Původně byla šperkařkou, později se přeorientovala na oblečení. Ivana Mifková je zakladatelkou značky ARTGI, kde má každý kus svůj příběh. Vytváří výrazné kolekce, které si zakládají na čistých liniích a jednoduchých nadčasových střizích. Proč se Ivana odklonila k oděvům a bylo pro ni na trhu stále místo? Jaký jedinečný pohled přináší do světa módy? A proč její kousky nepodléhají sezónním trendům?
Vaše profesní zázemí je ve šperkařství. Co bylo katalyzátorem toho, že jste se pro své tvůrčí vyjádření přeorientovala na oblečení? Co podnítilo založení vaší značky ARTGI?
Značka ARTGI vznikla v době, kdy jsem ještě tvořila šperky. ART jako umění a GI jsou mé iniciály za svobodna. Původně nebylo mým záměrem přeorientovat se na oblečení, i když je pravda, že jsem skici a návrhy šperků často tvořila už jako součást nějakého outfitu, bavilo mě si vizualizovat a ztvárnit souhru šperku a oděvu, vnímat to jako celek spolu s identitou samotné ženy.
Zlomový bod, kdy jsem se začala zabývat také oděvem, nastal vlastně náhodou v době, kdy jsem experimentovala s technikou smaltu. Měla jsem spoustu návrhů, jednoduchých geometrických tvarů a různých barevných kombinací, které mi přišly zajímavé také pro vytvoření grafik nebo potisků na trička. Vyhledala jsem nejvhodnější techniku, kterou bych tyto grafiky přenesla na tenkrát zakoupená obyčejná trička, a jen tak z legrace jsem vytvořila malou kolekci.
V tu dobu jsem se také poprvé přihlásila na Dyzajn market. Tuším, že to byl rok 2013. Prioritně jsem tam jela prezentovat své šperky a trička jsem vzala jako doplnění konceptu. Byla jsem překvapena, jaké mělo to spojení úspěch. Ženy si odnesly šperk a tričko, které se vzájemně vizuálně doplňovaly. Minimalistické geometrické šperky a geometrické grafiky na tričku.
Proč právě oblast módy? Existovala v módním prostředí nějaká konkrétní mezera, kterou podle vás mohla ARTGI zaplnit?
Postupně jsem zjistila, že oblečení si ženy žádají stejně jako šperky. Vlastně díky přímému kontaktu, především právě na prodejních marketech, kam jsem začala pravidelně jezdit několikrát do roka. Bylo to pro mě velkou motivací. Zákaznice si u mě kupovaly šperky, ale zároveň mě „nutily“ rozšiřovat také nabídku triček, na kterých se tyto geometrické prvky objevovaly. Nechtěla jsem však nakupovat trička od velkovýrobců a začala jsem si je navrhovat sama.
Moje máma nám vždy jako malým dětem doma šila, takže zpočátku to byla ona, s kým jsem nové střihy tvořila. Postupně vznikala trika, mikiny i šaty. Myslím, že to byl rok 2015, kdy jsem oslovila a zaměstnala první krejčovou, nabídka se rozšiřovala. To bylo stále období, kdy jsem tvořila šperky i oděvy zároveň a přirozeně jsem je navrhovala tak, že se doplňovaly. To, myslím si, nebylo úplně obvyklé, ale žádané.

V čem se liší práce s oděvy od navrhování šperků?
Zásadní odlišnost je pro mě právě v tom, že šperky jsem si nejen navrhovala, ale zároveň je sama vyráběla. Šperkařství je krásné řemeslo, které si vyžaduje spoustu trpělivosti, technických znalostí a dovedností. Samozřejmě stejně jako krejčovské řemeslo. Oděvní tvorbu jsem nikdy nestudovala a paradoxně ani neumím šít, takže to je pro mě ryze designérská činnost, ale velmi kreativní. A protože jsem potřebovala nejen nové produkty navrhovat a realizovat, ale také prodat, budovat značku, marketing, vizuální podobu, website, e-shop, komunikace… je toho opravdu hodně, na šperky už mi nezbýval čas. Krásně jsem si všechno nářadí a celou šperkařskou dílnu zabalila a uskladnila, a až přijde čas, věřím, že se k tomu jednou vrátím.
Říkáte, že šperk nemusí být vždy hmatatelný, ale může být přímou součástí oděvu. Můžete tento koncept rozvést a popsat, jak se projevuje ve vašich návrzích?
Protože jsem se se šperkem musela fyzicky rozloučit, mám potřebu jej stále vnímat jako svou součást, jako součást toho, co tvořím v módním prostředí. Šperk nemusí být pouze prsten nebo náhrdelník, šperk je jakýsi doplněk ženy, doplněk oděvu. I opasek může být považován za šperk, když je zajímavě zpracovaný, může tak být vnímána i grafika na oděvu. Mé klientky mi často samy říkají, že právě proto, že má oděv na sobě grafiku, například jednoduchou linku na černých šatech, které si můžou vzít i na společenskou událost, nemusí řešit doplněním šperku, a přesto cítí, že mají na sobě něco neobyčejného, autorského.
PŘEČTĚTE SI TAKÉ: NEJEN DIDEROTŮV EFEKT OVLIVŇUJE NAŠE NÁKUPNÍ CHOVÁNÍ, NEMUSÍTE MU VŠAK PODLEHNOUT

ARTGI se vyznačuje grafickými aplikacemi geometrických tvarů a textů a dává přednost čistým liniím a jednoduchým střihům. Jaký význam má pro vás tento minimalistický přístup? A co chcete prostřednictvím svých výtvorů sdílet se svými zákazníky?
Minimalistický přístup, to jsou právě ty čisté linie, kdy spolu s dobře zvoleným materiálem, kvalitním zpracováním, propracovanými detaily vznikne vizuálně nesložitý oděv, který však dobře sedne, je pohodlný a dá se snadno kombinovat spolu s dalšími oděvními kousky a obuví. Grafická aplikace už je ten zmíněný šperk, který má vyjádřit to, že nositel nebo nositelka vyznává právě tu jednoduchost a čistotu. A texty jsou taková okrajová záležitost, kterou občas použiji, ale pouze, když mi to dává nějaký smysl.
Co rozhoduje o výběru konkrétních geometrických tvarů? Mají nějaký konkrétní význam, nebo slouží čistě vizuálnímu účelu?
Žádný symbolismus v tom nezamýšlím, pro mě je to čistě vizuální záležitost. Ale pokud si někdo koupí triko s kruhem a má to pro něj nějaký hlubší význam, může to tak být.
Ve svých kolekcích vytváříte dámské i unisex kousky. Co pro vás znamená unisex?
Unisex znamená, že ten oděv má sednout ženám i mužům. Většinou se jedná o trika, volné mikiny, mikinotrika, která máme v nabídce, případně oversize „teplákový“ kabát s kapucí, který si u nás také kupují jak ženy, tak muži.

Považujete unisex módu za způsob, jak stírat hranice nebo překračovat tradiční genderové normy v módním průmyslu i mimo něj?
V dnešní době jsou ty hranice oproti tomu, jak bývalo zvykem dříve, hodně posunuté, to vidíme. Ženy nosívaly pánské střihy už dávno a nosí je stále. Za sebe můžu říct, že žena v obleku je určitě více sexy než muž v crop topu. Holky dnes často oblékají volné oversize, vyloženě klučičí střihy, ve kterých záměrně schovávají svou siluetu, a muži naopak své siluety ukazují nebo nosí ženské doplňky. Ale samozřejmě to respektuji, je to věc každého z nás. Jsme v době, kdy vlastně už je všemožné možné, a ne neobvyklé. Asi je to jen otázka zvyku veřejnosti. Ano, právě móda má nejblíž k sebevyjádření každého z nás.
Jak přistupujete k navrhování unisex kousků, aby rezonovaly s širokým spektrem lidí a různými typy postav?
Naše unisex kousky nejsou o tom, že si muž oblékne sukni, nabídka se týká opravdu spíš těch oversize střihů, kde je bráno v potaz, že muži mají širší ramena. Některé naše unisex střihy ale neocení všichni pánové, například mikinu s širokým kimono rukávem si každý muž neoblékne. Klasická unisex trika, která máme v nabídce, však u nás muži často kupují.
Existují nějaké konkrétní styly nebo designové prvky, které zájemci o unisex oblečení preferují nejvíce?
U nás v nabídce mnoho unisex produktů nemáme, ale nejčastěji požadovaná jsou zmíněná unisex trika, mikinotrika a mikiny, většinou s grafikou, dlouhou linkou nebo kruhem v černých a bílých barvách. Všeobecně si myslím, že to, co lidé hledají, když jde o unisex oblečení, jsou právě hodně oversize kousky, mikiny svetry a i některé typy kalhot.

Co chcete, aby zákazníci zažili, když investují do některého z vašich produktů?
Jako určitě každý designér si přeji, aby se v tom kousku cítili na první dobrou pohodlně, seděl střih i materiál a aby zažili, že jim ten kousek každý pochválí. A aby jim dlouho vydržel.
Kromě toho, že se zabýváte unisex módou, zdůrazňujete, že kousky ARTGI nepodléhají sezónním trendům a jsou zaměřeny na nadčasovost. Jak se snažíte tohoto pocitu nadčasovosti ve svých návrzích dosáhnout?
Nadčasovost v módě udává střih, barva a materiál. Tímto tématem se zabývám čím dál víc, proto v naší nabídce již převládá oblečení, které potřebuje mít každá žena ve skříni pro různé příležitosti. Například černé kalhoty, široké i užší, kalhoty z džínoviny, jednoduché košile a šaty z kvalitního popelínu v biokvalitě se stojáčkem, skrytým zipem a jednou výraznou kapsou, v různých variantách, i barevných od základní černé, bílé, béžové, ale i červené v kombinaci s fuchsiovou. Trička nadčasových střihů bez grafiky i s velmi minimalistickými grafickými potisky. Topy kimonových střihů, volné pohodlné šaty a haleny z příjemné chladivé viskózy. Šaty i trika z bambusové viskózy. Na zimu vlněné kalhoty, bundy a kabáty v neutrálních barvách.
Žádá si vytváření nadčasových kousků jiný přístup k výběru materiálů a výrobě než navrhování podle sezónních trendů?
Určitě ano při výběru materiálů a následně také jejich údržby. Materiál musí vydržet, kvalitní látky se nesmí žmolkovat, oděv by měl stále držet svůj tvar, barevnost. Zabere hodně času takové látky najít. A pak ušití, nitě, jehly… to všechno má vliv na kvalitu. Všechno se to stále s respektem učím, objevuji, zjišťujeme s krejčovými, které materiály, nitě, jehly ano, které ne. To vše je dlouhý proces a také jejich dlouholeté zkušenosti. Děkuji jim za ně, také bez těchto žen by ARTGI nemohlo fungovat.

Jak se vám daří najít rovnováhu mezi touhou po něčem novém a originálním a cílem vytvářet oděvy, které zůstanou aktuální a žádoucí i v průběhu času?
Čím dál častěji v navrhování nových kousků myslím na to, aby byly dlouho nositelné, pohodlné a neokoukaly se. Ale občas samozřejmě zakomponuji i více výrazné modely, ať už barvou, střihem, nebo právě použitou grafikou, o které vím, že nebude bavit nositelku úplně navždy. U triček se můžu více rozšoupnout, ta prostě většinou častým nošením a praním nevydrží tolik jako třeba bunda, kabát nebo šaty.
Co vás motivuje k vytváření nadčasových kousků v prostředí, které se řídí trendy a neustálými změnami?
Beru jako výzvu a výhodu, že mám tuto možnost. Právě proto se klientky vracejí.
Udržitelnost je pro ARTGI další klíčovou prioritou. Jak kromě výběru materiálů přispíváte k udržitelnějším postupům v módním průmyslu?
Možná už je to opakující se klišé odpověď, ale význam udržitelnosti spočívá v tom, že lokální značky zaměstnávají místní lidi, nezatěžují životní prostředí, dbají na výběr správných materiálů…
Já dávám práci celkem čtyřem švadlenkám a vše je ušito v blízkém okolí města, ve kterém žiji a pracuji. Lidé, kteří nakupují od lokálních značek, nepodporují převážení produktů přes půl světa. Snažím se také neprodukovat příliš mnoho věcí na sklad, aby pak nehrozilo, že se neprodají a skončí někde na skládkách. Proto většinou šijeme až poté, co si zákaznice svůj kousek objedná. Snažíme se využít téměř všechen materiál, nemít mnoho zbytků látek, nebo je ještě nějak někde využít.

Jaký je váš názor na současný stav udržitelné módy a jaké změny jsou podle vás v tomto odvětví ještě potřeba?
Slovo udržitelná je v dnešní době často používané, ale těžko dokázat, zda je to vše, co se za tímto fenoménem skrývá, pravda. Změny… nevím, asi více transparentnosti.
S jakými největšími mýty o udržitelné módě se setkáváte?
Některé velké korporátní společnosti se prezentují, že spadají do slow fashion, například některými svými kolekcemi a spolupracemi se světovými designéry, nebo že používají recyklované materiály, ale jejich výroba jde beztak stejně z velkých fabrik, kde pracují lidé za nízké platy v nedůstojných podmínkách. I tato produkce je nadbytečná.
Jak překonáváte tvůrčí krize a kde hledáte inspiraci?
No, já vlastně nemívám ani tak tvůrčí krize jako spíš problém najít čas nové nápady realizovat. V hlavě se mi každý den tvoří myšlenky na další kousky, inspirací je mi vše možné kolem – lidi, které potkávám, architektura, japonská kultura, vizuální umění. Někdy stačí jen malý detail, který se ve mně usadí, a pak jej použiji v návrzích.
PŘEČTĚTE SI TAKÉ: ZNÁTE CENU ZA JEDNO NOŠENÍ SVÉHO OBLEČENÍ? JEDNODUCHÝ VÝPOČET MŮŽE ZMĚNIT PŘÍSTUP K CELÉMU ŠATNÍKU

Jaké momenty byly na vaší dosavadní cestě s ARTGI nejvíce obohacující?
Pro mě je upřímně nejvíc obohacující, když od svých klientek a klientů slyším, že jsou spokojeni, znovu a znovu si přijdou nakoupit nebo objednávají na dálku. To mě motivuje. Jinak taky silné emoce a velké zkušenosti na několika módních autorských přehlídkách, kterých jsem měla možnost se zúčastnit.
Během nadcházejícího víkendu budete své modely opět prezentovat na Dyzajn marketu. Jaká jsou vaše očekávání od účasti na této akci?
Těším se, že se opět potkám se svými stálými zákaznicemi, že si s nimi popovídám a že mě přijdou navštívit také úplně noví lidé. Opět povezeme nějaké novinky, tak jsem sama zvědavá na reakce, jak se budou líbit. A jako vždy je mým přáním a úkolem nezklamat, mít co nabídnout a mít samozřejmě úspěšné prodeje, abychom mohli opět investovat do nových kolekcí.
Jaké jsou vaše další ambice kromě tvorby a prodeje oblečení? Jak vidíte vývoj ARTGI v nejbližších letech?
Právě tento týden začínám online kurz vedený oceněnými profesionály z oboru, od kterého očekávám, že mě obohatí a o kousek dál posune do světa náročného a krásného fashion designu.
Také jsme na startovní čáře jednoho společného projektu s fotografkou Lindou Kořenou, na kterém začínáme intenzivně pracovat. Vše budeme postupně poodkrývat.
Moje ambice jsou stále pokračovat v budování silné autorské značky krok po kroku, a možná také proniknout na zahraniční trh.
Zdroj: Autorský rozhovor
$content$