Pátek 1 březen, 2024
„Být transparentní a sám sebou funguje mnohem líp než jakákoliv složitá marketingová strategie,” říká Karolína Kachyňová
Fotografie: Se souhlasem Karolíny Kachyňové
INTERVIEW

„Být transparentní a sám sebou funguje mnohem líp než jakákoliv složitá marketingová strategie,” říká Karolína Kachyňová

Namísto režie, kterou studovala, se rozhodla realizovat ve zcela jiném odvětví. Vystoupila ze stínu svých slavných rodičů, založila projekt Jak na reklamu a sítě a začala poskytovat cenné strategie, návody, tipy a triky ze světa digitálního obsahového marketingu. Karolína Kachyňová pomáhá podnikatelům zefektivňovat prodeje díky sociálním sítím. Jaké nástroje a platformy jsou pro online marketing klíčové? Je výhodné vždy striktně kopírovat trendy? A měli bychom si lámat hlavu nad změnami algoritmů?

Studovala jsi režii. Je možné, že by ses do tohoto odvětví ještě někdy vrátila?

Určitě to možné je. Skvělé filmy často vycházejí z životních zkušeností režiséra. Možná jich zatím ještě nemám dost a současně necítím žádnou potřebu opustit svůj obor a začít se režii věnovat, ale je možné, že se jednou něco natočit rozhodnu. Kdo ví.

Prozradila bys, jak ses dostala k online marketingu?

Úplnou náhodou. Měla jsem v 21 letech brigádu na recepci v coworkingu, a protože jsem tehdy kouřila, poznala jsem při cigaretové pauze slečnu, která pracovala v reklamní agentuře v budově, kde jsem pracovala. Byla jsem jí sympatická a v podstatě mi „jen tak” nabídla práci social media managerky. V agentuře jsem zůstala ale asi jen tři měsíce – zjistila jsem tam, že miluju marketing, ale také to, že nesnáším být zaměstnanec.

Co tedy bylo prvním impulsem k založení projektu Jak na reklamu a sítě?

Dokončila jsem bakaláře na vysoké škole a chtěla jsem si udělat ještě magistra. Dala jsem si na něj ale takovou extra výzvu – vybudovat do dvou let, než magistra dostuduju, výdělečné podnikání, abych po škole už nemusela do práce. To se mi povedlo už za rok.

Fotografie: Se souhlasem Karolíny Kachyňové

Co by měl obsahovat každý příspěvek na sociálních sítích, aby měl šanci uspět?

Především hodnotu pro publikum. Inspiraci, vzdělání, motivaci, zajímavost, něco pro pobavení…

Doporučuješ používání hashtagů? Případně kolika a jakých?

Ano, i když už nejsou tak důležité jako kdysi. Doporučuju využít všech 30 povolených heštegů a využívat pouze heštegy, které jsou relevantní a přesné pro náš obor.

Pokud bys měla seřadit sociální sítě podle své oblíbenosti, jak by toto pořadí vypadalo?

  1. YouTube
  2. TikTok
  3. Instagram
  4. Threads
  5. Pinterest
  6. Facebook, Linkedin, Twitter, vše ostatní…

Pozor – tohle je skutečně seřazení jen dle mé oblíbenosti, tedy jde o sítě, kde nejradši konzumuji obsah pro své pobavení. Kdybych měla sítě seřadit dle efektivity prodeje/marketingu, vypadalo by pořadí úplně jinak.

Fotografie: Se souhlasem Karolíny Kachyňové

Čím podle tebe vyniká YouTube a mezi ostatními?

Sociální sítě neustále vznikají a opět zanikají, mají vysoký dosah a pak zase nízký dosah… Oproti tomu YouTube se úspěšně drží už hrozně dlouho. Jde o asi nejspolehlivější síť, kde se velmi málokdy děje, že by vám platforma bez varování smazala účet nebo něco podobného. Současně tu díky delšímu video formátu vzniká silnější vazba mezi tvůrcem a publikem, proto je hodnota 1 000 odběratelů na YouTube vyšší než třeba hodnota 10 000 sledujících na TikToku. Jedinou velkou nevýhodou Youtube je ale to, že ho člověk musí budovat roky. Jiné sítě jdou vybudovat i za pár měsíců.

Jakými nástroji pro analýzu dat se řídit? Jaké ukazatele jsou směrodatné pro měření úspěchu?

Stačí nástroje pro analýzu přímo dostupné u dané sítě – např. „insights” (přehledy) na Instagramu a pak vlastní data z účetních systémů nebo webu, pokud cokoliv prodáváme. Jediné, co zajímá mě, je počet nákupů a růst publika, tj. počet sledujících.

Jakým způsobem určuješ se svými klienty cíle a klíčové ukazatele pro online marketingové kampaně?

S klienty na kampaně moc nehrajem. Snažíme se zdokonalit obsah a komunikaci s publikem na sítích natolik, aby se to promítlo do prodejů, ale nemáme konkrétní očekávání, protože rychlost růstu nejde úplně předvídat, pokud rosteme organicky. To je prostě obsahový marketing. Neděláme PPCčka, takže mít konkrétní targety by bylo nesmyslné a nesplnitelné.

Fotografie: Se souhlasem Karolíny Kachyňové

Jak často sleduješ aktuální trendy v oblasti online marketingu?

Neustále. Správný producent obsahu musí být i jeho konzumentem. Na TikToku trávím někdy až příliš času. A především z trendů na něm vycházím při tvorbě na Instagramu, který je mou hlavní sociální sítí.

Snažíš se řídit všemi novými trendy?

Ne všemi, ale některými ano, protože trendy mají vyšší dosahy než jiné typy obsahu, takže se na nich může člověk hezky svézt, když je to potřeba.

Je vůbec vhodné se řídit každým trendem? Posune nás to dál, nebo to také může uškodit naší kreativitě?

Určitě ne. Trendy nejsou originální obsah, ale spíše reakce nebo remixy na obsah jiných autorů. To do komunikace na sítích určitě taky patří, ale třeba tak z 20 %. 80 % by pak mělo vycházet z nás samotných.

Fotografie: Se souhlasem Karolíny Kachyňové

Jaký trend ti přijde jako naprostá zbytečnost?

Asi klasické taneční trendy, ale jako úplnou zbytečnost bych je neoznačila. Jsou zbytečné pro mě jako pro podnikatelku, ale chápu, že pro pobavení a jinou cílovku můžou být fajn.

Jak reaguješ na změny v algoritmech vyhledávačů nebo na nové možnosti na sociálních médiích?

Nijak. Hodnotný obsah a to, když se člověk snaží svému publiku svým obsahem pomáhat, má za vedlejší efekt vždycky eventuálně úspěch. A to na jakékoliv sociální sítí a při jakékoliv změně algoritmu.

Jaké nástroje a platformy považuješ pro online marketing klíčové?

Ze sítí určitě především Instagram, Youtube a TikTok, pokud jde o organický marketing, a Facebook, pokud se bavíme o placené reklamě. Co se týče aplikací, tak určitě CapCut.

Fotografie: Se souhlasem Karolíny Kachyňové

Jakým způsobem se stavíš k neúspěchům? Zhodnotila bys zpětně, že ti neúspěch z minulosti přinesl ve finále vždy i něco pozitivního?

Určitě vnímám neúspěch jako něco pozitivního, i když třeba ne v daný moment, ale až později. Z každého neúspěchu v životě si může člověk něco odnést nebo se z něj něco naučit, když dává dostatečný pozor.

Vždy působíš velmi přirozeně a uvolněně. Řekla bys, že i tento faktor je klíčem k úspěchu?

Určitě ano. Slovem „autenticita” se v marketingu a médiích obecně poslední dobou hrozně šermuje, ale má to svůj důvod. K důvěře mezi tvůrcem nebo značkou a publikem je prostě potřeba být transparentní a být „sám sebou”. To funguje mnohem líp než jakákoliv složitá marketingová strategie.

Tvá videa se objevují kromě YouTube i na Streamu, máš pod sebou množství klientů a klientek, kterým radíš s jejich podnikáním. Určitě sis tím splnila spoustu milníků, o nichž jsi snila. Čeho si ale ceníš nejvíce? A čeho by sis ještě přála dosáhnout?

Nejvíc si asi cením toho, že potkávám v reálném životě lidi, kteří mě sledují online a kteří mě přijdou pozdravit a poděkovat za něco z mé tvorby nebo mě jen tak pochválit. Člověk má pak pocit, že má jeho práce smysl a že mu pozitivní komentáře na sítích skutečně píšou reální lidé. Je to příjemný pocit. Určitě bych si přála dosáhnout 100 000 odběratelů na YouTube a sledujících na Instagramu, ale nespěchám na to. Mám vše, co jsem kdy v životě chtěla, a jsem šťastná.


Instagram | YouTube | Web

Napsat komentář