Martina Karafiátová vyměnila prostorové řešení interiérů za dvourozměrné hedvábné plátno. Její značka Silky Gang se zaměřuje na luxusní hedvábné šátky a chce je tvořit jako umělecké dílo. Proč Martina vsadila na jediný nadčasový kousek místo celých kolekcí? Jaká kritéria dělají ze šátku skutečnou investici? A jak šátky vlastně nosit?
Původně jste se věnovala architektuře a interiérovému designu, poté jste ale bez zkušeností vstoupila do světa módy. Jaké nejcennější dovednosti nebo know-how jste si ze svého původního oboru přenesla do budování značky?
Neřekla bych, že jsem do světa módy vkročila úplně bez zkušeností. Myslím si, že pokud vás něco intenzivně zajímá, tak přirozeně celý život směřujete k tomu, že se snažíte dozvědět se o dané oblasti více.
Osobně se znám s řadou návrhářek, takže vím, jaký je proces od konceptu až realizaci modelu. Pohybovala jsem se i v backstage nejen pražského MBPFW, ale i jiných přehlídek, kde jsem fotila, protože fotografie je také můj koníček. A léta jsem sledovala vývoj tuzemských i zahraničních módních značek. K tomu všemu se přidaly moje zkušenosti z navrhování interiérů, protože cit pro barvy, kompozice, prostorové vidění a příprava moodboardů jsou v něčem velmi blízké oblasti módy. Postupně se to vše v mé hlavě spojilo dohromady, a v podstatě to pro mě byl přirozený přechod z jedné oblasti do druhé.
Módní značky obvykle začínají s konfekcí nebo celými kolekcemi, zatímco vy jste se zaměřila na jeden konkrétní doplněk – luxusní šátek. V jaký klíčový moment jste si uvědomila, že tento malý neokázalý kousek má potenciál být silnějším prohlášením než celá kolekce oblečení?
Nevybavuji si žádný klíčový moment, ale jisté je, že šátky miluji snad odjakživa – jsou geniálním spojením krásy a praktičnosti.
A proč jsem si vybrala právě šátky jako hlavní kousek u Silky Gang? Možná i proto, že když jsem poznala zázemí různých módních značek a sezónnost módy, které se i přes veškerou snahu o udržitelnost prostě nelze vyhnout, cesta pojmout hedvábný šátek jako “piece of art” byla jasná volba. U mě se v případě některých rozhodnutí vždy spojí moje technické a praktické já s tím výtvarným. Nechtěla jsem pracovat s něčím, na co bych pak dávala cedulku „sleva“ nebo „výprodej“.
Šátek je plátno, které nepodléhá velikostním omezením. Co vše musíte při tvorbě originálního designu zohledňovat? Jaká omezení a naopak svobodu vám čtverec přináší?
Se čtvercem je to jako s interiérem, jen pracujete ve 2D. Omezení výtvarného návrhu tvarem vnímám jako výzvu, podle mě to kreativitu může naopak rozvinout. Někdy, když máte neomezené možnosti, je těžké začít.
Čtverec v sobě může skrývat kruh, trojúhelníky nebo obdélník. Pravdou je, že když přemýšlím nad kompozicí nového návrhu, vždy v tom hraje trochu roli geometrie a nějaká vnitřní, někdy ne na první pohled zřejmá kompozice.
PŘEČTĚTE SI TAKÉ: TRENDY Z DRUHÉ RUKY: SEZNAMTE SE S NADČASOVÝMI KOUSKY SEZÓNY, KTERÉ NA VÁS ČEKAJÍ V SECOND HANDECH

Pracujete především s talentovanými ilustrátory. V čem je přidaná hodnota spolupráce s umělci? V čem je to jiné, než kdybyste spolupracovala s módními návrháři?
Vybrala jsem si záměrně oblast ilustrace, protože v tom má naše země velkou tradici a já osobně mám k ilustraci také velmi blízko. Vždy mě bavilo kreslit, 12 let jsem navštěvovala Lidovou školu umění, kde jsem se zaměřovala na kresbu a grafiku, a tak jsem měla blízko i k ilustraci jako výtvarné disciplíně.
Mým cílem je tvořit šátky, které budete vnímat více jako výtvarný objekt než „jen“ jako módní doplněk. Spolupráce s módním návrhářem je spíše o oděvu jako takovém, grafik bude zase vnímat trochu jinak vzor. Ilustrátor, podle mě, nejlépe chápe cestu, kterou se příběh přetváří v obraz.
Jakou konkrétní radu byste dala začínajícím ilustrátorům nebo designérům, kteří chtějí navázat smysluplnou a dlouhodobou spolupráci se zavedenou značkou? Jak skutečně zapůsobit?
Asi bude moje odpověď znít jako klišé, ale opravdu funguje najít si svůj vlastní výtvarný rukopis. Já jsem většinu autorů našla prostřednictvím Instagramu a vždy jsem hledala to „něco“, čím se jejich tvorba odlišuje a čím jsou originální. Osobně nemám žádný návod ani systém, jak někoho vyberu. Hodně pro mě znamená i osobní setkání, protože spolupráce je u Silky Gang hodně provázaná se mnou, a tak je pro mě důležité, jak si s daným autorem takzvaně “sedneme”.
V posledních letech jsme svědky obrovského rozmachu šátků, které se nosí nejen klasicky, ale také jako svršky, na kabelkách nebo ve vlasech. Čím si vysvětlujete tento celosvětový „hype“ a proč se šátek vrací jako klíčový výrazový kousek?
Jsem za to velmi ráda. Ten globální zájem začal ve světě tak před dvěma roky, hodně tomu pomohli i zpěváci pop music. Třeba korejská megastar G-Dragon, který začal nosit šátek jako jeden z prvních přes kšiltovku. No a letos se objevil stejný styling u Prady nebo Hermes. I já jsem ho použila v naší poslední kolekci Čert a Káča, protože mě tento způsob opravdu baví.
PŘEČTĚTE SI TAKÉ: NEMÁTE ČAS VYMÝŠLET SLOŽITÝ STYLING? POMOCT MŮŽE JEDEN TRIK, KTERÝ MAJÍ V OBLIBĚ I MÓDNÍ IKONY

Jak byste někoho naučila nosit šátek s jistotou skutečného profesionála? Prozraďte nám tři netradiční tipy na styling, který si módní nadšenci mohou vyzkoušet během chvilky…
Otázka „jak nosit šátek“ je takové mystérium. Často slýchám od svých zákaznic slova „miluji šátky, ale neumím je nosit“. Takže zde je rada někoho, kdo je šátky obklopen opravdu dlouho.
Zaprvé si vyberte si opravdu kvalitní materiál, na tom nešetřete. Zadruhé hledejte barevnost a vzor, který opravdu lichotí vaší pleti a také vás bude bavit. Nebojte se trochu odvázat, zvláště, když jinak nosíte neutrální barvy. Zatřetí si prostě šátek omotejte kolem krku. Klidně „halabala“, jako Francouzky. Když se budete moc snažit, nebudete se ve finále cítit s šátkem na krku moc dobře. Teprve, až si osvojíte pocit, že si nošení užíváte, zkuste nějaké složitější vázání. Na internetu je inspirace spousta.
Jaká je podle vás nejčastější stylingová chyba, která může okamžitě znehodnotit i ten nejlepší outfit?
Podle mě je to, když se třeba opravdu urputně snažíte vše do puntíku barevně sladit. Nebo když výrazných kousků, myslím doplňků, zvolíte mnoho najednou. Ne, že by to nemohlo fungovat, ale to už musíte být opravdu stylingový mistr. Je takové české přísloví „dobrého pomálu“. To myslím funguje nejen v oblékání.
Často se bojíme odvážných vzorů. Jaká jsou zlatá pravidla pro kombinování výrazných vzorů a barev v jednom outfitu, aby výsledek vypadal sofistikovaně, promyšleně, a ne chaoticky?
Když chcete kombinovat najednou více barev a vzorů, držte se stejné barevné palety. Tedy proužky a puntíky a kytičky klidně, ale použitá barevnost se musí opakovat v každém vzoru nebo každý vzor bude v jedné barevnosti, ale bude perfektně ladit se zbylými.
Na sociálních sítích se různé estetiky střídají rychleji než roční období. Quiet luxury, old money, cottagecore… Jak má někdo, kdo hledá svůj styl, vybalancovat svou touhu experimentovat s těmito mikrotrendy s udržením vlastní autentické identity?
Já osobně vlastně trendy už moc nesleduji. Když si žena najde styl, co jí sluší, měla by se ho držet. A pokud chce změnu, pak jsou tady doplňky – šátky, kabelky, rukavičky, šperky, kterými vše obmění. Nemám moc ráda vzorované oblečení, podle mě se rychle okouká, takže raději volím jednobarevné kousky a barevné doplňky.
PŘEČTĚTE SI TAKÉ: JE JICH SPOUSTA A JSOU VŠUDE: ZORIENTUJTE SE VE VIRÁLNÍCH MIKROTRENDECH, KTERÉ OVLÁDLY NEJEN MÓDNÍ SVĚT

Jsou šátky novým investičním kouskem, podobně jako nadčasová kabelka? Pokud ano, jaká kritéria kromě ceny by měla žena při výběru šátku sledovat?
Měla by upřednostňovat šátky z přírodních materiálů, ve vyšší gramáži, u hedvábí je top materiál hedvábný twill, a pokud chce opravdu kvalitu, pak ručně rolované okraje. Je to takový detail pro znalce, že umíte opravdu ocenit prémiové provedení.
Udržitelnost v módě je často považována za luxus, a hedvábí obzvlášť, luxusní móda a etická udržitelnost jsou ale přitom často v rozporu. Jak to vnímáte vy? Je udržitelnost jen trend pro bohaté? Co pro vás osobně znamená skutečný luxus?
Udržitelnost je také v tom, že věc, kterou si koupím, neodložím po první sezóně, ale možná ten kousek zdědí třeba moje dcera nebo vnučka. My u Silky Gang navíc používáme bio hedvábí a tiskneme pouze bio barvami. Je to sice technologie, která výrazně navyšuje cenu konečného výrobku, a proto ji hodně renomovaných značek nepoužívá, ale nám to dává smysl a věřím, že i našim zákazníkům. A opět přidám známé rčení: „Nejsem tak bohatá, abych si kupovala levné věci.”
Kterou velikost, materiál a vzor šátku považujete za nejuniverzálnější základ dámského šatníku, kousek, který by si žena měla pořídit jako první, pokud chce začít budovat svou sbírku?
Myslím, že rozměr 90×90 je ideální. Nebo bych zkusila začít naší hedvábnou stuhou twilly 124×7 cm. Ta se dá nosit také na mnoho způsobů – je to takový malý hedvábný detail a pro někoho, kdo s šátky začíná, to je možná dobrý start.
PŘEČTĚTE SI TAKÉ: JEDEN KOUSEK, NEKONEČNO MOŽNOSTÍ ANEB NAUČTE SE NOSIT ŠÁTEK JAKO TY NEJVĚTŠÍ HVĚZDY

Již zmíněná kolekce Čert a Káča, kterou jste představila na Designbloku 2025, vychází z českého kulturního dědictví a folkloru. Proč podle vás folklorní prvky rezonují v současné módě? A jak je stylizujete, aby působily svěže a moderně, a ne staromódně a kýčovitě?
Já folklorní prvky miluji a přijdou mi velmi současné, ale když jsem před rokem a půl začala uvažovat nad novou kolekcí a dělala si osobní průzkum, jak lidé v mém okolí folklor vnímají, tak jsem s překvapením zjistila, že se jim buď vůbec nelíbí, nebo ho vnímají jako něco opravdu hodně tradičního. V tu chvíli pro mě byla výzva vytvořit s ilustrátorkou Veronikou Zacharovou vzor, který bude vycházet z tradice, ale bude zcela současný.
Vyšly jsme z motivů kruhu, čtverce a trojúhelníku a vše jsme doslova „očesaly“ od kudrlinek a zdobností. Myslím, že tam pořád zůstala ta česká folklorní stopa, ale s nádechem čistého severského designu, který mám moc ráda. No a zase jsme zpátky architektury. Tak je to u mě vždy. (smích)
Své produkty prodáváte prostřednictvím e-shopu do mnoha zemí. Co je vaším hlavním cílem na mezinárodním trhu? Je to propagace českého dědictví a umění, nebo něco jiného?
Hlavně chci ukázat, že my tady v Čechách to umíme také skvěle, že se můžeme bez rozpaků rovnat se světem, že je tady spousta talentů a umu. Koneckonců, v našem pražském showroomu se potkávám osobně s turisty z celého světa – od Los Angeles přes Evropu až po Tokio. Všichni jsou z našich šátků a vzorů a kvality úplně vedle. To je pro mě ta největší satisfakce a… omluvte mě, prosím, jdeme balit zásilku pro Taiwan.
Kdybyste měla vybrat jeden módní doplněk, kromě šátku, který by charakterizoval ženu 21. století, jaký by to byl a proč?
Asi bych kromě šátku zvolila kabelku. To je také hodně oblíbený kousek. Není sice tak variabilní jako šátek, ale my ženy vlastně ve finále máme rády krásné věci, které jsou i praktické.
Zdroje: Autorský rozhovor, instagramový profil Silky Gang, Designblok
$content$