Daniela, vystudovaná právnička, měla k módě velmi blízko už od dětství, a i když se nerozhodla pověsit kariéru úplně na hřebík, chtěla jít vlastní cestou a splnit si svůj sen – být sama sobě paní. Dnes se kromě full-time práce jako compliance manažerka věnuje také YouTube, kde ji můžete znát pod jménem Dana Havana. Co ji přivedlo k natáčení videí? Považuje se za influencerku? A na jaké módní trendy se můžeme ještě letos těšit?
Jak se z právničky stane milovnice módy a založí si vlastní internetový obchod?
Vždycky jsem byla milovnicí módy, jen mě při výběru vysoké školy a budoucího povolání ovlivnila mylná představa, že módou se nedá vydělávat, a na doporučení rodičů jsem se vydala na cestu právnického vzdělání, i přesto že jsem k právu, politice nebo historii nikdy neinklinovala. Vyrůstala jsem také v dalším mylném přesvědčení, že když se člověk dobře učí, bude se mu v životě automaticky dařit. Po dostudování a nástupu do své první práce mě realita tak trochu „profackovala“ a zjistila jsem, že nejenže dobře nevydělávám, ale moje práce mě ani trochu nenaplňuje.
Podnikání mě vždycky lákalo a tato moje zvědavost umocněná frustrací z mojí situace byla hnacím motorem spustit e-shop a alespoň vyzkoušet se svou kariérou a životem něco udělat.
Kdy sis uvědomila, že se chceš věnovat módě naplno?
Když jsem pochopila, že móda mě nejen baví, ale dá se jí krásně uživit stejně tak, jako čímkoliv jiným, když to člověk dělá s láskou, rozumem a vytrvalostí. Věřím, že kdyby si lidé více vybírali povolání podle svých zájmů a intuice než podle možnosti výdělku, měli bychom méně vyhořelých zaměnstanců z korporací. Ale to je debata na jindy…
A také v momentě, kdy jsem se přestala stydět za svou lásku k módě. Vždycky mě brzdil strach, že mě lidé budou považovat za povrchní, a já si to v sobě potřebovala srovnat a uvěřit, že móda se nevylučuje s inteligencí, spiritualitou a těmi správnými hodnotami. Z toho vznikl jedinečný mix mého obsahu a dvou témat, kterým se nejvíc věnuji ve své tvorbě – móda a seberozvoj. Ať je toto pro vás připomínka, že my ženy si nemusíme vybírat buď/anebo, ale můžeme dělat a milovat vše, co našemu jedinečnému já dělá radost!
Ve svých začátcích jsi založila online půjčovnu šatů s názvem Shaty a splnila sis díky tomu svůj sen. Jak k tomu došlo a jaké byly začátky půjčování šatů?
Na Slovensku v té době nikdo nic podobného nenabízel a já v tom viděla jedinečnou podnikatelskou příležitost. Já i moje kamarádky jsme řešily, že šaty na speicální příležitosti jsou mnohem dražší než ty běžné, ale paradoxně si je jednou oblečeme a pak nám trčí ve skříni. Navíc se všechno postupně přesouvalo z offline světa do toho online, takže online půjčovna šatů všechny tyto problémy vyřešila takovým moderním a udržitelným způsobem.Začátky však nebyly nejjednodušší. Z práv jsem skočila rovnou do e-commerce, a i když mi nadšení nechybělo, kapitál, zkušenosti a know-how naopak chyběly. Rok jsem provozovala pouze e-shop, protože technické řešení online půjčovny bylo mnohem složitější, ale jakmile jsem spustila půjčovnu, začala se pěkně rozbíhat. Ženy rychle pochopily pohodlnost a další výhody tohoto řešení.
Proč ses nakonec rozhodla skončit?
Roky jsem pracovala na plný úvazek a zároveň podnikala a cítila jsem, že se ani jednomu nedokážu naplno věnovat. Pracovala jsem od rána do večera, o víkendech i svátcích, až jsem úplně vyhořela. Musela jsem se rozhodnout jestli jedno, nebo druhé, a víc mě to táhlo k podnikání, takže jsem udělala asi největší rozhodnutí svého života, dala jsem v práci výpověď a začala se naplno věnovat svému e-shopu. Brzy poté přišel covid a najednou nikdo nepotřeboval společenské šaty. Aby moje podnikání tuto situaci přežilo, musela bych zcela změnit svůj obchodní model, a na to už jsem neměla finance, energii a ani motivaci. Přesto svůj první podnikatelský pokus nepovažuji za neúspěch – poučila jsem se a šla dál.
Ale s módou jsi neskončila a dnes se věnuješ hlavně natáčení videí. Co tě přimělo k založení kanálu na YouTube?
Vztah k tvorbě obsahu jsem si vytvořila během provozování svého e-shopu. Zpoza foťáku jsem se dostala před foťák, občas jsem pózovala jako modelka a velmi mě to bavilo. Kromě toho jsem roky ujížděla na zahraničních fashion youtuberkách a velmi mě inspirovaly. Od jejich kreativní práce, přes množství volnosti, kterou mají ve srovnání s korporátním životem, až po to, že si krásně vydělají tím, co je baví.
Ale začít s YouTube pro mě bylo obrovské sebepřekonání. Když natáčíte veřejně přístupná videa, dáváte se lidem k posouzení jako na zlatém podnose a já se děsila toho, co si o mně kdo pomyslí. Měla jsem problém prolomit dlouho budovanou identitu právničky a dovolit si dělat něco, co sice není tak vznešené, ale zato velmi autentické. Dnes, po natočení více než 100 videí, to hodnotím jako jedno ze svých nejlepších rozhodnutí.
Tvá tvorba je všestranná – vzděláváš o tom, jak se lépe oblékat, ukazuješ nejnovější módní trendy, zkoušíš nové věci, vloguješ a věnuješ se seberozvoji. Co tě nejvíc baví?
Baví mě všechna videa. Osobně si myslím, že videa o seberozvoji jsou mnohem smysluplnější a hodnotnější, ale i přesto vidím, že moje publikum baví víc ta módní. Snažím se tvořit videa, na která bych se sama ráda dívala, a funguje to.
Za svou relativně krátkou kariéru na YouTube jsi získal spoustu sledujících. Čemu vděčíš za tento úspěch?
V prvé řadě konzistenci – aby algoritmus YouTube fungoval, musíte pravidelně zveřejňovat příspěvky, a to přesně dělám. Už více než rok zveřejňuji každý čtvrtek v 18 hodin nové video. Také se více než na čísla soustředím na svou práci. Do každého videa dávám maximum, a pokud má video výsledky, těší mě to. Pokud ne, vím, že jsem udělala to nejlepší, co jsem mohla s časem a dovednostmi, které jsem v danou chvíli měla. Snažím se také hledat témata videí, která ženy baví a přinášejí jim hodnotu. Čím je video hodnotější, tím rychleji rostou čísla. Když čísla stagnují, je to pro mě znamení, abych vymyslela užitečnější témata.
Tvoje tipy určitě inspirují mnoho žen. Považuješ se za influencerku?
Ano, jsem influencerka, i když jsem měla dlouho problém se s tímto označením smířit. Bohužel mají influenceři negativní pověst a já chápu proč, ale doufám, že se to jednoho dne změní. Sázím na svoje slova a myšlenky, ne na okázalost svého těla nebo majetku. Vliv je vliv, a ten já mám – ženy mi denně píší, jak pozitivně svojí tvobou ovlivňuji jejich životy, a já jsem na to hrdá. Nevidím tedy důvod, proč popírat fakt, že jsem influencerka. Je to stejně úctyhodná práce jako každá jiná, pokud se dělá se správným úmyslem a správným způsobem.
Kromě módy miluješ i cestování. Které ženy jsou podle tebe nejstylovější a jak vnímáš styl Slovenek a Češek? Umíme se oblékat?
Ze všech mých cest mě nejvíce inspirovala móda v Moskvě a Dubaji. Ruské ženy se oblékají velmi žensky, smyslně, ale zároveň vědí, co jim sluší. V tamních ulicích jsem vnímala krásnou rovnováhu mezi elegancí a extravagancí. V Dubaji mě inspirovala rozmanitost a to, že tam nic není příliš. Outfit, který by na Slovensku vzbudil pozornost a možná i pohoršení, je v Dubaji zcela běžný.
Styl slovenských a českých žen je velmi konzervativní a je negativně ovlivněn naším počasím. Celou zimu je na ulicích záplava černé a hrozné nudy… Mám pocit, že naše ženy spíše upřednostňují funkci před stylem a bojí se vyniknout a ukázat svým oblečením svou individualitu.
Jak bys popsala svůj styl? Kdo je tvou inspirací?
Elegantní a ženský s jemným sexy nádechem. Stylem mě unspirují influenceři Alpa Rama, Freddy Cousin-Brown či Lydia Millen, ale také z offline světa i moje maminka a babička, které se vždy oblékaly jako opravdové dámy.
Jaké módní pravidlo bys nikdy neporušila?
Vyváženost proporcí. Pokud mám upnutý top, nosím ho s volným spodkem a naopak, pokud mám například oversized halenku, kombinuji ji s upnutým spodkem, jako je minisukně nebo úzké kalhoty. Tuto rovnováhu se rovněž se snažím zachovat u nahoty, takže pokud mám sexy top, vezmu si ho ke konzervativním kalhotám, a pokud mám na sobě minisukni, tak ji kombinuji s decentním topem.
Jaký je tvůj nejdražší kousek?
Kabelka Yves Saint Laurent.
Oblíbená módní značka?
Těžko vybrat. Nejčastěji nakupuji na e-shopu Asos a v Zaře, ale moc se mi líbí i značky jako Karen Millen nebo & Other Stories.
Marilyn Monroe, nebo Audrey Hepburn?
Marilyn Monroe – ta ženskost a smyslnost, kterou vyzařovala, se odrážela v jejím chování a stylu a byla velmi inspirativní…
Šaty, nebo sukně?
Šaty! Jeden kousek a hotovo, už žádné ranní přemýšlení, kombinování a zdržování, protože i když módu zbožňuji, jsou důležitější věci, které musím řešit, než je můj outfit.
Na jaké další módní trendy se můžeme letos těšit?
Na cokoli, co je inspirováno rokem Y2K – přelomem 90. let a začátkem 21. století. Hodně džínoviny, zejména midi sukní, bokových střihů kalhot, spodního prádla, které se běžně nosí, například braletky pod sako, korzetové prvky, kapsy na všem, kapsáčové kalhoty, a co se týče barev, tak purpurová a výrazná červená. V obuvi to budou retro vzory a co se týče kabelek, tak také menší kabelky přes rameno jako vystřižené z 90. let.
$content$
Vše se mění, vše má svůj čas a vše pomíjí...jen jedno zůstává ...