Sobota 06.07.2024
„Pro nás ženy je těžké připustit, že nezvládáme něco tak banálního jako pořádek,” říká Jitka Pastrňáková
Fotografie: Se souhlasem Jitky Pastrňákové
INTERVIEW

„Pro nás ženy je těžké připustit, že nezvládáme něco tak banálního jako pořádek,” říká Jitka Pastrňáková

Jitka Pastrňáková měla vždy velmi blízko k organizaci a pořádku. Její talent pro třídění, silná vůle dotáhnout projekt do konce a touha pomáhat lidem uspořádat si život ji přivedly k založení vlastní firmy. Dnes se živí jako profesionální organizátorka, která pomáhá zaneprázdněným ženám uspořádat jejich domácnosti. Se svou rodinou žije Jitka v Českém Těšíně, kde mimo jiné provozuje e-shop s organizéry, krabicemi a dózami. Proč se Jitka rozhodla vydat na dráhu profesionální organizátorky? Může nepořádek ovlivnit naše zdraví? A jaké nejčastější chyby děláme při úklidu?

Kdy ses rozhodla skončit s prací v marketingu a založit si vlastní byznys?

Podnikatelského ducha mám po svých rodičích a za svůj život jsem rozjela několik podnikatelských projektů. Řekla bych, že jsou mi „krabičky” souzeny, protože na mateřské jsem začala připravovat lidem jídlo do krabiček a zanedlouho jsem ve své kuchyni vařila 200 jídel denně. Nakonec jsem se rozhodla, že bych potřebovala ještě čerpat zkušenosti od větších a úspěšných firem a nechala se zaměstnat.

Využila jsem potom období pandemie, kdy jsem měla čas si vše promyslet a začít znovu pracovat na svém vlastním byznysu. Tehdy jsem si taky uvědomila důležitost toho, jak se doma cítíme. Zda nás frustruje nepořádek okolo nás, zda neprokrastinujeme úklidem, když máme pracovat. Myslela jsem na ženy, které touží mít doma uklizeno a uspořádáno, ale nemají na to vlohy, energii ani čas.

Doma už jsme prošla první fázi reorganizace domácnosti podle vzoru Marie Kondo a její knížky o Zázračném úklidu. Nechala jsem se inspirovat i reality show TheHomeEdit. Je to seriál o tom, jak dvě ženy přijedou do domácnosti a zorganizují ji. Nejde o úklidovou firmu, ale o to dát domovu řád a systém.

Nejsem vůbec uklízecí maniak, jak si mnozí lidé myslí, ale jsem pořádkumilovná a mám ráda, když jsou věci na svém místě. Mít kolem sebe pořádek mi přináší klid v duši. Zjistila jsem, že mě to hodně baví, a začalo to do sebe celé zapadat. Potřeba pomáhat s tím ostatním lidem byl začátek tohoto podnikání.

Jak dlouho už pracuješ jako profesionální organizátorka?

Chtěla jsem postavit svůj byznys na 3 nohách – poskytovat službu jako profesionální organizátorka, vytvořit e-shop s organizéry a úložnými boxy, a to celé doplnit o rady a tipy poskytované zdarma na sociálních sítích. Obávala jsem se toho, co se i potvrdilo – že zatímco v Americe mají na všechno své poradce, tak Česko je v tomto ohledu velmi konzervativní. A celkově je téma organizace ještě stále v plenkách. Na druhou stranu dělat tuto osvětu je pro mne výzva.

Někteří lidé možná neví, co to vlastně profesionální organizátor je – jak bys jim to vysvětlila?

Profesionální organizátor přijede ke klientům domů a pomůže jim fyzicky s uspořádáním daného úložného prostoru – ať už to je kuchyň, šatna, nebo pracovna. Probíhá to tak, že nejprve vyklidíme celý prostor do posledního kousku. Při vyklízení již třídíme věci a dáváme je do logických kategorií. V tu chvíli přichází pro klienta důležitá chvíle – ptáme se a vedeme ho k tomu, aby své věci také vyřadil. Úložný prostor vyčistíme a následně znovu věci zpátky uložíme. Zohledňujeme množství věcí s ohledem na velikost prostoru a hledáme pro každou věc stálé místo. V efektivitě uložení pomáhají organizéry. Po dokončení projektu je mým cílem odvézt vyřazené věci pryč, aby klientovo rozhodnutí něčeho se zbavit nebylo vzato zpět.

Fotografie: Se souhlasem Jitky Pastrňákové

Jaké druhy služeb nabízíš a jaké požadavky dostáváš od zákazníků nejčastěji?

Kromě osobní organizace nabízím také online konzultace. Nejvyužívanější službou je návrh na uspořádání nové kuchyně, kdy připomínkuji grafický návrh kuchyňského studia, více jdeme do detailu po praktické stránce a řešíme vnitřní uspořádání. Zákazník dostává přesný plán, co kam umístí při stěhování. Získá detailnější zadání pro truhláře. Výsledkem je, že zákazník ví, co chce a proč to chce.

V jakém rozmezí se pohybují ceny za tvé služby a co za ně mohou zákazníci očekávat?

V tuto chvíli se pohybuji v hodinové sazbě kolem 600 Kč. A je jedno, zda připravuji návrh, jen si online povídáme, připravuji vhodný seznam organizérů na míru, nebo osobně organizuji u klientů doma.

Myslíš, že organizace a pořádek mohou mít vliv na zdraví lidí? Ať už duševní, nebo i fyzické…

Jsem přesvědčená o tom, že pořádek doma se rovná pořádek v hlavě. A když máme čistou hlavu, to znamená psychiku, pak to má pozitivní vliv na všechno ostatní. Rozhodně netvrdím, že musí mít nutně každý doma pořádek a uklizeno, aby se cítil šťastný. Považuji za naprosto v pořádku, že jsou lidé, kteří doma nemají zrovna „čisto”, ale taky je to vůbec netrápí. Ti o mne vlastně ani neví, protože je to nezajímá. 

Pomáhám lidem, kteří cítí, že chtějí doma něco změnit. Ta potřeba změny vychází z jejich pocitu nespokojenosti. Nelíbí se jim, v čem žijí, trápí je to, a třeba neví, jak na to. Často se za to stydí a bojují s tím, zda vůbec někoho požádat o pomoc. Je to pro nás ženy těžké připustit, že nezvládáme něco tak banálního jako pořádek.

Fotografie: Se souhlasem Jitky Pastrňákové

Proč bys doporučila objednat si profesionálního organizátora?

Hlavně proto, aby výsledek byl rychlý a trvalý, protože společně uděláme pořádek pořádně a dotáhneme to do konce.

Uspořádat si domácnost je jedna věc, ale udržet ji takovou dlouhodobě, to je úplně jiná disciplína. Jaké běžné chyby lidé dělají?

Jedna ze zásadních chyb je, že dělají organizaci jen po malých částech, např. jednu polici, jednu zásuvku nebo skříň.  Správně věci vyndají, uklidí, dají zpátky. Sice to na chvíli vypadá uklizeně, ale za čas se to dostane do stejných kolejí.

Aby nové uspořádání mělo trvalý účinek, tak se v domácnosti musí nastavit celkový nový systém. Taková reorganizace celé domácnosti se neudělá za víkend. Mně osobně to trvalo poprvé 2 měsíce, kdy jsem postupně procházela místnosti a kategorie. Vyřadila jsem z domu 1 až 2 kontejnery věcí. Nejsem chorobný sběrač a vždy jsem měla ráda pořádek, ale vytvářela jsem ohniska zbytečností pro pocit „co kdyby náhodou”. Podotýkám, že jsem nesahala na věci manžela.

Vzniklo to tak, že při stěhování jsme všechno rychle uložili, jak to přišlo pod ruku. Pak předměty jen přibývaly, nikdo je průběžně netřídil a úložný prostor přestal stačit. Začali jsme ukládat věci tam, kde ještě zbylo místo, a začal kolotoč hledání, hrabání a kupování nových, když se to nenašlo.

Po významném zásahu budete „jen” uklízet (tzn. boj s prachem a nečistotou) a maximálně přerovnáte věci dle potřeby. Vše bude přehledné a jednoduché. Cílem taky je, aby každý člen domácnosti věděl, kam daná věc patří. Prostě jdou na jistotu, vezmou, a pozor, zase vrátí na místo. A to chce hodně trpělivosti to všechny naučit.

S tím souvisí další typický znak neuspořádané domácnosti – lidé mají příliš mnoho věcí na kapacitu svého úložného prostoru. Měli bychom naplnit své skříně, komody a police jen z 80 %. Pak se dá ještě vše vidět na první pohled. Jinak se musí hledat jiné řešení, a to věci znovu vytřídit nebo najít jiný větší prostor.

Na jakých věcech jsou obvykle lidé zvyklí lpět, protože se obávají, že je budou ještě potřebovat?

Každý z nás má svoje libůstky, které má rád, i když už neslouží. Je normální mít vzpomínkové předměty, ale nesmí se to přehánět. Pokud už se někdo rozhodne, že chce mít doma uklizeno a uspořádáno, tak je většinou smířen i s tím, že se bude muset něčeho vzdát. Myslím si, že se to dá naučit. Zvlášť když člověk zjistí, že to, co vyhodil, vůbec nepotřebuje a že si ani nepamatuje, co to bylo. To mu dodá odvahu na příští vyřazování.

Fotografie: Se souhlasem Jitky Pastrňákové

Existují nějaké všeobecně platné tipy pro ty, kteří si chtějí zorganizovat domácnost a neví, kde začít?

Začít s věcmi, ke kterým právě nemají citový vztah, a taky s tou oblastí, která je nejvíce pálí a štve. Ať už je to šatna, nebo kuchyň, jsou to dvě oblasti, se kterými nejčastěji bojujeme. Maminky chtějí také často řešit pokojíčky, ale potřeby u dětí se tak často mění s věkem, že bych se pokojíčky snažila jen udržet v nějakých únosných mezích.

Co je tvou oblíbenou částí práce?

Když odjíždím z organizace a vidím se loučit skutečně šťastnou klientku, která ráno ani nevěřila, že se může během několika hodin její domácnost změnit k nepoznání.

Jak už bylo zmíněno, kromě nabízení svých služeb vlastníš i e-shop s organizéry, dózami a úložnými boxy. Máš tam nějaké speciální produkty a vychytávky, na které jsi obzvlášť pyšná?

Jsem pyšná na své vlastní kartonové šatní boxy, které si nechávám vyrábět přímo na míru. Můj technicky zdatný bratr mi navrhl prototyp, nechala jsem zhotovit šablonu pro výřez a začalo se vyrábět. Hledala jsem na trhu bez úspěchu boxy, které budou úzké 20 až 30 cm, vhodné pro vertikální skládání oblečení, a zároveň hluboké kolem 50 cm do typických šatních skříní.

Doma je všichni používáme již třetím rokem. Jsou osvědčené, ekologické, vzdušné, levné na pořízení a vznikne díky nim ve skříni přehled. Nemusíme při změně sezóny nic řešit, jen přehodíme boxy tak, abychom měli v úrovní očí to aktuální. Říkám, že i vytvářejí takový psychologický limit množství. Když je box přeplněný, musí se něco vyřadit. Vejde se tam 15 triček, více člověk stejně nevynosí.

Fotografie: Se souhlasem Jitky Pastrňákové

Kdy je třeba si úložné boxy a organizéry také pořídit? Před úklidem, nebo je lepší počkat, než se doma nasbírá dostatek věcí?

Doporučuji nejprve udělat celou reogranizaci domácnosti, abychom zjistili, co, kolik a kam budeme ukládat. Při organizaci použít vše, co máme už doma, i kdyby to byly krabice od bot nebo nesourodé krabičky, které jste spontánně někde nakoupili. Pak měřit, měřit a měřit. Následně až nakupovat. Vše sladěné lahodí i po vizuální stránce.

Na jaké další výrobky nedáš dopustit ty sama?

Nedám dopustit na potravinové dózy od švýcarské společnosti ROTHO. Ty udělají v kuchyni skutečně krásnou organizaci potravin.

Co děláš, když zrovna nepracuješ?

Momentálně pracuji více, než bych chtěla. E-shop roste raketově, což mi dělá velkou radost, ale vyžaduje mé plné nasazení. Ve skladu pracuje 5 pomocných sil, skladem máme 1 900 položek, přijímáme zboží od 20 evropských dodavatelů, odbavíme 100 objednávek denně se 4 dopravci. Je to náročné ukočírovat tak, aby bylo vše skladem, vyhnuli jsme se reklamacím a mohla jsem ještě lidem poradit či natočit videa na sociální sítě. Ten zbyteček času věnuji hlavně své rodině, která mne maximálně podporuje.


Instagram | Web | Facebook

Napsat komentář