Vytvořily concept store, který se u nás tak často nevidí. Takzvaný „shoppable apartment” sdružuje lokální i zahraniční umělce a můžete si v něm koupit vše, co uvidíte. Ones je místo plné inspirace a skrytých pokladů pro všechny milovníky designu. Kromě výrobků na prodej v něm najdete i pop-up prostor, který se na několik měsíců stává domovem vybraného umělce. Za celým projektem stojí jeho zakladatelky Elena Janota a Michaela Juřenčáková. Co je vedlo k založení tak specifického obchodu? Jaké jsou jeho výhody? A jak se mohou značky stát jeho součástí?
Obě máte velmi blízko k umění a designu. Jaký je váš příběh a co vás dva svedlo dohromady?
Náš společný příběh se začal psát již před lety díky společnému pracovnímu odvětví, společným přátelům, prohluboval se stejně starými dětmi a na intenzitě nabral maximální otáčky se společným projektem Ones concept, v rámci kterého od roku 2022 provozujeme design concept store na pražském Újezdě. Sem každá z nás přinesla léta praxe v českém designu a myslím, že se jsme hezky doplnily.
Co vás přivedlo k myšlence založit concept store ve stylu „shoppable apartment” a co vás na ní zaujalo?
Byl to koncept, který nám v České republice chyběl. Elena realizovala víkendový shoppable apartment pop-up v rámci Lemarketu v roce 2018 a tam se nám jen potvrdilo, že to je forma prezentace srozumitelná a inspirující širokou veřejnost.
„Shoppable apartment” znamená, že žádný prodejní produkt není vystaven konvenčním způsobem, ale tak, aby měl zákazník pocit, že prochází stylově zařízenou domácností. U nás tento styl obchodu zatím není tak populární. Jaké byly vaše začátky? A co pro vás bylo největší výzvou?
Začátky byly hektické, jak tomu bývá u každého začínajícího projektu. Ale okamžitá reakce designového publika byla velmi pozitivní, tak to byl pro nás významný motor a motivace zvládnout komplikované dodací lhůty a obecně podmínky v retailu v začínající krizi v roce 2022.

Čím jste se inspirovaly při navrhování interiéru obchodu?
Obě máme rády minimalismus, ten jsme se snažily vnést v takovém rozsahu, aby byl udržitelný pro provoz prodejny. Inspirací nám jsou aktuální kolekce designérů a lokálních značek, které se snažíme vzájemně kombinovat a podtrhnout tak tvorbu malých, často začínajících značek v kontextu ikonických českých výrobců.
Je něco, co chcete zákazníkům sdělit, když navštíví váš obchod?
Naše základní message je, že všechno, co v Ones vidíte, je na prodej. V ten moment zákazník eviduje i vystavené kusy nábytku a veškerý výstavní mobiliář. S otevřením prodejny jsme spustili také náš další projekt Jiskra design, kterým jsme vyřešili náš problém nalézt minimalistické a funkční vybavení prodejny, nebo projekt Tobude!, kde kreativně přetváříme vintage nábytek a dáváme mu nový život.
Jaké jsou výhody nakupování u vás ve srovnání s běžnými interiérovými prodejnami?
Zákazníci u nás na jednom místě najdou před 60 značek, designérů a lokálních výrobců. Kombinujeme etablované brandy se začínajícími. Kromě širokého produktového portfolia a limitovaných kolekcí přímo pro Ones u nás klienti naleznou inspiraci z jednotlivých interiérových zákoutí, která se neustále mění nebo doplňují o novinky. Vedle každodenních nákupů nabízíme našim zákazníkům kreativní vyžití během pravidelných workshopů se samotnými designéry nebo společenské a networkingové akce.

Dostat se do povědomí lidí je při vzniku nového projektu mimořádně důležité. Jak vypadalo vaše promo? Jaké marketingové nástroje a sociální sítě jste využily?
Jako velkou výhodu vnímáme množství značek, které návštěvník může objevit na jednom místě. Mimo naše zastoupené značky, kterých je aktuálně přes 60, evidujeme trh českého designu komplexně a jsme schopné klientům do připravované realizace nabídnout prakticky vše z českého designu dle jeho představ. Vše lokálně a udržitelně, což je to, co naši klienti na portfoliu Ones oceňují.
Co se týče marketingu, od začátku až doteď se nám veškerá propagace šíří organicky na sociálních sítích. Online marketingové aktivity máme ve fázi příprav, naší prioritou je aktuálně offline.
Produkty, které lze u vás nalézt, jsou převážně od českých a slovenských autorů. Podle jakých kritérií vybíráte značky, které se ve vašem obchodě objeví?
Náš kurátorský výběr musí zapadat do konceptu aktuální sezóny a splňovat vizuální i ekonomické faktory prodejnosti. Spokojenost zákazníků je pro nás stejně důležitá jako spokojenost značky s obratem svého portfolia.
Je pro vás důležitá podpora lokálních designérů?
Ano, velmi. Je to jeden z hlavních motorů a motivací, proč Ones existuje v podobě, v jaké ji znáte.

Určitě jste navštívily několik concept storů po celém světě. Můžete je porovnat s těmi českými? V čem vidíte největší rozdíly?
České concept story vnímáme jako jedinečné v tom, v jakém rozsahu se věnují výhradně lokální tvorbě a českým značkám.
Jaký ikonický designový kousek vlastníte vy samy?
Eleny byt je takový malý showroom ikonických kousků českého designu. Michaela je v pořizování střídmější, ale i tak neodolá ikonám v módním designu, šperku a ve sbírce porcelánu.
Jaký je váš největší profesní úspěch od doby, kdy jste založily Ones?
Za úspěch považujeme rozšíření prodejny během prvního roku její existence a svobodu v realizaci doprovodných eventů během chodu concept store. V neposlední řadě považujeme za velký úspěch množství fanoušků a stálých klientů, které si Ones od svého založení získalo a my si jejich důvěry nesmírně vážíme.

Je něco, co by si u vás zákazník určitě neměl nechat ujít? Ať už oblíbený produkt, workshop, nadcházející akci…
Fanoušci designu by si určitě neměli nechat ujít novou sezónu, kterou v Ones připravujeme od dubna v tématu Barvy&Tvary. Kromě nové autorské sestavy se zákazníci mohou těšit na bohatý doprovodný program a limitované kolekce, které budeme během sezóny představovat.
Váš obchod je místem, které se neustále mění, srší kreativitou a inspirací. Jaké novinky můžeme u vás aktuálně najít?
Máme úspěšně za sebou stěhování do nové prodejny na stejné adrese, kam vás tímto srdečně zveme a od dubna zde navíc najdete novou sezónu na jaro a léto 2024. Ones concept rozšiřuje své aktivity prakticky neustále. Ať už veřejnými událostmi jako je např. sousedský festival Malá strana září, kolaboracemi jako byl např. event Deluxe ve spolupráci s Ambiente, nebo eventy, které se pravidelně dějí u nás jako například Ones More brunche.
V současné době u vás probíhá Open Call na sezónu jaro/léto 2024. Kdo a jak se může přihlásit
Open Call je otevřený po celou dobu trvání dané sezony. Zveme ke spolupráci designéry, výrobce, lokální i zahraniční značky. Letos nově klademe důraz na spolupráce formou tzv. Shop in Shop, což znamená, že značce vyhradíme na prodejně dedikovaný prostor pro kompletní portfolio a Ones je pro daného designéra nebo výrobce jejím oficiálním showroomem, o který se komplexně staráme, a autor se může naopak plně věnovat vlastní tvorbě.
$content$