Středa 06.08.2025
„Prezentace se hodně přesouvá do onlinu, zároveň móda zůstává módou v reálném světě,” říká o současném módním světě mladý návrhář Tobias Schubert
Foto: Patrik Tóth, se souhlasem Tobiase Schuberta
INTERVIEW

„Prezentace se hodně přesouvá do onlinu, zároveň móda zůstává módou v reálném světě,” říká o současném módním světě mladý návrhář Tobias Schubert

Tobias Schubert, zakladatel značky Tobias Equipment, je na české módní scéně průkopníkem. Jeho móda vypráví příběhy, které přesahují realitu, experimentuje s netradičními materiály a 3D tiskem a jeho přehlídky na fashion weecích jsou samy o sobě zážitkem. Jak přetváří virtuální světy a fiktivní příběhy do fyzických oděvů? Proč je pro něj důležité experimentovat s netradičními materiály? A co prozradil o své spolupráci s předními umělci a režiséry?

Vaše tvorba pod značkou Tobias Equipment je inspirována fiktivním a virtuálním světem. Co vás na něm fascinuje?

Rád převádím fiktivní nebo virtuální předměty do našeho světa. Líbí se mi představa, že trocha magie by se mohla objevit i v naší realitě. A tu magii možná vidím v té řemeslné práci.

Kdy jste si uvědomil, že móda může být jedním z médií pro převod estetiky a narativů fiktivních a virtuálních prostorů do reality?

Já se nejdřív dostal k módě a skrze ni jsem začal překládat tuhle estetiku. Tam jsem se našel a začal jsem ji transformovat do různých médií. Každopádně to bylo na UMPRUM.

Jak tyto specifické aspekty virtuální reality promítáte do svého designérského jazyka a jak konkrétně to ovlivňuje siluety, textury a grafické prvky ve vašich oděvech?

Vždy mě lákala představa, že by oděv mohl vypadat jako dračí srst nebo brnění, co má vlastnosti jako Mythril od J. R. R. Tolkiena, tak to vždy na nějakém modelu zkusím. V každé přehlídce nebo projektu ale řeším jiné věci. Nejdřív jsem chtěl být hodně ve fantasy, poslední přehlídku zase spíše v aktuálním světě…

PŘEČTĚTE SI TAKÉ: „NEBOJÍM SE ŘÍCT VĚCI, O KTERÝCH SE TŘEBA JEN ŠEPTÁ, ŽASNU, JAK NĚKTEŘÍ NÁVRHÁŘI POUŽÍVAJÍ OZNAČENÍ „HAUTE COUTURE” HLAVA NEHLAVA,” ŘÍKÁ BEATA RAJSKÁ

Tobias Equipment
Foto: Petr Vágner, se souhlasem Tobiase Schuberta

Jaký příběh nebo poselství se snažíte prostřednictvím těchto vizuálů vyjádřit?

Nemyslím, že prvotní zájem je poselství. Hodně točím ze zákulisí a making of, takže jsem rád, když z toho někdo pochopí, že si třeba může postavit i svůj vlastní svět. 

Jste známý také svou prací s netradičními materiály, postupy a technikami. V jakém okamžiku své kariéry jste si uvědomil svou zálibu v nekonvenčních materiálech a technikách? Došlo k nějakému konkrétnímu „aha momentu”?

Ten moment byl YouTube, kde jsem objevil, jak s materiály pracují filmový rekvizitáři a cosplay tvůrci. Řekl bych, že to jsou asi nejvíc komplexní řemeslníci. Umí pracovat se širokou škálou materiálů, dokážou napodobit jakýkoliv materiál, a tím pádem dokážou vlastnosti jednotlivých materiálů kombinovat podle toho, co se jim zrovna hodí, a to je opravdu zajímavé.

Jednou z technik, které využíváte, je 3D tisk. Jak funguje a jaké metody jste si osvojil?

To je možná, co jsem naznačil. Z 3D tisku se dá napodobit všechno. Můžete chtít zajímavou rekvizitu, ale i funkční stojan na mikrofon. Dá se tím vyřešit téměř vše, ale pořád je to plast a moc to nevydrží.

PŘEČTĚTE SI TAKÉ: MŮŽE UMĚLÁ INTELIGENCE NAHRADIT SOUČASNÉ UMĚLCE? ODPOVĚĎ STÁLE NENÍ JEDNOZNAČNÁ

Tobias Equipment
Foto: Se souhlasem Tobiase Schuberta

Vidíte potenciál a uplatnění 3D tisku v módním designu? Jaké výhody a naopak nevýhody má 3D tisk oproti tradičnímu šití a myslíte si, že ho bude možné v budoucnu zcela nahradit?

Využívá se už teď při výrobě bot. Viděl jsem spoustu zajímavých projektů tisku do látky. Jsou to spíše formy ozdob, ale pořád se to vyvíjí. Velké omezení je, že většina tiskáren má zatím malou plochu. Myslím, že to spíš tradiční šití obohatí. 

S jakými nejvíce překvapivými materiály jste pracoval a co jste se při práci s nimi naučil?

Při produktové designu musím občas nahradit nějaký materiál dostupnější variantou, tím pádem pracuju se vším, co najdu – například hadicí od bazénu, izolací na potrubí, nebo třeba silikonem.

Jaké další netradiční materiály nebo techniky kromě 3D tisku chcete v budoucnu prozkoumat?

Právě se seznamuji s tím silikonem, mě tyhle filmové materiály, speciální make-up… dost lákají.

PŘEČTĚTE SI TAKÉ: „NĚKTERÉ TRENDY JSOU ÚŽASNÉ A NĚKTERÉ JSOU SPÍŠE VÝMYSLEM, ABY SE NA SÍTÍCH NĚCO DĚLO,” ŘÍKÁ ELIŠKA PICHOŇSKÁ

Tobias Equipment
Foto: Se souhlasem Tobiase Schuberta

Nemohla nám uniknout vaše spolupráce s předními českými a slovenskými umělci a režiséry hudebních videoklipů. Jak tyto spolupráce vznikají a v čem se liší navrhování pro umělce od navrhování ready-to-wear oblečení?

Řekl bych, že oděv má více pravidel. Pokud děláte něco, co má nějak vypadat jen v jedné scéně nebo fotce, je to daleko svobodnější. Začalo to, když jsem poznal Jana Stracha. Ten se na mě obracel u svých nejzajímavějších projektů. Později se začali jiní umělci ozývat sami.

Jaký je při takových spolupracích váš tvůrčí proces? Kolik tvůrčí svobody máte a do jaké míry se umělci podílejí na návrhu svých kostýmů nebo rekvizit do videoklipů?

Poslechnu si představu, nápady a co od toho očekávají, a následně jim dám svůj názor. Dost často ani neví, co je všechno možné. Každý to má jinak – někdo má jasnější představu, někdo mi dá úplně volnou ruku.

Můžete se podělit o nějaké postřehy nebo zážitky při tvorbě speciálních kostýmů nebo instalací pro Yzomandiase, Rytmuse nebo Viktora Sheena, které vám utkvěly v paměti?

Obecně to jsou většinou dost náročné dny. Já dělám vlastně vždy všechny rekvizity poprvé a vždy se vyskytne nečekaný problém. Zároveň je moje práce to vyřešit. Videoklipy oproti třeba reklamě jsou specifické. Není na ně takový budget, a zároveň to každý bere dost osobně, takže se často pracuje téměř bez spánku, s velkým nasazením a v dost soustředěné atmosféře.

PŘEČTĚTE SI TAKÉ: „NEMYSLÍM SI, ŽE MOJE TVORBA NYNÍ BUDE PLNÁ PALEM, KOKOSU A MOŘE,” TVRDÍ RAPPER RENNE DANG ZNÁMÝ TAKÉ Z REALITY SHOW SURVIVOR

Tobias Equipment
Foto: Se souhlasem Tobiase Schuberta

Jste na nějaké konkrétní projekty nebo spolupráce obzvlášť hrdý?

Pořád se to vlastně vyvíjí. Nejdříve jsem byl rád za spolupráci s oblíbenými interprety, později třeba za nějaké oficiální záležitosti typu celosvětová reklama pro Audi. Aktuálně je to moje hra PRIMA MATERIA XXV.

Na střední škole jste módu nestudoval, ale poté jste se rozhodl nastoupit na UMPRUM, studovat módní tvorbu a dostat šanci prezentovat své kolekce na fashion weeku. Co to pro vás znamená?

No, tak tehdy jsem chtěl zjistit, jestli na to mám, jestli se z toho povrchového přemyšlení umím zamyslet hlouběji. Já se ty věci vždy snažil hrotit, jelikož jsem měl pocit, že ostatní jsou ve všem déle a napřed. Jakmile jsem prezentoval na fashion weeku a pochopil prostředí, uvědomil jsem si, že jsme to vlastně my, kdo to tvoří.

Proč jsou podle vás fashion weeky pro návrháře důležité?

Pokud se chce člověk udržovat v povědomí, je to ideální platforma. Druhá věc je, že člověk musí zjistit, jaká frekvence mu vyhovuje a zda to dává smysl i po finanční rovině. Záleží tedy, jak s tím designer pracuje.

PŘEČTĚTE SI TAKÉ: MERCEDES-BENZ PRAGUE FASHION WEEK SS26 SE BLÍŽÍ: BUĎTE V OBRAZE, CO SE BUDE DÍT

Tobias Equipment
Foto: Natálie Navrátilová, se souhlasem Tobiase Schuberta

Na minulý pražský fashion week jste si připravil něco zcela výjimečného – vytvoření vlastní videohry pro vaši přehlídku je dalším přelomovým bodem ve vaší kariéře. Jaký byl primární záměr tohoto projektu a co vás k němu inspirovalo? Jakou reakci jste chtěli u publika vyvolat?

Moje inspirace pochází z počítačových her, měl jsem to v hlavě už delší dobu. Na škole jsem se dozvěděl, že spolužáci založili studio a vyvíjí svoje hry. Hned jsem si řekl, že tohle je konečně příležitost, a tak jsme vytvořili hru. Vytváří to úplně nový zážitek pro publikum a zároveň propojuje s fashion světem. Ta dynamika mezi reálnem a virtuálnem rezonuje celým tímhle projektem. Objevují se v ní i reálné postavy a interpret, se kterým pracuji. Chtěl jsem hlavně ukázat, že už to není jen o inspiraci, ale že už i tu hru opravdu tvoříme.

Na hře spolupracoval Marek Svitek, špičkový český kaskadér. Jaký byl jeho konkrétní přínos a jak jeho odborné znalosti tento projekt obohatily? S jakými technickými nebo kreativními výzvami jste se při realizaci své vize v rámci videohry setkal?

Marek by hlavní koordinátor a choreograf kaskadérů. Byli teda jenom dva – ještě Anička Lipoldová, ale vytvořil pohyby pro naše bojovníky. Nezdá se to, ale ve hře bylo potřeba vytvořit spousta úhybů, skoků, reakcí, a hlavně úderů, které Marek vlastně trénuje celý život. Všechno to probíhalo přes technologii motion capture, který snímá právě jeho pohyby a ukládá je do počítače. Mimo jeho životní příběh a rozhovor, který nám věnoval, byl tohle opravdu velký přínos pro celou hru. Vnesl do toho další opravdovost a profesionalitu.

Vnímáte integraci digitálních prvků do módy jako potenciální budoucí směr pro módní prezentace a vyprávění příběhů značek?

Vlastně se to stává velkým trendem – značky se opírají o tohle téma a většinou ho dost povrchově využívají. Prezentace se hodně přesouvá do onlinu, zároveň móda zůstává módou v reálném světě.

PŘEČTĚTE SI TAKÉ: „POJĎME V PRVNÍ ŘADĚ POCHOPIT TO, CO JE TREND A PROČ VZNIKÁ,” VYZÝVÁ MÓDNÍ NÁVRHÁŘKA RADKA SIRKOVÁ

Tobias Equipment
Foto: Regina Voronina, se souhlasem Tobiase Schuberta

Myslíte si, že virtuální móda a digitální zážitky se budou stále více integrovat i do našich fyzických šatníků?

Dokud tu nebude virtuální svět, který přinese podobné zážitky a vjemy jako ten reálný, tak těžko. Zajímavá by byla představa, že jednou budeme potřebovat novou kůži, a nejen šaty. Řekl bych, že digitální zážitek může vnést příběh a duši do reálných šatů v reálném světě.

Dá se o vás říct, že jste opravdu velmi kreativní člověk. Kromě už zmíněného pořádáte workshopy, natáčíte vlogy a máte unikátní koncept podcastu se zajímavými hosty na YouTube. Česká módní scéna jistě potřebuje tak kreativní lidi, jako jste vy, neláká vás ale i zahraničí?

Děkuju moc. Já chci být nejdřív stabilní v Česku. Právě se i snažit, aby úroveň šla nahoru, jelikož jsme to my, co tvoříme, kdo tomu může pomoct. Můj sen je podílet se na nějakém filmu, tak ten by mohl být zahraniční. Uvidíme.

Jak vidíte roli mladých návrhářů, jako jste vy, při utváření budoucnosti módy a jaký vliv chcete mít na módní svět?

Já chci jen propojit věci, co mám rád. Snažit se tomu dát příběh a koncept. Moje úloha je experimentovat a ukazovat, co je možné v tématu, kterému se věnuji. Pokud jen jednoho člověka moje tvorba inspiruje k jeho vlastní, budu rád.


Zdroj: Autorský rozhovor, instagramový profil Tobiase Schuberta, TikTok profil Tobiase Schuberta, YouTube kanál Tobiase Schuberta

Napsat komentář