Neděle 08.09.2024
„Průměrná žena, která používá chemickou kosmetiku, na sebe aplikuje každý den až 168 chemických ingrediencí, a ty můžou mít vážné dopady,” říká Vivien Nagy
Fotografie: Se souhlasem Vivien Nagy
INTERVIEW

„Průměrná žena, která používá chemickou kosmetiku, na sebe aplikuje každý den až 168 chemických ingrediencí, a ty můžou mít vážné dopady,” říká Vivien Nagy

Nápady na novinky dostává Vivien Nagy především v horách na čerstvém vzduchu. Samotná příroda je pro ni velkou inspirací a také nezbytnou esencí veškerých produktů Organické Apoteky. Na přání své maminky Zuzany Krejčí, zakladatelky populární české značky, vytvořila novou niche řadu určenou pro všechny, kteří se rádi rozmazlují luxusní kosmetikou. Sesterská značka Havlíkovy Apotéky vás zaujme nejen atraktivními obaly, ale především složením plným pečlivě vybraných ingrediencí v nejvyšší kvalitě. Odkud pochází receptury produktů z niche řady? Jaký je Vivienin názor na udržení rovnováhy mezi inovací a zachováním tradičnosti v oblasti organické kosmetiky? A co je podle ní klíčem ke zdravé pleti?

V rozhovoru pro Cosmopolitan jsi narazila na důležitost jednotlivých kroků při odličování pleti. Nejdříve je podle tebe nutné pokožku odlíčit a pak vyčistit. Jaké produkty k těmto krokům použít? Prozradila bys, jak vypadá tvá momentální beauty rutina?

Odličování a čištění je ta absolutně nejdůležitější část péče o pleť. Špinavá pleť, která má v pórech zbytky make-upu, smogu, prachu a jiných nečistot, extrémně rychle stárne, oslabuje se její kožní bariéra a nemá šanci se sama regenerovat. Ani nejlepší krém či sérum pak nemá šanci fungovat, protože do pleti neproniká efektivně a při absorpci vtahuje nečistoty hlouběji. Opravdu každá z nás má čas se večer důkladně odlíčit, tento rituál zabere maximálně 5 minut. Uvědomme si, kolik času denně vyhodíme na sociálních sítích – stejnou prioritu a čas si zaslouží i naše pleť.

Moje večerní rutina je dlouhodobě stejná. Používám nejdřív olejové čištění ve formě balzámu Hebká tvářička, což je olejový balzám, který rozpustí make-up a nečistoty a pleť odlíčí. Poté používám čistící sérum Vitamínová bomba, které pleť vyživí a dokonale dočistí. Na závěr ještě rozjasňující sérum Krásná zahradnice a posledních pár měsíců používám nový krém Aristokratka z prémiové řady Organická Apoteka, který je zatím v testování a je asi to nejlepší, co jsem kdy vyzkoušela. Předtím jsem používala léta krém CBD 500 mg a je pro mě srdcová záležitost, protože funguje na vrásky a pupínky zároveň. 

Vytvořila jsi sesterskou edici Havlíkovy Apotéky, ve které se zaměřuješ na vývoj organické kosmetiky. Jak jsi k tomuto nápadu přišla?

Koncept prémiových receptur v mé hlavě žil několik let a přesto, že jsem některé receptury měla vymyšlené již léta, bála jsem se prodejnosti prémiových produktů s vyšší cenou, proto zůstával projekt tajný. V roce 2022 jsem se rozhodla tento srdcový projekt spustit a zahájit vývoj a design. Vznikla tak vlastní značka Organická Apoteka, která vybírá to nejvzácnější z přírody a probouzí staletí staré receptury opět k životu. Receptury jsou obohacené o botanické aktivní látky a obsahují i ručně sbírané bylinky. O značku pociťujeme od začátku velký zájem ze zahraničí a bude to i směr, kterým chceme Organickou Apoteku posouvat.

Fotografie: Se souhlasem Vivien Nagy

Aktivní látky do produktů se přiváží až ze Švýcarska nebo Francie. Popsala bys proces výroby organické kosmetiky od samotného výběru surovin a ingrediencí až po plnění tubiček?

Vše začíná nápadem a ten vyplývá z inspirace z jedné z dávných receptur a také nové zajímavé aktivní botanické látky. Poté se snažím najít, co přesně historická receptura obsahovala a její moderní a stejně účinný ekvivalent. Například ještěří tuk se nahrazuje avokádovým olejem, který má stejné hodnoty omega mastných kyselin, ale ve staré době v Evropě avokádo nebylo a máme také přístup k exkluzivnějším ingrediencím a botanickým aktivním látkám s klinickými studiemi, spousta z nich je z Francie a Švýcarska.

Poté probíhá nápad na všechny ingredience a prověřuje a zkouší se jejich kompatibilita a procentuální hodnota v produktu. Občas chceme udělat komunikaci, která zní úžasně a v teorii se i doplňuje, ale v praxi v produktu nefunguje a hmota se může rozdělovat, drolit, vysychat atd. Botanické ingredience navíc spolu fungují a dvě různé rostlinky při spojení můžou udělat nečekaný účinek. Když se vyrábí produkt ze zkušebních vzorků, ladíme chyby a nedostatky a často přijde i nějaký nápad, co dodat, a tím recepturu vylepšit. Nikdy to není na první pokus a většinou vidím minimálně sedm receptur, než najdeme tu finální.

Finálně odsouhlasená receptura putuje na zátěžové testy, hygienu a schválení Státním zdravotním ústavem i na bio certifikace, a to musí splňovat i etiketa a obal. Certifikaci a zhodnocení podléhá i výrobní prostor a skladovací podmínky a splnit je není jen tak.

Když dorazí hotové obaly, vyrábíme první hmotu, kterou plníme a distribuujeme do našich sítí. Celý proces od nápadu po hotový produkt trvá i rok a je nejen pracný, ale i finančně náročný. Musíme dbát i na minimální odběrové množství ingrediencí, které často stojí i statisíce na 1 kg. Z toho důvodu na trhu existuje opravdu strašně málo reálných výrobců kosmetiky a většina značek pouze odkupuje hotové hmoty kosmetiky, které si nechává plnit do kelímků se svým logem a je to pouze white label kosmetika – cenou je vysoká, ale kvalitou většinou ta nejnižší. Doporučuji si vždy dělat o značce, kterou kupujete, research – jestli ju má někdo jako merch a hobby, anebo je reálný výrobce a klient za své peníze kupuje hodnotný produkt.

Jak vznikají návrhy obalů a názvů produktů? Pomáhá ti někdo? Musí návrhy projít nějakým schvalovacím procesem?

Pro Organickou Apoteku jsem věděla od začátku, že chci metalické hliníkové tuby a kraftové krabičky se zlatou ražbou. S logem mi pomohla grafička z Kanady, kterou jsem našla náhodně online, a jelikož se nastavila striktní brand identita, s obaly je to už snadné.

Jediné, co musí projít zhodnocením, jsou texty. Názvy pro Organickou Apoteku si většinou vymýšlím sama, ale občas mi někdo dá inspirativní nápad, do kterého se ihned zamiluji. Pro Havlíkovu Apotéku je to často maminka, někdo z týmu Havlíka či naše klientky na sociálních sítích.

Fotografie: Se souhlasem Vivien Nagy

Produkty Organické Apoteky jsou vyrobeny dle receptur známých po staletí. Jak k těmto recepturám přicházíš a odkud bereš veškerou inspiraci?

Některé jsou víc známe a stačí číst v dokumentech o historických koupelových rituálech. Některé jsou ze starých herbářů – tam většinou ale není celá receptura a její postup, často pouze, co obsahovala, a rekreace je často pokus a omyl a přijít na správnou kombinaci zabere významný čas. Například tělové masky jsou inspirované koupelovými rituály, které do Maďarska přinesli Turci v 16. století. Deodorant má historii v papežském Římě v době renesance a tělový peeling je kombinace celé historie koupelových rituálů. 

Jaké jsou tvé postřehy ohledně rovnováhy mezi inovací a zachováním tradičních receptur v oblasti organické kosmetiky?

Inovace v rámci organické kosmetiky spočívá především v procesech extrakce botanických ingrediencí, aby se zachovaly všechny hodnoty a účinná esence rostlin, a také ve výrobních procesech. Například aktivní látka PhytoCellTec™ Symphytum je z kmeňových buněk kosatce florentského pomáhá lidským kmenovým buňkám k rychlejší regeneraci. Pokud by se použil celý kostec florentský, zabíral by v 50 ml místo, které se mohlo využít pro jiné botanické látky. To znamená, že díky inovacím jsme schopnější dělat kvalitnější a účinnější receptury než v historii a zachovat všechny látky živé a funkční. 

Můžeš popsat produkt, který tě vývojem organické kosmetiky zvlášť nadchl?

Miluji séra a krémy a jsou i to nejúčinnější, co můžeme použít.

Nejvíc mě zatím bavilo vyvíjet intimní sérum Venuše. Proces byl opravdu dlouhý a najít správné ingredience a poměry zabralo dost času. Finální receptura obsahuje tři botanické aktivní látky s klinickou studií a také pět organických květinových extraktů. Každá ingredience má jinou funkci a doplňují se, takže sérum nejen zvyšuje produkci feromonů a působí jako afrodiziakum, ale navíc má silné anti-age účinky, protože dokáže podpořit produkci kolagenu, elastinu a kyseliny hyaluronové a také harmonizuje mikroflóru. Na tento produkt jsem nesmírně hrdá, protože vyhrál i několik ocenění a je to náš ikonický bestseller, jediný svého druhu na trhu.

Momentálně jsem zamilovaná do krému Aristokratka, který obsahuje živou mikroflóru z lesní půdy, mechu, kořenů stromů a kůry stromů a spoustu dalších unikátních ingrediencí.

Fotografie: Se souhlasem Vivien Nagy

Jak vnímáš rostoucí poptávku po organické kosmetice a změny v preferencích spotřebitelů? Řekla bys, že se jedná o momentální trend, nebo konzumenti skutečně přehodnocují své výsady a chtějí kvalitní produkt s čistým složením?

Moje teorie je, že označení bio nebude za 20 let existovat, protože všechno bude muset odpovídat této kvalitě. Kůže je největší orgán na našem těle a vše, co se dostane do styku s ní a je menší než póry, proniká do krevního řečiště. Každý týden vychází nové informace o tom, jak se nějaký produkt musí stáhnout z trhu kvůli možným zdravotním potížím, které může způsobovat, a je to tak všech kategoriích kosmetiky od dětských produktů až po vlasovou péči. Pouze ty nejvíc kontroverzní případy, kdy produkty pro děti jsou karcinogenní či vlasové produkty způsobují neplodnost, se řeší ve velkém mediálně. Myslím, že stejně jako jsou v EU zakázané GMO potraviny a existuje seznam přes 1 600 již zakázaných chemických látek pro kosmetiku, se bude postupně víc zakazovat vše, co má zdravotní rizika, a bude existovat pouze clean beauty. Průměrná žena, která používá chemickou kosmetiku, na sebe totiž odhadem aplikuje každý den až 168 chemických ingrediencí, a ty můžou mít vážné dlouhodobé dopady. 

V rozhovoru pro DokonaláŽena.cz jsi zmínila, že je pro dosažení lepších výsledků vhodné střídat pleťové krémy alespoň každých 28 dní, jelikož právě tuto dobu trvá, než se obnoví kožní buňky. Prozradila bys ještě některá pravidla a vychytávky, které jsou pro zdravou pleť klíčové?

Za mě je nejlepší tip používat ranní masky. Naše pleť je totiž ráno nejvíc připravena přijímat živiny, efekt krásné pleti si užijete po celý den, a i váš make-up bude lépe na pleti sedět i vypadat. Často ženy aplikují masky až večer a s krásnou pletí si jdou pouze lehnout do postele na spánek. Přes noc se ale tělo i pleť regeneruje, efekt druhý den již není tak viditelný, a hlavně je po ránu obličej víc nateklý. Aplikace masky zabere 3 minuty, během kterých se na pleti vytvoří vzduchotěsná bariéra a začne do pokožky aplikovat silnou dávku vitamínů, minerálů a botanických extraktů. Během aplikace masky si můžete udělat ranní kávu či čaj nebo si vyčistit zuby. Věřím, že každá z nás ráno má 3 minuty na to si dopřát vypadat krásnější.

Další tip je pleťový krém vždy aplikovat na navlhčenou pleť. Vlhká pleť má totiž až desetkrát silnější absorpční schopnosti a ingredience tak snadněji pronikají hluboko. Posílíme tím i hydratační účinek krému. Já používám před aplikací krému Bylinnou hydratační vodu, ale i běžná voda postačí.

Fotografie: Se souhlasem Vivien Nagy

Vedení Havlíkovy Apotéky ti předala tvá maminka Zuzana Krejčí. Co nejužitečnějšího tě ohledně vývoje nových produktů naučila?

Maminka je pořád pro firmu Havlíkova Apotéka i majitelka a po pauze, kterou měla, se vrací zpátky pomáhat s otevíráním nových prodejen a celkově obchodní sférou. Pro mě je vždy největší rádce a mentor, a když si nevím rady, obracím se na ni. Nejdůležitější, co mi předala, je zásada, že kvalita produktu je klíčová a kosmetika má ženám dávat radost a sebelásku, protože ta se nejlépe buduje péčí o sebe.

Spolu s převzetím vedení jsi měla v úmyslu provést rebranding značky. Jak důležité je podle tebe při každé změně zohledňovat názory a reakce stávajících zákazníků? Co bývá při takových procesech největší výzvou?

Havlík je Havlík a pro hodně žen je to ikonický lovebrand, který znají dlouho a milují jeho design, který zůstal nezměněný. Místo plánovaného redesignu vznikla právě nová značka Organická Apoteka, jež je samostatnou niche značkou pro náročnější klientelu. 

Havlíkova Apotéka a Organická Apoteka jsou sesterské společnosti, které v rámci prodejních sítí Apotéky fungují společně. Je možné je v B2B kanálech oddělovat, jelikož každá značka nese vlastní logo i název společnosti. Havlíkova Apotéka má však širší portfolio s dostupnější cenovou hladinou. Produkty z Organické Apoteky jsou ve vyšších cenových hladinách vzhledem k použití dražších ingrediencí. Je často kupována zahraniční klientelou či ženami, které si rády dopřávají dražší kosmetiku. Co mají obě značky společné, je vysoká a transparentní kvalita ingrediencí, etická výroba v Česku a český certifikát pro přírodní kosmetiku CPK BIO.

Fotografie: Se souhlasem Vivien Nagy

Jak podle tebe vznik niche značky ovlivnil vnímání Havlíkovy Apotéky veřejností a konkurenceschopnost na trhu?

Organická Apoteka mě na českém trhu dost překvapila, protože probudila obrovský zájem, a hlavně objednávky ze zahraničí a nové B2B kanály, ve kterých se brzy značka objeví, a i přesto, že značka spadá do kategorie prémiové kosmetiky, se stala populární i u generace Z.

Na českém i slovenském trhu se Havlíkova Apotéka stala největší firmou s bio kosmetikou díky své oblíbenosti produktů a silné loyalty a retence klientek, které si našly své favority a jsou jim věrné. Havlíkova Apotéka je unikátní i v tom, že produkty opravdu sami navrhujeme a vyrábíme zde v Česku. Samotných výrobců, kteří nepracují formou white label, je totiž na našem malém trhu opravdu jako šafránu.

Organická Apoteka je jiný koncept a je i na světovém měřítku jednou z mála značek prémiové bio kosmetiky, která má produkty certifikované a opravdu čisté. Pojem clean beauty je totiž pouze marketingové pojmenování, které nepodléhá žádné definici či regulaci. Myslím, že nová kategorie luxusní kosmetiky je kromě krásných obalů hlavně o hodnotném složení. Organická Apoteka má podle mého názoru velkou sílu a šanci stát se populární i v zahraničí, a to i přesto, že je na trhu prozatím pouze rok.

Havlíkova Apotéka si zakládá na kvalitním marketingu odrážejícím hodnoty a poselství značky. Máš nějaké oblíbené nebo úspěšné kampaně, které značně přispěly k rozvoji značky?

Zatím jsme rostli organicky, tedy tichou poštou a ústním doporučením, a neměli jsme žádnou velkou marketingovou kampaň. Česká bio kosmetika v době, kdy značka na trhu téměř ani nebyla. Před 10 lety jsme vstoupili na trh s jedním produktem přes malé prodejny s bio potravinami, které také v té době začínaly. První prodejnu jsme otevřeli v krachujícím obchodním centru v Liberci, kde byl měsíční nájem 5 000 Kč, s jediným produktem, což byl Havlíkův přírodní zázrak. Prodejna se stala natolik úspěšná, že klientky tichou poštou roznesly zprávu mezi všechny kamarádky a postupně se rozrostla i celá značka, produkt po produktu, zaměstnanec po zaměstnanci a prodejna po prodejně.

Jedinečná receptura, kvalita produktů a zákaznického servisu nám u umožnila se stát love brandem, který právě díky klientkám vyrostl v největšího českého výrobce bio kosmetiky. Doposud jsme byli ve fázi stabilizace a nastavování procesů, a teď nastupujeme do další růstové fáze, kdy budeme spouštět nový e-shop, otevírat další prodejny a B2B spolupráce. Chceme začít tvořit i první větší marketingové kampaně. Těším se, až se v budoucnu budu mít možnost podělit o další zkušenosti!


Instagram | Web | Instagram

Napsat komentář

  • Barbora 15.03.2024 v 10:56

    Paní vypadá, že má tak 10 plastik, ale zas jako jestli jí je 40+ tak dobrý,