sama chci nosit.

Předem se omlouvám za tento názor, ale myslím si, že Češky jsou oproti Slovenkám více konzervativní. Slovenky jsou podle mě více „open minded”, co se týče módy. Myslím na to a chystám novou řadu plavek na rok 2026. Chtěla bych se více přiblížit české komunitě, respektovat to, že je vice konzervativní, a zároveň ji trošku probudit, aby se více uvolnila a užila si léto naplno. Pojďme ukázat naše sexy těla! (smích)

Plavky jsou náročná disciplína. Věřím, že lidé do budoucna více odváží a budou chtít ukazovat více sami sebe.

PŘEČTĚTE SI TAKÉ: PLAVKY PODLE TYPU POSTAVY: NAJDĚTE MODEL, KTERÝ VÁM DOKONALE PADNE

Nimel
Foto: Se souhlasem Melody Weefur

Co si myslíte o vztahu mezi módou, inkluzivitou a „body positivity”, zejména v oblasti plavek a spodního prádla?

Má to velmi společného. Věřím v to, že oblečení se má přizpůsobit postavě, a ne naopak. Je to pro mě velká motivace. Není nic přitažlivějšího a sexy, než když se člověk cítí dobře v tom, co nosí.

Jak mohou ženy ve světě přesyceném trendy a vlivem sociálních sítí kultivovat osobní styl, který skutečně odráží to, kým jsou?

Myslím si, že základem změny jsou konverzace a otevření témat jako trend a styl, fast fashion a slow fashion apod. V rámci Česka a Slovenska je mnoho kvalitních módních návrhářů a designérů, kteří se těmito tématy zabývají. Bude zapotřebí tohle téma dostat do podcastů a článků. Pojďme si o tom povídat!

Tvrdíte, že „stojí za to jít za svými sny“. Jaké poselství doufáte, že Nimel předá těm, kteří možná své vlastní cíle a sny brzdí?

Doufám a potvrzuje se mi, že Nimel dodává odvahu, aby člověk udělal svůj první krok, který je velmi nejistý. Začátky ve světě módy jsou nevyzpytatelné a někdy až děsivé. Neexistuje jistota, že si najdete svou klientelu. Není ani zaručeno, že se vaše oblečení někomu zalíbí – právě proto, že trh je přehlcen rychlou módou a pomíjivými trendy. Pocity po překonání prvotního strachu jsou ale k nezaplacení. Právě cesta a její překážky tvoří nedílnou součást růstu.


Zdroj: Autorský rozhovor, nimel.cz, instagramový profil značky Nimel

Napsat komentář