Neděle 08.09.2024
„I po skoro 18 letech v branži vnímám, že české ženy v módě tápou,” říká stylistka Lenka Zelenohorská
Fotografie: Se souhlasem Lenky Zelenohorské
INTERVIEW

„I po skoro 18 letech v branži vnímám, že české ženy v módě tápou,” říká stylistka Lenka Zelenohorská

V obchodech snadno narazíte na módní trendy i nadčasové kousky, zasadit je vhodně do svého šatníku však může být výzvou. Stylistka Lenka Zelenohorská přichází s unikátním přístupem k módnímu poradenství, který podporuje poznání a autenticitu. Jak sama míní, dokáže proniknout k jádru člověka a pomoci mu objevit a vyjádřit pravdivý obraz. Její nekonvenční metody nejenže prolamují bariéry mezi lidmi a jejich pravým „já”, ale také je navádí k nalezení a vyjádření vlastní identity. Své schopnosti využívá Lenka jak k odhalení pravé podstaty klientů a jejich přirozeného stylu, tak i při vybírání kousků do svého obchodu Indivine. Jakými radami se při sestavování šatníku řídit? Jaká kritéria musí oblečení v jejím obchodě splňovat? A v čem spočívá metoda „Kapsle 3-2-1”?

Stylingu jste se v Česku začala věnovat jako jedna z prvních. Jak se toto odvětví podle vás proměnilo v průběhu let?

Když jsem se začala věnovat osobnímu stylingu, psal se rok 2006, a tehdy slovo stylistka skoro nikdo neznal a u nás se této profesi věnovalo jen pár lidí a spíše ve fashion stylingu. Já jsem se začala inspirovat v zahraničí, kde byla služba personal shopper a image konzultant běžně využívanou službou, a to hlavně ženami z profesních důvodu. Své služby jsem si koncipovala sama a postupně se stala inspirací i pro další ženy, které se rozhodly pro tuto profesi.

Dnes už je služba stylistek mnohem více využívána, ale stále není vnímána jako běžná. I po skoro 18 letech v této branži vnímám, že české ženy v módě tápou, převážně ženy po 35. roce. Mladé ženy mají dnes mnohem více příležitostí a informací, jak se oblékat, a mají odvahu se oblékáním vyjádřit. Ženy mé generace bohužel takové možnosti neměly, a proto je služba stylistek velice přínosná. Zvlášť pokud jde o nalezení svého stylu v možnostech kreativity, stylingu a získání pohledu na módu jako způsob vyjádření a zábavy. Proto jsem vytvořila koncept Indivine, kde si ženy mohou dopřát služby stylistek zdarma a naučit se tipy pro styling a kombinování.

Jste tvůrkyní „Kapsle 3-2-1”. V čem tato metoda spočívá?

Moje rada prověřená za roky praxe zní: „Vytvářejte kombinace oblečení podle modelu 3-2-1. Díky jejímu využívání získáte efektivní a variabilní šatník.” Není lepší rady na nákupy, to mi věřte! U každého kusu oblečení, který v šatníku máte, je nutné promyslet, s čím ho budete nosit a pro jakou příležitost a vytvořit si s vaším oblečením kombinační sety tj. „kapsle“. Rozložte si oblečení na postel a přikládejte jednotlivé kusy k sobě dle mé metody „Kapsle 3-2-1“. Konkrétně kapsle obsahuje: 

3 horní díly (top, tričko, halenka, košile, svetr), 2 svrchní díly (sako, svetr, bundička),1 spodní díl (kalhoty, sukně)

Ideálně postupujeme tak, že vezmeme jedny kalhoty, nebo sukni, a k nim přidáváme aspoň tři horní díly – top, tričko, košile, halenka nebo svetřík. Pokud máte vytvořený tento základ, oblečení si zkuste. Je to zdlouhavější, ale věřte mi, že právě tento krok nám usnadní využít náš šatník maximálně. Když si tyto kombinace vymyslíme v klidu, budeme je mít pak kdykoliv k dispozici a nemusíme je vytvářet ráno ve stresu. Pak totiž saháme jen po těch „zajetých kombinacích“ a šatník je často nevyužitý.

Fotografie: Se souhlasem Lenky Zelenohorské

Prozradila byste ještě další podobné rady, kterými je možné se při sestavování šatníku řídit? 

Přemýšlet koncepčně a řídit se srdcem. Zamyslet se nad šatníkem tak, že by měl zcela kopírovat váš životní styl – kolik času kde trávíte, v jakém prostředí, s jakými lidmi a jaké oblečení pro tyto příležitosti potřebujete, jak chcete působit a jak se cítit. Vycházíme také z tvorby setů – například do práce potřebuji na každou sezonu minimálně tři sety, na volný čas dva sety na slavnostnější příležitosti jeden set.

Jste zastánkyní toho, že by outfit neměl měnit člověka v někoho, kým chce být, ale naopak mu pomoci s odhalením jeho pravého „já“. Jakým způsobem jste si našla vy sama styl, který odráží vaši osobnost?

Vzhledem k tomu, že mě móda bavila odjakživa, jsem se oblečením zabývala zcela přirozeně a cítila, co mi sluší, co s čím můžu kombinovat, a byla to pro mě velká zábava. Takže jen ze zkušenosti vím, že v průběhu puberty je člověk více rebelující a obléká se i tak, že to není lichotivé pro jeho postavu, je daleko více pro člověka důležité se vymezit a být jiný… To většinu z nás po osmnáctém roce přejde a najde během pár let sám sebe. Já vždy měla cit pro proporce a harmonii tvarů, barev a vnímala lidi v jejich pravdivosti, a tak jsem přirozeně vnímala i sebe. Proto když jsem zjistila, že většina lidí nevidí a necítí co já, tak jsem si uvědomila, že by moje schopnost mohla být pro druhé zajímavá. Tento obor mě proto zaujal a moje cesta se ubírala tímto směrem, inspirovat a dovést lidi k nalezení svého autentického stylu.

Ve vašem butiku mohou zákaznice najít kousky dovezené z Itálie. Proč jste se rozhodla vybírat oblečení zrovna v této zemi? 

Itálie je pro mě synonymem krásy, designu a umění. Zde vznikla jedinečná kultura, díky její historii a poloze. Vzniklo zde mnoho vynálezů a objevů a je považována za kulturní velmoc. Již na střední škole jsem se do Itálie zamilovala, a když jsem začala jako stylistka hledat pro své klientky to nej oblečení, Itálie mi vždy přišla jedinečná ve své nápaditosti, střizích, materiálech a citu pro styl. Já sama jsem se začala v jednom období oblékat už jen do italských značek. Po nějaké době v profesi mi začala chybět italská móda v Praze, a proto jsem se rozhodla, že mně sympatické italské značky přivezu.

Fotografie: Se souhlasem Lenky Zelenohorské

Jak dlouho trvalo, než jste v Itálii narazila na dodavatele oblečení podle svých představ?

Než jsem dovezla první kousky oblečení, podnikla jsem několik cest do Milána, Bologni a Říma. Navštívila jsem desítky značek, kde jsem vnímala směr, kterým designeři značku vedou, a zkoumala, zda splňují atributy, které jsem si předsevzala. Byla to práce náročná, ale protože módu miluji, tak jsem byla ve svém živlu.

Máte nyní již ověřený seznam prodejců, u kterých nakupujete, nebo dáváte šanci i novým firmám?

Za těch 8 let, co vozím italskou módu českým ženám, již mám portfolio značek, které mají úspěch. Velmi ráda je každou sezónu doplňuji o pár dalších brandů. Ať už nových, nebo některé vracím zpět třeba po dvou letech. V posledních několika měsících dávám prostor v mém obchodě Indivine také českým designerům. Ráda bych zde zmínila českou fashion designerku Veroniku Bijok, se kterou spolupracuji již několik let a její modely jsou mezi ženami velmi oblíbené. Při této příležitosti zvu všechny ženy na zahájení nové sezóny SS 24, které bude začátkem měsíce března a vyvrcholí módní přehlídkou 14.3. Sledujte náš Instagram, kde jsou všechny novinky, které se u nás dějí.

Jaká kritéria musí splňovat každý kousek, abyste ho zařadila do prodeje ve svém butiku? 

Na to není jednoduchá odpověď. Abych dovezla kousek, který se bude líbit, je potřeba nejvíce talent a cit pro módu. S tím se musí člověk narodit. Pak samozřejmě zkušenost, kterou mám díky dlouholeté praxi, co české ženy chtějí a co jim stylově sedí. Oblečení, které vybírám, beru do ruky a všechny materiály mi musí být příjemné, oblečení mému oku musí lahodit a dávat mi smysl zařadit jej do kolekce, aby se dalo kombinovat. Samozřejmě, že k tomu musím sledovat vývoj módy, materiálů, trendů ve světě a v Česku. Zajímavostí je, že české ženy obvykle akceptují trendy ve světě až za rok či dva.

Fotografie: Se souhlasem Lenky Zelenohorské

Na svém webu popisujete, že vás dříve od nákupů oblečení odrazovala mimo jiné nedostatečně kvalifikovaný personál. Jak vy sama dbáte na to, abyste ve svém butiku měla pouze vyškolený tým?

Ano, to je pro mě zásadní, a tím jsme oproti ostatním obchodům výjimeční. Všechny ženy, které jsou v týmu, jsem si pečlivě vybrala s tím, že si přeji, aby byly hlavně stylistky – rozuměly postavě, proporcím, dokázaly věci kombinovat a nacítit daného člověka. Jsou to milovnice módy a mají pro ni cit. Dále mají všechny vzdělání v oblasti módy, rády ženy oblékají. Důležitou součástí je, že ženám pomáhají vidět v sobě to nejlepší a zvedat jim sebevědomí. Takové kamarádky v módě.

Sama jste vystudovala uměleckou školu. Nepřemýšlela jste tedy nad tím, že byste začala s návrhářstvím a prodávala ve svém butiku vlastní autorské kousky?

Svět módy je krutý a prosadí se v něm jen několik jednotlivců, kteří mají výjimečný talent. Je to svět plný stresu, očekávání a následně i zklamání. Já musím kriticky přiznat, že takový talent nemám, proto jsem nikdy takové ambice neměla.

Narazila jste v začátcích svého podnikání a po otevření vlastního obchodu na nějaká úskalí, o nichž jste předtím neměla ponětí?

Když jsem otevřela svůj první butik, tak jsem očekávala, že se do povědomí žen dostanu mnohem rychleji, než se stalo. Vyzkoušela jsem různé možnosti marketingu, ale jediný, který je zaručený, je doporučení mezi ženami. Také bylo obtížné dostat ženy z jejich „boxu”, aby přestaly o módě přemýšlet, ale začaly módu cítit. Našly v ní více odvahy a také samy sebe.

Fotografie: Se souhlasem Lenky Zelenohorské

Co byste doporučila tomu, kdo si chce také otevřít svůj vlastní butik s oblečením?

Nejdřív je potřeba říct, že v dnešní době se potřeby lidí hodně změnily. Přišli jsme o jakousi stabilitu a většina z nás hledá nový směr. To stejné platí i v módě. Kdo by chtěl v tomto oboru podnikat, musí mít patřičné vzdělání. Už dávno nestačí, že mám kapitál a budu vozit takové oblečení, které se mi líbí. Další nutností je talent, a v neposlední řadě musí být moje práce lifestyle. Pak už jen trochu štěstí a můžete začít.

K otevření vlastního butiku vás vedly také problémy žen, které netušily, kde nakupovat, neznaly svůj styl nebo se jim nedostalo konkrétních rad. Prozradila byste nějaký svůj oblíbený příběh, kdy jste změnila své zákaznici pohled na módu a oblékání?

Dnes již moje dlouholetá klientka Linda si mě před lety našla proto, aby si udělala pořádek ve svém šatníku a našla svůj směr v oblékání. Její šatník doslova přetékal krásnými kousky oblečení, ale stylově jí to vůbec nesedělo. Bylo to proto, že chodila do obchodů, které pro ni nebyly vhodné a prodavačky jí oblečení skoro nutily, protože ona chtěla nakupovat. Společně jsme šatník zjednodušily a našly jsme pro ni značky, které jí sluší. Najednou uviděla, že oblečení, které sedí jejímu naturelu a postavě, jí pomáhá cítit se krásně a sebevědomě a že doslova září. Její vnitřní světlo se probudilo. A to je náš příslib pro každou ženu – v Indivine se rozzáříte.


Instagram | Web | Facebook

Napsat komentář