Ačkoliv české e-shopy (a nejen ty) používají výraz Black Friday ve spojitosti se slevami a výprodeji, jak je rok dlouhý, jeho skutečný a původní význam odkazuje na tento pátek. Chystáte se nakoupit vánoční dárky ve velkém a brousíte si zuby na slevové akce? I když jste opatrní a obezřetní, neuškodí si připomenout základy bezpečnosti při pohybu na internetu. Kyberzločinci totiž právě mají žně a stačí jen chvilka nepozornosti, abyste se chytili do jejich pasti.
Co je Black Friday?
Čtvrtý listopadový čtvrtek se v amerických domácnostech line vzduchem vůně pečeného krocana, který se podává se sladkými bramborami, bramborovou kaší a brusinkovou omáčkou. Američané totiž slaví Den díkůvzdání, který se neobejde bez tradiční tabule, a samozřejmě i vzdání díků. A protože USA si s marketingem odjakživa rozuměly, není divu, že společně se Dnem díkůvzdání vznikla obrovská marketingová kampaň jednoduše pojmenovaná Black Friday.
Skutečný Černý pátek je pouze jeden
Black Friday každoročně připadá na pátek po Díkuvzdání a Američané si během něj obouvají tenisky, připravují peněženky a vyrážejí do obchodů. Proč? Čekají v nich na ně totiž ohromné slevy a jedná se o začátek vánočních nákupů.
Jak ale píše web Parade, vznik Černého pátku je zahalen mýty. Jedním z nich je ten, že černá barva v názvu odkazuje k tomu, že se tržby obchodníků konečně přehoupnou z červených čísel do černých. Další mylná domněnka propojuje Black Friday s prodejem otroků, což je podle historiků nepravdivé tvrzení a hoax.
Jak to je tedy doopravdy? Pojem Black Friday se začal používat v 60. letech 20. století ve Filadelfii. Město totiž bylo v pátek po Dni díkůvzdání zaplněno lidmi, kteří chodili na fotbalové zápasy a začínali nakupovat vánoční dárky. Filadelfie tak byla ucpaná a dopravní kolapsy se každoročně opakovaly. Policisté proto začali tomuto dni přezdívat Černý pátek.
Až v 80. letech se začalo na tento den pohlížet pozitivněji a stal se synonymem obrovských předvánočních výprodejů a nákupní horečky. Z Filadelfie se začal Black Friday postupně rozšiřovat po celé Americe a po roce 2000 díky internetu a globalizaci také do celého světa.
PŘEČTĚTE SI TAKÉ: NEJEN DIDEROTŮV EFEKT OVLIVŇUJE NAŠE NÁKUPNÍ CHOVÁNÍ, NEMUSÍTE MU VŠAK PODLEHNOUT

Jak čelit kyberpodvodům při nákupech online?
Chystáte se Black Friday využít ve svůj prospěch a vzít útokem kamenné prodejny i e-shopy? Protože nastává období, kdy mají kyberútočníci žně, buďte obezřetní a opatrní, abyste se nestali jejich další obětí.
Důvěřuj, ale prověřuj
Předtím, než se naplno ponoříte do šílené nákupní horečky, si vzpomeňte na známé pravidlo: důvěřuj, ale prověřuj. V prvé řadě si ověřte, že cena, která je podle nabídek e-shopů nejvýhodnější za letošní rok a vy byste byli blázni, kdybyste ji nevyužili, je skutečně výhodná. Porovnejte cenu daného výrobku u jiných prodejců anebo se podívejte na srovnávač.
Pozor na podvodné webové stránky a typosquatting
Druhou věcí, kterou je dobré zkontrolovat před tím, než vyplníte své údaje, a třeba i číslo karty, je samotná webová stránka, z níž si chcete objednat výhodné zboží. Během předvánočního období se podvodné weby rojí jako houby po dešti a jejich strategie je jednoduchá: snaží se nalákat kupující nízkými cenami a neodolatelnou nabídku k nákupu neexistujícího zboží.
Velmi častý je především typosquatting. Jedná se o oblíbenou metodu kyberzločinců, jež spočívá ve využití překlepové domény. Webová stránka se tak tváří jako stránka dobře známého prodejce, ale háček je v tom, že v jejím názvu je nějaký drobný překlep, kterého si na první pohled nemusíte vůbec všimnout.
Pravidelně kontrolujte své bankovní výpisy
Abyste měli jistotu, že vám z účtu neodchází peníze bez vašeho vědomí a nedošlo k nějaké neautorizované transakci, pravidelně si kontrolujte výpisy z bankovního účtu. Obzvlášť v předvánočním období se člověk snadno ztratí ve svých výdajích a pár stovek navíc ani nemusí zaznamenat.
PŘEČTĚTE SI TAKÉ: STYLOVĚ, ALE S ROZUMEM: OSVOJTE SI TIPY A TRIKY, JAK UŠETŘIT PŘI NAKUPOVÁNÍ OBLEČENÍ

Používejte zabezpečenou Wi-Fi
Chystáte-li se nakupovat na nějakém e-shopu, vždy k tomu raději využívejte zabezpečenou Wi-Fi síť, nikoliv tu veřejnou. Snižujte tím riziko úniku vašich citlivých údajů.
Důraz na rychlost doručení se vám může prodražit
Jak uvádí společnost Fortinet, světový lídr v oblasti kybernetické bezpečnosti a průkopník konvergence sítí a zabezpečení, zejména příslušníci generace Z, kteří jsou narození mezi lety 1996 a 2010, se při online nakupování rozhodují podle rychlosti doručení a jsou ochotni zaplatit vyšší částku za doručení tentýž den.
Kyberšmejdi se toho samozřejmě vůbec neostýchají zneužít. „Kyberzločinci přizpůsobují své taktiky preferenci rychlého doručení zboží. Nejčastěji se jedná o formu phishingu prostřednictvím textových zpráv. Typickým příkladem jsou SMS informující o zpožděné zásilce nebo blížícím se doručení, které vyzývají příjemce, aby klikl na odkaz pro potvrzení jména, adresy a dalších osobních údajů. Odesílatel se přitom často vydává za některou ze známých společností, například Českou poštu. Po otevření odkazu mohou útočníci získat nejen přístup k citlivým datům, ale i odhalit uživatelská jména a hesla,” říká regionální senior ředitel společnosti Fortinel pro střední a východní Evropu Ondřej Šťáhlavský.
Jak se tomu bránit? Hlídejte si, jaká společnost vám bude zboží doručovat a na SMS zprávy s odkazem nereagujte, a rovnou je vymažte.
Neklikejte na příliš lákavé reklamy
Zdá se vám nějaká reklamní nabídka, která na vás bliká na důvěryhodných stránkách, až příliš dobrá? Kyberútočníci rádi umisťují falešné reklamy a odkazy, které lákají na zlevněné zboží, právě na důvěryhodné stránky a doufají, že odvedou vaši pozornost. V předvánočním období se výskyt malwaru na webových stránkách každoročně zvyšuje.
PŘEČTĚTE SI TAKÉ: UMĚLÁ INTELIGENCE MĚNÍ ONLINE NAKUPOVÁNÍ, LIDÉ JÍ ALE PARADOXNĚ NEVĚŘÍ

Sociální sítě jsou pro kyberšmejdy hotová pastva
Ani na sociálních sítích nejste před kyberútočníky v bezpečí. Reklamami se to na nich jenom hemží a narazit na falešné reklamy, které propagují neexistující zboží a vouchery, anebo na odkazy lákající na atraktivní dárky a soutěže, není nic výjimečného.
Když se umělá inteligence používá pro nesprávný účel
Umělá inteligence sice dokáže usnadnit práci a ušetřit vám čas, ale kyberútočníci přišli na to, jak ji zneužít. Právě s pomocí AI se totiž dají vytvářet přesvědčivé e-maily a repliky legitimních webových stránek.
„I když na nás během předvánoční sezóny číhají kyberpodvody doslova na každém kroku, existují jednoduché taktiky, jak se jim vyhnout. V první řadě bychom měli dbát na pravidelné aktualizace zařízení, softwaru, prohlížečů a aplikací. Před nákupem v některém z e-shopů je dobré věnovat pozornost designu stránky – příliš mnoho vyskakovacích oken s reklamou, nefunkčních odkazů a gramatických chyb je jasným varovným signálem. Samozřejmostí by měly být unikátní přihlašovací údaje pro každý využívaný účet, udržet si o nich přehled pomůže nástroj pro správu hesel,“ uzavírá Ondřej Šťáhlavský.
Využijte předvánoční slevy, a především výhodné nabídky spojené s Black Friday na maximum, ale nezapomínejte být obezřetní a nenechte se napálit od kyberútočníků.
Zdroje: Tiskové materiály, Parade
$content$