Čtvrtek 21.11.2024
„Korunky pro Miss pro mě byly a jsou vždy horkým tématem,” říká majitelka ŠENÝR Bijoux Olga Kopalová
Fotografie: Se souhlasem Olgy Kopalové
INTERVIEW

„Korunky pro Miss pro mě byly a jsou vždy horkým tématem,” říká majitelka ŠENÝR Bijoux Olga Kopalová

Pochází z rodiny šperkařů, sama si ale nejprve prošla mezinárodním korporátním prostředím, aby se přesvědčila, že právě výroba bižuterie bude i pro ni tou pravou volbou. Olga Kopalová se rozhodla navázat na rodinnou tradici a vnést do ní své neotřelé nápady. Možná díky tomu se jí povedlo svými šperky oslovit nejen české, ale i zahraniční klienty. Pravidelně zdobí svými korunkami během finálového večera vítězky Miss, vyrábí šperky pro modelku Luo Wen, ale také další příznivce klenotů jablonecké dílny napříč světem. V čem je navrhování šperků pro klienty z různých kultur specifické? Jak probíhá proces výroby korunek do soutěží krásy? A co je podle Olgy největším milníkem v historii firmy ŠENÝR Bijoux?

Jelikož vaše návrhy šperků u rodičů nejdříve nesklidily příliš pozitivních ohlasů, rozhodla jste se po studiích věnovat logistice v mezinárodním měřítku. Jak jste si našla cestu zpět ke šperkařství?

Já začala navrhovat šperky až na druhé mateřské dovolené. Každopádně pravdou je, že jsem s rodiči po gymnáziu ve firmě chvilku byla, ale naše neshody byly velké, a o to jsem nestála. Týkalo se to provozních záležitostí a obchodní činnosti tehdy. A jak jsem poznamenala, když jsem byla s druhou dcerou doma, nudila jsem se a měla jsem neustálou potřebu něco tvořit a učit se. Takže tehdy začaly moje první návrhy, které měly okamžitý úspěch, a tak jsme s rodiči, kteří už se chystali odejít do důchodu, vymysleli novou spolupráci a já se stala právoplatným členem týmu.

Čím vás obohatily zkušenosti získané ve zcela jiném oboru a využíváte je nějak při svém podnikání?

Byl to především všeobecný rozhled, ke kterému bych nikdy setrváním v malé rodinné firmičce nepřišla. Použila jsem mnohé zkušenosti v tom, jak nakládat s bezpečností práce, hygienou, přístupem k zaměstnancům, a samozřejmě moje patnáctileté zkušenosti v mezinárodní přepravě jsou pokladem, který mi i nedávno zachránil jednu zásilku. Ta si svévolně doputovala do Velké Británie, namísto do Bangladéše a přepravce to odmítl řešit a vykázal zásilku jako ztracenou. Nedala jsem se a můj zákazník mi po spletitém úspěšném doručení balíku odeslal video vděčnosti z modlitebny, kde se za mě modlí on i další lidé. Těch se to týkalo na úrovni naplnění základních životních potřeb celých rodin, protože došlo ke zdržení jejich práce a tím i mezd.

Jaké jsou největší výzvy, s nimiž se při rozvoji rodinné firmy setkáváte?

Výzvy ve smyslu přání zákazníků nebo komplikace s byrokracií různých nařízení? Vyberu si tu tvorbu samozřejmě. Pro mne jsou všechna zadání novými výzvami, určitě korunky pro Miss byly a jsou vždy horkým tématem, jak být stále top a udržet se s módními trendy světových návrhářů.

Fotografie: Se souhlasem Olgy Kopalové

Odjakživa jste měla originální návrhy šperků, které byly mezi ostatními výrobci nepřehlédnutelné. Nyní je však konkurence mnohem větší, a s tím se pojí i vyšší nároky na produkty. Jakými způsoby se podílíte na tvorbě nových designů a jak se snažíte udržet svou tvorbu inovativní a nepřehlédnutelnou?

Jde o to nikdy neustrnout. Nenabízet totožné designy několik let – to obchodníky prostě nezaujme. Stále se učím novým věcem, zkoumám, co bychom mohli zvládnout, jaké novinky v oblasti komponentů, ať už kovových, nebo křišťálových, dokážeme zařadit anebo vyrobit. Zkrátka slovo „nejde” pro mě nic neznamená a pokračuju, dokud to nějak nevymyslíme, pokud to alespoň vzdáleně jde. Znovu a znovu se snažím naše zákazníky překvapit a nadchnout.

Navrhujete korunky pro vítězky soutěže Miss Czech Republic, v minulosti jste spolupracovali s Českou Miss. Co vás vedlo ke změně a rozhodnutí přistoupit na novou spolupráci?

Původně nás ke spolupráci oslovil tým pana Zapletala, dokonce jsme i první dvě korunky pro něho vyráběli. Jednalo se o vítěznou korunku Miss Česko-Slovensko a pak korunku pro nový ročník Miss České republiky 2010, ke kterému ale už nikdy nedošlo. Protože nově soutěž zakoupila paní Maláčová a nás si vzala s sebou jako partnery soutěže, korunku jsme tedy prvně vyráběli pro Českou Miss 2011 – získala ji úžasná Jitka Nováčková. Ale ani ona koruna, která se již nedostala k české vítězce, nezůstala v trezoru. Na světové výstavě v Paříži zaujala natolik, že si ji ode mne koupil francouzský ředitel soutěže Miss Reunion a korunka se tak stala po pět let putovní v této exotické zemi.

Jak byste zhodnotila význam spolupráce s Miss Czech Republic pro firmu ŠENÝR z hlediska propagace a prestiže značky?

Wow. Nyní s vítězstvím Krystýny Pyszkové na Miss World věřím, že se uznání dočkáme spolu s Táňou Makarenko, která svou soutěž sama vybudovala a je její hlavní tváří. V současné době je situace složitější na poli mnoha soutěží Miss, ovšem ukázalo se jasně, kdo je top.

Fotografie: Se souhlasem Olgy Kopalové

Jak probíhá výroba korunky pro vítězku?

Na korunce vždy spolupracují oba týmy – jak ŠENÝR, tak Miss a vše trvá zhruba měsíc. Domlouváme se, zkoušíme, případně přivezu prototyp, ke kterému se zase argumentuje anebo se vylaďuje, aby se vždy korunka stala úctyhodnou ozdobou nové královny.

Jak jsme zmínili, spolupracujete s modelkami, ale i dalšími slavnými osobnostmi. Jak probíhá výběr modelek a osobností k propagaci vaší značky?

Asi nemám přesný manuál k výběru. Jde o domluvu, modelka či osobnost mi samozřejmě musí sednout, stále jsem pro noblesu k našim šperkům.

Vaše šperky jsou oblíbené i v zahraničí. Spolupracovala jste například s čínskou modelkou Luo Wen. Zákazníky máte napříč různými kontinenty, a to například v Mexiku, Alžírsku, USA či Velké Británii. V čem je navrhování šperků pro klienty z různých kultur specifické?

Ano ano, z paní Luo Wen se už stala moje dobrá kamarádka a těší mě mít spřízněnou duši na druhé půlce zeměkoule. Aktuálně máme obrovský veletrh v provincii Hainan – Expo Haikou 2024. Wen si kvůli mně dokonce po pobytu v našem domě sama pořídila vlastního psa. Nikdy to nezažila až do chvíle, kdy ji moje afgánské chrtky každodenně radostně vítaly, a neodolala.

Každá země je jiná, má jiné tradice, a dokonce i jiné proporce, vše se musí přizpůsobit. V Asii je symbolem pro smrt číslo čtyři, takže nemůžu například vyrobit náhrdelník se čtyřmi hlavními ověsy.

Fotografie: Se souhlasem Olgy Kopalové

V různých odvětvích se skloňuje otázka udržitelnosti. Jaký důraz kladete vy sama na udržitelnost a ekologickou odpovědnost při výrobě šperků a jaké kroky podnikáte pro minimalizaci negativních dopadů vaší činnosti na životní prostředí?

Používáme transparentní a odpovědné postupy. Jsme v drobnohledu různých inspekcí a kontrol, řekla bych, že si to ani neumí člověk představit, co vše musíme splnit. Na rozdíl od jiných produktů, které jsou u nás běžně všude nabízeny…

Jaký je vztah firmy k tradičnímu jabloneckému šperkařství a co je podle vás hlavním prvkem, díky kterému je tato tradice udržována? 

Rozhodně se vždy snažím podporovat povědomí o jabloneckém šperku. Úzce spolupracuji s Muzeem skla a bižuterie v Jablonci a nyní jsem i obrovsky vděčná, že se díky nim podařilo i naši výrobu bižuterie spolu se skláři prosadit na seznam nositelů kulturního nehmotného dědictví lidstva UNESCO. Tedy nás jako firmu přímo najdete na tomto seznamu prověřených kvalitních výrobců.

Historie rodinné firmy ŠENÝR sahá až do roku 1900. Co byste zpětně zhodnotila jako největší milník ve vývoji firmy?

Historie šperkařství sahá minimálně v naší rodině do roku 1900, což jsem dohledala v kronice obce Stružinec, že se zlatník Antonín Ryneš přistěhoval a oženil…. Možná je historie ještě delší, ale to nevím, jak zjistit. Milníkem určitě bylo, že v 50. letech bylo násilně ukončeno zlatnictví mého děda Josefa Ryneše a můj otec se již vyučil pasířem, tedy v oboru bižuterie. Dalším milníkem bylo založení otcovy živnosti po sametové revoluci, kdy znovu mohla začít vzkvétat tvůrčí práce naší rodiny.


Instagram | Web | Facebook

Napsat komentář